Wanneer ben jij tevreden over je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Wanneer ben jij tevreden over je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 02:59

Wanneer ben je tevreden over je paard. Neem je genoegen met kleine stapjes voorruit? Ben je tevreden als je paard na een vervelende bui toch weer wat rustiger is? Kan je ook tevreden zijn als het eigenlijk wat minder ging als de dag ervoor maar de omstanigheden anders waren( paard moe, jij moe of het weer, stress etc)?

Ik ben zelf tevreden als mijn gevoel iets van voldoening aangeeft. Of het dan iets beter gaat of iets minder ging als de dag of dagen ervoor is voor mij geen criteria. Al ben ik natuurlijk extra verheugd en trots als het bij wijze van spreken al weer iets beter is gegaan als de dag ervoor. Dus met elk stapje, al is het stapje nog zo klein, ben ik dus blij. Maar ik kan ook heel voldaan zijn als ik heerlijk heb buiten gereden, overigens wel in de goede balans maar geen oefeningen heb gedaan. Voor mij is wel heel belangrijk dat mijn paard net zo heeft genoten als ik

Hoe ervaren, zien en voelen jullie dit met je paard of een paard?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 06:44

Ik ben tevreden als ze gehoorzamen. Nou is Guus vaak gehoorzaam dus wil ik meer Knipoog Dus bij Guus ben ik tevreden als hij netjes loopt.
Met Zoe ben ik al tevreden als ze gehoorzaam is Haha! Die wil nog wel eens door iemand heen lopen of erg nerveus draaien als ze vast staat....
Als ze lief stil staat tijdens het poetsen en rustig naast me blijft lopen beloon ik haar uitbundig!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 06:52

Polly is vaak enorm dwars Haha!
Maar ik ben al heel blij als de stukjes waarvan ik weet dat ze het kan goed gaan, en als ze in ieder geval haar best doet. Dat merk je bij haar heel duidelijk, als ik aan de lange lijnen werk en ik vraag iets en ze heeft geen zin gaat ze rustig staan stijgeren en je dan aankijken "moest toch????) terwijl als ze ervoor gaat (en dat is de laatste tijd steeds vaker) doet ze echt haar uiterste best om je te begrijpen.
En het allermooiste is natuurlijk om te zien als zij geniet!! Gister bracht ik haar naar het land en ze flipte helemaal (aan de fiets) toen ze Sharif en Katinka zag, maar boos worden kan ik dan niet hoor, als ik dat koppie zie is alle boosheid weg!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:49

Ik stap bijna altijd af met een tevreden gevoel. Elke dag is bij ons weer anders omdat inderdaad de omstandigheden weer anders kunnen zijn.
Vorige week ben ik voor het eerst echt afgestapt met een gevoel van Ik weet het niet meer.. Sandor deed toen 1 ding en dat was rennen.
Daar kan ik dan echt behoorlijk ziek van zijn. Nadat we afgelopen zondag met ze tweeen naar buiten zijn geweest heeft dat weer veel goed gemaakt.. Ik ben de mindere dagen dan ook weer snel vergeten.
Ik rij een tuiger dresuurmatig en dat zijn niet altijd de makkelijkste. Maar ik vind het een uitdaging.. Tuurlijk is het wel is 3 stappen vooruit en 2 terug.. Maar des te sneller ben je weer positief bezig. Ik geniet van elke stap die we samen doen. Voor of achteruit..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:42

Ik ben tevreden als Par haar best heeft gedaan, als het dan even neit lukte of ze vind het moeilijk maakt me weinig uit.

Op het moment ben ik heel erg tevreden, ze snapt steeds meer wat we van haar vragen en is erg werkwilllig, maar dat is ze eigenlijk al vanaf het begin.

Een tijd geleden had ze een ik vind het moeilijk dus ga rennen periode.
Dan is het wel moeilijker om er tevreden af te stappen, dus meestal sluit ik dan met wat heel erg makkelijks af zodat ik in ieder geval kan denken dat dat in ieder geval goed ging.

