Kosten eigen beheer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Umbranox

Kosten eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:17

Hoi! Ik ben heel benieuwd hoe duur het eigen beheer is voor een paard en een Shetlander.

Welke antwoorden zoek ik?
Voeding
- Hoeveel kg aan hooi ben je per maand kwijt , wat voor balen kan je dan het beste kopen en wat is een gemiddelde prijs hiervoor?
- Ze staan overdag de hele dag op gras, moet er hooi bijgevoerd worden? Sowieso in de zomerdag, aangezien het gras dan droger en kaler is. Maar hoeveel voer je dan bij? We hebben een grote hooibak met rooster, moeten die gewoon vullen zodra die leeg is?
- Hebben ze genoeg aan snachts beiden één hooinet? Ze staan dan op stal
- Hoeveel brok moet ik bijvoeren? Ik zit eraan te denken om de Shetlander geen brok bij te voeren, maar is dat realistisch? Het paard (8 jaar oud) denk ik wel, want die word wel gereden (allround, af en toe wedstrijdje). Hoeveel moet ik dan doen en hoe duur is zo’n zak per maand / heb je genoeg aan één zak per maand?

Stal
- Hoeveel vlas heb ik per maand nodig? De stal is bedekt met stalmatten (behalve randje achterin) dus ik wil niet een te dik pak neerleggen. Ook omdat ze enkel snachts staan. Ik doe elke dag mest + heeeele natte plekken eruit, en zat te denken aan één x helemaal leeg en opnieuw vullen? Heb ik dan ongeveer een halve tot hele zak nodig?
- Hoeveel kost vlas gemiddeld per maand?

Cioccolato

Re: Kosten eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

Heel veel ligt aan de paarden. Over t algemeen hebben Shetlanders niet perse veel voer nodig, en ook graag arm. Een volwassen warmbloed sportpaard heeft vaak meer nodig en rijker. Of de shetlander minder en rijk, of t sportpaard arm en meer.

Hoelsng ze op enkel gras kunnen ligt aan grote perceel, hoe je de wei gebruikt en welke ondergrond bijvoorbeeld..

Brok ligt ook aan je ruwvoer. Wqt moet je aanvullen. Ik vind het niet tof om de 1 wel en de ander niet te geven. Geef de shetlander dan 10 brokjes. Hebben ze beide iig wat.

Verder heb je niks aan een dunne bodem op stal aan bodembedekking. Altijd beginnen met een dikke laag. Een paar pakken vlas. Daarna kun je soms met 1 pak pe week, soms 3. Ligt er aan hie vies ze zijn. T paard zal smeriger zijn dan de pony logischerwijze

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Het is ook allemaal afhankelijk van hoeveel je kan opslaan, een hele vracht hooi en/of vlas is goedkoper dan losse pakken.

Verder ga ik met hierboven mee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

een zak basisbrok kost ongeveer 15 euro en daar zit 20 kg in, dus als je het paard ongeveer 1 kg per dag voert kom je net net uit met een zak. Dus ik denk zo'n 20 a 25 euro per maand aan krachtvoer als je de shet voor het idee ook een klein handje geeft.
maar er zijn zoveel verschillende soorten en prijzen voer dat dat heel veel kan verschillen.
Prijzen van hooi of vlas weet ik zo niet.

Denk er ook aan dat je de mest waarschijnlijk moet afvoeren, dat kan ook kosten geven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Ik heb voor mijn grote hooibalen (grootste vierkant/rechthoekig formaat in plastic) vorig jaar 65 euro per stuk betaald, gebracht. Echter koop ik altijd in bulk, als je per baal laat leveren zal het rond de 100 euro zijn per baal ivm extra transport.

De kleine baaltjes (20kg), onverpakt hebben mij vorig jaar 3,5 euro per baaltje gekost, idem in bulk (400 stuks in 1x direct van het veld laten komen en zelf uitladen).

Een gemiddeld paard van 1m60 eet hier in de winter ongeveer 1 grote hooibaal per maand. Sommigen hebben meer nodig, de haflinger dan weer minder. Een shet eet onveer een kg of 2-3 per dag, afhankelijk van de grootte van de shet. Fijnmazige netten zijn aanbevolen want die ukkies vreten zich vol.

Ik voer in de zomer geen hooi bij naast 24/7 strookbegrazing. In de winter doe ik de bakken overdag gewoon vol (netten) en vul ik aan als ze leeg zijn. Soms staan ze ook een paar uurtjes zonder.

