Plan voor paarden aan huis, feedback gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Zorah_D

Plan voor paarden aan huis, feedback gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 12:27

Afbeelding

Sinds kort hebben we onze boerderij met bijna anderhalve hectare grond, waarvan 1 hectare grasland.

Op een deel hiervan komt een paddock met rijbak (zie tekening).

Morgen komen ze graafwerkzaamheden (15 cm op de plekken waar zand komt) doen en dinsdag komt het zand (15 cm op geotex doek). Het ging ineens in stroomversnelling, vanwege zand dat we voor een hele interessante prijs konden krijgen. Dus dit weekend verder aan de tekentafel en specifiek maken van de indeling, omdat we al moeten bepalen waar wel of geen zand komt.

Vanuit de paddock kunnen ze doorlopen naar de weide, nadat deze opnieuw is gezaaid.

Er komen 2 Max 4 paarden op te lopen.

Afmetingen:
Van voor naar achter 60 meter
pad om bak 5 meter breed
bak=20x40
Voorste rand is ongeveer 25 meter.
Schuilstal 8x4

Hebben jullie nog adviezen/tips?

We zitten op zandgrond, maar witzand zit op 1 meter diepte, daarboven zwarte landbouwgrond (heel luchtig).

Waterpunt komt later in of in de buurt van de schuilstal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 13:06

Ziet er goed uit!
Misschien handig om ook de hoeken van de rijbak wat ronder te maken zodat ze in een snelle galop over de track zich niet kunnen verwonden aan de hoeken van de rijbak.

Je schrijft dat er 15 cm op geodoek komt?? Mijn ervaring is dat als mijn bonte op flinke snelheid een bocht neemt dat er gaten van 30 cm diep in het zand zitten. Ik vrees dus dat 15 cm zand te weinig is en het doek snel kapot zal gaan.

Kun je de zwarte bovenlaag niet laten omzetten met de witte zandlaag?? Dan hoef je minder zand te kopen en kun je het doek of weglaten of dieper leggen.

_Zorah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 13:22

DubbelFun schreef:
Ziet er goed uit!
Misschien handig om ook de hoeken van de rijbak wat ronder te maken zodat ze in een snelle galop over de track zich niet kunnen verwonden aan de hoeken van de rijbak.

Je schrijft dat er 15 cm op geodoek komt?? Mijn ervaring is dat als mijn bonte op flinke snelheid een bocht neemt dat er gaten van 30 cm diep in het zand zitten. Ik vrees dus dat 15 cm zand te weinig is en het doek snel kapot zal gaan.

Kun je de zwarte bovenlaag niet laten omzetten met de witte zandlaag?? Dan hoef je minder zand te kopen en kun je het doek of weglaten of dieper leggen.

Omzetten gaat helaas niet, zand begint na een meter, dan wordt het anderhalve meter uitgraven en we zitten met beperkingen in diepte vanwege archeologische grond.

Ik ben bang dat het te zwaar komt te liggen als er een dikkere laag zand op komt

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 13:48

Ik zou zeker 2 plekken maken waar je onder dak hooi kan voeren. Bij nattigheid kan je het anders snel weggooien. Zeker bij 2 tot 4 paarden is het fijn als je een in ieder geval 1 grote ronde baal droog neer kan zetten. Anders blijf je met hooi sjouwen.
En het maakt dat je ook wat vrijer van huis weg kan.

pmarena

Re: Plan voor paarden aan huis, feedback gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Dat ziet er al hartstikke leuk uit zo

Maar die 15 cm viel mij ook meteen op. Ik weet niet beter dan dat je op doek eigenlijk al snel zeker 30-40 cm zand moet hebben zodat er minder snel hoeven direct op het doek komen en het niet zo snel een bobbelzooi met half opgegraven doek gaat worden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

15cm lijkt mij ook een probleem. Veel paarden klauwen ook even als ze gaan rollen en dat soort dingen, dat gaat zeker wel 15cm diep als je pech hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Waarom afgraven? ik zou eerder opteren om drainagebuizen te leggen, daarop gronddoek, daarop het zand. Ev met omkadering het zand binnenhouden. Dat zal je de meeste kans geven op een drogere piste.
Met een piste heeft een longeercirkel weinig toegevoegde waarden, dan zou ik eerder opteren om van dat stuk een zandpaddock te maken en je piste afgesloten te houden voor de paarden. Dan kan je dagelijks trainen zonder dat je eerst hoeft te mesten en slepen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Ik zou zeker wel een longeerpiste willen (al hoeft die niet per definitie rond te zijn). Als je veel longeert is dat echt funest voor de bodem van je rijbaan. Je paarden er los inlaten overigens ook. Ik weet niet hoe fanatiek je rijdt? Maar als je echt fanatiek wil trainen raad ik het niet aan. Ze gaan graven, lopen mest door het zand waardoor de drainage verstopt etc.

