Nieuwe stal bouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Nieuwe stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 14:00

Wij gaan dit jaar of volgend jaar een nieuwe schuur bouwen voor de paarden.

Hoe gaat het er ongeveer uitzien:
Omtrek gebouw 8 x 16 x 4,5 (nok zal ongeveer 7 meter hoog zijn)


- Buitenwanden tot 4,5 meter hoog dan begint het dak, zoldering op 4 meter voor isolatie en opslag
- Net onder het dak ramen ivm geen lichtstraat mogelijk door zoldering.
- 4x4 m. boxen. Mogelijkheid om er 2 grote boxen van 4 bij 8 van te maken door tussenwand te verwijderen
- Elke stal een verharde uitloop (rubber en/of beton). (4 x 6 of 8m) Mogelijkheid om van 2 paddocks 1 te maken door tussen-omheining te verwijderen.
- Stallen afsluitbaar met een dubbele buiten-staldeur en evt. van die flappen.
- Mogelijkheid om achter verharde paddock een grote zand-paddock te maken (16x 16)waar ze heen kunnen als ik het hek openzet.
- Mogelijkheid om een pad te maken richting weides vanaf verharde paddock, zodat ze van stal zelf naar wei kunnen en weer terug.
-Waterbak alleen in de stal om beweging te motiveren (van de wei naar stal om te drinken, etc)

Hieronder wat voorbeeldjes:

Zuidkant van de stal met deelbare staldeuren en ramen op 3 meter hoogte voor extra licht ivm zoldering op 4 meter hoogte.
Afbeelding

Westkant, ingang van de stal met grote schuifdeur waar je in de stalgang van 4 meter breed en 16 meter lang komt, langs de linkerzijde van de stalgang zal opslag van voer en zadelkasten komen te staan.
Afbeelding

Oostkant, ramen op 3 meter hoogte ivm zoldering en licht.
Afbeelding

Plattegrond van de stal, schematisch.
Afbeelding

Nu is de enige mogelijkheid om de stal te bouwen met de uitloop op de weer-kant (zuid/zuidwest) Is dit heel erg?
Mijn opvatting is eigenlijk; een beetje wind kunnen ze wel tegen en als het echt heel slecht is sluit ik ze op in de stal (buiten-staldeuren dicht) en staan ze binnen zonder tocht oid.

Hoe denken jullie hierover? en hebben jullie nog tips of andere ideeën?

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:47

Als je van die flappen voor de doorgang naar de uitloop hebt + een staldeur, kun je de staldeur gewoon open laten en zorgen de flappen voor weinig tot geen tocht en hoef je je paarden niet op te sluiten om ze vrij van de tocht te laten staan.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:52

Maar werken die flappen dan ook goed bij een windkracht 8 of 9? Beetje wind zal wel lukken maar een echte storm.
Maar goed dan is een dagje op stal ook geen ramp en zo te zien kunnen ze dan eventueel nog ff los in de losgooi paddock.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Nieuwe stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 21:17

Ja, die flappen zijn dan eigenlijk meer tegen ongedierte/muggen, en de deuren tegen harde regen etc... Zoals ik al zei, wind kunnen ze wel tegen met hun vachten.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Nieuwe stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:38

Heb je ook rekening gehouden met de bereikbaarheid?
Ik weet niet hoe je je ruwvoer aanvoert en waar je het opslaat, maar het is wel handig daar van tevoren over na te denken.
Ook zou ik persoonlijk een ruime opening vanaf buiten naar de zolder maken zodat je daar eventueel ruwvoer kunt opslaan in de toekomst. Een klant van ons heeft het voer op zolder en dan een luik naar de voergang zodat je het hooi en stro zo naar beneden kan gooien. Dat lijkt mij ideaal.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 18:07

Ja, de zoldering zal niet de gehele stal betreffen zodat je er makkelijk bij kan met voorlader oid.

Densij2008

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: winterwijk

Re: Nieuwe stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:32

Ziet er geweldig uit, hou er wel rekening mee dat je elke dag hooi nodig hebt je het dus fijn is om een voorraadje beneden hebt zodat je niet elke keer naar de zolder hoeft.
Ik heb de opening van mijn stallen ook op het zuiden maar helemaal niet veel last van tocht

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nieuwe stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:44

Ik weet wellicht nog een fijne oplossing tegen het inwaaien, maar ik moet even op zoek naar foto's. Het gaat om een constructie met windbreekgaas.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:26

Wind hebben die van ons echt een hekel aan.
Misschien kun je ook een windscherm oid langs de paddocks zetten, dat breekt alvast
en misschien luiken in je bovendeur die je op een haak kan zetten (naar de oostkant open) voor als ze dan toch binnen moeten staan.
Ziet er verder supermooi uit

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:27

Klinkt als een heerlijke stal.

Mijn tip: bedenk gelijk een goed systeem om het meeslepen van je strooisel naar buiten te beperken. Ivm bereikbaarheid en vegen bij voorkeur met een uitneembare/ omhoog te klappen drempel.

En tocht/wind is een relatief probleem voor paarden die anders toch buiten staan. De vraag is hoeveel ze überhaupt binnen zullen staan. En dan heb je inderdaad nog de optie om de deur gewoon dicht te doen.
Kun je langs de paddock nog iets doen met een haag oid om de wind te breken?