Zadel op lucht. Wat is jouw ervaring / mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:57

Gerrie, ik ook hoor, je vraagt je soms af waar het allemaal goed voor is. Maar dan denk ik maar dat er wel een goede reden voor zal zijn.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:09

Lovely schreef:
Passionato, het principe van hardloopschoenen met lucht is héél anders dan hoe luchtzadels werken. Je hebt in ieder geval een mooi verhaal aangehoord, maar of het ook daadwerkelijk klopt, is vraag 2.


Er wordt vaak tegen me gezegd dat Dan alleen maar mooie verhalen verkoopt.. kan kloppen, maar al kon ie nog zo mooi praten, daar laat ie toch echt mijn paard niet beter van lopen, en dat is toch echt het geval!

En met die hardloopschoenen..
Nou, hoe anders dan? Je zet je voet op de grond en die rolt van voren naar achteren af.
En als we dan toch heel natuurkundig gaan doen. Trillingen heeft alles te maken met frequentie. Geluid heeft een bepaalde frequentie en kan zich daarmee voortplanten in de lucht. Een schok, ook een bepaalde vorm van een trilling heeft een totaal andere frequentie en dus ook een hele andere voortplanting.
De kussens van mijn zadel zijn niet alleen een zak gevuld met lucht, je kunt ze inknijpen, en dan veren ze weer terug. Je hoord het ook als je erop zit (en het is heeeeeeel stil) dan hoor je heel zacht gesis.
Stuiteren heb ik dus ook geen last van, alleen als ie met een buitenrit bijv zijn rug vastzet, maar dat had ik dan met mijn wolzadel ook
Haha!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 12:15

De lucht die in een zadel word gepompt, word dus afgestemt op het warmer worden. Lucht beweegt, het zadel ligt op een paardenrug, er zit een ruiter bovenop. Daarom is het als het goed is ook zo, dat je zadel word"opgepompt" en je daarna flink aan het rijden moet, dan word de lucht warmer en word daar er vanuit gezien het zadel naar behoren opgevuld!

Verder gaat het om een minimale hoeveelheid lucht die ook nog es omgeven word met schuimrubber.
Het schommel effect bereik je niet, omdat er kleine zakjes inzitten zodat de lucht zich niet zo heel ver kan verplaatsen.

En tegenstander of niet, het is nou eenmaal zo dat veel paarden en sommige mensen er baad bij hebben!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57988
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 12:25

ik weet niet of het goed is of niet...maar
dankzij die kostprijs
en mijn heerlijk zittende zadeltje
zou ik er toch niet op willen over schakelen...

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:27

pharagirlke, ik denk dat jij ook behoorlijk andere eisen hebt dan de ruiters die intensief op concour gaan, rugproblemen hebben, of een paard met een moeilijke rug hebben.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57988
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:30

dat denk ik dus ook Haha!
nu...lijkt het me wel leuk om het eens te proberen...je weet nooit natuurlijk

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:53

Ann schreef:
Volgens mij kost Flair inbouwen iets van 450 tot 500 euro Geld, geld!


Voor het op maat laten maken (verbreden boom, inkorten kussens) en het in laten bouwen van Flair was ik 450 euro kwijt.
Dus niet alleen het flair erin, maar ook verder helemaal op maat aan laten passen...