aardappelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:35

Let op:

Planten die tot de familie van de nachtschaden (Solanaceae) behoren zijn meestal giftig voor dieren.
Dat geldt voor de wilde nachtschade met zijn zwarte bessen, maar ook voor cultuur planten uit die familie zoals de AARDAPPEL en de TOMAAT!
Paarden lopen dan ook de kans dat ze loof van aardappels of tomaten vinden en daarvan eten.
Deze planten bevatten solanine, een giftige stof die het zenuwstelsel eerst prikkelt en het daarna verlamd.Vergiftigde dieren krijgen daarnaast een maagdarmontsteking en diarree...

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:38

ik heb dat van Anita_D al vaker gehoord, tenminste komt me erg bekent voor, voor de rest lijkt het me ook niet logisch omdat er in aardappelen veel zetmeel zit, en mensen mogen daar ook niet teveel van..

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 22:22

gyzmo schreef:
Als je denkt dat je paard vitaminen ed. tekort komt moet je eens kijken naar wat je voert en wat voor voedingsstoffen je paard uit de brok / hooi haalt. Dan kun je altijd nog een vitamine preparaatje bijgeven als ze tekort komt.



nou ze komt iig tekort dus dan maar eens wat geven he?

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 22:24

Anita_D schreef:
Let op:

Planten die tot de familie van de nachtschaden (Solanaceae) behoren zijn meestal giftig voor dieren.
Dat geldt voor de wilde nachtschade met zijn zwarte bessen, maar ook voor cultuur planten uit die familie zoals de AARDAPPEL en de TOMAAT!
Paarden lopen dan ook de kans dat ze loof van aardappels of tomaten vinden en daarvan eten.
Deze planten bevatten solanine, een giftige stof die het zenuwstelsel eerst prikkelt en het daarna verlamd.Vergiftigde dieren krijgen daarnaast een maagdarmontsteking en diarree...



lees maar eens het stukje van maarten Knipoog

het is vooral de aardappel die niet meer goed is die niet goed is en alles is giftig als je te veel binnenkrijgt zelfs bronwater....

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:21

Assiej schreef:
ik heb dat van Anita_D al vaker gehoord, tenminste komt me erg bekent voor, voor de rest lijkt het me ook niet logisch omdat er in aardappelen veel zetmeel zit, en mensen mogen daar ook niet teveel van..


Tja... wat is teveel? Haha! als je naar mensenvoeding kijkt dan krijgen we ook een enorme hoeveelheid zetmeel/koolhydraten binnen; brood, pasta, rijst, aardappelen, koekjes, sauzen, suiker in dranken etc. In al deze producten is zetmeel of glucose verwerkt Knipoog Ongeveer de helft van de energiebehoefte van een mens wordt gedekt door de levering van koolhydraten, dus definieer dan maar eens 'teveel' Haha!

Anita_D heeft in die zin gelijk dat het loof van de familie van nachtschaden schadelijk is voor mens en dier, maar deze stof zit in een zodanig laag gehalte in de knollen en vruchten van deze planten dat ze niet schadelijk zijn. Een leuke anekdote over de introductie van de aardappel in Europa in de tijd van Columbus. De aardappel vindt namelijk zijn oorsprong in de Andes (Zuid Amerika). Toen de aardappelplant in Europa werd geïntroduceerd als voeding was deze in eerste instantie alleen beschikbaar voor de rijken en was totaal niet bij de gewone bevolking als voedsel bekend. Op een gegeven moment waren er een paar armen die wel eens het voedsel van de rijken wilde proberen en roofden dus een veld met aardappelplanten leeg. Ze aten dus het loof en de bessen en werden spontaan ziek van het eten van dit loof. Uit wraak brandden deze mensen het veld plat om van die vreselijke planten af te zijn. Kort nadat het vuur was gedoofd gingen een paar kinderen bij het veldje kijken en constateerden dat er knollen in de grond zaten. Door het vuur waren deze enigszins gebakken. Brutaal of exploratief als de kinderen waren wilden ze wel eens kijken of die knollen eetbaar waren. Wonder boven wonder smaakten ze erg goed en werden ze er niet ziek van. Op deze manier wisten ook de arme (onwetende) mensen welk gedeelte van de aardappelplant eetbaar was en welk gedeelte schadelijk Haha!

