wie heeft er een paardje van 18 jaar of ouder en w

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:16

hoiii, ik rijd zelf een pony ( 145) van 25 jaar..die rijd ik ongv 4 keer in de week, ze geeft zelf aan waneer ze moe is!! en s'winters kun je gerust langer rijden!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:52

Ik heb een pony in mijn wei staan die is 20 jaar. Het is een Welsh A! Ik longeer haar weleens en ze gaat ook nog weleens mee met buitenritten! ze vind het nog steeds ontzettend leuk om te doen!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:01

Mijn pony is c.a. 19 jaar oud en daar zijn we best nog wel fanatiek mee, okee ze hoeft geen wedstrijden meer te lopen, maar een dressuurles loopt ze gemakkelijk mee net als een carrouselles, longeren, buitenrijden, eigenlijk alles nog en ook iedere dag, per week heeft ze 1 dag dat ze alleen buiten staat zonder gereden (o.i.d.) te worden, stil staan is achteruit gang! Mits je paard wel in goede gezondheid verkeerd natuurlijk...

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:31

De mijne is dan met 16 nog een jonkie maar die heeft gisteren voor het eerst een cross gelopen. Zo fris als een hoentje hoor. Ze loopt iedere dag onder het zadel/longeren en uiteraard in de wei.

Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:41

ik rij op een groot paard (1.72) die 23 jaar oud is. hij loopt nog elke dag! hij heeft vroeger veel gesprongen en gejaagt. en zaterdag ga ik de laatste jacht van het seizoen nog met hem rijden. hij heeft de beste conditie van alle paarden. je kan makkelijk een 4 km met hem galoperen op de hei... het doet hem niets!

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:46

Ik heb een verzorgpony van ong.22 en het is echt de felste van stal,(wel 3/4 arabier+1/4 new-forest, maar toch) We doen gewoon nog alles met haar, dat kan ze echt makkelijk aan. Maar zoals je zelf al zegt, verschilt dat heel erg per paard.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:55

Marengo heb ik 6 jaar geleden gekocht, de dierenarts heeft hem toen 11 jaar geschat. Het eerste jaar dat ik hem reed kreeg ik vaak de vraag waarom ik zo een groen paard gekocht had (ze schatten hem 3 à 4 jaar Haha! ) want ik kon zelf nog niet zo goed rijden.

November 2002 (ong 15 jaar) heeft hij een grote dip gehad door een heel zware koliekaanval. Een jaar lang heb ik vanalles gedaan om hem in conditie te krijgen, ik gaf het bijna op omdat ik dacht dat hij te oud werd.

Tot mijn zus mij een schop onder mijn achterste gaf onder het motto: "16-17 jaar is belange nog niet oud" en ik weer lessen ben gaan nemen. Vorige winter heb ik het springcriterium meegelopen op hoogte 60/70 en 70/80. Resultaten gingen in stijgende lijn omhoog.

Sinds 2/3 maanden neem ik intensief dressuurlessen en leer ik hem nog veel nieuwe dingen (hij is ondertussen 17). We zijn nu bezig met wijken, contra galop, travers, galopwissel,... allemaal dingen die wij nooit eerder deden. We reden springgericht, maar nu besef ik dat een dressuurbasis heel belangrijk is. 20 mei aanstaande hoop ik mijn eerste dressuurwedstrijd met hem te rijden.

Tussendoor maken wij natuurlijk nog heel lenig een sprongetje en we lopen regelmatig balkjes (omdat Marengo snel struikelt en zo wil zijn aandacht er bij houden).

Verder doen we geregeld een actieve buitenrit. Actief = kop omhoog en hengst spelen (hij is al jaren ruin ocharme ), wegsprinten in galop, bokken, schrikken, ... Dus echt geen tam ritje!

En sinds kort doen we ook aan vd, wat hij heel goed opneemt.

Ik ben niet van plan om binnenkort te stoppen met iets, zolang hij goed meekan blijf ik trainen. Hij mag trouwens elke dag een paar uurtjes luieren in de wei. En hij heeft stofallergie en een zwakte in een been. Maar dat durft hij zelf nog al eens te vergeten Knipoog

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:35

Ik heb een vent van 22 op stal staan.
Ik ben nog intensief met hem aan het dresuurlessen (nou ja, intensief - ikstart geen wedstrijden, maar ik heb hem wel lekker in de training staan). Ik heb sinds kort het springen weer opgepakt, we springen een meter ongeveer.
Ik rijd vaak 2 dagen en dan een dag longeertraining of los. De laatste tijd wil ik nog wel eens 3 dagen achter elkaar rijden, dan rijd ik toch zeker wel 50 minuten per keer. Hij heeft 1 dag in de week dat hij wel beweging krijgt, maar niet hoeft te werken. Hij heeft er nog steeds super veel lol in. Als ik hem nu full time op de wei zou zetten zou hij sjagerijnig worden vrees ik!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:06

Mijn bijrijdpaardje wordt 2 mei 26 en loopt nog steeds super onder het zadel! Je merkt wel dat ze ouder wordt maar ze vindt zelf dat ze nog jong is af en toe schiet ze dr vandoor en ze heeft altijd zin in een ritje. In de bak rijden doen we niet meer maar buitenrijden 5 of 6 x per week en dan kan ze alles nog !

