Hooikeuze sobere pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Hooikeuze sobere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:15

Ik sta voor een dilemma met betrekking tot de keuze voor hooi voor mijn sobere pony's, waarvan eentje met IR én een slecht gebit, en hoop dat Bokt even wil meedenken.

Het is de bedoeling om nu genoeg in te kopen, zodat ik tot aan de herfst en dus de nieuwe oogst kan voeren. De pony's staan niet op het gras, dus eten alleen hooi. De reden van nu kopen, is dat hooi op aan het raken is en ik niet zonder kan komen te zitten. Hier waar ik woon, kennen we geen fouragehandelaren zoals in NL, dus ik moet het echt bij de boeren zelf kopen en als het op is, is het op.

Na veel verschillende partijen hooi/voordroog geanalyseerd te hebben, blijven de volgende 3 partijen over:

* droog voordroog met goede waardes voor suiker en energie, maar een relatief hoge waarde voor eiwit (11%). Getest door de verkoper, maar dit is normaal mijn vaste leverancier en zijn analyses komen tot nu toe volledig overeen met het klinische beeld van de IR-pony, dus ik vertrouw de analyse. Lastiger uit slowfeeder te eten door pony met slecht gebit omdat het erg lang is.

* ingepakt hooi (echt prachtig spul), met wisselende analysewaardes. Makkelijk uit slowfeeder te eten door pony met slecht gebit. De analyse van de verkoper gaf <5,5% suiker, mijn eigen analyse gaf 10%, zijn analyse gaf 7,5-9% eiwit, de mijne gaf 14%. Energie wel vergelijkbaar. Ik heb dit hooi de afgelopen maand gevoerd en dacht dat ik hét gevonden had, maar omdat ik af en toe twijfelde aan de manenkam van de IR pony heb ik het opnieuw getest. Normaal reageert hij sterk op teveel suiker, dus als alle balen problematisch waren, dan had ik dat binnen 1-2 dagen meteen aan hem gemerkt.

* oningepakt hooi, met voldoende goede waardes voor suiker, energie en eiwit. Zelf getest, van 15 baaltjes plukken hooi verzameld, dus ik ben vrij zeker van deze uitslag. Goed uit netten te eten door pony met slecht gebit. Echter, de baaltjes liggen bij de verkoper opgeslagen op zolder en ruiken niet fris/naar schimmel en een aantal die tegen de wand aan hebben gelegen zijn zichtbaar beschimmeld. Nu heb ik een Haygain hooistomer, dus ik voer dit alleen maar gestoomd, maar dan nog voelt het niet lekker. Dus van de 15 baaltjes, die ik in de kerstvakantie gehaald heb, liggen er nog 13 te wachten om gevoerd te worden. :o

Mijn twijfels: partij 1 = te hoog eiwit, partij 2 = soms goed, soms echt niet, partij 3 = schimmel.

Advies van: "zoek verder", is heel goed bedoeld, maar ik heb echt al heel veel en ver (partij 2 is 2,5 uur rijden met de trailer hier vandaan) gezocht en dit is wat er - helaas - voor nu mogelijk is.

Welke (combinatie van) partijen zouden jullie kiezen?

tamary

Re: Hooikeuze sobere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Hoog in eiwit zou ik niet zo om panieken, schimmel wel.
Mix 1 & 2 voor balanceren suikers en goed te eten voor beide pony's.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Ik zou gaan voor 1. Kun je het hooi aan de pony met het slechte gebit ook op een andere manier voeren zonder slowfeeder? Of bijvoorbeeld nog een keer hakselen? Voedingswaarde lijkt me het belangrijkste criterium omdat je dat niet kunt veranderen, en als de waardes per baal bij partij 2 erg wisselelen is het lastig om te weten wat je voert. Dat zou ik voor je IR pony niet willen.
Schimmel is een no-go wat mij betreft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Kan je de pony met het slecht gebit enkele uren per dag apart zetten? Is die groter of kleiner dan de rest?

Kleiner: draadje waar hij onderdoor kan met los hooi (1 en 2 gemengd?)

Groter: net met hooi 2 hogerop en hooi 1 ter beschikking van beide.

