Dassen en paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Dassen en paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:09

We hebben een huis gekocht met een flink perceel. Rond de 18.000m2. Ongeveer een derde daarvan is bos met daarin een grote plas/vijver.
We willen 2 shetlanders de ruimte op een groot deel van het perceel laten lopen. Een stuk paddock met stal en vanuit daar kunnen ze ook het bos in. Heel leuk, maar.. Er leeft nogal wat wildlife in het bos. We hebben een roofvogel, uilen, hazen, reeën, marters en er zit een vossenhol én dassenburcht..
Vooral dat laatste heb ik wel wat zorgen over. Kunnen pony's (en misschien later nog 2 ezels) lopen waar ook een dassenburcht is? Of moeten we dat deel van het bos afzetten voor de pony's?
Ik weet dat dassen erg beschermd zijn en we laten ze ook lekker zitten. Denk dat we er wildcamera's plaatsen.

belle_boef

Re: Dassen en paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:57

Ik zou ze gescheiden houden. Rust voor de dassen en je pony’s kunnen niet door de gangen zakken.
+dat ze indd beschermd zijnde je de boel niet moet verstoren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:06

Das zal zich eerder druk maken om mens dan om pony, maar gangen zijn inderdaad aandachtspunt. Net als dat dassen redelijk sterk zijn en ook wel interesse kunnen hebben in bv ponybrok, dus kijk heel goed naar hoe je voer opslaat met zoveel wild in de buurt. Idem trouwens qua water, want betrouwbare waterbron is niet zo vanzelfsprekend in de natuur en likstenen (zout) idem.
Overleg ook met de DA qua mogelijk extra vaccinaties en ontwormers wegens mogelijk inslepen van beestjes door het wild. Dat geldt trouwens ook voor de mensen en dus vragen bij je HA.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

Het gebied rondom een dassenburcht is wettelijk beschermd. Hoe groot dat gebied is weet ik niet, maar je mag ze iig niet verstoren of de burcht vernielen.

Edit: AI zegt 50 meter rond de burcht, maar ook de fourageplekken en wissels(looppaden) van 100 tot 250 meter of meer, afhankelijk van de situatie.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:33

DubbelFun schreef:
Het gebied rondom een dassenburcht is wettelijk beschermd. Hoe groot dat gebied is weet ik niet, maar je mag ze iig niet verstoren of de burcht vernielen.

Edit: AI zegt 50 meter rond de burcht, maar ook de fourageplekken en wissels(looppaden) van 100 tot 250 meter of meer, afhankelijk van de situatie.

Dit wordt wel ingewikkeld aangezien ze in onze tuin leven..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:35

Majabeestje schreef:
DubbelFun schreef:

Dit wordt wel ingewikkeld aangezien ze in onze tuin leven..

Neem aan dat je dat wist toen je het kocht dat die dassen er leven. Heel ingewikkeld wordt het niet. Je zal je aan moeten passen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:50

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:17

Kan best zijn dat het beschermd is maar dat betekent niet dat je er niks mee kan.
Hier zitten meerdere dassenburchten (ook direct aan de doorgaande openbare weg met veel verkeer) en eens in de zoveel tijd is onze wei ook de sjaak en ploegen ze om. En zo zijn ze maanden niet te zien. De paarden lopen gewoon in de wei, dat is geen enkel probleem verder.
Rond de burcht zelf zou ik wel een stuk afzetten voor de pony's. Al is het maar voor de veiligheid dat ze niet in een gang stappen en hun been breken. De dieren onderling redden zich wel hoor.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:22

Er kan een track rondom de burcht aangelegd worden zodat deze niet verstoord wordt. Een das zal zich van andere 'wilde' dieren die geen roofdier zijn niet zoveel aantrekken. Ze blijven wel uit de buurt, en leven toch 's nachts.
Ik zou er niet al te moeilijk over doen, en eromheen 'werken', met de onderste draad op een dusdanige hoogte dat de das er makkelijk onderdoor kan.
In natuurgebieden leven de 'natuurbegrazende pony's' ook gewoon samen met andere dieren.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:29

Bij een vriendin van mij zitten ze ook helemaal achterin de tuin...Die heeft dat gewoon afgespannen zodat haar paarden er niet in de buurt van kunnen komen, een heel enkele keer ziet ze de dassen,maar het is zelden...Ik heb ze bij haar enkel nog op de wildcamera gezien...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:05

Ik denk idd dat we een pad eromheen leggen. Zodat de pony's niet bij de burcht kunnen komen. We kunnen dat gedeelte van het bos wel afzetten.
Moeten we even creatief naar kijken..

