aardappelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:42

toen mn vorige shetje op het land stond gaf de man die naast het land woont ook altijd de aardappelschillen, hij vond het heerlijk werd er alleen een beetje dik van Verward maar slecht is het niet hoor. zit alleen wel veel zetmeel in dus niet elke dag geven.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:22

mijn paard is opgegroeid op aardappels, de fokker gooide gewoon een grote bult op de wei en daar aten de paarden dan van. ze kregen geen goed krachtvoer om op te groeien dus dit was natuurlijk erg slecht, schandalig zelfs! Boos! maar dood gaan ze er in ieder geval niet van en een paar aardappels kan geen kwaad. bij mij krijgt mijn paard nu natuurlijk de beste voeding Haha! maar hij krijgt nog wel eens een paar aardappeltjes die ik over heb en dat vind hij heerlijk.
gekookte groente of aardappelpuree zou ik persoonlijk lekker in de groenbak gooien, dat lijkt me niet echt goed voor je paard, geef hem dan liever wortels of appels als je hem wilt verwennen Lachen

carina

Berichten: 2788
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:23

Sprite schreef:
gekookte groente of aardappelpuree zou ik persoonlijk lekker in de groenbak gooien, dat lijkt me niet echt goed voor je paard, geef hem dan liever wortels of appels als je hem wilt verwennen Lachen


Waarom wel hele aardappelen? En geen puree? zo'n groot verschil zit daar toch niet in? Of zie ik dat verkeerd Verward

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:16

het verschil is gekookt of rauw

Citaat:
ja maar als ik nog aardappel puree over heb mag me paard dat dan verder?


ik neem aan dat er hier aardappelpuree van gekookte aardappels wordt bedoeld, en gekookte groenten zijn volgens mij niet zo goed voor een paard. een paardemaag is niet op gekookt voedsel gebouwd. maar een hele rauwe aardappel kan geen kwaad, als het er maar niet te veel zijn.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 21:18

ik had het trouwens niet over groente....weet je hoe smerig dat is....
dat wil ik me paard niet aandoen.... en die puree dat geef je toch ook aan een baby is dat dan ook slecht zal ik voortaan ook me neef een worteltje in zijn hand geven en erbij zeggen hier is wat lekkers...

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:58

een aardappel is een groente Haha!
als een paard van teveel witbrood last van een meelbal in z'n maag kan krijgen, lijkt het me ook niet verstandig om hem gekookte aardappelpuree te voeren.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 00:03

maar die aardappelen zijn als chips weer snoep en mag je je paard wel snoep voeren dan?

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 00:07

"soms zegt stilte meer dan alle woorden ter wereld...." Knipoog

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 00:11

en wat wil je daarmee zeggen? tis een serieuze vraag hoor...

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 20:12

welke paarden snoepjes kan je het beste voeren heb nou nog steeds geen antwoord

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:17

paardensnoepjes uit de paardenwinkel kijk maar eens op www.paardendrogist.nl of van die likstenen likits vinden ze Tong uitsteken

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 20:22

ja maar ik zoek van die snoepjes die mineralen en vitaminen bevatten want heb zo'n idee dat ze te weinig ervan krijgt...

carina

Berichten: 2788
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:23

Silenzio schreef:
ja maar ik zoek van die snoepjes die mineralen en vitaminen bevatten want heb zo'n idee dat ze te weinig ervan krijgt...


Krijg je he, als je ze alleen maar aardappels voert Scheve mond

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:24

Silenzio schreef:
ja maar ik zoek van die snoepjes die mineralen en vitaminen bevatten want heb zo'n idee dat ze te weinig ervan krijgt...

Zitten ook in lik -its je kunt ook van die vitaminenkorrels gaan geven vinden ze ook lekker Tong uitsteken

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 20:24

ze krijgt gewoon krachtvoer erbij hoor maar denk dat ze te weinig krijgt dus geef der aardappel puree erbij wel gekookt natuurlijk maar nu nog de vitaminen en mineralen op peil zien te krijgen...

