Wat is de zin en onzin van schapenvachtjes????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

gebruiken jullie een schapenvacht???

Ja, want........
45 (52%)
Nee, want.........
31 (36%)
soms
10 (11%)

Totaal aantal stemmen: 86


Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 22:30

Lenn schreef:
haha ja dat is de nieuwe hipe geloof ik Ziek


Zal dit net gaan als met de anky-pads Verward , die ik overigens ook niet heb vanwege de gruwelijk hoge prijs Schijnheilig

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:37

Jaike"]
[quote="Lenn schreef:
haha ja dat is de nieuwe hipe geloof ik Ziek


Zal dit net gaan als met de anky-pads Verward , die ik overigens ook niet heb vanwege de gruwelijk hoge prijs Schijnheilig
[/quote]
Ja die waren een jaar of iets minder helemaal niet zo duur geloof ik want toen had ik er bijna een gekocht, maar ik vond hem toen zo ja.. raar Verward Maar nou vind ik ze veel te duur en ik vind andere shabrakken net zo mooi. Ik zat laatst te kijken en kei veel mensen hadden op wedstrijd zelfs speciaal een anky witte shabrak, nou dat lijkt wel een dekbed, echt er zijn veel mooiere witte dekjes, dat gaat gewoon om dat etiketje met anky erop. Nouja maakt me ook niet uit ofzo, viel me laatst even op Rolleyes

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 22:43

Lenn"]
[quote="Jaike"][quote="Lenn schreef:
haha ja dat is de nieuwe hipe geloof ik Ziek


Zal dit net gaan als met de anky-pads Verward , die ik overigens ook niet heb vanwege de gruwelijk hoge prijs Schijnheilig
[/quote]
Ja die waren een jaar of iets minder helemaal niet zo duur geloof ik want toen had ik er bijna een gekocht, maar ik vond hem toen zo ja.. raar Verward Maar nou vind ik ze veel te duur en ik vind andere shabrakken net zo mooi. Ik zat laatst te kijken en kei veel mensen hadden op wedstrijd zelfs speciaal een anky witte shabrak, nou dat lijkt wel een dekbed, echt er zijn veel mooiere witte dekjes, dat gaat gewoon om dat etiketje met anky erop. Nouja maakt me ook niet uit ofzo, viel me laatst even op Rolleyes
[/quote]

Ja dat was mij dus ook al opgevallen Knipoog
Ik zal er wel te nuchter voor zijn, denk ik Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:46

Ja en toch vind ik het ook wel weer de charme van dressuur, die 'perfectie'

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 22:51

Ja, dat is ook wel weer zo, ik ben en blij toch een dressuurtrutje Schijnheilig

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:57

Schapenvachtjes zijn volgens mij inderdaad zo'n hype, ik denk dat de mensen er even mee rijden totdat ze dat geklooi met die dingen weer zat zijn. Dan is het ineens niet meer nodig terwijl het daarvoor o zo goed was voor de rug van het paard.


Off-topic: De Anky pads zijn niet alleen super mooi, maar ook nog eens heel makkelijk te wassen. Het haar blijft er minder in zitten en de dekjes blijven ook mooier. Daarnaast is het ook nog eens een stuk makkelijker, je hoeft niet meer met al die lusjes te klooien. De meeste zadeldekjes hebben geen klitteband en dan kun je die lussen weer nergens aan vast doen.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:58

Ineens heeft iedereen er een lijkt het wel
Maar beter zo iets, dan dat de slof weer helemaal mode wordt.
Vind het wel chique staan (als je zo'n mooie dure hebt) maar hou het bij een dekje Knipoog

Esje75

Berichten: 302
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:19

ik kreeg ook het advies om met een gelpad of nog beter een bontje te gaan rijden. Mijn paard zijn rugwervels staan vrij hoog waardoor de bespiering wat lager ligt, hierdoor is hij gevoeliger op de rug en heeft hij er op deze manier geen last van. Mijn zadel past perfect maar het is voor het behoud van de rug van mijn paard.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:26

Nee, met zulke dingen maak je alleen maar minder ruimte tussen de kamer en de rug, het wordt nauwer. Ik heb er laatst een weekje mee gereden omdat mjin paard heel erg verandert was in zijn rug, en mijn boom iets smaller gesteld moest worden. IN die week tijd heb ik even met iets ertussen gereden als noodoplossing, maar nu mijn zadel weer bijgesteld is heb ik hem weer ver ergens achter in mijn kast gesmeten..

