Mijn pony's staan dus bij mijn vriendin op stal. Zij heeft een eigen stal waar ze 2 eigen paarden en 3 pensionpaarden heeft staan. Ze verhuurt alleen de stal, er zit wel een rijbak bij. Wat is nou het probleem...
Er staan twee paarden (volbloeds) van een man die er eigenlijk geen tijd voor heeft. Hij komt maximaal 2 keer per maand op stal. Een keer om te betalen, en de andere keer om voer en hooi te brengen.
Vorig jaar mochten zijn paarden nog op de wei lopen, maar sinds hij het onzin vind om ze te ontwormen, heeft mijn vriendin gezegt dat ze ze niet meer op haar wei wil hebben. Anders heeft ze kans dat haar paarden ook wormen krijgen. Ze staan dus nu 24/7 binnen.
Hij heeft 2 meiden van 16 die de paarden 'verzorgen'. Ik zet dit tussen aanhalingstekens, omdat ze er eigenlijk helemaal geen tijd voor hebben. Ze zitten in de examenklas van het VMBO en hebben het hartstikke druk met andere dingen. Het verschilt nog al hoe vaak zij komen. De ene week komen ze 2 keer opdagen, om vervolgens gewoon 2 weken niet langs te komen! Als ze komen gooien ze de paarden los in de rijbak, en mesten ze de stallen uit. Als ze nog tijd hebben galloperen ze een paar rondjes door de bak. Om over hun rijkunsten nog maar te zwijgen.
En dat overdrijf ik niet. Die paarden vinden het dus geweldig om in de bak te lopen. (Gek he als je 24/7 binnen staat) Ze ploegen dus ook de hele bak om.
De regel is bij ons dat je als je paard los heeft gelopen de bak netjes achterlaat. Als mijn vriendin en ik de volgende ochtend komen voeren, is er altijd wel weer iets aan de hand.
* of er is niet aangeveegd en loopt er dus een mestspoor vanaf de stal naar de mestplaat.
* of ze laten alle stekkers in de stopcontacten zitten (met de haspel naar boven zodat het lekke dak voor kortsluiting kan zorgen)
* of ze hebben de bak niet aangeharkt waardoor er dus hele grote kuilen in de bak zitten.
* of er ligt nog mest in de bak.
* of de bouwlampen van de bak hebben de hele nacht gebrand.
* of ze zijn ''ineens'' naar het bos geweest (paard heeft conditie van 0,0 en) en laten het paard bezweet en dampend achter op stal.
Als wij hun daarop aanspreken, dan krijgen we een grote bek. ''Want dat hebben wij niet gedaan!!''. Als wij de eigenaar opbellen, dan zegt hij doodleuk: ''Ooohh, maar daar gaan ze niet dood van hoor.'' En dan knalt ie zo de telefoon dr op. We hebben ze een keer als ''straf'' een week verboden de bak te gebruiken, maar daar hebben we uiteindelijk alleen de paarden mee want ze gaan dus echt niet komen als ze met de paarden een rondje moeten gaan wandelen over de weg.
Nou zou je kunnen zeggen, dat is niet jullie probleem. Nee, dat is ook zo. Maar wij treffen elke keer de troep weer aan! Het is echt hartstikke zielig voor de paarden. Mijn vriendin en ik gooien af en toe de paarden (als ze er een poosje niet uit geweest zijn) even de bak in. Maar het gevolg hier van is dat WIJ dus een half uur de bak aan het aanharken zijn en de mest er uit aan het halen zijn. En natuurlijk ga ik met dat paard aan de hand stappen als ie bezweet op stal staat te hijgen. Maar dat is toch te gek voor woorden!! Het zijn niet eens onze paarden!!
Nu vraag ik mij dus af, wat kunnen wij hier mee? Wij hebben hier een hoop stress door, maar we kunnen moeilijk doen of er niks aan de hand is. De eigenaar met zn paarden een andere stalling laten zoeken is geen optie. Op de lange termijn zal dit natuurlijk wel gebeuren, maar dan moeten er eerst mensen zijn die de stal weer op komen vullen.
Zelf heb ik genoeg aan de pony's, en mijn vriendin heeft het ook al hartstikke druk met haar 2 paarden, dus om nou ieder 1 paard op zich te nemen kan echt niet. Daar heb ik echt geen tijd voor. Met de eigenaar valt niet te onderhandelen, hem interesseert het gewoon niet. Wat zouden jullie doen, hebben jullie advies, tips... Alles is welkom...

baister
), maar dan hebben we dus kans dat ze ook dezelfe 'fouten' maken als deze meiden. Dan hebben we dus nog meer van die 'pubers' rondlopen waar we ons aan ergeren... En reken maar niet dat de eigenaar deze meiden wegstuurt...