Wanneer starten met bemesten voorjaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Chantyyy

Wanneer starten met bemesten voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 10:52

Wat is wijsheid?
De temperaturen zijn de afgelopen weken vrij hoog geweest en, na deze natte week, zijn ze voor de komende week ook weer goed en met zon.

Het gras begint weer wat te groeien, maar heeft wel zichtbaar voeding nodig.

Ik heb nog voor 1 bemestbeurt kunstmest liggen. Daarna ga ik over op organische mest.
Wanneer kan ik nu het beste de kunstmest doen?

Ik dacht aan vandaag, omdat de bodem nu vochtig is en dus beter opneemt. Vandaag en morgen wordt er nog ongeveer 1 mm regen per dag verwacht, wat de korrel beter laat oplossen en de grond in kan.

Ik heb de T-som voor mijn regio bekeken en die zit rond de 350-400.

Mijn gevoel zegt: vandaag die eerste voorjaarsbemesting doen!
Maar aan de andere kant twijfel ik ook weer… is het nog niet een paar weken te vroeg?
Dagtemperaturen zijn goed, maar een lichte nachtvorst is ook nog wel mogelijk. Al is die nachtvorst niet voorspeld, het laagste is 3 graden voor de komende 2 weken.

Wat is wijsheid? Vandaag bemesten voor die 2 kleine regenbuien?
Of wachten tot april? (Met de kans dat het te nat wordt en snel uitspoelt)

A.u.b. geen discussie over kunstmest of organisch, ik weet de voor-en nadelen. Het wordt nu nog 1x kunstmest en daarna de organische.
Mest injecteren is hier geen optie.

juval

Re: Wanneer starten met bemesten voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 11:13

wij hebben de kunstmest er al op liggen, dus het kan prima. (koeienland)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 12:56

Hier ook al bemest. Met lavameel dit jaar. Maar juist voor een regendag gedaan zodat het meteen in kon regenen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 14:09

Kunstmest zou ik gedaan hebben voor de afgelopen regenperiode. Dus nu is zeker een goed moment lijkt me.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 14:32

Hier het land al laten injecteren

_Chantyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 20:24

Beemsterkaas schreef:
Kunstmest zou ik gedaan hebben voor de afgelopen regenperiode. Dus nu is zeker een goed moment lijkt me.

Ik wilde het bewust niet tijdens de hevige regenval doen omdat het dan te snel kan wegspoelen.

Dus vandaag alles bemest.
Vannacht valt er nog een goede bui, dus dan zou het goed moeten gaan.

Dank je wel voor jullie reacties!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:36

Afgelopen weekend had een perfect moment geweest.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:59

Wij zijn ook aan het wachten om nog te bemesten.
Aangezien we nog nieuw zijn in heel het weidebeheer-verhaal: is er iemand die me de voor-en nadelen van kunstmeststof en organische meststof kan uitleggen?
Dit jaar wordt het hier nog kunstmest maar het is moeilijk om door het bos de bomen nog te zien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 08:05

Ik heb vorige week voor de regen aan kalk gestrooid. Ik dacht dat je dan het beste eerst even kan wachten voordat je kunstmest gaat strooien toch? Er komt nu een wat drogere periode aan en ik reken erop dat er in april vast nog wel een nattere periode komt, dan wil ik kunstmest erop gooien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 08:26

Hier ligt het er nu een week op. Dus prefect getimed verwacht ik. De laatste dagen behoorlijk regen erop gehad en al lekker wat zon. De groei zit er al goed in. Laat het seizoen maar starten.

_Chantyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 08:58

Xandyandme schreef:
Aangezien we nog nieuw zijn in heel het weidebeheer-verhaal: is er iemand die me de voor-en nadelen van kunstmeststof en organische meststof kan uitleggen?
Dit jaar wordt het hier nog kunstmest maar het is moeilijk om door het bos de bomen nog te zien.

Kort door de bocht gezegd:
Kunstmest is voor de snelle boost, met name voor de groei.
Het gras wordt snel groen en gaat snel groeien om vervolgens weer wat vlotter geel te worden. (Mijn ervaring)
Als je veel bemest met kunstmest dan gaat het eiwitgehalte omhoog. Leuk voor koeien ivm melk, maar niet voor paarden.
Daarnaast put kunstmest op termijn je bodem uit, omdat het vooral gericht is op de snelle groei van het gras en niet op het bodemleven.