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:14

Ik heb juist een 2e besteld, omdat ik te lui ben om hem van mn ene naar mn andere zadel te verhuizen Bloos
Heb hem in eerste instantie gekocht, omdat Tal vorig jaar een vreselijke wond op dr rug had (wie oh wie uit de kudde is daar bovenopgesprongen Boos! ) waarvan de DA zei, dat als het niet goed zou genezen, dat het een altijd gevoelige plek zou worden waar mensen zelfs hun paard voor wegdeden.
Dus om dat te voorkomen heb ik (na volledige genezing) het lammetje als extra eronder gelegd. Daarnaast schijnt dat de beste drukverdeler te zijn, en omdat ze nog zo jong is gebeurt er al genoeg in die rug, dus wil ik het alleen maar extra comfortabel voor dr maken
Waarom wachten tot ze iets (een voorwerp, niet een medicijn ofzo) nodig heeft wanneer je het misschien kan voorkomen door iets te gebruiken is mijn motto. Vooropgesteld dat het niet de spuigaten uitloopt Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:18

Sinds ongeveer een maand rijd ik met een bontje. Ik leg hem onder mijn dekje, dus op de huid van het paard. Dit omdat Imker een gevoelige rug heeft, mijn gelpad kapot was en ik naar een ander alternatief op zoek was.

Ik heb gekozen voor een bontje zonder rand, omdat ik het anders zo opzichtig vind, plus het feit dat ik hem anders niet fijn onder mijn dekje kan leggen.

Dit bontje gebruik ik dus voor de functionaliteit, niet voor de mooiigheid.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:27

Ik heb er ook al een hele tijd eentje.

Ik ben er mee begonnen nadat ik Ozep na een heftige rit had afgesponst met water met daarin een spierenfluid om hem lekker snel te laten opdrogen, waar hij gevoelig op reageerde. Hij had de volgende dag allemaal losse velletjes op zijn rug en de huid zag er minder rustig uit als normaal. Ik heb hem toen een paar dagen laten staan en de eerste paar keren heb ik hem toen gereden met het vachtje zo rechtstreeks op zijn rug daar reageerde hij goed op dus ik ben hem daarna blijven gebruiken. En ik vind het ook nog eens erg mooi staan

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:28

Omdat mijn paard (22 jr) een erg gevoelige rug heeft en ook rugproblemen heeft gehad ben ik met een lamsvel gaan rijden. Ik reed voorheen met gelpad, maar vond die zelf niet zo fijn, en toen de Bit hem slecht getest had was dat voor mij de bekende druppel. Ik heb het zadel laten nameten, en die paste prima. Het was gewoon idd voor extra drukverdeling.
Hij deed het er altijd perfect op, en zijn rug wordt steeds beter en sterker. Toen ik dinsdag mijn velletje thuis in de wasmachine had laten liggen, besloot ik toch maar voor een keer zonder vel te rijden. Je mot wat. Na het rijden heel goed de rug nagevoeld en meneer had nergens last van.

Ik vind het een super ding, zo'n vel. Maar ik ga het nu proberen af te bouwen. Want hoe minder er onder een zadel ligt - des te beter. En misschien heeft mijn vent het nu niet meer nodig omdat zijn rug sterker is geworden.

Modeverschijnsel: Jazeker!! Bij mij op stal rijden er nu ook ineens 4 met een lamsvel. Maar dan wel tussen het shabrak en het zadel. Zo zie je het beter en anders wordt 'ie vies. Dat vind ik dus echt overdreven. Als je paard hem echt nodig heeft, dan leg je het direct op de rug en ben je niet bang dat 'ie smerig wordt! Dat soort mensen hebben dus echt geld teveel!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:39

gyzmo schreef:
Modeverschijnsel: Jazeker!! Bij mij op stal rijden er nu ook ineens 4 met een lamsvel. Maar dan wel tussen het shabrak en het zadel. Zo zie je het beter en anders wordt 'ie vies. Dat vind ik dus echt overdreven. Als je paard hem echt nodig heeft, dan leg je het direct op de rug en ben je niet bang dat 'ie smerig wordt! Dat soort mensen hebben dus echt geld teveel!



Sorry hoor, maar dat moet ieder toch voor zich weten, als ze dat nu leuk vinden? Bovendien denk ik dat voor een gevoelig velletje je hem idd beter direct op de huis kan doen, maar als drukverdeler kan er best en dekje tussen. Op Indoor reed 98% met de vacht tussen dek en zadel, zijn zeker allemaal "dat soort mensen" Verward

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:45

Tuurlijk moet iedereen dat voor zich weten, maar als je het vachtje voor 'de heb' hebt, vind ik dat onnodig. Als je denkt dat je paard het nodig heeft, leg hem dan direct op de rug.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:51

Ik denk dat iedere paardeneigenaar wel iets heeft "voor de heb" Haha!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:52

Ja, maar daarom is het lamsvelletje nu ook mode verschijnsel. Ineens heeft 70% van het paardenvolk zo'n ding.
Over een half jaar is er weer wat anders.
Was toen ook met die action beschermers, 3-in-1 dingen.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:55

gyzmo schreef:

Was toen ook met die action beschermers, 3-in-1 dingen.


