Aan welke kant van de weg moet je lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:19

Ik loop altijd links, als ik over de weg loop.

Conclusie, als ik rechts loopt, loopt straks mer half op de weg, dan loop ik liever aan de rijdende auto kant. Dat vind ik dus veel gevaarlijker en bij mij gaat veiligheid boven alles, dus dan maar een regeltje overtreden

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:26

Officieel ben je een bestuurder dus zou je rechts moeten houden. Ik bekijk altijd wat de veiligste plaats is en ga ook gerust op het fietspad lopen ipv op een 80 km weg. Als ik erop zit houd ik meestal rechts aan, als ik ernaast loop links. Weet eigelijk niet waarom.

MiKelly
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:48

Een heel oud topic, maar toch vandaag had ik precies dezelfde vraag.

Ik rij altijd rechts van de weg met mijn paard zowel aan de hand als erop. Zo kom ik vandaag iemand tegen die me aan het twijfelen maakte. Zij reed op haar paardje aan de linker kant. Ze kwam ik draf recht op me af en pas toen ik haar voor de tweede keer vroeg of ze wilde stappen ging ze over naar de stap. Maar ging niet opzij. Ik ben dus naar de linkerkant gegaan en liet haar aan de rechterkant passeren, wat mijn paard maar vreemd vond. Dus dacht ik toen: wie had hier nu naar de andere kant van de weg gemoeten..... ?

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Aan welke kant van de weg moet je lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:52

Zij reed verkeerd. Idd in stap passeren, en rechts houden.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Aan welke kant van de weg moet je lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:02

Alle bestuurders dienen zoveel mogelijk rechts te rijden :j (op een paard of met een paard in de hand ben je ook een bestuurder)

Zij was dus fout. Snap haar ergens wel want aan die kant kan ze het verkeer aan zien komen. Hardlopers/wandelaars doen dat soms ook maar zij had in dit geval voor jou opzij moeten gaan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Aan welke kant van de weg moet je lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:12

Je hoort inderdaad rechts op de weg, ook als je met je paard wandelt. Je bent dan bestuurder (of eigenlijk: begeleider van een rij-, trek-, of lastdier) en hebt dus ook voorrang zoals dat voor automobilisten geldt (dat gaat bij afslaan nog wel eens mis bij ons).

MiKelly
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:05

Links rijden voelt voor mij en mijn paard niet fijn. Hij vond het inhalen aan die kant daarom ook maar niks. Volgende keer gewoon rechts blijven denk ik ;)

Of je zo het verkeer beter ziet aankomen betwijfel ik. Het is maar net naar welke kant de bocht gaat.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:06

MiKelly schreef:
Links rijden voelt voor mij en mijn paard niet fijn. Hij vond het inhalen aan die kant daarom ook maar niks. Volgende keer gewoon rechts blijven denk ik ;)

Of je zo het verkeer beter ziet aankomen betwijfel ik. Het is maar net naar welke kant de bocht gaat.


Als voetganger loop ik s avonds liever aan de verkeerde kant van de weg. Het valt me dan sneller op als tegemoet komend verkeer niet op de weg zit te letten. Als ik aan de juiste kant loop ben ik toch altijd bang dat ik van achteren wordt aangereden omdat iemand met zn mobiel zit te poedersuiker/tomtom instelt/ik te weinig opval oid.

Maar met een paard aan de verkeerde kant lijkt me ook niet handig. Auto's komen nóg dichterbij langs als "normaal".