Minder werk, meer plezier. Bokt help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ApplePapple

Minder werk, meer plezier. Bokt help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 13:35

Hoi bokkers,

Gezien hier veel mensen met goede ideeën zitten, wil ik toch eens mijn ‘probleem’ opgooien in de hoop dat iemand handige tips heeft.
Ik heb 2 haflingers van 5 en 20. Beiden staan actief in werk, worden zo 3 a 4x per week gereden/gelongeerd. Ze staan met z’n 2e overdag buiten (van 9 tot 17 u ongeveer) op een ‘wei’ wat nu inmiddels paddock is. Prima, want gras worden ze helemaal te dik van.
Ze blijven ondanks vele inspanningen, dus trainen, alleen vitamine brok en afgewogen hooi gewoon echt te dik. De oudste heeft zelfs soort ‘kwabbels’.
Ze krijgen kwalitatief goed hooi, echt hooi, geen voordroog. Dit wegen we af.
Als ze naar buiten gaan in de ochtend krijgen ze samen in zo’n groot wit epplejeck hooinet 7 kg (dus in principe 3,5 kg per paard)
Als ze binnen komen krijgen ze ieder 1,5 kg hooi en met de avond ronde krijgen ze nog een keer 3,5 kg hooi ieder. Dus 8,5 kg hooi per dag per paard, dat is echt het minimale, minder kan niet meer.

Nu moet ik op stal ook zelf mijn stallen uitmesten, voerbakjes klaar zetten, water buiten bijvullen, en de weide zo nu en dan uitmesten. Ik ben hier op een dag gemiddeld 1 -1,5 uur mee kwijt, dan heb ik nog niet gereden.
Hierbij komt dus het iedere dag (of om de dag en een dag vooruit klaarzetten) afwegen van het hooi. Dit kost minimaal een half uur, en is echt k*t werk.

Ik ben op een dag dus al gemiddeld 1,5 - 2 u kwijt met klusjes en dan heb ik nog niet gereden, ik heb dit uiteraard over voor mijn paarden, maar de ‘zin’ gaat er zo steeds meer af.
Ik heb een bijrijder, zij doet de klusjes 2x per week in ruil voor het rijden van mijn oudste paard.
Het stallen uitmesten kan bijna niet efficiënter, wellicht een grotere kruiwagen aanschaffen wat een keer extra naar de mesthoop lopen bespaart.

Ik zou dus eigenlijk tips of tricks willen hoe wij het klaar zetten van het hooi efficiënter kunnen maken zodat het ons minder tijd kost en we meer tijd hebben om leuke dingen te kunnen doen.
In principe hoef ik geen hooi klaar te zetten en kunnen de staleigenaren er gewoon wat in gooien, dit deden ze eerst ook maar toen werden de paarden steeds dikker en dikker dus voor hun gezondheid geen optie. Vandaar nu het afwegen.

siskeh

Re: Minder werk, meer plezier. Bokt help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:43

Hoe zet je nu hooi klaar? Is dat waar je het langste mee bezig bent? Ansich denk ik dat 1 uur per dag niet slecht is, afhankelijk van wat je doet dan.(En weide en stallen en hooi klaarzetten)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:43

Die klusjes kunnen je te veel worden,ik ken dat. Het idee van een grotere kruiwagen zou voor mij geen optie zijn want een gewone kruiwagen vind ik al veel te zwaar voor mijn slechte rug. Of hebben jullie kruiwagens met 4 i.p.v. 3 wielen? :+ Of eigenlijk heeft een gewone kruiwagen maar 1 wiel en verder 2 steuntjes? Ik weet niet wat het is maar ik vind het een crime, ben blij als dat geval niet omkiepert voordat ik de mesthoop heb bereikt!! :D
Laatst bijgewerkt door anjali op 01-03-26 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:46

Is het een optie om te kijken naar een hooinet of hooizak waar de gewenste hoeveelheid in past als je hem volpropt en vragen of stal hem dan vol wil proppen?

Op onze vorige stal deed stal de hooinetten vullen mits je het er van bovenaf gewoon zo in kon gooien terwijl het hooinet bleef hangen. Veel hadden dan ook zo een duo hooinet met een flap eroverheen die je vastzet met een musketonhaak.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 14:08

@siskeh, het hooi voor de ochtend gaat in een groot epplejeck hooinet zodat de stal die buiten in zo’n plastic kuub bak gooit.
Middag hooi staat in tubs (Ofja wasmand dingen van de action
En avond hooi in hooizakken.

@anjali het is inderdaad dat het te veel wordt, 365 dagen per jaar dit allemaal doen, met een fulltime job en huishouden, het begint me op te breken en dat wil ik voor zijn. Wij hebben gewoon zo’n 1 Wiels kruiwagen.

