chippen vanaf 1 juli verplicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:13

En dat hebben we aan het PVE te danken (produktschap vlees en eieren). Die hebben chippen toegevoegd aan de regelgeving. De europese richtlijn schrijft alleen een paspoort voor.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:14

maar nu dacht ik laatst te lezen dat je nu moet beslissen of je je paard in wilt laten slapen of dat hij naar de slacht gebracht moet worden.

Die beslissing wordt vastgelegd en als je je paard wil laten slachten moet je bij alle wormenkuren, andere spuiten opschrijven...

Klopt dit???

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:14

Als je paard voor de slacht bestemd is mogen bepaalde medicijnen niet meer gebruikt worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:15

Nee, op het moment dat je beslist dat je paard niet voor menselijke consumptie geschikt is, hoeft er niets meer in het paspoort worden bijgehouden.

Er moet alleen gedetailleerd opgeschreven worden als je paard wel naar de slager gaat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:19

Pegasus schreef:
Als je paard voor de slacht bestemd is mogen bepaalde medicijnen niet meer gebruikt worden.


Dat mag wel, maar dan wordt je paard niet meer geaccepteerd bij de slacht. "bestemd voor consumptie" verandert dan in "niet bestemd voor consumptie". Het is niet zo dat de VA bij je komt echt zegt: "Nee, sorry, dit paard is bestemd voor consumptie, nu mag hij dat medicijn niet, ookal redt het zijn leven".

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:52

Mijn hoofdreden waarom ik mijn pony niet wil chippen is dat onverzekerbare paarden (dus hele dure paarden) niet gechipt hoeven te worden (staat op de site van het paardenpaspoort). Als chippen zo goed is en zo goed is tegen diefstal, zou je verwachten dat juist die duurdere paarden gechipt moeten worden. De regering is er dus ook van bewust dat er wel degelijk gezondheidsrisico's aan het chippen zitten, en die voor de duurdere paarden niet opwegen tegen de voordelen. Een erg duur paard hoeft niet gechipt te worden, en onze 'gewone' pony's wel? Ik heb voor mijn pony een paardenpaspoort aangevraagd zonder te chippen. Ik zie wel hoe het loopt, mocht het chippen echt verplicht worden dan vraag ik denk ik ontheffing (weet niet hoe dit allemaal precies zit).
Laatst bijgewerkt door Little_Sun op 26-03-04 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:55

Ook ik heb 2 maanden geleden een paardenpaspoort aangevraagd en mijn pony niet laten chippen. Ze is 23 jaar en ik rij haar alleen nog maar recreatief waarom zou ik haar dan laten chippen.
Paspoort vind ik nog oke, maar van het chippen bij mijn pony zie ik niet echt het nut van in.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:13

Ik heb even gekeken op de site van het paardenpaspoort en er staat:

Volgens de verordening identificatie en registratie van paarden treedt de verplichting tot een het inbrengen van een transponder pas in werking nadat goedkeuring van de EU-Commissie is ontvangen. Deze goedkeuring is nog niet ontvangen
De verplichting tot het inbrengen van een transponder is dan ook nog niet inwerking getreden
Er kunnen nu dan ook nog geen ontheffingen verleend worden voor een verplichting die er nog niet is.
Zodra die verplichting wél in werking treedt zal vervolg worden gegeven aan de bij ons bekende ontheffingsaanvragen

Er is dus nog geen goedkeuring ontvangen!

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:19

ik heb een gebrandmerkt paard in Oostenrijk gekocht vorig jaar.
Het brandnummer is uniek en duidelijk zichtbaar, dus ik heb ontheffing voor chippen aangevraagd bij het PVV.
Kreeg een brief terug dat je alleen op religieuze en ethische gronden ontheffing kon krijgen Verward

Op mijn vraag om nadere uitleg heb ik nog geen antwoord gekregen.......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:55

Ik heb dezelfde brief gehad. Ik denk dat, als heel Nederland gaat protesteren, ze zich tweemaal bedenken. En hoe wil je het controleren?
In mijn paarden geen chip! En als alleen om religieuze en ethische redenen ontheffing aangevraagd kan worden, moeten jullie eens kijken hoe religieus ik ineens kan worden Haha! Lips are sealed

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:59

Quellian"]
[quote="Cassidy"][quote="Quellian schreef:
Ik heb mijn paarden meteen na aankoop laten chippen, begrijp niet waarom sommige mensen hier moeilijk over doen...


Ik begrijp op mijn beurt niet dat iemand vrijwillig laat chippen.
[/quote]

Dan hebben we beiden een andere mening...

Een hond of kat wordt getattoueerd en een paard gechipt. Hoewel ik ook een pony heb (de Shet) die een tattoe heeft.

Ik begrijp gewoon niet wat er tegen chippen is en ik vind dat ze gelijk hebben door het te verplichten! En idd heel simpel: geen chip, geen wedstrijden (of op de openbare weg komen). Dat zijn regels en die zijn er weer om je aan te houden.
[/quote]

Tatoueren bij honden en katten mag ook niet meer, ook dit is chippen geworden (uit diervriendelijk opzich, tattoueren was geen pretje).

