Ik rijd mijn pony op het moment met een normale D-trens. Ze doet het hier opzich keurig mee. (maar wel met echte pony streken, als zij wil gaan, dan gaan we ook gewoon) Ze is niet extreem gevoelig, maar reageert wel goed op de trens.
Nu was ik in het boek: Het paard, het bit en de ruiter aan het lezen, en kwam eigenlijk tot de conclusie dat ik haar veel beter met een stang kan rijden. Deze ligt veel stabieler in haar mond, is veel beter te rijden zonder teugeldruk en zal mijn paard waarschijnlijk veel prettiger vinden. Zij vinden dat een enkel gebroken trens "prikt en knijpt", en een stang, mits natuurlijk vriendelijk en zacht gebruikt veel eerlijker op je paard inwerkt.
Dan heb ik het hier wel over een "vriendelijke" stang, een pleasurestang, dus met naar achter gebogen (niet al te lange) bomen en enig tongvrijheid.
Wat is jullie mening over het recreatief gebruik van de stang en gebruikt deze ook wel eens?
Raden jullie mij aan eens te proberen met een stang te rijden?
En zo ja, wat voor 1? Of bijv. met koperen rol in de tongvrijheid?
En wat voor soort kinketting/kinriem?
Alvast bedankt!
mijn paard was weliswaar geen koudbloed maar de remmen waren nauwelijks beter, ik reed haar buiten met een eenvoudig western-stangetje.
.
Ik lees ook vanalles, maar ga echt niet experimenteren om het experimenteren, om het zo maar uit te drukken. Als het met een D-trens prima gaat, gewoon zo laten. Ik zou nooit een recreatieve ruiter aanraden met een stang te gaan rijden tenzij daar echt noodzaak toe is, de kans is groot dat ondeskundig gerommel met kinkettingen e.d. alleen maar ellende oplevert.

, maar soms is het toch wel een hele openbaring
.