Wegwaaien van tapijtsnippers in rijbak. Iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Wegwaaien van tapijtsnippers in rijbak. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:58

Wij hebben 3 jaar geleden tapijtsnippers in de rijbak van onze vereniging laten aanleggen. Onze bak was enorm mul en door de tapijtsnippers hebben we een hele fijne rijbak gekregen.
Waar we eerst in de zomer elke dag moesten sproeien tegen het stof en dat de bodem niet mul werd, is nu 1x in de week vaak voldoende of een flinke regenbui.
Bodem is heerlijk stabiel en egaal.

Alleen hebben wij te maken met een enorm vervelende buurman. Waar de bak voorheen behoorlijk kon stuiven als je met meerdere paarden tegelijk reed, is dit nu eigenlijk niet meer van toepassing. Buurman klaagde voorheen nooit, maar nu met de tapijtsnippers beweert hij dat alles bij hem nu onder het zand zit, ramen, auto's, zonnepanelen en zelfs binnen als de ramen open staan.

Zelfs als het in heel Nederland langere tijd enorm droog is en er soms sprake is van Sahara zand, ligt het aan onze rijbak.

Jullie weten zelf dat rijden in een droge bak niet fijn is, dus er wordt bij ons ook regelmatig gesproeid. Ook moet de bak redelijk nat zijn als er gesleept wordt, anders komen de vezels bovenop te liggen i.p.v. door het zand.

Rondom onze bak zijn geen tapijtvezels te vinden, maar bij hem achter het huis wel. Heel bijzonder.
Tussen onze rijbak en zijn perceel is een groenstrook met struiken en bomen van ongeveer 8 meter, dan staat er een heg van ruim 2 meter hoog en dan is zijn perceel.
Op het kaartje staat zijn garage linksboven onze bak en daar liggen zijn zonnepanelen op. En hij beweert dat daar ook alles op valt.
Zoals je ook kan zien ligt er langs onze rijbak en langs zijn perceel een zandpad (meer puinpad) en bij droogte stuift dat pad enorm. Maar volgens mijn buurman komt het stuifzand daar niet van 8)7

Afbeelding

Hij dient regelmatig klachten en verzoek om handhaving in bij de gemeente en die hebben het meerdere malen onderzocht en alles weerlegd. Er was geen sprake van stuifzand van onze bak.
Nu heeft meneer een gesprek gehad bij de burgemeester en kwam het wegwaaien van de tapijtvezels weer ter sprake.

Mijn concrete vraag: wie heeft ervaring met wegwaaien van tapijtvezels/snippers over een groot stuk?

DubbelFun

Re: Wegwaaien van tapijtsnippers in rijbak. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

Ik zou me afvragen; wie was er eerder de rijbak of de buurman?? Als buurman later kwam had hij kunnen weten dat zand stuift als het droog is.
Hij klaagt dus over het zand, niet over de vezels ??

Oplossing zou kunnen zijn dat je wat zand van zijn ramen schraapt én wat zand van het pad er naast en die laat testen tegen het zand in je bak.
Dan weet je iig zeker dat je de juiste dader hebt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Ik heb wel ervaring met zand en dat kan heel heel ver waaien met harde wind als het droog is. Erg vervelend. Maar dat waait niet alleen en enkel uit je bak, tapijtsnippers wel als die enkel in jou bak liggen natuurlijk. Maar zand kan ook van andere paden etc komen.. zelfs van verder weg..

Alles wat licht is, kan erg erg ver waaien.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:27

Buurman woont er al zijn hele leven, wij zitten er ongeveer 35 jaar. Rijbak ligt op deze plek ongeveer 15 jaar denk ik nu.

Hij klaagt zowel over het zand als over de vezels.

Mijn buurman is een beroepsklager. Tegenover de rijbak en zijn woning ligt de kinderboerderij. Zij kunnen niets aanvragen of doen of er volgt alweer een verzoek om handhaving of er wordt bezwaar ingediend.

Heb ook aangegeven dat als hij overlast heeft dit gelijk moet melden. Ook heb ik voorgesteld om voorafgaand aan onze concoursen even een schouw bij hem op het erf te doen en naderhand weer, maar dat willen ze niet (ja begrijp ik wel, dan valt ie door de mand).

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:29

Cioccolato schreef:
Ik heb wel ervaring met zand en dat kan heel heel ver waaien met harde wind als het droog is. Erg vervelend. Maar dat waait niet alleen en enkel uit je bak, tapijtsnippers wel als die enkel in jou bak liggen natuurlijk. Maar zand kan ook van andere paden etc komen.. zelfs van verder weg..

Alles wat licht is, kan erg erg ver waaien.

