Wat is de zin en onzin van schapenvachtjes????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

gebruiken jullie een schapenvacht???

Ja, want........
45 (52%)
Nee, want.........
31 (36%)
soms
10 (11%)

Totaal aantal stemmen: 86


Huertecilla

Berichten: 26856
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:23

Ik maak ze zelf. Zie boomloosrijden.nl onder Maatwerk.
'Een bontje' zonder meer is alleen maar zacht en dat kan lekker zijn voor een paard. Het dempt, verdeelt en isoleert.
Onbehandelde lamsvacht heeft daarbíj een aantal natuurlijke eigenschappen die voor een gevoelige huid heilzaam kunnen zijn.
Voor vochtregulatie; transport van het zweet van de rug weg, zijn de gebruikelijke shabrakken wáárdeloos, vacht wát beter, maar is vilt de oplossing. Een normale onderlegger absorbeert het en wordt een koude natte lap, het bont zuigt het op tot aan de huidzijde en blijft warm, door vilt komt het echt heen.

Mode of niet, vachtonderleggers van behandeld of onbehandeld bont hebben zonder meer voordelen boven 'normale' zadeldekken. Wellicht heeft een paard die voordelen niet nodig, wellicht wel.
Het is dus bepaald niet alléén maar mode

Wij rijden zelf bijvoorbeeld uitsluitend met zadelovertrekken van lam omdat dit fijn temperatuurregulerend werkt in winter én zomer en bovendien een stuk comfortabele zit bij de lange bergritten die we maken. Geen kwestie van mode, wel van lekker zitten.
Onze paardjes hebben rug noch huidproblemen en het is hier vaak wél heel, écht, warm, dus rijden we met vilten onderleggers en niet met bont.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:34

Heb er ook al aan gedacht om gewoon een vacht te kopen bij de ikea, volgens mij haal je daar 3 onderleggers uit. Het boiet me ook verder niet dat het mode is (sterker nog, ik vind het niet eens mooi), maar ik gebruik het omdat ik denk dat het beter voor mn paard is. En 1tje voor mn kont lijkt me ook wel wat

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:41

Talida schreef:
Vooral die laatste 2 lijken me dingen dat een zadel, of hij nu wel of niet goed past, niet zelf kan.


Ik rijd met een luchtzadel Lachen en die vangt wel zeker de schokken op!
Voor het opvangen van zweet daar heb ik mijn gewone dekje voor.
Met bontje maak je het altijd smaller onder je zadel, het enige wanneer ik het dus nuttig vind is als je zadel wat te wijd is.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:05

Ik heb ook liever zachte stofjes aan dan stoffen die niet fijn zitten, dus die schapenvachtjes lijken me erg lekker voor paardlief. Maar bij een goed passend zadel moet het niet nodig zijn, mits je paard een gewone, gezonde rug heeft zonder klachten.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 21:35

Wat ik dan nu intressant vind om te weten is hoe het paard duidelijk maakt dat hij dit fijner vindt Verward (of niet natuurlijk Knipoog )

Verder vind ik dat zowel de voor- als de tegenpartij goede punten heeft

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:23

ik zit er aan te denken op ipv een gelpad tussen dekje&zadel, een bontonderlegger(dus niet zo'n heel dekje, maar zegmaar de vorm van gelpad) te gaan gebruiken

zonder gelpad rijden gaat niet acht oke, hij is heel gevoelig op zn rugspieren, en ik hoor van steeds meer mensen dat een bonte onderlegger beter is dan een gelpad
vind t trouwens bij sommige paarden geeeeen gezicht, meestal bij een iel paardje, en dan een precies passend dekje onder t zadel,waardoor t bontrandje achter t zadel ovedr t dekje uitsteekt...vooral bij kleine iele paardjes vind ik t niet mooi, maar bij andere staat t juist wel heel chique

maar ik vind een gelpad tussen je witte dekje en zadel ook niet echt mooi
gebruik t geldpad soms direct op de rug(in een hoesje) en dan pas t dekje en t zadel, merk daar eigenlijk geen verschil in.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:29

Jaike schreef:
Wat ik dan nu intressant vind om te weten is hoe het paard duidelijk maakt dat hij dit fijner vindt Verward (of niet natuurlijk Knipoog )

