Grote baal hooi voeren? Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Grote baal hooi voeren? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 21:01

Ik heb ronde hooibalen van 450 kilo, waarmee ik mijn drie paarden onbeperkt voer. Op dit moment doe ik dit door dagelijks netten te vullen en deze oa in palletboxen te plaatsen.

Nu wil ik eens proberen om de hele baal in de schuilstal te zetten en hier een net (maas 4,5) overheen te plaatsen. De ruimte is groot genoeg zodat alle paarden er tegelijk prima bij kunnen. Dit zou mij, naast de andere dagelijkse klusjes, flink wat tijd kunnen besparen.

Wie doet dit al? Ervaart iemand veel verspilling, of juist niet? Wat zijn de voor- en nadelen volgens jullie?

Kendra

Re: Grote baal hooi voeren? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:13

Wij hebben wel eens paarden in de opfok en daar doen ze het wel. Maar wel altijd in een balenruif.
Ik denk dat met alleen een net het toch in of uit elkaar gaat zakken.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 21:14

Daar heb je een punt! Tips of ervaringen zijn welkom :)

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:20

Alleen een net heb ik niet gedaan ivm inzakken van het net en ijzers. Wij hebben een net en daarover een hooistolp. Dat bevalt goed.

Die van mij bewogen overigens wel beduidend minder toen voer en schuilen op 1 plek was, dus wij hebben het hooi/de stolp naar een andere plek verplaatst zodat ze weer wat meer lopen :P . Bij echt slecht weer hang ik wel nog een net in de schuilstal. Maar het is sowieso een enorme tijdwinst om niet dagelijks meerdere netten te hoeven vullen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:32

Ik voer al jaren zo een baal. Die zet ik met de trekker in de schuilstal. De baal staat in het midden zodat ze er omheen kunnen lopen. Ik heb er een net met mazen van 3x3 omheen. Paarden staan wel op blote voeten. Ze doen ongeveer een week tot 1,5 week mee.
Neem een groot genoeg net zodat je die er echt goed omheen kan trekken. Hoe kleiner het gat wat overblijft, hoe minder je verspild. De laatste dagen hang ik het net vast aan de muur zodat ze er niet mee aan de wandel gaan.
Het scheelt enorm veel gedoe ten opzichte van netten vullen.
In de zomer heb ik er stripbegrazing in de wei naast en lopen ze lekker op en neer. In de winter lopen ze minder, ondanks een paddock van 20x40, maar dan nodigt het weer ook minder uit.
Laatst bijgewerkt door kebie op 21-03-26 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:35

Afbeelding

Wij voeren zo. Dus een baal achter een voerhek en dan eroverheen een net.

Die voerhekken hebben we van Nedlandic, kan ik zeker aanraden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:35

Is het een idee om zo’n baal in een net te doen wat je vervolgens bij de opening aan de bovenkant vast knoopt aan een balk in het plafond? Dan hoef je alleen elke dag even het touw strak te trekken om te voorkomen dat het net in elkaar zakt.
Krijg je de balen van 450 kilo gekanteld? Die van ons waren wat lichter, maar dat lukte me vrij goed daarmee.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:39

Ik zet de baal met de opening op de grond. Door deze de laatste dagen aan de muur te klikken, gaan ze er niet overheen lopen of op mesten.
Laatst bijgewerkt door kebie op 21-03-26 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 21:39

kebie schreef:
Ik voer al jaren zo een baal. Die zet ik met de trekker in de schuilstal. De baal staat in het midden zodat ze er omheen kunnen lopen. Ik heb er een net met mazen van 3x3 omheen. Paarden staan wel op blote voeten. Ze doen ongeveer een week tot 1,5 week mee.
Neem een groot genoeg net zodat je die er echt goed omheen kan trekken. Hoe kleiner het gat wat overblijft, hoe minder je verspild. De laatste dagen hang ik het net vast aan de muur zodat ze er niet mee aan de wandel gaan.
Het scheelt enorm veel gedoe ten opzichte van netten vullen.
In de zomer heb ik er stripbegrazing in de wei naast en lopen ze lekker op en neer. In de winter lopen ze minder, ondanks een paddock van 20x40, maar dan nodigt het weer ook minder uit.

Hoeveel paarden eten er bij jou van? Hier ook geen ijzers. Jij gebruikt er geen ring omheen? Valt er nog goed te eten als de baal slinkt? En heb je veel verspilling?

Ik wil het zeker uit gaan proberen. Dank voor je reactie.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 21:41

8nnemiek schreef:
Is het een idee om zo’n baal in een net te doen wat je vervolgens bij de opening aan de bovenkant vast knoopt aan een balk in het plafond? Dan hoef je alleen elke dag even het touw strak te trekken om te voorkomen dat het net in elkaar zakt.
Krijg je de balen van 450 kilo gekanteld? Die van ons waren wat lichter, maar dat lukte me vrij goed daarmee.

