Weidegang; ochtend of middag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Weidegang; ochtend of middag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:26

Hoi,

Ik heb een vraagje over weidegang. Ik heb geleerd dat in de ochtend, in het voorjaar, het fructaan niveau hoog kan zijn. Dus je beter weidegang in de middag kan aanbieden.
Echter als ik het Google, staat er weer andersom.. dat juist in de middag fructaan aangemaakt wordt en je juist zo vroeg mogelijk in de ochtend weidegang kan aanbieden.

Mijn paard gaat nu elke ochtend van 8:00-12:00 op het weiland. Eerst ging hij in de middag, en dat is opgebouwd vanaf 1 uurtje.

Wat is nu wijsheid? Want ik wil bovenstaande met de stal eigenaar bespreken, maar dan moet ik wel weten wat nu waarheid is :') Want dan wil ik voorstellen om hem van 10:00-13:00 op de weide te zetten. Ruilen naar de middag zal niet gaan ivm andere groep die ook de weide op moet.

Ries411

Re: Weidegang; ochtend of middag?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:32

Ik dacht ook altijd de ochtend! Ben benieuwd wat anderen vinden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:37

Fructaan is hoog bij vorst en met zon.
Dus als het nachts gevroren heeft dan kun je beter wachten tot de vorst uit het gras is.
Daarnaast is er veel fructaan bij zonnig weer en bouwt gedurende de dag op.
Wil je rekening houden met het fructaangehalte, dan kun zonder nachtvorst beter je paard zo vroeg mogelijk op de wei zetten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:00

Je kunt heel makkelijk de fructaanwijzer downloaden, is volgens mij van paard natuurlijk. Bij twijfel want inderdaad hetvis niet standaard beter in ochtend of middag maar heeft met de kou in de nacht te maken en de mate van zon overdag

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:01

Ik heb ook geleerd, middag is beter. Idd door de vorst met zon dus fructaan

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:00

Ja nu is het dus in de nacht/ochtend koud en zit er dauw op het gras (rond 6:30/7:00). Ik lees dus ook wisselende verhalen en chat (nu is chat nog altijd een computer) heeft het ook over de middag.

Elke keer wisselen kan niet. Ook omdat ze in groepen naar buiten gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:02

Als je paard gevoelig is: doe er wat mee.
Als het goed gaat: laat het.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:03

Cioccolato schreef:

Ik heb hem drie weken, geen geschiedenis van bevangenheid of iets dergelijks. Dus geen idee of hij het goed doet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:18

Zertab schreef:
Cioccolato schreef:

Ik heb hem drie weken, geen geschiedenis van bevangenheid of iets dergelijks. Dus geen idee of hij het goed doet.

Maar als dat zo belangrijk voor je is, had je het bij aankoop kunnen vragen?
Of ms kan dat nu ook nog :D

Hier 1 die er gevoelig voor is, die gaat vroeg in de ochtend op het gras
Middag paddock met hooi.
Hij heeft al 3 jaar geen problemen meer gehad

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:25

boedjang schreef:
Je kunt heel makkelijk de fructaanwijzer downloaden, is volgens mij van paard natuurlijk. Bij twijfel want inderdaad hetvis niet standaard beter in ochtend of middag maar heeft met de kou in de nacht te maken en de mate van zon overdag

Ik weet niet maar het lijkt erop dat de Fructaan index op de site van paardnatuurlijk al een tijdje niet meer bijgehouden wordt. Dus deze is niet betrouwbaar om te gebruiken. De commentaren op het forum de site zijn duidelijk, niet aan te raden dit nog te gebruiken dus.

