Scheve of rechte bak omheining

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse
Ruiter 🐴

Scheve of rechte bak omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:16

Sinds 4 jaar hebben mijn vriend en ik een eigen stuk voor de ponys en al vanaf het begin is de bak omheining een doorn in het oog. De palen staan er al 20+ jaar en zijn grote deels rot.

Nu willen we kijken wat we nodig hebben om de boel te vervangen. De grootste vraag is eigenlijk moet de omheining scheef naar buiten (zo is het nu) of gewoon rechtop.

Omdat ik het liefst het in 1x goed doe dacht ik, ik raadpleeg bokt :D

Dus wat is jullie mening scheef of recht? En waarom?

Om een beeld te geven hoe het er nu uit ziet wat fotos. Een deel van de omheining is deel van de buiten omheining, deze wil ik wolf/shet werend houden (er loopt hier een ontsnap shet van 70 cm)

Afbeelding
(De paal die recht staat is maandag gebroken, 'staat' nu nog vanwege de draden)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muronia
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Scheve of rechte bak omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

Ik heb ze om de bak heen schuin gezet, dat voorkomt net dat je met een voet achter een paal blijft haken als je dicht langs de kant rijdt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Ik vind schuin naar buiten prettiger, dan is de kans dat je in het hek blijft hangen wat kleiner. Zeker met een wat buikig paard.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Wij zijn een bak aan het aanleggen en de omheining komt schuin te staan. Met zowel recht als schuin ervaring maar met een schuine omheining hoef je niet te vrezen voor je laarzen als je eens een stuurfout maakt. Je kan net iets dichter tegen de omheining aan rijden dus je houdt meer bak over. Wij hebben er een weiland langs en ze kunnen gewoon onder de schuine omheining grazen dus je levert geen weiland in.

hiphorse
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:25

Dee_Es schreef:
Wij zijn een bak aan het aanleggen en de omheining komt schuin te staan. Met zowel recht als schuin ervaring maar met een schuine omheining hoef je niet te vrezen voor je laarzen als je eens een stuurfout maakt. Je kan net iets dichter tegen de omheining aan rijden dus je houdt meer bak over. Wij hebben er een weiland langs en ze kunnen gewoon onder de schuine omheining grazen dus je levert geen weiland in.

Welke dikte palen gebruiken jullie?

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

Ik heb de mogelijkheid gehad in vele bakken te rijden, maar zelfs met paarden/pony’s die uit zichzelf al netjes in een rechte lijn liepen, niet plakkend aan de bakrand was een schuine omheining voor het gevoel het meest fijne. Zo nu en dan had ik een enorme plakkerd of een zwabberaar, maar dan reed ik bij een recht staande omheining toch al snel op een tweede hoefslag.
Mijn advies; zet de omheining schuin. En qua ergonomie en financiën; vervang voor nu de hoekpalen en evt gebroken of rotte palen en daarna alles wat nog staat gewoon paal voor paal, wanneer het uitkomt.
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

hiphorse schreef:
Welke dikte palen gebruiken jullie?

11,5 x 11,5, we konden deze overnemen van vrienden. Denk dat iets kleiner ook prima kan maar deze kans deed zich voor dus die hebben we met beide handen aangegrepen ;)

Maartje_M
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Ik heb ze recht, als ik het ooit opnieuw moet doen, gaan ze schuin :+ Ik blijf wel eens ergens met een voet hangen namelijk :=

hiphorse
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:40

Taucha schreef:
Ik heb de mogelijkheid gehad in vele bakken te rijden, maar zelfs met paarden/pony’s die uit zichzelf al netjes in een rechte lijn liepen, niet plakkend aan de bakrand was een schuine omheining voor het gevoel het meest fijne. Zo nu en dan had ik een enorme plakkerd of een zwabberaar, maar dan reed ik bij een recht staande omheining toch al snel op een tweede hoefslag.
Mijn advies; zet de omheining schuin. En qua ergonomie en financiën; vervang voor nu de hoekpalen en evt gebroken of rotte palen en daarna alles wat nog staat gewoon paal voor paal, wanneer het uitkomt.

De hoekpaal wordt dit weekend nog vervangen, nadeel is dat eigenlijk alle palen op hun eind zijn dus wil wel echt uiteindelijk alles in 1x doen. Nu breken ze ook steeds op de verkeerde momenten (sochtends wanneer ik naar werk moet bijvoorbeeld)

Dee_Es schreef:
11,5 x 11,5, we konden deze overnemen van vrienden. Denk dat iets kleiner ook prima kan maar deze kans deed zich voor dus die hebben we met beide handen aangegrepen ;)

Fijn dat je de optie had!
De palen die er nu staan zijn 15cm rond. Zit te twijfelen of 10 cm rond ook zou kunnen en dan alleen op de hoeken 15cm rond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

Waarom zo dicht langs de bakrand rijden ?? Als je fiets ga je toch ook niet vlak langs de stoeprand fietsen ??
Voor mensen die hun paard ook wel losgooien in een bak is het risiko dat er een been achter die schuine palen blijft hangen ook veel hoger.
En daarbij is de aanleg van een rechte omheining een stuk simpeler als een schuine.

Kabayo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

In al die jaren dat ik paardrijd heb ik nog nooit mijn voet achter een paal gehad. Ik vind dat ook wel een beetje knap eigenlijk :=
Hier heb ik gewoon recht hekwerk dus, oogt ook wat netter vind ik zelf

DuoPenotti
Amazone

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:09

Hier ook recht, en de eerste keer dat ik blijf hangen moet nog komen.
Klopt vlug af want de eerst volgende keer lig ik er zo naast :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Hier ook recht, ik moet eerlijk toegeven dat ik met zadelmak maken wel eens bang was voor mijn benen. Maar nooit met me voet in of tegen het hek gezeten.

Recht staat mooier.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

Hier ook recht en nog nooit blijven haken.

RanjaRietje
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:49

Scheef vond ik super fijn, geen voeten tegen de palen of het draad :o

Bowo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:54

Ik heb wel eens isolator van een paal geraakt, maar verder nooit last gehad van rechte omheiningen, zeker niet bij houten hekken (geen uitstekende delen meer) of binnenbakken. Ik vind een rechte omheining ook mooier dan schuin.

eclair98
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:34

Ik ben het type ruiter wat nog wel eens blijft hangen of met een knie ergens tegen aan rijdt. Mocht ik ooit een bak mogen aanleggen, in een verre toekomst, dan zou ik ook scheef doen

furious
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Schuin inderdaad. Ik rij wel eens in een bak die een recht wand heeft en kom soms met moet voet tegen die wand aan. Dat heb ik met een schuine wand nooit gehad/

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:25

Hier gewoon recht. Zolang er geen bijzondere dingen gebeuren hebben wij hier nooit last van gehad van blijven haken met een voet oid

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 54 min geleden

Recht vind ik netter ogen. Nog nooit blijven haken.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15 min geleden

Ja schuin idd

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 2 min geleden

Ik rij met mijn bijrijdpaarden in een bak met een rechte omheining. Met de een geen probleem, maar de ander is op de rechterhand nogal een plakker, dus dan heb ik toch regelmatig mijn been tegen het hek. Ik ben ook team schuin. :)