Die mogelijkheid is er zeker! Goede tip ook, dank!
Wij kantelen de baal met zijn 2en, dat is goed te doen.

Wesseltje

kebie schreef:
Ik zet de baal met de opening op de grond. Door deze de laatste dagen aan de muur te klikken, gaan ze er niet overheen lopen of op mesten.

Hoe bedoel je precies aan de muur te klikken?

Wesseltje

ruitje schreef:
[ Afbeelding ]

Wij voeren zo. Dus een baal achter een voerhek en dan eroverheen een net.

Die voerhekken hebben we van Nedlandic, kan ik zeker aanraden!

Ga ik zeker in gedachten houden!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:52

Wesseltje schreef:
Hoeveel paarden eten er bij jou van? Hier ook geen ijzers. Jij gebruikt er geen ring omheen? Valt er nog goed te eten als de baal slinkt? En heb je veel verspilling?

Ik heb er geen ring omheen. Denk dat ik met ring wel wat minder verspilling zou hebben, maar het kan niet heel veel schelen. Het gaat meestal wel goed op. Ik denk dat ik van de 450 kg misschien 20kg oneetbaar over houd.
Ik heb 2xkwpn en een new Forest van 1.45m.

De baal staat eerst midden in de loopstal. Naarmate hij slinkt wordt deze lager en breder. Zodra hij zo plat komt dat ze er overheen gaan lopen, trek ik het net naar 1 muur. Aan die muur heb ik karabijnhaken gemaakt, waar ik het lege stuk van het net dan aan op hang. Ze kunnen er dan niet meer omheen lopen, en eten meer om de beurt.

Meestal is dat de laatste 2 dagen.
Laatst bijgewerkt door kebie op 21-03-26 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:53

Ik volg ook even. Ervaren jullie niet dat ze weinig bewegen als al het hooi op 1 plek staat? Of hebben jullie ook op andere plaatsen netten hangen?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 21:55

kebie schreef:
Wesseltje schreef:

Ik heb er geen ring omheen. Denk dat ik met ring wel wat minder verspilling zou hebben, maar het kan niet heel veel schelen. Het gaat meestal wel goed op. Ik denk dat ik van de 450 kg misschien 20kg oneetbaar over houd.
Ik heb 2xkwpn en een new Forest van 1.45m.

De baal staat eerst midden in de loopstal. Naarmate hij slinkt wordt deze lager en breder. Zodra hij zo plat komt dat ze er overheen gaan lopen, trek ik het net naar 1 muur. Aan die muur heb ik karabijnhaken gemaakt, waar ik het lege stuk van het net dan aan op hang. Ze kunnen er dan niet meer omheen lopen, en eten meer om de beurt.

Top! Ga ik ook zeker onthouden :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 21:59

beestenfreak schreef:
Ik volg ook even. Ervaren jullie niet dat ze weinig bewegen als al het hooi op 1 plek staat? Of hebben jullie ook op andere plaatsen netten hangen?

Ik heb de palletboxen nu ook in de schuilstal staan en op de track heb ik wat hooinetten hangen. Daar lopen ze natuurlijk wel naartoe. Het kost alleen enorm veel tijd dat iedere dag vullen, dus ik ga het testen en dan kom ik er vanzelf achter of ze ook echt minder gaan lopen. Die van mij staan/liggen ook regelmatig te slapen in de paddock of op de track, dat zal niet minder worden denk ik.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:01

Ik heb stripweide begrazing erbij van april tm oktober. Dan lopen ze wel meer dan van nov tm maart.
Maar om dat nou een probleem te vinden… ze staan bij mij nooit vast op stal, keutelen ook in die periode wel door de paddock dus ik denk dat ze altijd nog meer lopen dan het gemiddelde box paard in diezelfde periode.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:10

Ik doe het zo. Kudde van 14, heb twee grote ronde hooibalen in 1 schuilstal staan met netten erover en buiten kleine netjes hangen.
Ik heb dubbele netten aangezien mijn dikkertjes anders echt niet meer te stoppen zijn, 1 net van 3cm maas met daarover een net van 4.5cm. Bevalt top, amper hooiverspilling, ze krijgen er makkelijk wat uit en zijn lang zoet. Scheelt veel werk, elke week nieuwe balen erin vs anders 2x per dag nog meer netten vullen. Ze hebben genoeg ruimte om eromheen te lopen maar superruim is het ook weer niet.

Edit, even snel wat fotos gezocht, niet het beste beeld maar je krijgt een idee:
Afbeelding

Als die bijna leeg is wordt het gewoon een zak.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb er vanmiddag een nieuwe baal ingezet dus kan extra fotos maken als je wilt.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 22:18

Ik twijfel nog even over welke maas te kiezen. Ik heb nu maas 4,5. Heb een fries, haflinger en fjord. Alledrie wel een maatje meer.. alleen mist er eentje zijn tanden (eotrh) ben bang dat 3 dan te klein wordt.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 22:20

Lyona schreef:
Ik doe het zo. Kudde van 14, heb twee grote ronde hooibalen in 1 schuilstal staan met netten erover en buiten kleine netjes hangen.
Ik heb dubbele netten aangezien mijn dikkertjes anders echt niet meer te stoppen zijn, 1 net van 3cm maas met daarover een net van 4.5cm. Bevalt top, amper hooiverspilling, ze krijgen er makkelijk wat uit en zijn lang zoet. Scheelt veel werk, elke week nieuwe balen erin vs anders 2x per dag nog meer netten vullen. Ze hebben genoeg ruimte om eromheen te lopen maar superruim is het ook weer niet.