Mijn tip zou zijn alle doorgangen en poorten breed genoeg te maken zodat je overal met minimaal een tractor doorkan. Om goed te kunnen onderhouden is dat echt een must.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Ik zou ook iets meer aanhouden dan 15 cm. Ik heb van die knollen die gaten graven van heb ik jou daar... die verdwijnen er nog net niet in.

Idd longeercirkel is heel fijn, hebben wij niet, maar bak heeft er veel van te verduren.

En een looppad om de bak lijkt misschien mooi, maar woest irritant als je er 1'tje tussen hebt zitten die mee gaat rennen als je aan het rijden bent. (pony vd kinderen loopt mee als hij in het weitje naast onze rijbak staat en dat is toch irritant, vooral als de paarden nog niet zoveel kennen)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Looppad tegen het rennen kan je wel makkelijk oplossen door verschillende stukjes te maken dat je kan afsluiten. Ik heb bv stal met verharding, aansluitend zandpaddock, aansluitend tracks. ik kan zowel de verharding als de tracks apart afsluiten . (elastische stroomdraden met twee handvaten, als je de doorgangen overal enigszins even breed maakt, kan je de afsluiters gelijk maken en overal gebruiken zonder puzzelwerk

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Ik hoop dat je hiervoor een vergunning hebt aangevraagd... anders krijg je problemen met de gemeente.

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Daantjuh88 schreef:
Ik zou ook iets meer aanhouden dan 15 cm. Ik heb van die knollen die gaten graven van heb ik jou daar... die verdwijnen er nog net niet in.

Idd longeercirkel is heel fijn, hebben wij niet, maar bak heeft er veel van te verduren.

En een looppad om de bak lijkt misschien mooi, maar woest irritant als je er 1'tje tussen hebt zitten die mee gaat rennen als je aan het rijden bent. (pony vd kinderen loopt mee als hij in het weitje naast onze rijbak staat en dat is toch irritant, vooral als de paarden nog niet zoveel kennen)

Hier dacht ik ook aan, waar ik les heb is de paddock ook naast de bak, die paarden rennen de hele tijd mee of proberen met mijn pony te neuze.
Ik zou er goed over nadenken of je bodembedekking in de stal doet of bv alleen stalmatten, anders gaan ze het misschien als wc gebruiken.
Ook zou ik genoeg oplekkemn voor hooipunten maken en heb je al nagedacht waar je je hooi vandaan haalt en wat je met je mest doet?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:04

Kijk goed waar de natte plekken zijn, probeer die niet ineens droog te leggen maar werk daaromheen.
Daarnaast zandgrond is veel makkelijker om droog te houden dan klei bij voorbeeld.
Ik zou niks aanvoeren maar ook proberen te keren en idd via de officiële route. Geotex met maar 15 cm deklaag lijkt mij niet heel duurzaam, dat doek gaat omhoog komen of de paarden graven het stuk.

_Zorah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:35

Bedankt voor alle reacties en het meedenken.

Overdekte voerpunten waren al het plan.

Qua dikte van de zandlaag gaan we zien. Dikkere laag is niet altijd beter. De bak gaat wel dikker worden.

We gaan het gewoon een jaar aankijken in wat het doet allemaal en waar de voorkeursplekken van de paarden gaat zijn. Zo kunnen we altijd nog delen aanpassen. We hebben er voor gekozen om niet op alle plekken zand te doen, maar ook delen gewoon aarde/grasland te laten.

Verder wordt er vooral recreatief gereden, dus geen intensief bakgebruik.

Sprintjes trekken zullen ze vast vooral op de wei doen verwacht ik. Daar is meer ruimte.

Verder wil het zo indelen dat de ruimtes flexibel en afsluitbaar zijn, dus slim gebruik maken van de ruimtes. Ook om te voorkomen dat er gedonder rond de rijbak kan zijn.

En de longeercirkel is gewoon open en onderdeel van de paddock, maar ook weer af te sluiten als we die willen gebruiken.

De overige genoemde zaken zijn al uitgezocht of geregeld. Ondanks dat alles nu in sneltrein vaart gaat, zijn we er al een half jaar mee bezig geweest mbt voorbereidingen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Ziet er leuk uit. Wat nog niet genoemd is; voor 4 paarden lijkt me de schuilstal (8x4?) wat aan de kleine kant.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

Ik zou ook nadenken over eventueel besproeiings systeem voor de zandpaden/longeerkraal/bak.

Wel fijn dat jullie zoveel ruimte hebben! :j