Verder vind ik dat zowel de voor- als de tegenpartij goede punten heeft



nou ga zelf eens rondrijden met zadel zonder bontje en met bontje... Haha! een beetje inlevingsvermogen moet lukken.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 10:43

Pellie"]
[quote="Jaike schreef:
Wat ik dan nu intressant vind om te weten is hoe het paard duidelijk maakt dat hij dit fijner vindt Verward (of niet natuurlijk Knipoog )

Verder vind ik dat zowel de voor- als de tegenpartij goede punten heeft



nou ga zelf eens rondrijden met zadel zonder bontje en met bontje... Haha! een beetje inlevingsvermogen moet lukken.
[/quote]

Ha ha, ik zal m'n friesje straks wel even op m'n rug zetten, denk wel dat ik straks niet meer kan lopen van de pijn, met of zonder bontje Knipoog Tong uitsteken Haha!

Nee, even serieus, sommigen zeggen zo mooi dat het paard het aangeeft, maar mijn paardje heeft nog nooit iets tegen me gezegd Knipoog Haha!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:41

Een bonten onderlegger is echt alleen maar mode, nou misschien niet bij iedereen maar zeker de meesten wel.. Ze vonden het mooi staan en net wat kawa al zegt een zadel moet ook zonder dekje eigenlijk perfect liggen..

En mijn mening je moet niet kijken naar de mode maar wat goed is voor je paard, bijv de keuze tussen een gelpad en een bonten onderlegger.
Beter een goed gelpad dan een bonten onderlegger..

pientje
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:51

hallo...
ik heb voor mijn beide paarden een bont sjabrak van christ... niet alleen omdat ik het fijn vindt maar vooral omdat het niet zo snel vies wordt als een gewone sjabrak en omdat het ook tijdens het rijden de rug laat ademen en de rugspieren hun warmte goed kwijt kunnen. een normale sjabrak wordt bezweet en vies daar heb ik nu nooit last van... een maal in de twee maanden stop ik mijn sjabrak in bad en spoel ik hem uit.. mijn zadels passen goed.. maar zeker bij een jong paard vangt het wel de klappen op..

gr

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:15

Ik heb er ook eentje, ik had er eerst altijd zo'n syntetisch bontje onder liggen, maarja, zo'n ding slijt ook Haha!, dus toen heb ik maar een nieuw (echt) bontje gekocht. Het is denk ik ook wel een beetje een modeverschijnsel, maar als ik paard was, Haha! zou ik er ook wel eentje willen. Ik denk dat een paard door die gelpads(dat was ook een beetje een trend een tijdje geleden) veel meer gaat zweten dan door een bontje onder het zadel, het lijkt mij veel beter ademen. Er is toch ook een test gedaan waarin die Action pads eigenlijk helemaal niet zo goed bleken? Verward

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:24

Mijn boomloze zadel ligt goed maar geeft op sommige plekken schuurplekken Boos!
Met een stukje schaap eronder heb ik dat niet en is de vacht van mijn pony mooi glad OK dan!
Ook verdeeld het de druk beter en voorkomt "doorzitten".
Ik ben nog op zoek naar een mooie voor wat minder geld om mijn zadel meet te bekleden Verward
Maar voor mij zeker geen modeverschijnsel

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:26

pony25 schreef:
Mijn boomloze zadel ligt goed maar geeft op sommige plekken schuurplekken Boos!
Met een stukje schaap eronder heb ik dat niet en is de vacht van mijn pony mooi glad OK dan!
Ook verdeeld het de druk beter en voorkomt "doorzitten".
Ik ben nog op zoek naar een mooie voor wat minder geld om mijn zadel meet te bekleden Verward
Maar voor mij zeker geen modeverschijnsel


als je handig genoeg bent, voor 50 eur heb je bij de ikea een enorm vel, kan je voor je zelf en het paard er 1 maken! Wij hebben ze in gebruik als stoelhoes thuis

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:05

denk dat ik er maar 1tje moet halen dan Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:00

Talida schreef:
als je handig genoeg bent, voor 50 eur heb je bij de ikea een enorm vel, kan je voor je zelf en het paard er 1 maken! Wij hebben ze in gebruik als stoelhoes thuis


