Ervaringen grote weides permanent hekwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Ervaringen grote weides permanent hekwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 21:02

Hoi allemaal, vanaf 1 juni is het zo ver! Ik heb dan samen met mijn man een boerderij waar de paarden aan huis komen te staan *\o/*
We zullen niet alleen onze eigen paarden hier stallen, maar hopelijk ook wat boxen en 24/7 weideplekken verhuren.

In elk geval willen we de weilanden goed degelijk afzetten met Voss of Kerbl permanent kabel
Afbeelding.

Heeft iemand er hier ervaring mee? Hoe hebben jullie dit verder gedaan qua hoeveelheid palen, dikte van de (hoek) palen etc. ? Het gaat om ca. 5,5 hectares in totaal waarbij de grootste lengte bijna een halve kilometer aan een stuk is. Zandgrond met een laag percentage klei gemengd. In het achterste stuk van een van de weides is het wel laag / nattig.

Ik heb nu op hun huidige plek een draad op 50cm hoogte en een draad op 120cm en dat gaat perfect. Op de nieuwe plek denk ik weer zo 50cm en dan de hoogste draad misschien 130-140, voor het geval dat we pensionpaarden krijgen met iets meer springtalent.

Ik heb het idee dat, omdat deze kabel niet elastisch is het minder heftig is op de tussenpalen en dat 8x8 cm bij 2m lang van eik genoeg is daarvoor. Dan zitten ze dus 60 cm diep. En dan elke 4 meter? Voor de hoeken en hekken denk ik 20x20cm bij 2,60 lang.

Ik heb advies gevraagd bij wat bedrijven maar ik dacht, misschien zitten hier wel ervaringsdeskundigen :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 22:00

Heb je ook veren en opspanners?
Anders hou je het niet strak.

Wij hebben 1 draad en die zit met afstand isolatoren aan een gazen hekwerk vast.

Behalve in de hoeken. Daar zit een veer en spanner aan een dikke paal. En de paal geschoort want daar komt veel spanning op te staan.

Maar zo te lezen heb je al aan stevige palen gedacht.

Tussen in hoeft het idd niet zo sterkt te zijn.

Helaas geen foto van de hoeken.

Zou zelf op 40-90-140 een draad doen.

https://www.solarfence.nl/a-46721052/sp ... escription

mino1

Re: Ervaringen grote weides permanent hekwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 23:23

Kijk eens op poda.dk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 23:29

Ik heb nu nog niets, ik ben alleen nog alles aan het uitzoeken. Maar ik weet dat veren en opspanners nodig zijn, ik weet alleen nog niet precies hoeveel/ waar ze handig zijn.

Waarom zou je drie draden doen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 07:40

Door de jaren heen wat grappenmakers gehad. :+
Onderste draad te hoog is er onderdoor. Hoogste te laag springen. En onderste en bovenste te ver uitelkaar er tussendoor stappen.
Ja met stroom.
Maar door dikke manen of dekens.

Om onder andere die reden heb ik dus ook gaas. Want mijn sjimpie was wat das betreft erg vindingrijk.
Maar kan me voorstellen dat je daar niet voor gaat.
Was 20 jaar terug al geen goedkoop grapje, laat staan nu. En jou stuk is nog groter dan hier.

Maar die draad die jij wil. Goede keuze. Krijg je geen spijt van.
Is ook een investering. Maar verdien je terug.
In geld maar ook door minder zorgen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 08:14

mino1 schreef:
Kijk eens op poda.dk.

Ja die zijn goed, maar we gaan niet een bedrijf inhuren om een hek te plaatsen. Dat kunnen we zelf wel :D .

Ik zoek hier vooral naar gebruikers ervaringen met hekwerk van permanent kabel

DuoPenotti schreef:
Onderste draad te hoog is er onderdoor. Hoogste te laag springen. En onderste en bovenste te ver uitelkaar er tussendoor stappen.
Ja met stroom.
Maar door dikke manen of dekens
.

Daar ben ik niet zo bang voor, we hebben een goede stroomklok die echt een hele flinke tik uitdeelt. Mijn nord svensk merrie drukte zich zo door een houten hek heen maar blijft nu op een halve meter afstand.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 09:11

Die verkopen ook matriaal voor een omheining .Niet allen plaatsen.
Moet je de katalog downloaden.Alles wat in Nederland verkocht wordt is in Denemarken ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 10:06

Sintara schreef:
mino1 schreef:
Kijk eens op poda.dk.

Ja die zijn goed, maar we gaan niet een bedrijf inhuren om een hek te plaatsen. Dat kunnen we zelf wel :D .