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:09

ik vroeg me af welke religie je moet aanhangen om voor ontheffing in aanmerking te komen.....heel erg gereformeerd waarschijnlijk, dezelfde stroming die hun kinderen niet laten inenten. Maar...... die mensen rijden nooit wedstrijden, want die zijn veelal op zondag *peins*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:11

Het gaat toch niet om de wedstrijden? Ieder paard moet een chip krijgen, ook al staat hij alleen maar op het land. Dan hoef jij ze toch niet te vertellen dat je wedstrijden rijdt? Denk je dat ze dat gaan controleren?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:24

Mijn pony's zijn in principe ook onverzekerbaar....die hebben een dusdanige emotionele waarde, die is geheel niet in geld uit te drukken.

En onverzekerbaar is harstikke absurd...immers zou dat onverzekerbaar als reden kunnen zijn dat de sport die met die dieren beoefend wordt een dusdanig risico met zich meebrengen...immers zijn ze al onverzekerbaar voor er gechipt "moet" worden....is het het risico dat ze lopen of de premie die betaald moet worden als een paard onverzekerbaar is?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:25

En om hier nog even op door te gaan: wie beslist hoeveel een paard waard is?

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:26

mijn paard is verzekerd en niet gechipt, hebben ze nooit naar gevraagd bij de AMEV.....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:30

en welk paard is het meest risicovol voor een verzekering?
de duizenden recreatiepaarden die gechipt worden of die paar "onverzekerbare" paarden, als die verzekerd zouden worden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:31

Idem hier...
Ik heb wel gevraag i.v.m. de aantekening in het paspoort (wel of niet slacht) en daar waren ze ook nog niet over uit.
Bovendien heb ik mijn paard sinds 1998 verzekerd, en als de Amev moeilijk doet, dan gaat ze er helemaal uit. Met het geld dat ik intussen aan de verzekering heb uitgegeven had ik een nieuw paard kunnen kopen. Dan maar alles apart op een rekening (zit er sowieso over te denken om het zo te doen)

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:33

Ik heb wel een Oostenrijks paspoort, waarin staat dat Morrie slachtdier is, zoals alle Norikers zijn, want het zijn tenslotte "vleespaarden" zoals ze dat noemen.
De enige manier om dat slachtdier te veranderen is door naar Oostenrijk te gaan en met een rechtszaak tegen het stamboek dit aan te vechten.....en dat als buitenlander daar, laat maar dus.....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:36

smurf schreef:
Ik heb wel een Oostenrijks paspoort, waarin staat dat Morrie slachtdier is, zoals alle Norikers zijn, want het zijn tenslotte "vleespaarden" zoals ze dat noemen.
De enige manier om dat slachtdier te veranderen is door naar Oostenrijk te gaan en met een rechtszaak tegen het stamboek dit aan te vechten.....en dat als buitenlander daar, laat maar dus.....

Nee, hoor als je wilt veranderen wel geschikt naar niet geschikt voor menselijke consumptie kan je DA doen...mits je paspoort voldoet aan de EU eisen..voldoet je paspoort niet moet je een nieuwe aanvragen en voila ..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:36

Mij maken ze niet meer gek Haha! . Oop is vorige maand gechipt en mijn aanvraag voor een paspoort ligt als het goed is op de stapel om verwerkt te worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:37

Mij maken ze ook niet meer gek Haha!. Aanvraag om ontheffing ligt bij het PVE, en als er een afwijzing komt gaan we gewoon het land uit. Probleem opgelost Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:38

daarnaast is wel of niet geschikt niet eerder van belang dan dat het betreffende paard medicijnen nodig heeft die het ongeschikt maakt voor menselijke consumptie.....waarbij je als het paard niet gechipt is het simpel is om het paspoort "kwijt te raken" en een nieuwe aan te vragen en op nieuw te beginnen..
Het leuke is dat je nu nog dubbele paspoorten kunt aanvragen (zolang je paard nog niet gechipt is) Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:40

Cassidy schreef:
als er een afwijzing komt gaan we gewoon het land uit. Probleem opgelost Haha!
Dacht dat de chip verplichting geld voor de gehele EU, waar ga je dan naar toe?
Mischien zijn er bokkers die mee willen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:41

Cassidy schreef:
Mij maken ze ook niet meer gek Haha!. Aanvraag om ontheffing ligt bij het PVE, en als er een afwijzing komt gaan we gewoon het land uit. Probleem opgelost Haha!


Met het feit in mijn achterhoofd dat, als er echt medicijnen nodig zijn die het leven van mijn paard kunnen redden, en deze medicijnen alleen maar beschikbaar zijn met chip, er als eerste een chip in mijn paard gaat. Maar ook daar zal ik over oordelen als de tijd daar is.
Voor de rest blijft er altijd nog de mogelijkheid om naar Duitsland of Belgie te gaan - mits de chip in Nederland verplicht wordt - en daar een paspoort te gaan halen Haha!