In zekere zin kunnen aardappelen als zetmeelbron fungeren voor paarden, maar zoals ik al eerder zei zou ik me uit praktische overwegingen gewoon houden bij granen. Deze zijn namelijk zowel verhit als onverhit goed verteerbaar. Een aardappel moet verhit zijn wil het goed verteerbaar zijn. Wanneer de aardappel niet verhit is en er wordt teveel van gegeten dan kan het diarree veroorzaken. Dit wordt echter NIET veroorzaakt door de giftige stoffen (de glycoalkaloïden) maar door het feit dat het zetmeel niet ontsloten is. Wanneer een zetmeel ontsloten is kan het makkelijk worden verteerd door de enzymen. Deze kunnen door het ontsluiten makkelijk de verbindingen stuk maken. Is het zetmeel nu niet ontsloten (dus niet verhit) dan kunnen de enzymen er veel minder goed bij en zal een gedeelte van het zetmeel naar de blinde -en dikke darm van het paard getransporteerd worden waar de bacteriën het zetmeel aan zullen vallen om te gebruiken voor hun eigen groei. Als deze bacteriën veel zetmeel krijgen dan zullen ze bepaalde stoffen produceren (vluchtige vetzuren). Wanneer er teveel van deze stoffen worden geproduceerd dan kan de dikke darm geen tot weinig vocht meer opnemen en zal de mest dus dun en waterig blijven met als gevolg diarree.

Tot zover deze uiteenzetting over de zetmeelvertering bij het paard Haha!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 20:36

hmmm ik vind hem nog wel erg kort hoor maarten maar je hebt idd gelijk.. maar ik hoorde veel mensen over aardappelen aan je paard geven enzo dus daarom dat ik deze discussie opende...

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:23

bedankt voor je interessante verhaal maarten, ik heb er veel van geleerd, ik begrijp nu eindelijk waarom het voer (marstall) dat ik mijn paarden geef ontsloten is

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:33

Dat stukje van mij kwam uit een boek van een professor van de kliniek in Utrecht, is een erg informatief boek: gezondheid en ziekte bij paarden, van ademhaling tot zenuwstelsel...

carina

Berichten: 2788
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:05

Anita_D schreef:
Dat stukje van mij kwam uit een boek van een professor van de kliniek in Utrecht, is een erg informatief boek: gezondheid en ziekte bij paarden, van ademhaling tot zenuwstelsel...


Maar dat ging toch over het LOOF van de aardappel?

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 22:31

dat dacht ik ook.... en das wat anders dan de knol zelf... kijk maar terug naar het stukje van maarten Knipoog

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:06

Yep... het stuk over de giftige stoffen gaat puur over het loof. Blijf dus van het loof af. De knollen kunnen geen kwaad als je ze niet teveel geeft Lachen

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 01:13

nou ik spreek vol loof over al deze mensen hier.... o stom moest eraf blijven.... Schijnheilig

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:54

josien schreef:
Vroeger gaf men de paarden aardappelschillen en daar zijn ze ook oud van geworden.

ehm vroeger? Ik weet dat hier een pony op stal ook nog wel eens de schillen van aardappels krijgt en soms ook van de wortels, dan schuimt hij helemaal Haha! , en dat beetsje is toch ook al 31

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 02:01

uhmmmm de aardappelen zijn de wortels van een aardappelplant toch???

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:15

carina schreef:
Maar dat ging toch over het LOOF van de aardappel?


Ik heb het gewoon letterlijk over genomen, dus het is maar net hoe je het lezen wil.
Mijn paarden krijgen geen aardappel, want ik zou niet weten waarom wel Verward
Ze krijgen gewoon hun eigen voer, en verder een wortel op zijn tijd OK dan!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 20:39

sommige mensen voeren aardappel bij voor bijvoer omdat het paard het lekker vindt maar je moet zorgen dat je niet te veel geeft aan je paard....
en soms werkt het voer niet totaal zoals het moet en dan kijk je dus verder om toch een beetje body te houden van je paard..

carina

Berichten: 2788
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:17

Anita_D"]
[quote="carina schreef:
Maar dat ging toch over het LOOF van de aardappel?


Ik heb het gewoon letterlijk over genomen, dus het is maar net hoe je het lezen wil.

[/quote]

Hoe had ik het dan moeten lezen Verward

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 21:17

dat vraag ik me ook wel een beetje af moet ik zeggen...

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:48

Kweetnie....
Ik neem het zekere voor het onzekere, ik voer geen aardappels EN geen loof...

carina

Berichten: 2788
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 06:48

Anita_D schreef:
Kweetnie....
Ik neem het zekere voor het onzekere, ik voer geen aardappels EN geen loof...


Prima toch. Ikzelf voer m'n paard ook geen aardappelen...

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 12:38

en toch denk ik dat de aardappelpuree die ik me paard geef geen kwaad kan hoor....