Ik kwam dit tegen in een oud topic vlierbessen struik groeit snel en geeft schaduw dus voor mij interessant. Maar een struik groeit omhoog en de zon kom van boven. Dan geeft een boom toch meer schaduw dan een struik.
Om 12 uur geeft een struik weinig schaduw, om 18 uur meer.
Waar wil je schaduw, hoe diep moet die schaduw zijn etc.
Vlier is niet écht de eerste waar ik aan zou denken eigenlijk. De bloemen zijn leuk, Stengel en blad vrij sterke geur en smaak dus de meeste dieren eten er niet per se graag van. En er zijn maatregelen héél weinig planten die niet in meer of mindere mate iets van giftigheid hebben.
Wij hebben een paar vlierstruiken in de wei staan. Mooie plant, en ik gebruik de bloesem soms voor siroop, en de bessen voor jam. De paarden hebben nooit van de struik gegeten. Maar het is wel echt een struik.
Als je snel en veilig wat schaduw zoekt, zijn wat wilgen dan geen idee? Je kan in de winter wat slieten verzamelen, die wortelen super makkelijk en de bomen groeien lekker snel. En wilg is gezond voor de paarden.
Hoe wil je schaduw? In de zon groeit bv druivenplant megasnel, en als je wat klimtouw spant als een dakje kan je ze daarop leiden en heb je een natuurlijk schaduwdak.
marleen_usar
Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 20:29
Ik heb heras hekwerken en daar tegen wil ik schaduw maken.
De allermooiste en door de paarden hier het meest gewaardeerd van alle bomen is de kastanje, dat wordt echt een prachtige parasol waar ze onder kunnen staan.
verootjoo
Geplaatst: Gisteren, 21:36
marleen_usar schreef:
Ik heb heras hekwerken en daar tegen wil ik schaduw maken.
Als het in de zon staat zou ik er druivenplanten tegen aan zetten. En dan over je terras laten groeien. Ze groeien het best pal met de zon erop.