Ik ben zelf een tijdje geleden overgestapt op de Laminitis app van Vizar.
Die = voor zowel Android als IOS.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:25

Dat staat er; geen geschiedenis van hoefbevangenheid etc :)

Hij gaat nu tussen 8:00-12:00. Dus misschien is het beter om een uurtje later te gaan en dus ook korter? Lees dat eerst ruwvoer ook heel belangrijk is.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

Als je paard niet gevoelig is voor suikers, oftewel: niet te dik is / snel dik wordt, EMS/IR (diabetes) heeft of een historie heeft van hoefbevangenheid, maakt het niet zo veel uit. Gezonde paarden kunnen suikers ontzettend goed opnemen zonder veel problemen. Alleen bij paarden met gezondheidsproblemen moet je opletten bij suikers in het voer. Sobere paarden zoals pony's, arabieren, koudbloeden etc hebben een genetisch verhoogd risico op suikergevoeligheid.

Suiker (en fructaan) in het gras werkt als volgende;

Door de zon produceert het gras suiker - fotosynthesis. De hoeveelheid suiker in het gras gaat omhoog met de sterkte vd zon, dus aan het einde van de dag zit er het meest suiker in het gras. 's nachts wordt dit suiker verbruikt door het gras om te groeien. Het suikergehalte is daardoor 's ochtends, net rond zonsopgang, het laagst.

Maar, hier komt de maar :D Gras groeit niet als het 's nachts kouder is dan ongeveer vijf graden. Daardoor blijft het suiker in het gras zitten, wat daardoor op frisse ochtenden erg hoog is. Daardoor zie je veel paarden bevangen raken in de vroege lente en herfst, want dan heb je vaak zonnige dagen & koude nachten. Op bewolkte dagen vind er minder fotosynthesis plaats, en dus minder suiker in het gras waardoor het risico minder hoog is. 's zomers wordt het suiker afgebroken in de nacht en dus ook minder risico op acute bevangenheid.

Nog een tip voor suikergevoelige paarden; het meeste suiker in gras bevindt zich dichtbij de wortel. Daardoor is kort, afgegeten gras relatief rijker in suiker dan lang, stengelig en dor gras.

Maar zoals gezegd, zolang je paard niet gevoelig is voor suikers, hoef je niet zo bang te zijn voor acute bevangenheid. Het merendeel van de gezonde, volwassen warmbloedpaarden neemt suikers gewoon prima op zonder problemen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:07

Piekosjj schreef:
Als je paard niet gevoelig is voor suikers, oftewel: niet te dik is / snel dik wordt, EMS/IR (diabetes) heeft of een historie heeft van hoefbevangenheid, maakt het niet zo veel uit. Gezonde paarden kunnen suikers ontzettend goed opnemen zonder veel problemen. Alleen bij paarden met gezondheidsproblemen moet je opletten bij suikers in het voer. Sobere paarden zoals pony's, arabieren, koudbloeden etc hebben een genetisch verhoogd risico op suikergevoeligheid.

Suiker (en fructaan) in het gras werkt als volgende;

Door de zon produceert het gras suiker - fotosynthesis. De hoeveelheid suiker in het gras gaat omhoog met de sterkte vd zon, dus aan het einde van de dag zit er het meest suiker in het gras. 's nachts wordt dit suiker verbruikt door het gras om te groeien. Het suikergehalte is daardoor 's ochtends, net rond zonsopgang, het laagst.

Maar, hier komt de maar :D Gras groeit niet als het 's nachts kouder is dan ongeveer vijf graden. Daardoor blijft het suiker in het gras zitten, wat daardoor op frisse ochtenden erg hoog is. Daardoor zie je veel paarden bevangen raken in de vroege lente en herfst, want dan heb je vaak zonnige dagen & koude nachten. Op bewolkte dagen vind er minder fotosynthesis plaats, en dus minder suiker in het gras waardoor het risico minder hoog is. 's zomers wordt het suiker afgebroken in de nacht en dus ook minder risico op acute bevangenheid.

Nog een tip voor suikergevoelige paarden; het meeste suiker in gras bevindt zich dichtbij de wortel. Daardoor is kort, afgegeten gras relatief rijker in suiker dan lang, stengelig en dor gras.

Maar zoals gezegd, zolang je paard niet gevoelig is voor suikers, hoef je niet zo bang te zijn voor acute bevangenheid. Het merendeel van de gezonde, volwassen warmbloedpaarden neemt suikers gewoon prima op zonder problemen.