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 20:25

daar zitten ook de mineralen in in de juiste verhouding of niet?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:26

maar in krachtvoer zit al genoeg toch? gekookte aardappelpuree waarom Verward ?

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 20:29

ze is een beetje mager en krijgt al 1,5 schep per keer...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:35

anders kun je misschien beter groente erbij gaan geven ipv ongezonde dingen zoals gekookte aardappel. Heb je goed ontwormt en zijn de tanden goed, staat ze nu op stal ipv de weide? Anders de da even om advies vragen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:45

bij ons in de buurt zijn er pas 8 herten dood gegaan. er waren mensen die hadden beschimmelde groentes en uitgelopen aardappelen aan de beestjes gevoerd. Aardappelen kun je wel geven maar je moete goed opassen dat er geen uitloprs aan zitten. Als er al van die groene plantjes uit beginnen te groeien moet je ze niet meer geven Deze zijn namelijk giftig net zoals de aardappelplant. oppassen dus want als de aardappelen te lang op je wei liggen kunnen ze ook uit gaan schieten.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 21:12

hmmm ja daar let ik wel goed op...

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 21:12

gouda schreef:
anders kun je misschien beter groente erbij gaan geven ipv ongezonde dingen zoals gekookte aardappel. Heb je goed ontwormt en zijn de tanden goed, staat ze nu op stal ipv de weide? Anders de da even om advies vragen.



een aardappel is toch ook een groente? Verward

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:41

Een paard aardappelen geven kan in principe niet zoveel kwaad, zolang het maar geen grote hoeveelheden zijn. Een keer een aardappel op z'n tijd maakt dus niet zoveel uit, maar 10 per dag zou ik niet aan beginnen Haha! Het rauwe zetmeel in de aardappel is niet zo goed verteerbaar voor een paard en wordt voornamelijk in de dikke darm door de bacteriën verteerd. Zou een paard teveel aardappelen binnen krijgen dan worden die bacteriën in de dikke darm overactief en zorgen voor diarree.

Je moet paarden in ieder geval geen groen uitgeslagen aardappelen of uitgelopen aardappelen geven. Deze bevatten een bepaalde stof die schadelijk is voor het dier. Overigens is deze stof voor elk levend wezen schadelijk, maar alleen als het in zeer hoge hoeveelheden wordt ingenomen. Het is dus niet erg als je af en toe een uitgelopen of groene aardappel eet. Deze stof zit namelijk van nature ook in gewone aardappels die 's avonds op de eettafel staan, maar dan in lagere concentraties die niet schadelijk zijn. Deze stoffen heten glycoalkaloïden.

Mijns inziens lijken gekookte aardappelen niet zo'n probleem. Deze zijn gewoon veel beter verteerbaar dan rauwe aardappelen en zullen dan ook veel meer energie leveren aan het paard. Maar erg praktisch lijkt het me niet Knipoog die gekookte aardappelen zou je kunnen vergelijken met de gepofte granen in muesli. Deze granen zijn ook verhit tijdens het poffen en daardoor nog beter verteerbaar.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:30

Als je denkt dat je paard vitaminen ed. tekort komt moet je eens kijken naar wat je voert en wat voor voedingsstoffen je paard uit de brok / hooi haalt. Dan kun je altijd nog een vitamine preparaatje bijgeven als ze tekort komt.

carina

Berichten: 2788
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:01

Maarten schreef:
Mijns inziens lijken gekookte aardappelen niet zo'n probleem. Deze zijn gewoon veel beter verteerbaar dan rauwe aardappelen en zullen dan ook veel meer energie leveren aan het paard. Maar erg praktisch lijkt het me niet Knipoog die gekookte aardappelen zou je kunnen vergelijken met de gepofte granen in muesli. Deze granen zijn ook verhit tijdens het poffen en daardoor nog beter verteerbaar.


Dus eigenlijk zouden aardappels een soort van vervanging kunnen zijn voor granen?