Ik zoek hier vooral naar gebruikers ervaringen met hekwerk van permanent kabel

DuoPenotti schreef:
Ja met stroom.
Maar door dikke manen of dekens
.

Daar ben ik niet zo bang voor, we hebben een goede stroomklok die echt een hele flinke tik uitdeelt. Mijn nord svensk merrie drukte zich zo door een houten hek heen maar blijft nu op een halve meter afstand.

Het zal je kunnen verbazen, ook hier stond nooit weinig stroom op.
En de doordrukkers hou je idd goed tegen meteen goede klap.
Maar die acrobaten...

En ja er waren paarden die het op een ander adres wel deden maar hier niet.
Mede door de stroom, maar ook omdat er niets op te tillen was zonder stroom te krijgen.
En hoe, geen idee, maar zelfs permanentkabel zit speling op.

Als ze een dikke manenkam onder een draad kunnen stoppen kan de klok geven wat hij wil, dat geleid gewoon niet :D
Maar kunnen ze er met de manenkam niet bij omdat het dichter bij elkaar zit en ze zo eerst de snoet ertegen krijgen, dan is het opgelost.

Ik weet hoe duur de permanentkabel en isolatoren zijn.
Maar het werk op zoveel hectare is fijn als je later niet nog eens moet gaan hobbyen ermee :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 11:14

5,5 hectare is wel erg veel voor een degelijk hekwerk omheen te zetten.
Die plastic materialen staan ook niet zo fraai in de natuur. Helemaal als het zo veel is.

De meeste hebben sloten om hun weides. Kan me best voorstellen dat je dat onveilig vind maar het voldoet wel.
Komt bij, reken maar even uit wat al die kilometers kwalitatief hekwerk gaan kosten. Daar word je niet blij van.
Wij zelf hebben houten hekwerk met 2 leggers. Daarop nog eens stroomdraad. 3 hectares
Staat prachtig in de natuur maar kostte een rib uit mn lijf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 11:36

Sloten zie je zie je hier in de omgeving dan weer amper als omheining.
Dat is meer voor het noorden en westen heb ik het idee.
Hier zuidoost niet.
Geen idee hoe dat in Denemarken is.

Permanentdraad heb je ook in bruin, dan valt het zowat weg in de omgeving.
https://www.agrishop.nl/voss-farming-mu ... F1EALw_wcB

En ja zeker hout, of gaas, maar ook de permanentdraad is erg duur.
Maar goed lint die zoveel kilometer goed stroom geeft is ook erg duur.
En dan zit je elke 7-10 jaar dat je weer moet vernieuwen.
En met wat pech tussendoor door een storm of iets ook wat kapot.
Dan heb je het verspreid betreft kosten, maar je bent ook altijd bezig.
En dat gaat kapot als je net weg wilt :+

Deze foto is van afgelopen jaar november.
Dan zie je dat hij aan de slootkant iets is verzakt, dank je wel gemeente, want waar er eerst minimaal 30cm was tot aan de sloot hebben ze dat door de jaren heen schoon gemaakt tot aan het hek.
Maar het is in 2004 geplaats. 3 hectare.
Duur, heel duur.
Maar geen seconde spijt van.
We hebben er nooit meer wat aan gedaan. Nooit kapot geweest, niet met storm, niet met ijzel waarop het lint zwaar door ging zakken.

En die permanentdraad ervoor was eerst 12 mm lint (koord wil ik niet) en ben je ook elke paar jaar weer aan het vernieuwen.
Dus toen een keer die permanentkabel ervoor gedaan, denk ook alweer een jaar of 10-12 geleden.
En is nog steeds goed. En altijd stroom erop, geen verlies.
Dus ik snap de keuze van ts daarvoor wel.

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 11:55

Persoonlijk zou hout met iets van stroom mijn voorkeur hebben voor het buitenste hekwerk. Als ik naar mijn pony's kijk is dat het enige hek waar ze nog nooit ontsnapt zijn. Enkel stroom vind ik toch wel eng. Dat kan altijd kracht verliezen of uitvallen en sommige paarden profiteren daar heel snel van. Zeker als je shetlander(s) hebt zoals ik :')

Tussen de weilanden heb ik wel 3 lagen stroomdraad. Maar mijn pony van 136 is door de jaren heen toch een aantal keer over het stroomdraad van 140 gegaan.

Maar 5 hectare is wel een flink oppervlakte. Dus ik snap dat je hout dan minder ziet zitten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 14:32

Ja opzich gaan we het stukje direct aan het huis, om de boxen heen wel met een mooi houten hek doen. Ook veilig voor hopelijk het veulen volgend jaar of het jaar erop.
Maar dat ga ik niet voor alle weides doen hoor...