Maar met een dag poetsen en friemelen kan ik ook erg tevreden zijn, of als ik haar zie rennen in de wei, of tijdens het wandelen, buitenrijden enz.
Ik ben gewoon tevreden als ik zie dat zij het naar haar zin heeft.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:55

Hangt van het paard af.

Hoe snel leert het paard?
Wat kan het paard mentaal verwerken?
Wat kan het paard fysiek verwerken?
Hoe kan het paard zich concentreren op zijn werk?
Wat is mijn doel zodra ik op stap? Is het realistisch om dat doel te halen binnen die training? Is het doel behaald?

Als het paard zijn best doet ben ik tevreden Knipoog Meer dan dat kun je niet verlangen. Over mezelf ben ik tevreden als ik het doel wat ik had op het moment dat ik opstapte, wat realistisch was heb behaald.

Op het paard ben ik trots als het gelukt is, over mezelf ben ik tevreden. Dat is een teken dat we alletwee voldoende ons best hebben gedaan.

Op het moment ben ik over alle paarden tevreden. Het gaat echt heel lekker.

Treasure ligt op voor op "leeftijdsgenootjes" krijgt steeds meer verzameling, verruiming en controle over de achterhand.

Amor vindt steeds meer ontspanning en zijn gangen worden steeds ruimer.

Diablo is niet meer de verwende pony die hij was toen hij kwam en begint steeds meer zijn rug en achterhand te gebruiken.

En op mijn stage gaat het ook lekker met de paarden OK dan!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:13

Bij Dennis ben ik tevreden als hij zich helemaal geeft in zijn werk. Braaf zijn kennen we inmiddels prima(dus rustig je rondjes hobbelen). Maar als hij dus echt alles (incl moeilijke oefeningen waar we beide nog erg veel moeite mee hebben) voor me wil doen zet ik hem echt met een big smile weer op het land. Als hij zich helemaal geeft gebeurd het wel eens dat hij het eventjes te moeilijk vind en er tussen uit probeert te kneipen, maar als je dan weer rust in bouw en eerst wat makkelijks probeer en het nog een keer probeer doet hij het bijna altijd perfect. Gewoon zonder stress met z'n oortjes naar voren. Dennis heeft het af en toe nodig om eventjes over de drempel gezet te worden, dan deinst hij even terug, laat ik hem weer ontspannen en gaan we nog een keer over die drempel.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:21

Ik ben tevreden als Gam lekker in zijn vel zit, dat is voor mij het allerbelangrijkste. Maar er zijn momenten dat dit versterkt wordt als hij voor mijn gevoel lekker ontspannen in de bak rond kan hobbelen en als we een buitenrit hebben gemaakt.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:23

Ik ben altijd te vreden met mijn paard, zelfs met zijn nukken..

En ik ben onwijs blij dat we bij elkaar zijn.

Ik vergeef hem zijn nukken en hij de mijne..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:27

Als ik naar Luck tie ga maakt niet uit waar hij staat ben ik tevreden met het gevoel dat hij het naar zijn zin heeft..
Longeren deed hij eerst niet want hij wilde gewoon niet, hetging denk ik te snel..na een tijdje niets gedaan te hebben, hebben we het weer opgepakt en daar liep hij hoor! Zo`n tevreden gevoel dat je kan hebben!
Ook al hebben we onze dag niet, we vergeven en vergeten en dan zijn we allebei weer tevree..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:31

Ik ben tevreden als ik voel dat mijn paard zijn best voor me doet. En omdat ik er van overtuigd ben dat paarden een heel grote 'will to please' hebben denk ik ook dat paarden altijd hun best doen.
Ik ben wel vaak ontevreden over mezelf. Maar daar maak ik mezelf ook geen verwijten meer over, ik zet me altijd voor 100% in maar ik heb nu eenmaal veel tekortkomingen en daar werk ik hard aan.

