Reistijd naar paarden in eigen beheer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SeaSide

Reistijd naar paarden in eigen beheer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:14

Op dit moment wonen mijn vriend & ik al een aantal jaar 1 straatje van onze paarden vandaan.

Dat klinkt natuurlijk fantastisch alleen wonen wij in een zomerhuisje, met het plan om ooit hier in het dorp een woonhuis te kopen. Jammer genoeg lukt het ons recent steeds niet helemaal om in het dorp te slagen (& moeten/willen wij wel binnen 2 jaar ons huidige huis uit)..

Mijn vriend kijkt daarom ook een beetje naar woonhuizen buiten ons huidige dorp die zijn eigenlijk veel al goedkoper (met 1,5 ton gemiddeld) maar ook veel moderner/beter.

Maar ik vind het zelf best wel een moeilijke stap om in een dorp verder weg van de Paarden te wonen. Dus vandaar dit topic, wie hebben er nog meer ervaring met paarden in eigen beheer waar je niet direct naast woont.

Ik zelf zit nu aan een reistijd van max 10 min te denken wat de deur opend voor 2,5 andere dorpen.

Ik ben echt een beetje opzoek naar ervaringen, na mijn hele leven wat verwend te zijn geweest en altijd maar een aantal straten van ze verwijderd te zijn geweest.

SUSANNEx

Re: Reistijd naar paarden in eigen beheer...

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Inmiddels woon ik weer bij mijn paarden in de straat, maar ik heb 2 jaar lang op 10-15 min afstand gewoond en ik vond dit hartstikke prima. Nu staan ze bij ons 24/7 buiten en eten voornamelijk uit een grote baal hooi, dus niet zo heel arbeidsintensief. Ik ging er 1x per dag heen en alleen bij tijdelijke situaties (bijv medicatie) 2x per dag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Wij hebben ze met reisafstand van 5 a 10 minuten in eigen beheer staan. We hebben 24/7 camera toezicht op 4G met abonnement en op zonnepaneel. S ochtends voert de boer waar ze staan hun en verder doen wij alles zelf. Wij moeten dus in principe 1x daags richting hun om dan alles op te ruimen en voeren en voer voor s ochtends gereed zetten. Sommige periodes ga ik 2x als ze deel van de dag op de weide mogen. Bevalt ons prima maar de boer is wel bijna altijd thuis dus er is wel altijd direct toezicht en indien menselijke hulp nodig is dat dus ook altijd aanwezig.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Ik woonde eerst altijd op minimaal 30 minuten autorijden van mijn paard(en) af, uiteindelijk kregen we ze in eigen beheer en moest ik soms 3x per dag op en neer (soms met file), dat brak me echt op.. Nu wonen we op het terrein en ik zou toch eigenlijk niet meer anders willen denk ik.. We huren momenteel wel maar de bedoeling is om toch ooit is iets voor echt onszelf te kopen..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Op z'n verst woonde ik er 36 minuten bij vandaan in volledig eigen beheer. Nu heb ik ze op een doe het zelf stal, dus wel eigen beheer maar wel toezicht, en is 30 minuten rijden.

SaraP83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Ik rijd ook niet direct naast de paarden en zit op ongeveer 15 minuten, dat is echt prima te doen. In het begin lijkt het een groter verschil dan het is, maar in de praktijk valt dat echt mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Misschien is het te overwegen/mogelijk om vanwege lagere woonkosten in een ander dorp ook iets voor de paarden dáár in de buurt te zoeken/kopen ??

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Hier heb ik ze 15 jaar in eigen beheer gehad op 7 autominuten
Ging 2x daags heen (voor en na mn werk), was prima te doen. Vond het echt heerlijk om een eigen plek te hebben zonder bemoeienis van anderen.
Nu ik geen paarden meer heb merk ik echter hoe ongelooflijk veel tijd erin ging zitten en die 2x daags waren alleen voor voeren en mesten.
Áls er hier al ooit nog paarden komen is dat óf achter huis óf op een pensionstal.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Ik heb ze op 30 minuten van huis gehad, in de tijd dat er nog geen camera,s bestonden, ik ging 2x per dag.....Er was wel toezicht van een buurman die naast de wei woonde...Ik vond vooral als er 1 ziek was het lastig...