Vind ik een schaapje functioneler Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:57

Een velletje rechtstreeks op de rug heeft zin, een velletje tussen het shabrak en het zadel is een modeverschijnsel. Ik rij op dit moment er niet mee, omdat ik een paard van een ander rijd. Het paard wat ik hiervoor reed, had een heel shabrak van de spul. Een erg fijn ding moet ik zeggen!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:59

Een goedpassend zadel verdeeld zelf al genoeg de druk, zonder lamsvel of gelpad: Ik zal even wat punten citeren van DK

3. Om te beginnen de boom:

One simple way of telling if the tree point angle in your saddle is correctly fitting your horse's withers is by putting the saddle on your horse's back with no pad and putting your hands on top of the pommel with one hand on top of the other and pressing straight down . If the back of your saddle lifts off of your horses' back, the tree points are incorrectly fitting the withers. You can also tell if you have a small dry spot on the top part of the withers on both sides. This tells us that the top part of your tree point is too tight.

Over het iets naar voren schuiven:
4. When I ride my saddle ends up riding forward onto my horses shoulders. Is this correct?

No this is not correct for the tree points are designed to keep the saddle riding in it's proper position behind the shoulders, in order to promote free shoulder movement. This is a common problem of an ill-fitted tree point angle to the withers. This is when the tree is too tight on top and the bottom of the tree point is not touching your horse, so when your horse pick his his back up, it pushes the saddle forward over the shoulder.

En ook niet onbelangrijk: de singel:
How does my girth affect how my horse moves?

What I like to see in a girth is always have elastic on both ends of your girth. For horses' breathing increases 12-16x's in motion. The horse has to be able to expand his rib-cage to breathe therefore the girth must be able to accommodate that expansion. If the girth does not allow the rib-cage to expand the horse will begin to breath erratically in order to not push into the rigid girth. The length of the girth is very important also. The horses' elbow should never come into contact with the buckling system of the girth, for this can effect forward motion. The proper girth length for a dressage saddle is the circumference measurement of the horse where the girthing system lies minus 48-50 inches. For a jumping girth minus 25 inches. It is also very important to have a wide weight bearing surface on the sternum and pectoral muscles. I recommend a girth no narrower than 4 inches in the center of the girth. For horses that are downhill or are carrying a large barrel I recommend a 7" diamond so that the girths will help align the billets perpendicularly.



En om maar even op het hele gelpad-lamsgvel gedoe terug te komen:

IF MY SADDLE IS NOT FITTING< WHAT TYPE OF PAD SHOULD I USE TO FIX THE PROBLEM?

Unfortunately the saddle pad industry is a huge industry that in my opinion sells products that don't work. If you put a shoe on your foot and this shoe is too tight on the side of your foot and if you put an insole in your shoe it just makes it tighter. So padding enhances the problem, it doesn't correct the problem. The answer to an ill-fitted saddle is always fitting the saddle correctly, not padding it.

(sorry, maar ik had geen zin om dit even naar het Ned te vertalen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:00

Hij beschrijft ook nog dingen over de zweetpatronen enzo, en over ongelijk gebouwde paarden.

Ann

Berichten: 13316
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:01

Ik rijd met een hele schapenvachtsjabrak omdat mijn paard duidelijk heeft aangegeven dit prettiger te vinden dan een katoenen sjabrak, maakt mij eigenlijk niet uit of het in de mode is Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:02

Passionato schreef:
Een goedpassend zadel verdeeld zelf al genoeg de druk, zonder lamsvel of gelpad.


IMO is de functie van een lamsvel niet de druk verdelen, maar het opvangen van schokken, het opnemen van zweet en het reguleren van de temperatuur.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:03

Vooral die laatste 2 lijken me dingen dat een zadel, of hij nu wel of niet goed past, niet zelf kan.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:05

ja want het is zachter voor mijn billen en zachter voor Gam's rug.

Ik rij dus met 2 bontjes Haha!
Eentje voor mijn eigen kont want lange buitenritten zitten toch wat lekkerder op deze manier.
En eetje voor Gam's rug. Het is absoluut geen overbodige luxe voor een paardenrug om een zacht bontje onder het zadel te hebben. Er zit toch iemand op zijn rug te 'stuiteren' en een paardenrug is natuurlijk wel erg kwetsbaar.