Wanneer ben je ontevreden over je paard???? ik eigenlijk nooit.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:34

Ik ben elke dag tevreden met mijn paard. Als hij iets fout doet, is het of omdat hij het niet snapt of omdat hij het niet kan. Beide keren mijn fout dus, dus daar kan ik me niet boos over maken bij hem.
Elke dag is er weer een, en elke dag komen we een heel klein stapje verder. We hebben wel eens een terugval, maar dan komt dat weer door mij omdat ik zelf te snel ben gegaan. Kan ik ook niet boos over worden op Jumbo.
Als hij dwars en nukkig is onder het zadel, heb ik te weinig afgewisseld. Dan moet hij weer een keer lekker los en gek doen om alles eruit te gooien!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:40

ik ben tevreden als mijn paardjes tevreden zijn.
Als ze dan ook af en toe moeten 'werken' dan doen ze dat met plezier.
Vraag ook nooit heel veel van ze want ik moet dit nog opbouwen. Maar denk dat dat wel goed zal gaan. Zo niet dan zoek ik dat bij mezelf. Zij hebben er ook niet om gevraagd om bereden te worden.
Voor de rest geniet ik van alle innige knuffel momenten onder de sterren hemel, en als ik dan hun tevreden blik zie doe ik het volgens mij best wel goed.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:43

Bijna bij alles bij Heros, hij is vrij moeilijk en heel hard in zijn mond, dus het minste dat hij luistert naar mijn hand of been ben ik al blij, soms is hij heel nerveus en kan dan toch nog rustig galoperen (wat hij anders niet kan) dus op zo'n momenten ben ik echt trots op hem Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:43

Jippie schreef:
Ik ben tevreden als ik voel dat mijn paard zijn best voor me doet. En omdat ik er van overtuigd ben dat paarden een heel grote 'will to please' hebben denk ik ook dat paarden altijd hun best doen.
Ik ben wel vaak ontevreden over mezelf. Maar daar maak ik mezelf ook geen verwijten meer over, ik zet me altijd voor 100% in maar ik heb nu eenmaal veel tekortkomingen en daar werk ik hard aan.

Wanneer ben je ontevreden over je paard???? ik eigenlijk nooit.


Inderdaad, werkwillige paarden doen vrijwel altijd hun best voor je, dat is dankbaar en fijn werken!

Treasure is vreselijk werkwillig en ben eigenlijk nog nooit ontevreden geweest in alle tijd dat ik haar ben.
Zowieso hebben we 9 van de 10 keer (uitzondering bevestigd te regel Knipoog ) werkwillige paarden.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:44

Ik ben tevreden als hij zijn best heeft gedaan of braaf is geweest. Ofir is een echt bloedpaard en nogal gevoelig. Hij reageert nogal overdreven op dingen, dus als hij tijdens een buitenrit braaf is geweest ben ik blij Haha! Verder als het tijdens het rijden thuis goed gaat. Na een koerscarriere van 4 jaar en meerder peesblessures is Ofir nu reacreatiepaard. Ik krijg les van een vriendin voor een beetje dressuur, en dat gaat vaak goed. Hij doet altijd heel erg zijn best, dus eigenlijk ben ik ook vaak tevreden Lovers

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:47

ik ben altijd tevreden het is namelijk een super lieve hengst
zondag ging ik even buiten rijden met 2 meiden van 13 en hij liep
gewoon braaf door bij een hengstige merrie Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:34

Of ik tevreden ben of niet heeft meer met de inzet te maken dan met de prestatie. Ik wil graag dat ze wat ik haar vraag in ieder geval voor me probeert. Het hoeft echt niet te lukken, en zeker niet zomaar 123. Maar het proberen vind ik heel belangrijk.