Organische mest doet juist wel wat voor je bodemleven. En hoe gezonder jouw bodemleven, hoe sterker en stabieler jouw grasmat wordt bij begrazing, droge periodes etc. De afgifte gaat langzamer en er is sprake van minder eiwitten, wat we juist willen voor de paarden.
Organische mest werkt iets langer (of beter gezegd trager), waardoor je iets minder vaak hoeft te bemesten dan met kunstmest.
Nadeel: het is schreeuwend duur als je het (net als ik) uit zakken moet halen…
Volgens mij is het dit jaar weer duurder geworden. €50 voor 1 zak Vegamix van DCM is normaal…

Als iemand tips heeft voor betaalbare organische mest dan hou ik me aanbevolen!!
En nee, er kan hier helaas geen groot materieel mn weides op om te injecteren. Heb 1ha gras, maar verdeeld in vaste stukken waardoor zo’n grote machine niet overal kan komen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 09:13

Ik heb woensdag snel 1 gedeelte van mijn wei bemest met pavo kunstmest( traaggroeiende afgift)
Hoop in april nog wat regen voor 2de gedeelte.

_Chantyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 09:24

happytime schreef:
Ik heb woensdag snel 1 gedeelte van mijn wei bemest met pavo kunstmest( traaggroeiende afgift)
Hoop in april nog wat regen voor 2de gedeelte.

Dat is best vlot toch? Of is dat omdat het weer de eerste bemesting is na de winter?

En wanneer ga je dan voor de 3e afgifte?
En is dat dan meteen de laatste voor de winter?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 09:26

Ze heeft 1 deel bemest, het andere nog niet. Dus het is beide de eerste bemesting. Zo begrijp ik het.

_Chantyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 10:24

Muronia schreef:
Ze heeft 1 deel bemest, het andere nog niet. Dus het is beide de eerste bemesting. Zo begrijp ik het.

Oh ja, zo kun je het ook lezen idd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:09

Als je organische mest moet kopen en machines geen optie zijn, zou ik kijken of er een schapenboer is die je wat mooi maaiende mestmachientjes (aka schapen) kan lenen. Andere optie is om er zelf wat te nemen, maar dan moet je ook je omheining aanpassen, want de 2-3 draadjes waar paarden achter blijven houden geen schapen binnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:29

Wij bemesten al paar jaar met eigen paarden mest de weides. Elk najaar/winter dat erop en dan voorjaar/zomer kunstmest. Werkt voor ons echt prima.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:05

tamary schreef:
Als je organische mest moet kopen en machines geen optie zijn, zou ik kijken of er een schapenboer is die je wat mooi maaiende mestmachientjes (aka schapen) kan lenen. Andere optie is om er zelf wat te nemen, maar dan moet je ook je omheining aanpassen, want de 2-3 draadjes waar paarden achter blijven houden geen schapen binnen.

Doet een vriendin van mij inderdaad al jaren, ze huurt een kudde schapen die er dan een periode op staan, voor het weide seizoen voor de paarden begint. Omdat er verder niks op het land kan komen is dit wel een mooie oplossing imo. Grasmat is daarna altijd mooi en blijft ook lang goed. Zit altijd wel ook een bepaalde periode tussen de schapen en de paarden.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:20

Hier ook afgelopen weekend (pavo) kunstmest gestrooid. Mooi een paar buitjes gehad en ik zie deze week mooie hogere temperaturen op de planning staan.

Ik zie kunstmest altijd als een vitaminepil nemen ipv een gezond dieet. Je bereikt ermee wat je wil, maar over het geheel gezien is het niet de beste optie. Ik ben ook op zoek naar betaalbare en arbeidsvriendelijke opties. Eigen paardenmest verspreiden is enorm arbeidsintensief, organische (gedroogde) mest duur en huidige stuk weide niet te injecteren ivm formaat. Lavemeel ook veel gehoord, maar verkrijgbaarheid is hier wat slecht en geeft dat echt goede voeding aan de bodem?

