Hoeveel hooi voor de nacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lokke_W

Hoeveel hooi voor de nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:36

Hai allemaal,

Ik ben benieuwd hoeveel hooi jullie voeren aan jullie paarden, ze mogen op onze stalling geen netten in de stal hebben. Wat maakt dat het lastig is om in te schatten hoeveel hooi ik extra moet voeren dat ze er in ieder geval een groot gedeelte van de nacht mee door kunnen.

Dus hoeveel kg geven jullie in de nacht? Zou voor een Shetlander zijn en een fjord.

Zertab

Re: Hoeveel hooi voor de nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:42

Waarom mogen er geen netten in de stal?

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

Genoeg om de nacht door te komen, uitgangspunt is volgens mij ongeveer 2% ruwvoer van het lichaamsgewicht per dag.

Hooinetten/slowfeeders zijn wel beter hoor. Mijn paard heeft als enige op stal een slowfeeder net en doet toch net wat langer als de andere paarden met zijn hooi. En er is minder verspilling. De rest van de paarden heeft een soort hooibak/ruif die boven aan volledig open is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:12

Netten zijn niet perse beter

Als je paard op stro staat (dat is ook ruwvoer) hoeft hij echt niet de hele nacht hooi te hebben. Daarnaast slaapt een paard ook veel in de nacht

Hier krijgen ze voor de nacht om 22u een bultje hooi en dan in de ochtend weer. Wij voeren op het oog, niet op kilo’s

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30 min geleden

Hoe dik zijn de paarden? Als ze op stro staan en te dik zijn (shet en fjord heeft daar aanleg voor) zou ik niet veel bijgeven.
Als je volledig onbeperkt wil en het hooi is los, dan vreten die makkelijk 10 kg op op een nacht (raad ik niet aan)