Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DubbelFun schreef:Het gebied rondom een dassenburcht is wettelijk beschermd. Hoe groot dat gebied is weet ik niet, maar je mag ze iig niet verstoren of de burcht vernielen.
Edit: AI zegt 50 meter rond de burcht, maar ook de fourageplekken en wissels(looppaden) van 100 tot 250 meter of meer, afhankelijk van de situatie.
Majabeestje schreef:DubbelFun schreef:Het gebied rondom een dassenburcht is wettelijk beschermd. Hoe groot dat gebied is weet ik niet, maar je mag ze iig niet verstoren of de burcht vernielen.
Edit: AI zegt 50 meter rond de burcht, maar ook de fourageplekken en wissels(looppaden) van 100 tot 250 meter of meer, afhankelijk van de situatie.
Dit wordt wel ingewikkeld aangezien ze in onze tuin leven..
Majabeestje schreef:Ik vrees dat de wet zich daar niets van aantrekt...Dit wordt wel ingewikkeld aangezien ze in onze tuin leven..
DubbelFun schreef:Zou dit onder 'verborgen gebreken' vallen ?? Of wist de vorige eigenaar het ook niet.
Ik hoop dat je er ook van kan genieten. Tancreda4 schreef:Ik zou zeker een beschermings zone afzetten rond de burcht, zodat die niet betreden en begraasd wordt. Naast het behouden van de dekking door het af te zetten, voorkom je ook eventuele beschadigingen van de burcht en pijpen door betreding van de paarden. Hou bij de afrastering wel rekening dat dassen deze kunnen blijven passeren, hun territorium en afstand om te foerageren is vrij groot.
De burcht is beschermd. Wellicht kan je ook nog extra rekening houden met de kraamperiode door die tijd een groter stuk rond de burcht af te zetten. Deze periode loopt van december tot en met juni. Een andere optie is misschien om - in combinatie van de burcht af te zetten - het stukje bos snachts voor de paarden af te sluiten. Dassen zijn vooral vanaf schemer actief.
AS1999 schreef:Wauw, wat een rijkdom om al die soorten in je buurt te hebben! Met zoveel grond zou het prima mogelijk zijn om de pony's op enige afstand te houden, toch? Misschien niet wat je voor ogen had toen je het kocht, maar ik persoonlijk zou een vreugdedansje doen als dit in mijn achtertuin zou zijnIk hoop dat je er ook van kan genieten.