Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Bij echt slecht weer hang ik wel nog een net in de schuilstal. Maar het is sowieso een enorme tijdwinst om niet dagelijks meerdere netten te hoeven vullen. kebie schreef:Ik voer al jaren zo een baal. Die zet ik met de trekker in de schuilstal. De baal staat in het midden zodat ze er omheen kunnen lopen. Ik heb er een net met mazen van 3x3 omheen. Paarden staan wel op blote voeten. Ze doen ongeveer een week tot 1,5 week mee.
Neem een groot genoeg net zodat je die er echt goed omheen kan trekken. Hoe kleiner het gat wat overblijft, hoe minder je verspild. De laatste dagen hang ik het net vast aan de muur zodat ze er niet mee aan de wandel gaan.
Het scheelt enorm veel gedoe ten opzichte van netten vullen.
In de zomer heb ik er stripbegrazing in de wei naast en lopen ze lekker op en neer. In de winter lopen ze minder, ondanks een paddock van 20x40, maar dan nodigt het weer ook minder uit.
8nnemiek schreef:Is het een idee om zo’n baal in een net te doen wat je vervolgens bij de opening aan de bovenkant vast knoopt aan een balk in het plafond? Dan hoef je alleen elke dag even het touw strak te trekken om te voorkomen dat het net in elkaar zakt.
Krijg je de balen van 450 kilo gekanteld? Die van ons waren wat lichter, maar dat lukte me vrij goed daarmee.
ruitje schreef:[ Afbeelding ]
Wij voeren zo. Dus een baal achter een voerhek en dan eroverheen een net.
Die voerhekken hebben we van Nedlandic, kan ik zeker aanraden!
Wesseltje schreef:Hoeveel paarden eten er bij jou van? Hier ook geen ijzers. Jij gebruikt er geen ring omheen? Valt er nog goed te eten als de baal slinkt? En heb je veel verspilling?
Ik wil het zeker uit gaan proberen. Dank voor je reactie.
kebie schreef:Wesseltje schreef:Hoeveel paarden eten er bij jou van? Hier ook geen ijzers. Jij gebruikt er geen ring omheen? Valt er nog goed te eten als de baal slinkt? En heb je veel verspilling?
Ik wil het zeker uit gaan proberen. Dank voor je reactie.
Ik heb er geen ring omheen. Denk dat ik met ring wel wat minder verspilling zou hebben, maar het kan niet heel veel schelen. Het gaat meestal wel goed op. Ik denk dat ik van de 450 kg misschien 20kg oneetbaar over houd.
Ik heb 2xkwpn en een new Forest van 1.45m.
De baal staat eerst midden in de loopstal. Naarmate hij slinkt wordt deze lager en breder. Zodra hij zo plat komt dat ze er overheen gaan lopen, trek ik het net naar 1 muur. Aan die muur heb ik karabijnhaken gemaakt, waar ik het lege stuk van het net dan aan op hang. Ze kunnen er dan niet meer omheen lopen, en eten meer om de beurt.
beestenfreak schreef:Ik volg ook even. Ervaren jullie niet dat ze weinig bewegen als al het hooi op 1 plek staat? Of hebben jullie ook op andere plaatsen netten hangen?

Lyona schreef:Ik doe het zo. Kudde van 14, heb twee grote ronde hooibalen in 1 schuilstal staan met netten erover en buiten kleine netjes hangen.
Ik heb dubbele netten aangezien mijn dikkertjes anders echt niet meer te stoppen zijn, 1 net van 3cm maas met daarover een net van 4.5cm. Bevalt top, amper hooiverspilling, ze krijgen er makkelijk wat uit en zijn lang zoet. Scheelt veel werk, elke week nieuwe balen erin vs anders 2x per dag nog meer netten vullen. Ze hebben genoeg ruimte om eromheen te lopen maar superruim is het ook weer niet.
Edit, even snel wat fotos gezocht, niet het beste beeld maar je krijgt een idee:
[ Afbeelding ]
Als die bijna leeg is wordt het gewoon een zak.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Heb er vanmiddag een nieuwe baal ingezet dus kan extra fotos maken als je wilt.
die van jou gaat er gewoon op staan
tot waar krijgen ze het op als het net in zakt? En doe jij nog iets zodat het net er netjes omheen blijft? En waar heb jij de netten gekocht? Wesseltje schreef:Lyona schreef:Ik doe het zo. Kudde van 14, heb twee grote ronde hooibalen in 1 schuilstal staan met netten erover en buiten kleine netjes hangen.
Ik heb dubbele netten aangezien mijn dikkertjes anders echt niet meer te stoppen zijn, 1 net van 3cm maas met daarover een net van 4.5cm. Bevalt top, amper hooiverspilling, ze krijgen er makkelijk wat uit en zijn lang zoet. Scheelt veel werk, elke week nieuwe balen erin vs anders 2x per dag nog meer netten vullen. Ze hebben genoeg ruimte om eromheen te lopen maar superruim is het ook weer niet.
Edit, even snel wat fotos gezocht, niet het beste beeld maar je krijgt een idee:
[ Afbeelding ]
Als die bijna leeg is wordt het gewoon een zak.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Heb er vanmiddag een nieuwe baal ingezet dus kan extra fotos maken als je wilt.
Wat fijn met de foto’s erbijtot waar krijgen ze het op als het net in zakt? En doe jij nog iets zodat het net er netjes omheen blijft? En waar heb jij de netten gekocht?
want dat hooi vullen kost zo enorm veel tijd. De baal staat binnen in de schuilstal, dus het komt niet in aanraking met regen. Dat scheelt. Maar fijn te horen dat het werkt