Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
 .                                                         runningkawa schreef:nee, bij de hoge niet. Daarom zie je ook vaak een lage of gecombineerde bij jonge dieren.
Maar als je die hoge te strak doet, snoer je nog wel zijn kaken op elkaar, niet de bedoeling als je het mij vraagt.

maar als ze ouder zijn, kun je de neusriem er bij de meeste paarden rustig af halen. het voordeel van zonder neusriem rijden vind ik oa dat ik van mijn paard het signaal krijg dat er iets mis is als hij zijn mond zou openen. als ik bv teveel teugeldruk zou geven zal hij namelijk zijn mond openen om aan de druk van de trens op zijn gehemelte te ontkomen.
 maar als ze ouder zijn, kun je de neusriem er bij de meeste paarden rustig af halen. het voordeel van zonder neusriem rijden vind ik oa dat ik van mijn paard het signaal krijg dat er iets mis is als hij zijn mond zou openen. als ik bv teveel teugeldruk zou geven zal hij namelijk zijn mond openen om aan de druk van de trens op zijn gehemelte te ontkomen.