Ja dat is de clue: het is een koudbloed...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:14

Hoe lang stond ie bij zijn vorige eigenaar op het gras? Veel paarden staan in de winter op een paddock. Dus persoonlijk zou ik het eerst opbouwen ipv meteen 4 uur op het gras. Dan kun je meteen zien of hij op gras reageert. Vaak zie je dat ze dan een dikke manenkam krijgen. Dat is voor mij altijd een signaal dat er iets niet goed gaat.

Je schrijft dat hij opgebouwd is. Maar als je niks aan hem merkt (pafferig worden, harde manenkam etc) zou ik me niet te druk maken
Laatst bijgewerkt door capopjekop op Vandaag, 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Ik denk dat je je nu al druk maakt over problemen die er nog niet zijn.
Voorzichtig zijn is niet slecht, maar als je echt de fructaan index wilt volgen dan wisselt het moment van de dag.
Hoe veel ruimte heb je in het wisselen of aanpassen van tijden? Wat is mogelijk bij jou op stal?
Kijk of je dat naast een meest passend moment kunt leggen met een grootste kans van lagere index door het jaar heen en kies daarvoor.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:19

Ik heb denk ik niet veel ruimte op stal om elke keer flexibel te zijn. Hij gaat nu in de ochtend enige wat ik kan doen is vragen of hij korter kan. Of een grasmasker.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:30

Als hij nu geen klachten van gevoeligheid heeft, zou ik doen wat praktisch het beste uitkomt.
Zodat zijn weidegang tijd niet wordt gekort omdat je steeds in die periode langskomt om te rijden e.d.

Komt hij behalve de uren op de wei nog meer buiten op een paddock of iets?
Misschien kan je daar wat mee schipperen op de tijden dat je er zelf bent, door eerder van de wei te halen/later erop te zetten bijv.
Graasmasker lijkt me niet ideaal,die moet iemand van stal dan steeds omdoen,en die dingen gaan ook nog wel eens af en raken zoek.
Laatst bijgewerkt door veneri op Vandaag, 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:30

Met een graasmasker kun je de inname inderdaad goed beperken, de website van PaardEerlijk kan je heel fijn helpen met bepalen welke het beste is voor jouw paard en jouw situatie. Mijn haflinger staat ook met een graasmasker en dat is voor haar een stuk fijner dan als enige (deels) niet op de weide mogen terwijl de rest er wel op staat.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:40

Ja dat maakt niet uit verder. Ik werk doordeweeks dus ben ik er in de avonden. Weekenden wisseld.

Hij staat 24/7 buiten. En ik werk dus ik kan hem niet zelf op/van de wei afhalen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:43

Over het fructaangehalte durf ik niks te zeggen,daar heb ik onvoldoende verstand van, als je paard momenteel geen klachten heeft dan zou ik mn keuze daar niet van af laten hangen.
maar even een andere insteek:
hoe zit het met schaduw op de wei en paddock in de ochtend/middag?
Als je nu een dagdeel weide vast moet leggen is dat ook iets om alvast rekening mee te houden voor de zomer misschien.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:46

veneri schreef:
Over het fructaangehalte durf ik niks te zeggen,daar heb ik onvoldoende verstand van, als je paard momenteel geen klachten heeft dan zou ik mn keuze daar niet van af laten hangen.
maar even een andere insteek:
hoe zit het met schaduw op de wei en paddock in de ochtend/middag?
Als je nu een dagdeel weide vast moet leggen is dat ook iets om alvast rekening mee te houden voor de zomer misschien.

Geen natuurlijke schaduw helaas. Wel een schuilstal in de paddock

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 44 min geleden

Dit is zijn mest

Afbeelding

Ik zit eraan te denken om hem vanaf 10:00 tot 12:00/13:00 op de wei te doen. Middag kan geloof ik niet helaas. En ik vind vier uur wel lang...