Oplossing voor de pony die overblijft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Oplossing voor de pony die overblijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-26 15:24

De kans is vrij groot dat ik mijn shetlander eind van de maand moet laten inslapen. Mijn welsh blijft dan alleen achter. Nu ben ik dus op zoek naar een oplossing, zodat zij niet alleen achter blijft. Ik wil namelijk zelf geen andere pony meer bijkopen. En als ik een dier koop dan is het voor het leven.

De mooiste optie zou zijn als iemand zijn shetlander bij die van mij wil stallen. Maar waar vind je die speld in de hooiberg? Mijn weilandje is verre van luxe. En ik weet natuurlijk ook niet hoe lang mijn andere pony nog meegaat. Een bruikleenconstructie zou ideaal zijn. Maar waar moet je dan allemaal rekening mee houden?

De andere optie is pension/pensioenstalling vinden. Maar ik wil mijn 28 jarige liever niet meer verhuizen. Daarbij is ze het niet gewend om in een grote kudde te leven en ik weet niet hoe stressvol dit voor haar gaat zijn. Daarnaast heeft ze ppid en staat ze nu op een kaal gelopen weiland met hooi. Dus de standaard pensioenplekken vallen dan af.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

SandAndOak

Re: Oplossing voor de pony die overblijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:29

Hey, ik zit met hetzelfde "probleem" en zoek daarom een maatje voor mijn oude paard erbij, maar wel eentje die in eigendom blijft van de eigenaar en hier in "pension" komt. Mochten wij iets voor elkaar kunnen betekenen kan je me een berichtje sturen! Groetjes en veel sterkte met het toekomstige verlies!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:35

Moet het een shetlander zijn die er bij komt? Internet staat vol met weidemaatjes in allerlei constructies.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-26 15:37

SandAndOak schreef:
Hey, ik zit met hetzelfde "probleem" en zoek daarom een maatje voor mijn oude paard erbij, maar wel eentje die in eigendom blijft van de eigenaar en hier in "pension" komt. Mochten wij iets voor elkaar kunnen betekenen kan je me een berichtje sturen! Groetjes en veel sterkte met het toekomstige verlies!

In welke omgeving zit je?

@Bowo: Een a pony is ook prima. Maar liever niet groter ivm de beschikbare ruimte. Ik heb op fb al een bericht geplaatst. Maar wellicht kan de kracht van bokt ook helpen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 16:25

eens contact opnemen met een opvangcentra voor paarden? wellicht kan je een pony tijdelijk huisvesten?

Of een fokker van shetlanders of mini's? Wellicht hebben zij merrie's die een jaar leeg blijven en ze wel willen een jaartje uitlenen?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 16:50

Ik heb meerdere mini's en mijn ruintjes zijn wel eens uit logeren geweest voor zo uitpakkende constructie, vast wel iemand die daar aan mee wilt werken in jouw regio. Gewoon even wat lijntjes uitgooien bij paardenmensen of een oproepje op bokt markt doen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 16:54

Ik heb 2 pensionpaarden die met pensioen zijn als gezeldschap voor mijn paard aan huis.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 17:49

Paard zoekt baas heeft weidemaatjes, kunnen altijd terug

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 19:24

Desi_2409 schreef:
Paard zoekt baas heeft weidemaatjes, kunnen altijd terug

Daar zou ik ver vandaan blijven!

Idd eens rondvragen in je buurt, of zelfs op een manege.
Ook die hebben bv wel regelmatig eentje met een blessure die dan een hele tijd op rust moet en ze met plezier zouden uit handen geven die periode.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 19:29

Als mijn paard die leeftijd zou hebben dan zou ik die ook mee laten hemelen met zn maat.
Waarom niet!? Het is een hoge leeftijd en ze worden er niet gezonder op. Is toch mooi om haar die ellende te besparen!?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-26 19:44

Toen ze vorige maand licht bevangen stond heb ik dat overwogen. Maar ze is nu weer helemaal opgeknapt. De pony zit goed in haar vel en is met haar 2e jeugd bezig. Dus inslapen is voor mij geen optie zolang ze happy en pijnvrij is.

