Paard eet pruimenbladeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myponyhoward

Paard eet pruimenbladeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:11

Hi iedereen! Ik ben een tijd bezit geweest met ons ‘bos’ helemaal klaar maken voor de paarden als browsing bos. Organische vorm er in, border met 60+ nieuwe plantjes etc. Nu is het gebouwd in een al bestaand bos, en waren er enkele planten die erg giftig waren deze hebben we allemaal weg gehaald. Nu staan er ook een aantal pruimenbomen in het midden, deze kan ik niet echt weghalen en iets er omheen zetten wordt ook lastig omdat het dan de doorgang blokkert. Mijn Shetlander eet er niet van, maar mijn tinker wel. Hij ontwijkt wel andere planten die licht giftig zijn, daar neemt hij dan 1 hapje van of ruikt hij aan en dan gaat hij verder, maar hier blijft hij wel echt van eten. Hoe schadelijk is dit? Moet ik hier iets tegen doen of toch vertrouwen dat hij het zelf wel weet? Bijgevoegd een foto van het groepje pruimenbomen.
Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

google;

Ja, bladeren, takken en pitten van de pruimenboom (Prunus) zijn giftig voor paarden. Ze bevatten cyanogene glycosiden, die in het lichaam worden omgezet in cyanide (blauwzuur), wat kan leiden tot ernstige vergiftigingsverschijnselen zoals ademhalingsproblemen, krampen en soms de dood.

Belangrijke punten:
Verwelkte bladeren: Pruimenbladeren zijn extra giftig als ze verwelkt of verdord zijn.
Risico: Voorkom dat paarden toegang hebben tot takken en bladeren van pruimenbomen.
Vruchten: Het vruchtvlees van de pruim is over het algemeen veilig in kleine hoeveelheden, maar pitten en stengels moeten worden vermeden.

Bij twijfel of consumptie, direct een dierenarts inschakelen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

google;

Ja, bladeren, takken en pitten van de pruimenboom (Prunus) zijn giftig voor paarden. Ze bevatten cyanogene glycosiden, die in het lichaam worden omgezet in cyanide (blauwzuur), wat kan leiden tot ernstige vergiftigingsverschijnselen zoals ademhalingsproblemen, krampen en soms de dood.

Belangrijke punten:
Verwelkte bladeren: Pruimenbladeren zijn extra giftig als ze verwelkt of verdord zijn.
Risico: Voorkom dat paarden toegang hebben tot takken en bladeren van pruimenbomen.
Vruchten: Het vruchtvlees van de pruim is over het algemeen veilig in kleine hoeveelheden, maar pitten en stengels moeten worden vermeden.

Bij twijfel of consumptie, direct een dierenarts inschakelen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:36

Volgens mij zijn alle prunus achtigen, waaronder ook de pruimenboom waar eetbare pruimen aangroeien, giftig voor paarden. Ik zou zeker zorgen dat hij er niet van kan eten