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:07

Daarbij komt rust roest

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:14

Ik heb een oude shetlander van 28 jaar. daar is tot haar 26e op gereden. Is opzich nog aardig fit. alleen die wintervacht he.. komt slecht uit haar winterhaar. Ze ziet er nu nog uit als een ijsbeeer die van de noordpool komt. ondanks zonnebloemolie en extra vitaminen.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:51

Ik heb een ruin van 24 jaar,
Hij loopt nog buitenritten mee van 3 a 4 uur en dan gaan we echt niet rustig aan, ik rijd altijd samen met een 6 jarige merrie en die loopt hij straal voorbij.
In juni heb ik na een lange tijd weer een wedstrijd en ik weet zeker dat hij het er goed vanaf ga brengen.
Ik rijd hem best intensief en ook dressuurmatig.
Springen doen we haast nooit, maar ook dat kan hij nog goed.
Hij is nog nooit kreupel geweest, en heeft alleen begin winter een beetje last van een kuchje!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:11

Ja ik heb dan een pony van 17 mag dat ook in dit topic Bloos Haha!
Maar goed daaar rijd ik nog vol op wedstrijden mee en hij vind het allemaal nog prachtig {er zit bij crossen en springen geen rem meer op Bloos Haha! }

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:13

Mijn dravertje van 25 gaat nog zo'n 2 keer per week mee naar de duinen en word gemiddeld 4 keer per week bereden. Dit doet hem veel meer goed dan stilstaan. Maar je moet natuurlijk wel altijd rekening houden met de gesteldheid van je paard!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:44

mijn zorro is bijna 32 jaar. Sinds dat ik (zo'n 2 1/2 jaar) op een andere stal sta rijd ik zelden. Hij is niet verkeersmak en ik sta aan een drukke weg de bak vind hij echt niet meer leuk en dat laat hij merken ook. Ik moet hem dan schoppen en slaan om aan te draven en hij laat zijn hoofd hangen dan. Nee ik wandel lekker iedere dag op het erf en als het goed is gaat hij deze week weer lekker het land op. Kan hij lekker scheuren.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:53

Ik heb een 18 jarige haflinger. Die ik 6x per week 1,5 uur onder het zadel rijd. Word ook elke week 1x 2 uur voor de wagen getraind..Soms ook nog eens een keertje extra gelongeerd enz..Maar het ligt er ook net aan hoe de conditie van je paard is..Die van mij is redelijk goed dus dat gaat gewoon Lachen

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:57

mijn jolanda is een 18 jarig dravertje, ik dacht dat zij al oud begon te worden, maar als ik de leeftijden hierzo bekijk, heeft ze nog wel even te gaan. ze wordt regelmatig gereden, szomers meer dan swinters.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:36

Ik heb een pony van 18 en die is nog hardstikke fit die rij ik elke dag (springen en dressuur) en als ik haar loslaat in het land weet ze niet hoe snel ze voor de andere pony's moet komen. Van het winter toen ik haar een tijdje niet heb gereden werd ze in 1 x oud en shagereinig (weet ik veel hoe je dat schrijft). Maar nu ik haar weer rij is ze zo vrolijk als het maar kan.

O ja, op mijn vorige manege hadden ze een ponytje van 34 die nog alle dagen lessen liep.

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:42

Galja schreef:
Mijn mening is dat 'oudjes' vaak nog gekker zijn dan hun jongere soortgenoten


Ik wil maar net zeggen. Vier jaar geleden heb ik Sam gekregen, toen 26, nu dus 30. Toen ik hem kreeg werd er beweert dat ik alleen nog met hem zou kunnen stappen en klein ieniemienie drafje, maar hij is back Tong uitsteken !! Ik heb zondag een buitenrit gemaakt van 2 en half uur, en hij heeft bijna continu gedraafd en tussendoor galop!! Hij is zoooooo fit en dat na de winter. Hij vind het ook opper vervelend als ie een dagie niets moet doen, dan kijkt ie echt zo van: "Heb je geen zin, wat flauw......"

Dus oudjes zijn de leukste..........!!! En eigenlijk gaat het er toch om wat voor vertrouwen je kan krijgen, en of het klikt tussen je paardje, dan valt de leeftijd vanzelf weg....

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:08

Loolapelooza hier op bokt heeft nog een fantastische welsh van bijna 20 lentes jong. Het is een superding, 1.25m groot ongeveer, en ik met mijn 1.60m ga er af en toe nog op rijden, twee weken geleden nog gedaan, ik ging in galop, en kreeg hem echt moeilijk terug naar draf, hij bleef maar gaan. Dan nog wat gesprongen, gaat ook perfect, hij geeft echt gas en vliegt over de sprongen, en dat met zo'n zwaargewicht van 45 kg Tong uitsteken. Voor foto's kan je in mijn profiel zien, bij loolapelooza staan er op het moment niet zoveel foto's in Knipoog.

lovewally

Berichten: 1006
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:17

haay,
bij mijn verzorg shet stond een welsch b van 27 jaar en die reedt een keer in de 2 weken een l1 dresuurwedstrijd
verder werd hij 2 keer per week meegenonmen naar de ponyclub.
ik reed er nog wel eens mee buiten en wie dan zou zeggen dat hij al zo uod was is gek nog hartstikke vlug.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:38

Jaaaaaaa, een ding over oude paardjes. Nou, mijn verzorgpaard is 25 jaar oud. Het is een volbloed x hannoveraan en ze is erg speels nog voor haar leeftijd. Ik rij meestal met haar buiten, want in de bak vind ze niks aan, maar ze kan het nog prima hoor. Ze was al een paar keer bijna dood, maar ze doet het nog prima! *LOL*

Claatje
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:51

Hallo

Ik verzorg een 29 jarige KWPNer en ik rijd met haar zo'n 2 keer in de week buiten en ik kijk dan wat ze zelf een beetje wilt wat betreft draf en galop al vind ze dat meestal heel erg leuk en als ze gegaloppeerd heeft is ze ook meteen helemaal druk. Verder staat ze los en ga ik met haar wandelen. Opzich is ze nog in een hele goede conditie maar echt rijden doe ik niet met haar. Ze is nu met pensioen, maar dat mag ook wel op zo'n leeftijd