Waarschuwing: Hardhouten omheining en zomereczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Waarschuwing: Hardhouten omheining en zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-26 08:01

Ik lees de laatste tijd veel over omheiningen en zie dat hardhout regelmatig aangeraden en gebruikt wordt. Ik open zelf zelden een topic maar wil toch even delen wat het risico is met hardhout en paarden met zomereczeem. Ik heb het al een keer in een topic gepost maar ik heb er 2 gehad, een Fries en een shet die zijn overleden aan fistels. Achteraf door het schuren tegen hardhouten palen/planken.

Er is weinig over te vinden merk ik. Op Bokt niet maar ook verder op internet niet.
Door het schuren zijn er ongemerkt kleine splinters van het hardhout in het weefsel gedrukt. Dit veroorzaakte ontstekingsreacties. Het begon met wat wondjes en abcessen, maar de pus bleef er steeds op een andere plek uitkomen. De oorspronkelijke gaatjes gingen steeds dicht en de druk zocht onderhuids een andere weg naar buiten.
Achteraf gezien werden dit diepe, complexe fistelgangen. Al het spoelen hielp uiteindelijk niets, omdat de vloeistof de diepzittende splinter nooit kon bereiken. Hardhout is nagenoeg onverwoestbaar; het lichaam kan het niet afbreken en blijft er non-stop tegen vechten.
Het ene paard is uiteindelijk ingeslapen toen het spoelen niet meer werkte en de gangen zo diep waren geworden dat er geen redden meer aan was. Ik duwde er een spuit vloeistof in en normaal spoelde ik dan de gang uit. Ik kon er nu 3 grote spuiten inspuiten en het verdween gewoon, toen ben ik gestopt.
Het andere paard is zelf overleden. Waarschijnlijk doordat de diepe fistelgangen vitale bloedvaten hadden bereikt, wat leidde tot fatale inwendige bloedingen.

Een waarschuwing dus om schurende paarden te beschermen tegen hout: Heb je een paard met zomereczeem? Zorg dat ze absoluut NIET tegen houten (en zeker geen hardhouten!) planken kunnen schuren. Bekleed de plekken met dik rubber ofzo.
Blijf niet eindeloos spoelen: Komt er bij jouw paard pus uit een wondje dat steeds ergens anders lijkt open te breken? Meteen naar de kliniek voor een echo of contrastfoto. Alleen het opsporen en operatief verwijderen van de splinter kan dan nog helpen.
Het is al een hele tijd geleden maar ik wilde dit toch nog plaatsen voor het ‘boktarchief’ zodat er eigenaren zijn die hiermee zijn geholpen ooit.
Het duurde hier even voordat de link met het (schuren tegen) hardhout gelegd was.
De veearts gaf antibiotica en het spoeladvies met Betadine maar achteraf was dit dus niet genoeg en moet je snel handelen. Eigenlijk zodra je een wondje ziet wat gaat ontsteken al.

Jolliegirl

Re: Waarschuwing: Hardhouten omheining en zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 08:05

Och jeetje... Goed dat je dit deelt zeg!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 08:11

Jeetje , heftig zeg!
Goed dat je het deelt want dat zou je niet kunnen bedenken zo zelf .
Alsnog veel sterkte met het verlies van je paarden

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 08:30

Goed dat je dit deelt!

Hier houten omheiningen maar wel 2 draden (met flinke) stroom erop zodat het ze schuren aan de omheining wel uit hun hoofd laten.
Zelfs op de poort zit een soort kruis met stroomdraad.
Eigenaren van het spul willen namelijk ook niet dat er allemaal in gebeten wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 08:31

Heftig zeg! Inderdaad goed dat je dit deelt want dit is iets waar je niet zo snel over nadenkt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 08:42

Jeetje wat heftig! Wat goed dat je dit deelt! Nooit bij stilgestaan inderdaad..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 08:50

Jee wat bizar zeg weer...dat zoiets onbenulligs zo enorm uit de klauw kan escaleren....wat een super vervelende ervaring ook :(:)

Maar over hoeveel splinters hebben we het dan...?
Krijgt het lichaam een paar splinters in de bips er echt niet zelf uitgewerkt....?

Goed dat je ervoor waarschuwt. Doet me denken aan het topic van de ik dacht Robinia palen dat dat heel gevaarlijk is als ze daar aan gaan vreten.....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 09:00

Wat erg ! Ik kan me voorstellen dat het even duurt vooraleer je de link gelegd hebt en ook niet meteen aan zo’n gevolgen denkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-26 09:22

pmarena schreef:
Jee wat bizar zeg weer...dat zoiets onbenulligs zo enorm uit de klauw kan escaleren....wat een super vervelende ervaring ook :(:)

Maar over hoeveel splinters hebben we het dan...?
Krijgt het lichaam een paar splinters in de bips er echt niet zelf uitgewerkt....?

Goed dat je ervoor waarschuwt. Doet me denken aan het topic van de ik dacht Robinia palen dat dat heel gevaarlijk is als ze daar aan gaan vreten.....

Geen idee hoe groot de splinters zijn. Ik vermoed minuscuul. Ik heb ze nooit gezien. En wie weet was het er maar 1, geen idee.
Spoelen werkt dus niet. En een hardhouten splinter wordt ook niet zelf afgebroken in het lichaam. Blijkbaar gaat het lichaam dan gangen maken om een uitweg te vinden.
Ik wist dit ook niet. En had verwacht dat een splinter er wel uitzweert. Maar niet dus.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:05

Wat goed dat je dit deelt, ik heb er nooit bij stilgestaan. Wat een akelig verhaal.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:58

Bedankt! We zijn aan het zoeken naar nieuwe stallen en sokken paarden die nogal eens jeuk hebben in de sokken. Vooral in winterperiode met bodembedekking en mijten enz. Dan vallen stallen dus ook af met zulk hout. (Nu zee container)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:01

dierenfan schreef:
Bedankt! We zijn aan het zoeken naar nieuwe stallen en sokken paarden die nogal eens jeuk hebben in de sokken. Vooral in winterperiode met bodembedekking en mijten enz. Dan vallen stallen dus ook af met zulk hout. (Nu zee container)

Nou ja het kan wel maar dan echt gladgeschuurde ronde palen bijvoorbeeld. Maar goed, daar kunnen ze ook aan eten waardoor je alsnog splinters kan krijgen natuurlijk. Hout is altijd lastig want te zacht hout eten ze doorheen en hardhout kan dus weer gevaarlijk zijn met splinters.