Volgend jaar komt er een hectare bij, dan kan het waarschijnlijk wel geinjecteerd worden. Ik heb wel zelf schapen en merk dat de weide en bodemleven het met 1-2x pj kunstmest + laag intensief begrazing door schapen erg goed doet. Dus zeker niet ontevreden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:24

Wij hebben 2 week geleden stikstof laten uitrijden door de buurman.
Puur voor het gras als start.
Nu had de weide al rust sinds eind oktober...
Of nouja paardenrust sinds eind oktober. In december is de buurman met de bloter en nog over geweest.
Waarschijnlijk kunnen ze half april/eind april dan voor het eerst weer de weide op

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:50

_Chantyyy schreef:
Xandyandme schreef:

Kort door de bocht gezegd:
Kunstmest is voor de snelle boost, met name voor de groei.
Het gras wordt snel groen en gaat snel groeien om vervolgens weer wat vlotter geel te worden. (Mijn ervaring)
Als je veel bemest met kunstmest dan gaat het eiwitgehalte omhoog. Leuk voor koeien ivm melk, maar niet voor paarden.
Daarnaast put kunstmest op termijn je bodem uit, omdat het vooral gericht is op de snelle groei van het gras en niet op het bodemleven.

Organische mest doet juist wel wat voor je bodemleven. En hoe gezonder jouw bodemleven, hoe sterker en stabieler jouw grasmat wordt bij begrazing, droge periodes etc. De afgifte gaat langzamer en er is sprake van minder eiwitten, wat we juist willen voor de paarden.
Organische mest werkt iets langer (of beter gezegd trager), waardoor je iets minder vaak hoeft te bemesten dan met kunstmest.
Nadeel: het is schreeuwend duur als je het (net als ik) uit zakken moet halen…
Volgens mij is het dit jaar weer duurder geworden. €50 voor 1 zak Vegamix van DCM is normaal…

Als iemand tips heeft voor betaalbare organische mest dan hou ik me aanbevolen!!
En nee, er kan hier helaas geen groot materieel mn weides op om te injecteren. Heb 1ha gras, maar verdeeld in vaste stukken waardoor zo’n grote machine niet overal kan komen.

De vegamix van DCM zit ook ammonium stikstof in, slechts een klein deel is organische stikstof.
Als je echt een organische mest voor de weide wil is de Weidemest van Vitalstyle beter, die is ook plantaardig maar ook 100% organisch.

_Chantyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 13:00

c_alsemgeest schreef:
tamary schreef:

Doet een vriendin van mij inderdaad al jaren, ze huurt een kudde schapen die er dan een periode op staan, voor het weide seizoen voor de paarden begint. Omdat er verder niks op het land kan komen is dit wel een mooie oplossing imo. Grasmat is daarna altijd mooi en blijft ook lang goed. Zit altijd wel ook een bepaalde periode tussen de schapen en de paarden.

Hoe lang moeten de schapen er dan op lopen?
(Mijn weides gaan afgegraasd de winter in en hebben heel de winter rust)

_Chantyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 13:01

Hilde_ schreef:
De vegamix van DCM zit ook ammonium stikstof in, slechts een klein deel is organische stikstof.
Als je echt een organische mest voor de weide wil is de Weidemest van Vitalstyle beter, die is ook plantaardig maar ook 100% organisch.

Dat wist ik niet. Dank je wel voor de tip.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 13:32

Xandyandme schreef:

Ik ben voorstander van organische mest maar als je de mogelijkheid niet hebt is kunstmest een prima alternatief. Soms is het niet anders.

Wij hebben 1 klein stukje met kunstmest, de grote weides worden gewoon geïnjecteerd.

De bodem van de grote weides is inderdaad gezonder en heeft mooier gras, en als je ze laat kiezen, grazen de pony's liever op de grote weides dan op hun kunstmatig bemest weitje. Maar lekker vinden ze het sowieso allemaal.

We hebben wel 1x een hoefbevangen pony gehad op de (toen recent) kunstmatig bemeste weide, dit hebben we nog nooit meegemaakt op een organisch bemeste weide. Maar kan louter toeval geweest zijn. Is nadien ook nooit meer gebeurd.

Lang verhaal kort, heb je de mogelijkheid om organisch te bemesten, dan doen (worden hier ook goede tips gegeven). Zoniet: ook prima.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:44

_Chantyyy schreef:
Hoe lang moeten de schapen er dan op lopen?
(Mijn weides gaan afgegraasd de winter in en hebben heel de winter rust)

Ze lopen er bij haar een week of twee op volgens mij, land is ook niet volledig kaal eind weideseizoen. Meer dat het te nat gaat worden.
Ligt er denk ik aan hoe groot je land is, hoe het er al bij staat en hoe veel schapen de herder plaatst. Zij laat het meestal aan hem over hoe veel en hoe lang.