Hooinet in de nacht… tsja wat voor paard heb je? Snel dik of niet? Een vreetzak zou ik eig een afgewogen net geven, een snelle stressy smalle zou ik een optie geven om onbeperkt langs bovenaan los hooi te eten en dat dan de shet gewoon de ‘smos’ dat hij dan morst opruimt zonder nog extra netten voor de shet.

Voor vlas betaal ik 7,5 euro per vlasbaal. Ik beging met een dikke laag van ongeveer 20 cm. Dit zijn 4 of 5 balen voor een stal van 3x3,5. Daarna elke week een baal bij voor paarden die ongeveer gemiddeld 8-10u per dag op stal staan en verder buiten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:16

juval schreef:
een zak basisbrok kost ongeveer 15 euro en daar zit 20 kg in, dus als je het paard ongeveer 1 kg per dag voert kom je net net uit met een zak. Dus ik denk zo'n 20 a 25 euro per maand aan krachtvoer als je de shet voor het idee ook een klein handje geeft.
maar er zijn zoveel verschillende soorten en prijzen voer dat dat heel veel kan verschillen.
Prijzen van hooi of vlas weet ik zo niet.

Denk er ook aan dat je de mest waarschijnlijk moet afvoeren, dat kan ook kosten geven.

Dat is erg weinig. Klinkt als voor een pony?

Hier per maand:
Paard 1: 1m47, senior, gemiddeld 3x intensief dressuur en 2x licht werk of wandelen oer week ==> 2 zakken a ~27 euro per zak en 0,5 zak aan 30 euro per zak + supplementen voor ~70 euro per maand

Paard 2: 1m62, gemiddeld 3-4x intensief gereden en wedstrijden op laag niveau ==> 3 kg krachtvoer per dag, ken de exacte prijzen niet meer maar zijn ook van die zakken van >20 euro per zak dus >100 euro per maand. Eveneens supplementen voor ~70 euro per maand.

Paard 3: 1m44, senior koudbloed op pensioen: 1,5 zak all in soup per maand a 14 euro per zak + vitaminekoeken voor ongeveer 20 euro

Paard 4: senior 1m55 op pensioen: beetje wortel en vitaminekoek, ongeveer 20 euro

Paard 5: senior 1m70 met gewichtsproblemen: 5 scheppen per dag, 14 euro per 20 kg. Supplementen voor ~30-50 euro per maand.

Paard 6: senior 1m60, 2x per week recreatief bereden en tandproblemen: 2 scheppen per dag slobber en een schep muesli, voor ongeveer een 60 euro per maand.

‘T hangt van het paard af maar ik zou toch zeker een 50 euro rekenen zonder supplementen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:21

Vlas, niet te zuinig, echt een pak of 4 a 5 er in. 1x in de week natte plek er uit en verder iedere dag de mest. Als je er maar een beetje in doe word het veel viezer en verbruik je veel meer. Mijn ervaring is ongeveer een baal per 5 dagen er bij, maar afhankelijk van hoe vies je paard is.
Kosten scheelt nog al hoe je het inkoop. Losse baaltjes bij de Welkoop of een paar pallets in 1x.

Brok, shet heeft wel wat vitamientjes nodig, dus vitamine brokje is wel aan te raden. De meeste paarden doen het daar ook prima op, dat voer je in plaats van krachtvoer. Kosten merk afhankelijk.

Hooi ongeveer 2% van het lichaamsgewicht per dag. Paard 600 kilo, shet 200 kilo. 800 kilo paard = 16 kilo hooi, ongeveer een klein baaltje (maar kleine baaltjes kan je van 10 kilo treffen of van 20 kilo, dus wel wegen). Wil je onbeperkt voeren of niet?
Wat het kost hangt er vanaf of je kleine baaltjes, midi baaltjes of grote balen, met of zonder plastic kies. Dat is ook weer afhankelijk van wat je kwijt kan.

Een hooinet op stal is prima, maar hoe groot is dat hooinet? Je hebt ze waar 2 kilo in past, of waar 20 kilo in past (en zelfs waar een hele grote ronde baal in kan).

Vergeet je mest afvoer ook niet in dit verhaal. Ook niet goedkoop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

Voeding
- Hoeveel kg aan hooi ben je per maand kwijt , wat voor balen kan je dan het beste kopen en wat is een gemiddelde prijs hiervoor?

Die van mij staan op een kaal weiland, ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid en PPID. Voor een shet en een welsh ben ik ongeveer 6 balen hooi per week kwijt. Vroeger betaalde ik minder, maar dan kwam er een keer per jaar hooi en voerde ik balen van 500 kilo. Ze lagen in de schuur van mijn pa opgeslagen en een keer per maand reed ik een baal naar de stal. Nu laat ik iedere week kleine balen hooi afleveren en dat hooi wordt netjes in mijn stal gelegd. Wel duurder, maar wel meer gemak. Ik ben nu per maand ongeveer 180/190 euro kwijt.