Of de slechte gebitter een paar uur apart met hooi 2 en beide op hooi 1 onbeperkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

1 en 2. 1 om gezamenlijk te voeren en 2 om de oude pony af en toe apart mee te zetten.
En eventueel kun je 1 en 2 mengen.
Hoeveel voerplaatsen heb je? Dan zou je er voor kunnen kiezen om 2 plekken met gemengd te vullen, de rest hooi 1 en je oude pony 1x per dag apart te zetten met hooi 2.
Hooi 3 zou ik niet doen. Normaal zou onverpakt altijd mijn 1e keuze zijn, maar schimmel is een no go.
En als de droge stof van het verpakte hooi boven de 80% (800) is, dan heeft dat echt mijn voorkeur gezien de waardes.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:39

Dank voor het meedenken alvast!

Fijn om te lezen dat jullie het ‘schimmelhooi’ ook niet zouden voeren. Dan gaat ‘ie bij deze definitief van de lijst af.

@Duhelo, pony’s zijn even groot. De pony met het slechte gebit is dezelfde als degene die slecht tegen suiker kan, anders was dit een prima oplossing geweest.

@Nienke, heb je haksel-ideeën?

@Daihyo, de oudere pony is de IR pony. Dus met hem moet ik het meest voorzichtig zijn, helaas. Het ingepakte hooi is 781. Het voordroog is 710. Ik voerde in NL ook onverpakt, maar hier is dat tot nu toe nog niet gelukt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Aah ik dacht dat het 2 verschillende pony’s waren. Maar dan zou ik gaan mengen.
Heb je ook nog een optie om los stro bij te voeren? Dus niet in een net. Dan zou je nog kunnen overwegen om je hooi af te wegen en dat aan te vullen met stro om te knabbelen. Dan hebben ze nooit een lege maag, ook al kauwt het niet snel weg. Maar het geeft ook amper voedingswaarde.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

ah, dat maakt de zaak wel anders ja. is die toevallig ook de meest dominante?
Dan zou ik eigenlijk gewoon hooi 1 kiezen, slowfeeder met grotere gaten eventueel of gewoon los. Desnoods beperkt en stro erbij voor tussendoor.

Hooi 2 zou ik dan gewoon opmaken door elke dag een kleine portie voor de lekker te voeren (die net in een slowfeeder met kleinere gaten of dubbel.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:07

Wat voor soort stro raden jullie aan? Ik vind het wel een beetje spannend ivm kans op verstoppingskoliek. Maar ik kan kijken of ik ergens kleine baaltjes kan vinden, het normale formaat van 500-600 kg is ietsjes te groot voor ons :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Je kunt ook kijken voor graszaadhooi om te mengen. Mijn shet heeft altijd een net met graszaadhooi hangen om te knabbelen. Dat eet ie alleen als ie honger heeft of in de winter om warm te blijven. Gewoon hooi blijft hij eten tot het op is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:49

Graszaadhooi vind ik eng ivm die schimmel die erin kan zitten, of is dat geen probleem?

Gerstestro of haverstro. Ik geef vaak ontstoft stro van jopack. Is gewoon stro maar wel iets fijner en stofvrij. Niet goedkoop maar heel fijn spul.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 51 min geleden

Als je het koopt bij een foeragehandel die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Fouragehandel zit je wel safe. Ze laten hun hooileveranciers een telerovereenkomst ondertekenen waarin expliciet vermeld staat dat het hooi geen endofyten bevat. Maar het is altijd goed om het vooraf nog een keer extra te na te vragen naar het certificaat van het hooi. En je kunt ook kiezen om geen hooi van raaigras te nemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 39 min geleden

Gerstestro is wat zachter. En bouw het langzaam op. 1/3 van het rantsoen mag uit stro bestaan, als je het maar langzaam introduceert en echt als aanvulling.
Ik geef hier al jaren stro bij. Als in: ze krijgen genoeg hooi, maar als het op is staat er eenbak stro om te knabbelen. Dat is ongeveer een plakje per dag met 3 pony’s. 2 plakken als het koud is. Tegenover 1,5 baaltje hooi (= afgewogen). Nog nooit verstoppingskoliek gehad en ze zijn allemaal prima op gewicht.