Ik stap eens in de zoveel tijd echt heel ontevreden af. Omdat ze dan gewoon geen zin heeft, het niet gedacht heeft, bokt naar m'n been, protesteert op bit etc. Ik sluit dan wel positief af hoor, met iets wat ze makkelijk of leuk vindt, zodat we altijd eindigen met een goed uitgevoerde oefening. Maar tevreden? Nee, dat ben ik dan niet. Als er op zo'n moment iemand langskomt die me er een doos eieren en drie knikkers voor biedt, dan zou ik in staat zijn om de teugels af te geven....
Maar dan sta je af te zadelen en ga je afverzorgen, en dan komt die grote witte snoet naar m'n hals voor een knuffel, tja, en dan smelt ik he..... Ik ben een Pennymeisje van 33 die geen weerstand kan bieden aan witte snoeten en grote bruine ogen...... Lovers

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:39

Wat geeft mij een tevreden gevoel...
Dat heeft op het moment niet met rijden te maken, maar een paar weken terug heeft een merrie een tweeling verworpen, die bevalling was heel erg zwaar.
Gisteren stond deze merrie met haar vriendinnetje in de buitenbak te dansen en te racen.

Ze oogde vrolijk, gezond en speels en dat gaf mij een zeer tevreden gevoel.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:45

Ik ben blij als hij goed voorwaarts is, goed op m'n been reageert. En goed aanspringt in galop. Daar ben ik nu veel mee bezig, omdat hij de neiging heeft om op de ene kant verkeerd aan te springen.
Verder ben ik blij als hij goed los is, hij is vaak nogal stijf aan 1 kant.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:49

Ik stap pas af als ik teverden ben, Zoniet, dan rijden we een rondje verder.....
Ik ben pas tevreden als hij aan mijn hulpen gehoorzaamt, en zijn aandacht vestigd op mij, en niet op dingen van buitenaf.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:53

Ik ben pas tevreden, als hij rustig door de bak heen gaat. Niet als een een of andere hert, die zijn benen overal heen gooit.
Mirk is verder dan wat ik ben, dus ik moet mezelf verbeteren en hij moet mij verbeteren.

Enige 'slechte' eigenschap wat hij heeft, is dat hij nogal gauw gestresst is, en dus moeilijk naar die ontspanning toe te rijden is. als hij ontspannen is, ben ik al tevreden, en vandaar uit werk ik verder Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:18

Sonja schreef:
Ik stap eens in de zoveel tijd echt heel ontevreden af. Omdat ze dan gewoon geen zin heeft, het niet gedacht heeft, bokt naar m'n been, protesteert op bit etc.

Gewoon geen zin, daar heb ik een paard nog nooit op kunnen betrappen. Volgens mij hebben ze altijd wel een reden om iets niet te willen. Het moeilijke voor ons is om dan uit te vinden hoe we dat paard dan het beste kunnen aanmoedigen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:21

Ik ben tevreden als ik merk dat Yorghos en ik beiden plezier hebben gehad van het rijden. Prestaties vind ik minder belangrijk. Ik wil na een ritje met een ontspannen gevoel van een ontspannen paard af stappen. Meestal lukt dat heel aardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:41

Jippie"]
[quote="Sonja schreef:
Ik stap eens in de zoveel tijd echt heel ontevreden af. Omdat ze dan gewoon geen zin heeft, het niet gedacht heeft, bokt naar m'n been, protesteert op bit etc.

Gewoon geen zin, daar heb ik een paard nog nooit op kunnen betrappen. Volgens mij hebben ze altijd wel een reden om iets niet te willen. Het moeilijke voor ons is om dan uit te vinden hoe we dat paard dan het beste kunnen aanmoedigen.
[/quote]

O die reden heeft ze ook wel: twee tot drie dagen voor de hengstigheid is er echt geen land mee te bezeilen. Dat bedoel ik met "geen zin". Ze is dan zelfs te koppig om gewoon aan een touwtje mee te lopen naar de wei. Als ze moet wachten voor het hek, komt ze al omhoog. Heeeeel irritant.
Ik probeer er zo veel mogelijk rekening mee te houden; een paard heeft ook wel eens z'n dag niet. Maar aan de andere kant moet ze ook wel eens gewoon wat doen wat ze op dat moment niet gedacht heeft. Dan maar wat minder goed en op wat meer de basis gericht, maar gewoon wat licht gangenwerk moet dan gewoon kunnen, vind ik.
Ik zit ook wel eens met pijn in m'n hoofd op kantoor, ook niet leuk, maar de wereld draait gewoon door. Ook bij haar.