Pony’s samen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjauke

Pony’s samen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:00

Wij willen verhuizen van stal, mijn d pony en Falabella staan nu samen in een uitloopstal en komen heeel goed overeen. De stal waar ik naar toe wil gaan is 3,5x4 meter. Nu vraag ik mij af of het oke is om ze daar samen te zetten snachts ( overdag gaan ze op wei).

ApplePapple

Re: Pony’s samen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Als er niet 1 veel dominanter is dan de ander gaat dat prima.
Mijn 2 paarden lopen ook overdag samen in de wei, maar zodra ik ze samen in 1 stal wil zetten, accepteert de 1 dat totaal niet en zet de ander vast in de hoek. Terwijl ze in de wei op dezelfde vierkante meter gras willen eten en ze absoluut niet bij elkaar weg willen.

Sjauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:08

ApplePapple schreef:
Als er niet 1 veel dominanter is dan de ander gaat dat prima.
Mijn 2 paarden lopen ook overdag samen in de wei, maar zodra ik ze samen in 1 stal wil zetten, accepteert de 1 dat totaal niet en zet de ander vast in de hoek. Terwijl ze in de wei op dezelfde vierkante meter gras willen eten en ze absoluut niet bij elkaar weg willen.

Ze staan ondertussen al bijna 2 jaar samen, zelfs eten gaat prima

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Als ze nu ook samen staan, kan het prima lijkt me. Kwestie van uitproberen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

Ik vind het wel klein als je ze echt opsluit. Allebei lang uit liggen nodigt dan niet echt uit in mijn beleving.

Op de kliniek staan mijn c pony en shet in een stal als ze op de smid staan te wachten en dat vind ik voor dan prima. Maar voor de hele nacht te klein. Die stal is wel net iets kleiner.

Als de stal open staat dan kan het wel. Mijn stallen zijn 3x3 en staan altijd open. Als het echt koud was dan stonden ze er weleens met 2 shetten en m'n welsh in :') maar liggen kon er dan maar een

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:29

capopjekop schreef:
Ik vind het wel klein als je ze echt opsluit. Allebei lang uit liggen nodigt dan niet echt uit in mijn beleving.

Op de kliniek staan mijn c pony en shet in een stal als ze op de smid staan te wachten en dat vind ik voor dan prima. Maar voor de hele nacht te klein. Die stal is wel net iets kleiner.

Als de stal open staat dan kan het wel. Mijn stallen zijn 3x3 en staan altijd open. Als het echt koud was dan stonden ze er weleens met 2 shetten en m'n welsh in :') maar liggen kon er dan maar een

Mijn Pre en draver liggen samen neer in een stal van 2.80*5.60 (schuilstal weliswaar), dus om te liggen zou dat geen probleem moeten zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:51

Jouw stal is dan wel iets minder breed, maar wel ruim 1,5 meter langer

Sjauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:22

capopjekop schreef:

Het zijn ook geen 2 paarden, de Shetlander is smal en maar 80 cm

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:26

Dat scheelt zeker.

Maar ik maak een beeld en vergelijking met mijn eigen pony's in het achterhoofd. Ik zou het voor die van mij te klein vinden met dichte deur.

Je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Zolang je kritisch blijft kijken of ze voldoende slaap/rust pakken dan kun je snel ingrijpen mocht het niet werken. Wellicht kun je een camera ophangen om te zien hoe het gaat.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op Vandaag, 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

capopjekop schreef:

En Ts heeft een D pony en een falabella. Ik heb twee paarden van 600 kilo :+

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Zo'n open wand scheelt ook wel he. Dat voelt veel ruimtelijker aan

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:35

Mijn merrie en veulen hebben ook tot 6 maanden samen gestaan in een stal van 3,5 x 3 m. En dat ging prima. D-pony’s dus het veulen was groter dan de doorsnee shet ;)

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Kunt het proberen, maar vind het ook wel krap hoor, niet zo zeer om het liggen, maar zo hutje mutje kunnen ze geen van beide ff privacy/ruimte pakken als ze ze dat willen, dat kan nu wel (dmv ff naar buiten gaan), waardoor onderling wel meer gedoe kan komen dan ze nu hebben.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Het probleem voor mij zou zijn dat er geen uitweg is als er al eens wat schermutselingen zijn. Hierdoor kan iets wat in een open ruimte een gemoedelijke schermutseling is, tot problemen leiden als de dieren elkaar niet kunnen ontwijken. Dat zou mijn grootste bezwaar zijn van 2 ponys in een doorsnee stal ( zou dat met 2 shetten al lastig vinden als het ware)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Het ligt er maar net aan hoe goed ze met elkaar overweg kunnen. Kennis van mij houdt zijn paard en shet ook regelmatig samen op stal (niet 365 dagen per jaar, voornamelijk tijdens vakanties etc.) en dat geeft geen problemen. Ik heb zelf tijdens eenzelfde vakantie 2 shetten bij elkaar willen houden, en die trapten elkaar en bleven onrust houden. Dus het is maar net hoe goed het matcht.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

Mijn twee mini shetjes staan ook samen op 1,5 x 2,5 meter voor de hele nacht. De ene staat dan voorin en de ander achterin. In het midden hangen twee hooinetten om ruzie om eten te voorkomen. En zelfs al doet Alex boos over het hooi dan negeert Jorie hem gewoon straal en blijft eten. Wel met kanttekening dat ze dus al 9,5 jaar een koppel zijn en dus absoluut verlatingsangst hebben van elkaar. Dus zou ik ze apart stallen dan is er paniek want ze moeten lijf aan lijf kunnen staan. :+

Sjauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:16

Lys_PPA schreef:
Het ligt er maar net aan hoe goed ze met elkaar overweg kunnen. Kennis van mij houdt zijn paard en shet ook regelmatig samen op stal (niet 365 dagen per jaar, voornamelijk tijdens vakanties etc.) en dat geeft geen problemen. Ik heb zelf tijdens eenzelfde vakantie 2 shetten bij elkaar willen houden, en die trapten elkaar en bleven onrust houden. Dus het is maar net hoe goed het matcht.

Idd , ze staan al 2 jaar samen en komen echt overeen zelfs tijdens het eten delen ze gewoon.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31 min geleden

Lijkt mij geen probleem als ze het samen goed kunnen vinden. Zorg voor 2 voerpunten en wellicht de eerste dagen in een hoek een draadje waar de kleine onderdoor kan.