Is dat echte vacht dan, bij de Ikea?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:05

Tessebes"]
[quote="Talida schreef:
als je handig genoeg bent, voor 50 eur heb je bij de ikea een enorm vel, kan je voor je zelf en het paard er 1 maken! Wij hebben ze in gebruik als stoelhoes thuis


Is dat echte vacht dan, bij de Ikea?
[/quote]

yep, een hele mooie zelfs, geloof dat hij de ludde heet(zie website ikea). heel mooi zacht en dik, ik denk dat hem misschien even een stukje moet trimmen ofzo, of misschien gaat het zo ook wel. Op de stoel zit het in ieder geval prima!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:12

Het is idd Ludde - erg dikke vacht. Langere haren dan een lamsvel uit de ruitershop.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:18

gyzmo schreef:
Het is idd Ludde - erg dikke vacht. Langere haren dan een lamsvel uit de ruitershop.


Hij heeft idd een hoog aaibaarheidsfactuur Haha!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:21

Ikheb er jaren geleden eens overwogen om er een te kopen. Idd voor de aaibaarheidsfactor, of lekker voor in bed! Maar toen kwam de prijs voor mij niet helemaal uit... Ik werkte toen ook nog niet (was pas 16 geloof ik, zo oud zijn die dingen al). Nu zou het wel haalbaar zijn denk ik...
Mmmm...Moet binnenkort toch eens langs Ikea denk ik. Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:27

pearl_tje schreef:
En mijn mening je moet niet kijken naar de mode maar wat goed is voor je paard, bijv de keuze tussen een gelpad en een bonten onderlegger.
Beter een goed gelpad dan een bonten onderlegger..

Volgens redelijk recent onderzoek is dat niet waar. Daar is juist uitgekomen dat de (echt)bonten onderlegger beter is als drukverdeler, schokdemper etc. dan een goede gelpad. Dit was een onderzoek in samenwerking met oa dierenartsen en ruiters van Deurne, geloof ik.
Daar had onze zadelmaker het iig over.
En nogmaals, wij hebben ze niet voor de mooiigheid of mode, maar omdat we (ondanks dat ons zadel wel degelijk goed past (pas nog helemaal gecontroleerd door een goede zadelmaker)) gemerkt hebben dat Duvel lekkerder loopt met schokabsorbeerder dan zonder. Eerst reden we altijd met een gelpad, maar onze zadelmaker had het dus over bovengenoemd onderzoek en toen zijn we overgestopt op een lamsvel.
En ik moet zeggen, ik merk wel verschil, je zit echt wat zachter met het zadel op zijn rug.
Verder loopt hij er super op, dus waarom zou ik het veranderen?
Jip heb ik er tijdelijk mee gereden, omdat zijn zadel niet helemaal goed lag en de zadelmaker nog geen tijd had, maar nu is zijn zadel weer helemaal perfect pas en dus rijd ik er niet meer mee.
Hij heeft niet zo'n gevoelige rug qua spieren als Duvel, vandaar.
Voor mij dus geen modeverschijnsel, maar gewoon nuttig gebruik.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:37

opvulling op mijn ijsje(verzorgpony) omdat hij een hele lage schoft heeft en daardoor schijft het zadel. DAt gebeurt minder met zo'n ding

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:00

Ja, mijn zadel past prima, maar ik vind het gewoon mooi!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:25

pearl_tje schreef:
, bijv de keuze tussen een gelpad en een bonten onderlegger.
Beter een goed gelpad dan een bonten onderlegger..


fout gedacht
een stuk schaap is een betere drukverdeler dan een gelpad
en echt schaap reguleert de ontstane warmte veel beter dan een gelpad
gelpad houd de warmte heel erg vast(broeien) en dat is niet goed voor de rug

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 08:04

Ik gebruik een bont-onderlegger voor de warmteregulatie. Marco zweet nogal snel en vooral onder zijn zadel werd het behoorlijk warm. Sinds ik die onderlegger heb, is hij precies op de plek van de onderlegger niet meer nat of erg warm geworden en ik merk dat Marco dat toch een fijner vindt...