Klopt, zoals bijvoorbeeld Saharazand. En het zandpad wat er langs loopt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

Ik ben bang dat de buurman gewoon iets aan het zoeken is om te klagen ?
Tapijtsnippers vermengd met / in zand waaien niet snel weg. Zelfs niet met storm.
Ik heb ze gehad in mijn rijbaan vlakbij het IJsselmeer … als het ergens waait is het daar wel .

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Als hij zelfs bij de burgemeester het ter sprake brengt, en hij gaat echt eisen, dan zou ik bewijs willen hebben van waar het stof en de vezels vandaan komen; van elders, de zandweg, of toch van de rijbak.
Als het zeiken om het zeiken is, en hij krijgt nergens een voet aan de grond dan zou ik het negeren; goh ja, joh. Raar toch he....

De windrichting speelt een rol; het is meestal zuidwestenwind in ons land, en afhankelijk van de ligging van zijn perceel zou in theorie het mogelijk kunnen zijn dat bij droog weer de lichte vezels over de groenstrook waaien.
Maar ik zou eerst via een lab uitgezocht willen hebben waar bij hem dan het zand en de vezels vandaan komen.

Zolang je van de Gemeente niets hoort, zeikt hij maar mooi verder.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

Hier geen ervaring mee, maar wel met zo'n buurvrouw. Die klaagt over de blaadjes van onze planten en dat onze planten zich voortplanten in haar tuin. Nee, we hebben geen woekerplanten en hebben voornamelijk planten die wintergroen zijn dus amper blaadjes verliezen. :') Maar goed, ze heeft uiteraard ook met haar andere buren problemen.

Vervelend TS!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Klinkt alsof wanneer je dit probleem oplost hij wel weer het volgende probleem gaat vinden. Hoe meer keer in mee gaat hoe verder hij zal gaan tot je klem zit. Ik vraag me af of je hier wel wat mee moet doen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

Heb je al eens gevraagd of hij een oplossing ziet waarmee hij geholpen zou zijn?

Soms komen daar verrassende dingen naar voren.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Wij hadden in het oude huis tapijtsnippers en nu ook in het nieuwe huis.

Ik heb nog nooit weg waaiende snippers gehad. En dan woonde en wonen we midden in de polder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:33

Iemand die niet meewerkt aan bewijsvoering mag nog steeds klagen, maar zal weinig gehoor vinden als hij in het gelijk gesteld wil worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:29

Ik zou ook vast bij de leverancier van de tapijtsnippers vragen om de kwaliteitsgegevens. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is namelijk bezig met een project om het gebruik van tapijtsnippers in rijbakken uit te faseren (tapijt kan namelijk voorzien zijn van chemische coating, die brandvertragend en vlekwerend is. Dan zit er lood en PFAS in je rijbak en de bodem).
https://iplo.nl/thema/bodem/bodembesche ... denbakken/

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:06

carika schreef:
Heb je al eens gevraagd of hij een oplossing ziet waarmee hij geholpen zou zijn?

Soms komen daar verrassende dingen naar voren.

Ja, die had hij wel. De rijbak verplaatsen naar de andere kant van ons terrein 8)7

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:11

De laatste dingen waar hij over klaagt zijn dan het stof en de snippers van de rijbak, maar ook over de lichtmasten. Toen wij ze 15 jaar geleden hebben geplaatst hebben wij hem voorgesteld om deze aan zijn kant te plaatsen (dus het licht van zijn perceel af). Er staan daar ook bomen, we konden ze precies t.h.v. de bomen plaatsen. Maar dat wilde hij absoluut niet. Dus 1 zijde verder geplaatst. En na 15 jaar klaagt hij over het licht wat bij hem naar binnen schijnt.

Ook al zouden wel alles oplossen, hij komt wel weer met iets nieuws.

Aan de andere zijde naast hem woont zijn moeder. Ook tegen haar spant hij allerlei rechtszaken aan. Met zijn broer en 3 zussen heeft hij ook geen contact meer.
Ik woon zelf aan de andere kant van de kinderboerderij (dus tegenover de rijbak), dus hij is niet alleen de buurman van de vereniging, maar ook mijn buurman.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:43

Is bij jullie alles vergund? Dus de rijbak en de masten?
Als dat zo is, dan zou ik het contact verder denk ik zoveel mogelijk afhouden en dan klaagt hij maar. Vervelend, maar zo iemand houdt toch niet op.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:04

loulou schreef:
Is bij jullie alles vergund? Dus de rijbak en de masten?
Als dat zo is, dan zou ik het contact verder denk ik zoveel mogelijk afhouden en dan klaagt hij maar. Vervelend, maar zo iemand houdt toch niet op.

Ja is allemaal vergund.