Via via ben ik in contact gekomen met iemand die met Shetlanders fokt. Ze heeft een ex-fokmerrie die ik mag lenen. Ze kan ten alle tijden terug naar haar baas dus dat klinkt perfect.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 20:03

Klinkt als een goede oplossing hierboven, anderzijds: waarom is het een speld in een hooiberg? Ik denk dat er genoeg mensen een betaalbaar plekje voor een shet zoeken. Heb je ook geen hoefsmidkosten etc. Maar wel een ander persoon om rekening mee te houden. Soms is je eigen paardje erbij een heel stuk relaxter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 20:57

Mooie oplossing!
Veel sterkte voor eind van deze maand gewenst

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 21:43

Wat fijn dat je een oplossing gevonden hebt! Wij zitten aan de andere kant van de medaille, wij hebben een shet op leeftijd die we als bruikleen/weidemaatje willen aanbieden maar dat valt ook nog niet mee. Moet er wel bij zeggen dat de shet ook niet op land mag dus dat helpt ook niet mee om iets te vinden... ^)

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:55

Popstra schreef:
Als mijn paard die leeftijd zou hebben dan zou ik die ook mee laten hemelen met zn maat.
Waarom niet!? Het is een hoge leeftijd en ze worden er niet gezonder op. Is toch mooi om haar die ellende te besparen!?

Als een paard nog gewoon pijnvrij een kwalitatief fijne tijd kan hebben bij je, waarom dan ook inslapen? Er zijn toch veel meer oplossingen (zoals gezelschap van een weidemaatje bv) dan ineens kiezen voor de dood? Vind dat wel heel rigoureus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Mijn DA zou het niet eens willen doen!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Er zijn meer opties dan de opvang via PZB.
berichtje is recent op FB :

Citaat:
Liefdevol thuis gezocht!❤️
We hebben een aanvraag gekregen voor de plaatsing van 10 Shetlanders. Helaas hebben wij geen plek bij het Wijland. We zijn daarom op zoek naar een andere geweldige plek, waar ze hun leven mogen leven en oud mogen worden. Deze individuen zijn gebruikt binnen de proefdierindustrie.
Kun jij 2 of meerdere pony's een veilig en liefdevol thuis geven? Mail dan naar:
info@sanctuaryhetwijland.nl

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

Binck8 schreef:
Popstra schreef:

Als een paard nog gewoon pijnvrij een kwalitatief fijne tijd kan hebben bij je, waarom dan ook inslapen? Er zijn toch veel meer oplossingen (zoals gezelschap van een weidemaatje bv) dan ineens kiezen voor de dood? Vind dat wel heel rigoureus.

Zou ze liever laten gaan als het leven nog enigzins waardig is dan wanneer ze niet meer overeind kunnen komen. Paard is 28 en niet gezond. Zo een gekke gedachte is dit dus niet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:24

Met een kwartje prascend is ze aan haar 2e jeugd bezig. Voor ze licht bevangen was, begin dit jaar, werd ze nog 3x per week licht gereden. En was ze nog pittig en werklustig. Inmiddels sjeest ze weer regelmatig door de wei en loopt ze weer helemaal goed. Dus inslapen is helemaal niet aan de orde zolang ze het zo blijft doen. Die pony is nog veel te happy. Plus mijn dierenarts doet dat ook echt niet zolang ze nog kwaliteit van leven hebben

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Nee maar dat staat niet in de OP daar staat 28, ppid moet op kale paddock en wil geen stress voor haar.

Nu geef je een heel ander beeld over haar

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:11

Ja, maar dat zijn zaken die wel meespelen juist om haar zo gezond mogelijk te houden. Vanwege de ppid en leeftijd wil ik haar de stress van een verhuizing niet aandoen. Maar dat neemt niet weg dat ze verder hartstikke lekker in haar vel zit.

Verder had ik niet verwacht dat iemand met het advies inslapen zou komen, dus hoe fit ze verder is leek me niet echt van toegevoegde waarde in de op.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:32

Popstra schreef:
Zou ze liever laten gaan als het leven nog enigzins waardig is dan wanneer ze niet meer overeind kunnen komen. Paard is 28 en niet gezond. Zo een gekke gedachte is dit dus niet

Je weet niet altijd wanneer een leven nog wel of niet waardig is en voor hoe lang.
Paard is 28 en heeft ppid, dat is alles. Daarmee kan het gewoon verder nog prima waardig en happy zijn. Je trekt er dan toch niet zomaar de stekker uit?
Mag ook hopen dat een dierenarts daar niet zomaar in mee zou gaan, er moeten wel redenen zijn om een eind aan een leven te maken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:01

Mijn pony heeft 4 jaar lang 1 pil prascent gehad en is 36 geworden.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op Vandaag, 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:12

Maak wel goede afspraken met de eigenaar van de pony, wat jouw manier van werken is en de aanloop op je erf, tijden enz, meebrengen kinderen zoiets. Ik zou ook niet beginnen aan een pony waar je nu al veel werk mee heb. Ik heb al 6 jaar pensionpaarden als gezelschap voor mijn paard. Denk er ook even over na wat je doet als jouw pony doodgaat of de pensionpony dan kan blijven. Ik verdien er niets mee, maar van het stalgeld kan ik mijn paard nu 30 gratis houden en het hooi betalen. Als je wil kan je mij ook een pb sturen hoe ik het doe.