Welke balen is echt afhankelijk van de ruimte die je hebt, materiaal etc. Grote balen vond ik het fijnst, daar deed ik een maand mee. Maar je moet daar wel plek voor hebben en iets van een traktor of heftruck want 500 kilo til je zelf niet op. Persoonlijk vind ik midi balen het fijnst (100 tot 120 kilo). Die kan ik zelf naar binnen rollen.

- Ze staan overdag de hele dag op gras, moet er hooi bijgevoerd worden? Sowieso in de zomerdag, aangezien het gras dan droger en kaler is. Maar hoeveel voer je dan bij? We hebben een grote hooibak met rooster, moeten die gewoon vullen zodra die leeg is?

Ik zou wel altijd wat hooi beschikbaar laten. Maar in het voorjaar zullen ze er niet veel van eten. Dan is het gras te lekker en voedzaam genoeg.

- Hebben ze genoeg aan snachts beiden één hooinet? Ze staan dan op stal

Ligt aan de grote van je net en de maas. Maar bij mij is een net wel voldoende.

- Hoeveel brok moet ik bijvoeren? Ik zit eraan te denken om de Shetlander geen brok bij te voeren, maar is dat realistisch? Het paard (8 jaar oud) denk ik wel, want die word wel gereden (allround, af en toe wedstrijdje). Hoeveel moet ik dan doen en hoe duur is zo’n zak per maand / heb je genoeg aan één zak per maand?

Ligt aan het werk van je paard en hoe zijn conditie is. Mijn pony's krijgen sowieso een vitamine korrel, want ze kunnen niet alles uit het ruwvoer halen. Als je paard niet invalt en genoeg energie heeft dan is dat in principe voldoende. Je voert maar weinig van zo'n korrel. Met een grote zak doe ik een half jaar als het niet langer is (marstall force). Als dan blijkt dat je paard wel meer nodig heeft dan kun je gericht gaan bijvoeren.

Mijn oudje krijgt nu speedibeet bij en senioren crumbs. Ik denk dat een maand met zo'n zak doe. Dus brokken komen op 40 euro ongeveer

Stal
- Hoeveel vlas heb ik per maand nodig? De stal is bedekt met stalmatten (behalve randje achterin) dus ik wil niet een te dik pak neerleggen. Ook omdat ze enkel snachts staan. Ik doe elke dag mest + heeeele natte plekken eruit, en zat te denken aan één x helemaal leeg en opnieuw vullen? Heb ik dan ongeveer een halve tot hele zak nodig?

Ligt eraan hoe smerig je paarden zijn.
Ik heb zelf een schuilstal met vlas maar daar doe ik alleen in de natte periode vlas in. Ze hebben verder rubberen matten.

- Hoeveel kost vlas gemiddeld per maand?

Ligt eraan of je in een keer groot inkoopt of per keer haalt. Ik betaal bijna 9 euro voor een baaltje en ik denk dat ik voor de hele winter met 10 balen wel uitkom. Maar ze gebruiken de stal vooral om te schuilen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:27

Ik heb een KWPN'er en shetlander in eigen beheer en dit zijn grofweg mijn kosten:

175eu voor land huur per maand

320eu voor hooi (1000kg, onverpakt, laag suiker, grote balen van 500kg per stuk, thuis geleverd) - dit gaat 4 - 6 weken mee afhankelijk van het seizoen en of ze op gras staan ja of nee

75eu voor balancer en brok

+/- 50eu voor supplementen

Ze krijgen bij mij onbeperkt hooi en staan ook 24/7 jaarrond buiten. Kosten voor vlas etc heb ik dus niet. Kosten voor het volgende heb ik wel ieder jaar:

400eu bijvullen zand voor de paddock

200-300eu zaaigoed, mest, kalk voor de wei

+/- 500eu aan materiaal (stroomdraad, prikpaaltjes, haken, rubber matten, hooinetten, etc. Er gaat vaak iets kapot)

+/- 1000eu aan investeringen (ik maak de plek ieder jaar iets mooier en beter, en investeer in bijv MudControl platen, paddock platen, trainingsruimte, en eetbare beplanting)

Stroom en water heb ik gelukkig gratis en ook mest wordt gratis afgevoerd.