@belle boef, we wisten dit niet toen we het kochten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:07

Zou dit onder 'verborgen gebreken' vallen ?? Of wist de vorige eigenaar het ook niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:17

Als die dassen kennelijk geen problemen hadden met de menselijke activiteiten van de verkopers.
Beschermen betekent sec ook niet dingen veranderen te dicht bij. En kennelijk valt menselijke activiteit onder dingen hetzelfde houden hier aangezien de das er geen problemen mee had.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:19

DubbelFun schreef:
Zou dit onder 'verborgen gebreken' vallen ?? Of wist de vorige eigenaar het ook niet.

De vorige eigenaar wist het denk ik niet. Het staat ook al een poosje leeg en daarvoor werd het verhuurd.
We kwamen er ook pas achter toen we een wildcamera hadden opgehangen.
Er leven zowel dassen als een vos in de burcht.
Het is ook wel weer gaaf. We moeten alleen wel met wat verschillende dingen rekening houden.

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:41

Wauw, wat een rijkdom om al die soorten in je buurt te hebben! Met zoveel grond zou het prima mogelijk zijn om de pony's op enige afstand te houden, toch? Misschien niet wat je voor ogen had toen je het kocht, maar ik persoonlijk zou een vreugdedansje doen als dit in mijn achtertuin zou zijn :D Ik hoop dat je er ook van kan genieten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:54

Ik zou zeker een beschermings zone afzetten rond de burcht, zodat die niet betreden en begraasd wordt. Naast het behouden van de dekking door het af te zetten, voorkom je ook eventuele beschadigingen van de burcht en pijpen door betreding van de paarden. Hou bij de afrastering wel rekening dat dassen deze kunnen blijven passeren, hun territorium en afstand om te foerageren is vrij groot.

De burcht is beschermd. Wellicht kan je ook nog extra rekening houden met de kraamperiode door die tijd een groter stuk rond de burcht af te zetten. Deze periode loopt van december tot en met juni. Een andere optie is misschien om - in combinatie van de burcht af te zetten - het stukje bos snachts voor de paarden af te sluiten. Dassen zijn vooral vanaf schemer actief.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:41

Tancreda4 schreef:
Ik zou zeker een beschermings zone afzetten rond de burcht, zodat die niet betreden en begraasd wordt. Naast het behouden van de dekking door het af te zetten, voorkom je ook eventuele beschadigingen van de burcht en pijpen door betreding van de paarden. Hou bij de afrastering wel rekening dat dassen deze kunnen blijven passeren, hun territorium en afstand om te foerageren is vrij groot.

De burcht is beschermd. Wellicht kan je ook nog extra rekening houden met de kraamperiode door die tijd een groter stuk rond de burcht af te zetten. Deze periode loopt van december tot en met juni. Een andere optie is misschien om - in combinatie van de burcht af te zetten - het stukje bos snachts voor de paarden af te sluiten. Dassen zijn vooral vanaf schemer actief.

Dit is een goeie idd. We doen de pony's 's nachts op stal. Met name omdat we geen risico willen lopen met wolven. En het stuk grond te groot is om volledig wolfproof te omheinen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:43

AS1999 schreef:
Wauw, wat een rijkdom om al die soorten in je buurt te hebben! Met zoveel grond zou het prima mogelijk zijn om de pony's op enige afstand te houden, toch? Misschien niet wat je voor ogen had toen je het kocht, maar ik persoonlijk zou een vreugdedansje doen als dit in mijn achtertuin zou zijn :D Ik hoop dat je er ook van kan genieten.

Ja we vinden het ook heel bijzonder!
Het is ook echt een paradijsje <3
We komen elke keer weer nieuwe dieren tegen. Laatst nog een uil in de schuur.
We gaan overal wildcamera's ophangen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

Mijn paardjes lopen in een stuk natuurgebied met ook een dassenburcht. Ik heb ze nooit gezien maar op de wild camera’s zien we beide voorbij komen. Ze storen zich schijnbaar niet aan elkaar.