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:04

DubbelFun schreef:
Misschien is het te overwegen/mogelijk om vanwege lagere woonkosten in een ander dorp ook iets voor de paarden dáár in de buurt te zoeken/kopen ??

Dat is lastig wij hebben een eigen weiland in de familie met bak/stallen, zowel ik zelf als mijn ouders wonen 1 straatje daarvandaan.

Dat geheel Verplaatsen & opnieuw opbouwen zou in samenspraak met mijn ouders moeten en is in onze omgeving (direct aan de kust) heel moeilijk te vinden.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:05

haha1995 schreef:
Ik heb ze op 30 minuten van huis gehad, in de tijd dat er nog geen camera,s bestonden, ik ging 2x per dag.....Er was wel toezicht van een buurman die naast de wei woonde...Ik vond vooral als er 1 ziek was het lastig...

Ja dat is vooral wat ik iets spannend vind als er wat gebeurt of een paard ziek is, en ook of het dan nog mogelijk is om hobbymatig een zo nu en dan een veulen te fokken.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:08

Enorm bedankt voor de reacties al tot nu toe, er is een buurvrouw die ze ziet maar verder is het land & de stallen echt in ons eigen beheer dus geen andere eigenaar (wel hebben we een pensionklant die wat zorg uit handen neemt zo nu en dan).

Op dit moment ga ik minimaal 2x (meestal 3/4)per dag heen om te voeren, mesten.

Als wij niet meer om de hoek zouden wonen vind ik inderdaad een camera op de al bestaande zonnepanelen geen verkeerd idee.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Ik woonde op 12 minuten toen ik de paarden in eigen beheer had, vanaf mijn werk was het 20 minuten. Weinig toezicht, geen voorzieningen. Dat was echt een prima afstand, ook als je meerdere keren per dag aanwezig wil of moet zijn.

*edit*
Ik deelde het werk met een andere paardenhoudster, in principe deden we allebei 1 dienst per dag, maar dat werd ook regelmatig anders.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:29

Hier ook 10 min reistijd en prima te doen. Ook om meerdere keren per dag te gaan. Ik heb ook gefokt en sliep dan gewoon bij de wei. Camera kan nog een fijne extra zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

10-15 minuten max is nog doenbaar. Zeker als ze op onbeperkt hooi kunnen, de mijne staan op 10 min wandelafstand (2 min met de auto max) en dat is prima als je soms ook 2 keer per dag heen moet.
Toen ze op 10 minuten stonden vond ik dat al lastiger, want je bent dus al 2 X een halfuur per dag kwijt alleen om heen en weer te rijden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Ik woon op 15 minuten, dat is prima te doen nog.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

Ik zit op een 20 minuten. Paarden krijgen onbeperkt hooi en 24/7 met schuilstal. Natuurlijk zou ik het fijn vinden als ze naast mijn huis stonden, maar het is goed te doen.

Je geeft ook nog aan dat je ouders 1 straat er vandaan wonen. Mocht er een keer echt wat zijn waardoor je meerdere keren heen moet kun je daar misschien nog overnachten.

Eerder op een stal gestaan waar je ze zelf s ochtends buiten moest zetten. Dit brak mijn juist enorm op omdat je ook in het weekend nooit kon uitslapen.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel werk je per dag hebt bij de paarden. En ben je de enige die de paarden verzorgt of staan er meerdere mensen met hun paarden?

Eventueel zou je ook camera's kunnen installeren zodat je op ieder moment nog een blik kan werpen bij de paarden :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:47