Brok bijvoeren: hangt ook van je paard af. Een shetlander heeft vaak genoeg aan hooi + een balancer. Die laatste is wel echt heel belangrijk ivm mineralen. Mijn KWPN daarentegen heeft meer eiwit nodig dus die krijgt aanvullend voer + in de winter copra coolstance (kokosvezel).

Hooi: onbeperkt en niet al te kleine mazen (6x6 of 8x8, ik gebruik zelf 10x10) is in mijn ervaring prettig. En als ze op gras staan geef ik ze ook altijd hooi bij. Dat eten ze dan ook nog steeds graag. Gras bevat veel water en relatief veel suiker, ik merk dat de paarden dan nog steeds behoefte hebben aan iets dat wat meer structuur biedt. Je kunt hiermee experimenteren, kijk vooral naar de structuur van de mest.

Vlas: ik heb een tijdje mijn paard wel op stal gehad 's nachts en dan is een dikke vlaslaag en regelmatig bijvullen wel ecth fijn, bespaart je uiteindelijk ook gedoe met rotstraal door een vieze bodem.

Dan komt er natuurlijk nog hoefsmid en DA bij enzo maar dat varieert per jaar.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:32

Denk ook vooral aan de overige kosten, hier is het huren van een mestcontainer en het laten legen bijvoorbeeld een grotere kostenpost dan het krachtvoer. Eventuele kosten aan omheining of weidebeheer tikken ook wel lekker aan.

Qua hooi:
Wij hebben hier 1 B pony, 1 C pony en 2 D pony's. Het is echt uitzoeken wat voor jou werkt qua grootte en opslagmogelijkheden. Wij hebben kleine pakjes hooi gehad, grote vierkante balen hooi, midibalen voordroog, grote ronde balen voordroog en grote ronde balen hooi. Op dit moment voeren we grote ronde balen hooi, die rollen we van de aanhanger van de hooiboer en dan kantelen we ze op een pallet zodat we met een palletwagentje de boel op de plek kunnen zetten (dat kan dankzij de spierballen van de hooiboer en mijn partner, als kleine vrouw zou ik ze niet op de pallets krijgen, ik heb ondertussen wel voldoende kracht om ze te rijden met de pompwagen). Als machines en goede opslag hebt, is grotere balen altijd interessanter qua prijs. Maar moet je alles met de hand doen en heb je weinig opslag dan zijn kleine baaltjes hooi of midibaaltjes voordroog weer interessanter.
Wij laten momenteel 4 grote balen hooi per keer komen en daar doen we dan ongeveer een maand mee. Nu ze weer gras gaan eten wat langer en als het koud is in de winter dan gaan we er sneller doorheen.
Ik ben ongeveer 300 euro per levering kwijt voor de 4 pony's, dat is 4 ronde balen + bezorgen.

Heb je in de winter ook een stuk waar ze droog kunnen staan? In sommige regio's van Nederland lukt het om ze jaarrond op gras te houden, maar op veel gebieden ook niet zonder aanpassingen.

Ik voer een balancer die ik zo nodig aanvul met een eiwitbron (luzernebrok) of wat extra energie (wat muesli of gewone brok). Er zit zo veel variatie in kosten en soorten dat het moeilijk is om een inschatting te maken op wat jouw dieren nodig hebben.

Mijn pony's hebben vrije inloop naar de stal en staan op gehakseld stro, ik denk dus niet dat mijn ervaring daar relevant is voor jou.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:46

Vergeet niet het water, stroom en onderhoudt van perceel en opstal mee te nemen. Daar gaan ook lekker kosten inzitten.
Verder mis ik de mestafvoer in je lijstje. En kan je zelf hooi halen, of moet je dat laten bezorgen (kosten bezorgen of benzine).

Neem aan dat alle overige kosten qua enten, hoefsmid ed wel in kaart zijn?

Umbranox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 9 min geleden

Dank voor al jullie antwoorden !
De kosten voor dierenarts en hoefsmid etcetera zijn allemaal bekend, het gaat echt om het in eigen beheer.

Stroom , water en weide onderhoud zit al bij de huurprijs van de stallen, weilanden en rijbak. Ze hebben op de wei ook nog een overkapte schuur waar ze droog staan. Ik heb dat er niet bijgezet, aangezien ik meer benieuwd ben naar de kosten van alles wat je moet regelen. Mestafvoer moest er inderdaad bij

Er gaat zeker een goede laag vlas in de stallen, maar ik denk niet dikker dan nodig

Qua hooinet in de stallen… wat raden jullie aan voor formaat? Ik zat ook inderdaad te dalen aan midi balen te bestellen. Er is genoeg ruimte om alles op te slaan, dus ga het zeker in pallets bestellen.