Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Beemsterkaas schreef:Kunstmest zou ik gedaan hebben voor de afgelopen regenperiode. Dus nu is zeker een goed moment lijkt me.
Xandyandme schreef:Wij zijn ook aan het wachten om nog te bemesten.
Aangezien we nog nieuw zijn in heel het weidebeheer-verhaal: is er iemand die me de voor-en nadelen van kunstmeststof en organische meststof kan uitleggen?
Dit jaar wordt het hier nog kunstmest maar het is moeilijk om door het bos de bomen nog te zien.
happytime schreef:Ik heb woensdag snel 1 gedeelte van mijn wei bemest met pavo kunstmest( traaggroeiende afgift)
Hoop in april nog wat regen voor 2de gedeelte.
tamary schreef:Als je organische mest moet kopen en machines geen optie zijn, zou ik kijken of er een schapenboer is die je wat mooi maaiende mestmachientjes (aka schapen) kan lenen. Andere optie is om er zelf wat te nemen, maar dan moet je ook je omheining aanpassen, want de 2-3 draadjes waar paarden achter blijven houden geen schapen binnen.
_Chantyyy schreef:Xandyandme schreef:Wij zijn ook aan het wachten om nog te bemesten.
Aangezien we nog nieuw zijn in heel het weidebeheer-verhaal: is er iemand die me de voor-en nadelen van kunstmeststof en organische meststof kan uitleggen?
Dit jaar wordt het hier nog kunstmest maar het is moeilijk om door het bos de bomen nog te zien.
Kort door de bocht gezegd:
Kunstmest is voor de snelle boost, met name voor de groei.
Het gras wordt snel groen en gaat snel groeien om vervolgens weer wat vlotter geel te worden. (Mijn ervaring)
Als je veel bemest met kunstmest dan gaat het eiwitgehalte omhoog. Leuk voor koeien ivm melk, maar niet voor paarden.
Daarnaast put kunstmest op termijn je bodem uit, omdat het vooral gericht is op de snelle groei van het gras en niet op het bodemleven.
Organische mest doet juist wel wat voor je bodemleven. En hoe gezonder jouw bodemleven, hoe sterker en stabieler jouw grasmat wordt bij begrazing, droge periodes etc. De afgifte gaat langzamer en er is sprake van minder eiwitten, wat we juist willen voor de paarden.
Organische mest werkt iets langer (of beter gezegd trager), waardoor je iets minder vaak hoeft te bemesten dan met kunstmest.
Nadeel: het is schreeuwend duur als je het (net als ik) uit zakken moet halen…
Volgens mij is het dit jaar weer duurder geworden. €50 voor 1 zak Vegamix van DCM is normaal…
Als iemand tips heeft voor betaalbare organische mest dan hou ik me aanbevolen!!
En nee, er kan hier helaas geen groot materieel mn weides op om te injecteren. Heb 1ha gras, maar verdeeld in vaste stukken waardoor zo’n grote machine niet overal kan komen.
c_alsemgeest schreef:tamary schreef:Als je organische mest moet kopen en machines geen optie zijn, zou ik kijken of er een schapenboer is die je wat mooi maaiende mestmachientjes (aka schapen) kan lenen. Andere optie is om er zelf wat te nemen, maar dan moet je ook je omheining aanpassen, want de 2-3 draadjes waar paarden achter blijven houden geen schapen binnen.
Doet een vriendin van mij inderdaad al jaren, ze huurt een kudde schapen die er dan een periode op staan, voor het weide seizoen voor de paarden begint. Omdat er verder niks op het land kan komen is dit wel een mooie oplossing imo. Grasmat is daarna altijd mooi en blijft ook lang goed. Zit altijd wel ook een bepaalde periode tussen de schapen en de paarden.
Xandyandme schreef:Wij zijn ook aan het wachten om nog te bemesten.
_Chantyyy schreef:Hoe lang moeten de schapen er dan op lopen?
(Mijn weides gaan afgegraasd de winter in en hebben heel de winter rust)