Destijds had ik ze 10 minuten van huis staan, ongeveer 5 km, en dat was halverwege werk en huis. 's Ochtends voor werktijd ging ik voeren, en einde van de dag verzorging, mest ruimen, rijden en nogmaals voeren. Als we een dag weg gingen dan hing ik een aantal hooizakken erbij op zodat ze zich wel zouden redden.
Is prima te doen, behalve bij sommige feestdagen of verjaardagen e.d. maar het is wel een dagelijkse verplichting... Het was helemaal DIY. Voor vakanties had ik wel backup. Verder dan 5 a 6 km zou ik niet handig vinden.
Als je een leuk huis in een omringend dorp kunt bemachtigen dan zou ik tevens kijken of er dichterbij een locatie is waar ze naartoe kunnen verhuizen, direct of op termijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Ik heb het als overbrugging gedaan voor we ze aan huis kregen. Ik stond toen op 10 minuten van mijn huis met de auto en moest 3x per dag heen (s ochtends buiten gooien en hooi voeren, na werk mesten, voeren en evt wat doen, s avonds op stal zetten en laatste check). Dat is dan toch al een uur op en neer knotteren per dag, ik vond dat wel optellen naast een pittige baan.

Hoe haalbaar het is zal afhangen van hoe vaak je er moet zijn, als er verder geen toezicht is zou ik het zelf wel prettig vinden als er 2 a 3x per dag een check is of alles ok gaat. Dan lijkt 15 minuten me wel een beetje de max, of heel goed cameratoezicht inderdaad.
Ik ben 1 van mijn pony's verloren aan koliek die dat net op de ene dag kreeg dat er alleen s ochtends vroeg en laat in de middag toezicht was en het idee dat ze mogelijk al enkele uren lag te creperen voor ik thuis kwam en in actie kon vond ik echt vreselijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Hier ze ook jaren op 10 min auto gehad.

Ging in de winter, als er niet op het gras stonden, 2/dag en eens op de weide, 1/dag.

Was prima te doen, ging ook gewoon langs voor en na het werkt.

Als het echt niet lukte, sprong mijn papa in, maar dat gebeurde niet vaak.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

Ik heb de paarden aan huis, maar werk full time op 15 min van mijn huis. Dus ben ook niet de hele tijd thuis. Ik heb wel camera's, dus ik kijk daar wel regelmatig op als ik de hele dag van huis ben.
Verder heb ik ook een hulp bij uitmesten etc die 2-3 keer per week komt als ik aan het werk ben :)

Het ligt er misschien ook een beetje aan welke faciliteiten je bij de paarden hebt, zodat je niet te veel van huis mee op en neer moet nemen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:26

Bathena schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel werk je per dag hebt bij de paarden. En ben je de enige die de paarden verzorgt of staan er meerdere mensen met hun paarden?

Eventueel zou je ook camera's kunnen installeren zodat je op ieder moment nog een blik kan werpen bij de paarden :)

Ik heb elke ochtend & avond ongeveer 3 kwartier werk in de winter maanden. In de zomer maanden hoeft eigenlijk maar 1x per dag 3 kwartier maar ga ik voor mijn eigen gemoedstoestand toch even 2x langs (als niemand anders langs is geweest).

We hebben een stal klant die ongeveer 2x per week (vaak meer als ze er toevallig zijn en zien dat er nog iets moet gebeuren, maar de afspraak is minimaal 2x) een ochtend of avond beurt opzich neemt.

Dan doet mijn moeder de paarden als ik & de stalklant echt niet kunnen, maar die doet niet vast per week meer uit nood.

Verder heb ik nog verzorgers die een beurt op vrijdag & dinsdag doen.

We hebben intotaal 6 paarden staan (waarvan 4 van mijzelf, 1 stalklant & 1 van mijn moeder).

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

SeaSide schreef:
DubbelFun schreef:

Dat is lastig wij hebben een eigen weiland in de familie met bak/stallen, zowel ik zelf als mijn ouders wonen 1 straatje daarvandaan.

Dat geheel Verplaatsen & opnieuw opbouwen zou in samenspraak met mijn ouders moeten en is in onze omgeving (direct aan de kust) heel moeilijk te vinden.

Ik lees dat je ouders sowieso nog in de buurt blijven wonen? Wellicht kan je dit ook met hen overleggen (weet natuurlijk niet of ze in goede gezondheid etc zijn). Maar stel dat één van hen zou kunnen voeren bijvoorbeeeld, of in ieder geval een oogje in het zeil kan houden. Dit geeft misschien al iets meer rust.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

Ik heb op 5-10 minuten gewoond en woon nu op 20-30 minuten van de paarden. Dat is wel een verschil voor mij. Maar ik begrijp dat je het lastig vind eigenlijk.