Edit, even snel wat fotos gezocht, niet het beste beeld maar je krijgt een idee:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat fijn met de foto’s erbij :) die van jou gaat er gewoon op staan :D tot waar krijgen ze het op als het net in zakt? En doe jij nog iets zodat het net er netjes omheen blijft? En waar heb jij de netten gekocht?

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:26

Wesseltje schreef:
Lyona schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat fijn met de foto’s erbij :) tot waar krijgen ze het op als het net in zakt? En doe jij nog iets zodat het net er netjes omheen blijft? En waar heb jij de netten gekocht?

Zo bij die foto dat het als propje op de grond ligt, dan krijgen ze er nog genoeg uit maar haal ik meestal het buitenste (4,5cm maas) net eraf. Alleen 3cm is geen uitdaging voor ze dus dan hebben ze hem snel leeg. Dan gelijk een nieuwe baal erin.
Ik heb trouwens een gemende groep van zowel veulens als oudere paarden, IJslanders, Quarters, kruisingen, van alles. Nieuwe paarden hebben even een paar dagen nodig om het trucje te leren en dan eten ze in no time er probleemloos uit, ondanks dus hele kleine maas. Dit met dubbel net is moeilijker voor ze dan de bungelende 2,5cm netten buiten.
De netten zitten meestal vrij strak om de baal en hoef er niets om te doen, blijft er altijd keurig op. Enige nadeel is dat ze soms teveel de onderkant wegeten en dan valt de baal om. Wat lastig terug te krijgen is.
Op de onderste foto zie je dat ze de onderrand al aardig weg hebben. Komt omdat het 3cm net te kort is en ze onderop alleen uit de 4,5 hoeven te plukken.

De 4,5cm is een grote groene van agradi. De beige 3cm netten zijn van paardeerlijk en ook eentje van agradi. Die van paardeerlijk werkt het fijnst omdat die ietsje groter is. Beide beige gaan al 3 jaar mee met elke dag gebruik door een grote ruige kudde, wild gehap en getrek en beide nog geen enkel gat of slijtage gehad. De groene 4,5 netten moet ik af en toe een gat maken, die zijn wat minder sterk.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 22:29

Super! Dank voor de info :)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 11:21

https://boktimg.nl/img/m/ksKG95.jpg

Tegen de tijd dat ze bij mij zo staan hang ik het net dus op aan de wand, dan eten ze het laatste restje ook goed op. Anders willen ze er bij mij nog wel eens op gaan poepen.

Ik koop mijn netten bij equiculinair. Doe 2 jaar met het meest robuuste net.
https://equiculinair.nl/winkel/slowfeed ... div-maten/
En dan de large. Ik rijg een touw door de onderkant en trek daarmee het net strak om de baal, en zet vervolgens die kant op de grond. Daardoor kunnen ze het er niet van onderen uit eten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 12:38

Toevallig ben ik hetzelfde aan het doen, maar dan net iets anders :D

Ik voer voordroog midibalen aan mijn 3 en was ook helemaal klaar met het eeuwige netten vullen.
Nu rol ik gewoon een baal de track op, knip er een paar gaten in en wens ze er veel succes mee :evaw:

Ze gaan inderdaad wel er mee sleuren op een gegeven moment, maar dat stoort mij niet.
Verspilling valt mij ook alles mee, maar ik ben ook wel "streng"; Ze krijgen hier pas een nieuwe baal als al het oude op is.

Ze zijn ook niet perse meer gaan eten want ze stonden al op onbeperkt en hadden al 1 "all you can eat" bak.

Ik denk als je hooi voert, dat het meest ideaal is om zo'n stolp er over te plaatsen, of een ruif met dak aan te schaffen want nu met droog lenteweer is het natuurlijk ideaal, maar als het wekenlang regent dan kan je er gif op innemen dat die baal op enig moment niet meer te vreten is.
Daar heb ik dan weer geen last van door de folie.

Ik heb er nu 4 opgevoerd op deze manier en ik vind het super. Sterker nog; Waarom heb ik hier niet eerder aan gedacht?! :')
"Verrijking" is leuk, maar gemak dient de mens.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 13:41

Ja ik ben dus ook op zoek naar gemak :+ want dat hooi vullen kost zo enorm veel tijd. De baal staat binnen in de schuilstal, dus het komt niet in aanraking met regen. Dat scheelt. Maar fijn te horen dat het werkt :)