Het worden geen kleine weitjes en er komen er ook geen groepen van meer dan een stuk of 5 paarden tegelijk. Ze hebben dan ook weinig reden om weg te willen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 16:09

Ik zou gewoon wel 3 draden doen, een iets steviger soort draad nemen dan. En de palen kunnen rustig op een meter of 7 of 8 dan. Staaldraad is veel zwaarder natuurlijk. Met een aantal jaar zullen je draden aan vernieuwing toe zijn, maar dat is beter te betalen dan een heel hekwerk. En bij 3 draden heb je, bij breuk van eentje, nog wat reserve...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 17:01

josien_m_ schreef:
Ik zou gewoon wel 3 draden doen, een iets steviger soort draad nemen dan. En de palen kunnen rustig op een meter of 7 of 8 dan. Staaldraad is veel zwaarder natuurlijk. Met een aantal jaar zullen je draden aan vernieuwing toe zijn, maar dat is beter te betalen dan een heel hekwerk. En bij 3 draden heb je, bij breuk van eentje, nog wat reserve...

Steviger draad dan dit? Volgens mij bestaat dat niet :Y) maar gaat dat echt goed, met 7 a 8 meter ruimte tussen de tussenpalen? Dat zou flink schelen.

Wbt water/ sloten: dat hebben we hier in Denemarken niet. Klein greppeltje waar een paard zo overheen stapt is wel de max denk ik, dus daar kunnen we niet op vertrouwen als afscheiding helaas

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 17:34

Denk ipv houten palen ook eens aan palen van gerecycleerd kunstof.
Niet zo veel duurder en gaan veel langer mee.
Wel de volle palen nemen uiteraard, niet dat lichte holle gedoe.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 00:28

Sintara schreef:

Steviger draad ? Gewoon draad is zeker niet zo sterk als dit spul en geleid ook niet zo goed.
Ook de duurdere varianten niet.

Ik heb zelf permanentkabel om mijn weide , nu zo'n 5 jaar en ben zeer tevreden.
Wij moesten ook een flink stuk doen en houten omheining werd te kostbaar maar ik had ook geen zin om telkens draadjes te maken en slechte geleiding te hebben. Vrienden van ons hadden dit spul al en waren heel tevreden en toen heb ik ook hiervoor gekozen.

Ben heel tevreden maar het zetten is minder leuk werk. :o
Super goede geleiding en in al die jaren niet één die zich eraan gewaagd heeft.
Zelfs de kleinste uitbreker (86cm ) niet.

Eerst had ik 3 draden en inmiddels zijn dat er 5 i.v.m. de wolf , en afstand tussen de palen heb ik op 6 meter.
Heb zelf Robiniapalen , waarbij de tussenpalen 10/12 cm x 200 cm zijn en de hoekpalen 2/14 x 250 cm
Bij de doorgang met hekken heb ik eiken bielzen in de grond, maar dat is eigenlijk meer vanwege de zware hekken die er ook nog aanhangen.
Je moet er wel fijne spanners tussen doen , want je moet het meestal nog wel een keer opspannen nadien.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 04:20

Wij hebben de hoekpalen en hekpalen door Poda laten doen en de andere palen zelf geslagen, elke 5 meter, 2 draden (geloof dat het Equifence heet, bruin draad van hard plastic dat geleidt). Idd ook met opspanners ertussen. Ging om 1.5 ha en was best snel gepiept.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 06:57

Bedankt voor jullie ervaringen!

Echt heel fijn om te horen hoe jullie het hebben gedaan Happinez. De hoekpalen heb je 20x14x250 neem ik aan?

Ik heb vooral de keuze uit Douglas en eik dus vandaar dat ik dan voor eik ga. Een kennis maakt zelf palen dus we hebben alleen keus uit wat er in zijn bos groeit :P. Ik weet nog niet zeker of hij zin heeft om älle tussenpalen te maken, maar in elk geval de hoekpalen en de palen voor de hekken

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 08:34

12/14 cm moest dat zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 08:58

Robinia hout is giftig voor paarden. Zou dat niet kiezen...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 09:03

Popstra schreef:

Nee dat zou ikzelf ook niet doen. Vooral ook omdat mijn trekpaard alles eet wat ze te pakken kan krijgen. Nou valt dat wel mee met een goed hek met stroom erop maar ze zal maar een keer een reserve paal te pakken krijgen ofzo... Nee dankjewel

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:46

Popstra schreef:

Tenzij ze goed geschild zijn, maar begrijp dat er mensen zijn die het niet aandurven.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:48

En om de hoeveel meter hebben jullie een tussenpaal? Je leest veel verschillende dingen online. Ik neig naar elke 4 meter, maar sommige mensen hier zeggen elke 7a8 meter. Gaat dat echt goed?