@larissa96 helaas is dat geen optie, daar beginnen ze niet aan…

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:18

Kan je niet alles al voor een week klaarzetten? Voerbakjes voor een week vullen, hooinetten voor een week klaarhangen.
En verder: tja, klinkt cru, maar doorwerken? Met alleen hooinetten vullen, voer klaarzetten en stallen uitmesten zou je in principe geen 1,5 uur bezig moeten zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:24

Sowieso extra hooinetten aanschaffen en dan maar 1 of 2 keer per week alles klaarzetten/vullen. Dat scheelt echt tijd, want vaak kom je na het vullen ook weer aan het opruimen en vegen, je moet spullen wegleggen etc.

Verder vraag ik me vooral af of de indeling een beetje praktisch is. Ze staan de hele dag buiten, dan zou je aan 10 min max per stal en 10 min max voor de wei normaal genoeg moeten hebben (mits dus niet te ver lopen of veel tijd kwijt aan spullen verzamelen ed). Let je er ook op dat jij bijvoorbeeld niet degene bent die elke keer de hele gang of het hele erf staat te vegen (even ervan uitgaande dat je niet de enige op stal bent)?

Voer klaar zetten zelfde verhaal, doe dat in een keer voor meerdere dagen zodat je maar één keer alles bij elkaar hoeft te zoeken.

Ik zou dus vooral proberen klusjes te clusteren. Ik denk dat dat tijd kan schelen. En anderzijds, het is ook helemaal ok om op den duur andere prioriteiten te krijgen in het leven, meer thuis te willen zijn en dus voor volpension te kiezen. Of eventueel iemand tegen betaling een aantal keer per week de klusjes te laten doen en zelf gewoon lekker van je paarden te genieten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:28

Gini schreef:
Kan je niet alles al voor een week klaarzetten? Voerbakjes voor een week vullen, hooinetten voor een week klaarhangen.
En verder: tja, klinkt cru, maar doorwerken? Met alleen hooinetten vullen, voer klaarzetten en stallen uitmesten zou je in principe geen 1,5 uur bezig moeten zijn.

Hier is in een vorig topic over pensionstallen al eens over gesproken. Dat dat werk allemaal maar weinig tijd zou kosten.Maar in de praktijk, ligt ook aan de omstandigheden, kost het wel heel veel tijd en energie.Zodat je weinig tijd overhoudt om iets leuks met je paard te gaan doen. En ook de dwang om het perse elke dag te moeten doen. Ik kan het niet meer in elk geval en heb een betrouwbare volpensionstalling zonder verplicht klussen nodig.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:52

Ik weet niet hoe stabiel je bent op je huidige stalling, want het is een hele investering (evt wel weer te verkopen natuurlijk), maar mij heeft een hooivoerautomaat heel veel rust gegeven. Je hebt verschillende soorten, afhankelijk van wat bij je paarden past, of je stroom hebt etc. Maar de mijne gooi ik eens in de 2-3 dagen vol (5 minuten werk) en ik heb eindelijk controle over hun inname. Hiervoor vulde ik netten en slowfeederbakken, wat gewoon enorm veel tijd kostte (2x per week een uur, dat vond ik al veel :') ) en ik ook een pokkewerk vond :+

Als dit geen optie is, zou ik inderdaad extra netten aanschaffen en 1x per week alles voor de hele week vullen, en die dag dan niet trainen. Luisterboekje/podcast op en gaan. Dan hoef je de andere dagen alleen maar ff te mesten en hou je meer tijd over om iets met je paarden zelf te doen.

Wat mij ook veel tijd scheelt: om de dag mesten (staan met een inloopstal hier dus het kan makkelijk). De andere dag voer ik dan alleen de brok, evt vul ik de hooivoerautomaat. En heb ik uitgebreider tijd om te trainen of gewoon eens een dagje niks.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:07

Ik zou het ook zoeken in voer voor meer dagen klaarzetten. Ook hooi kun je voor meerdere dagen afwegen en bijvoorbeeld in vuilniszakken doen. Dan is het kwestie van in de mand of hooinet gooien.
En hoe secuur ben je met uitmesten? Ik deed bijvoorbeeld ook om de dag alleen de echt slechte plekken en de andere dag wat beter uitmesten.

Ik heb ze inmiddels in eigen beheer op een track en ben dagelijks een uur bezig met mesten en voeren. Heb ik minder tijd, mest ik minder en zet ik het voer de dag ervoor klaar. Heb ik meer tijd, dan haal ik het van de dag ervoor extra in.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 15:29

Gini schreef:

Doorwerken doe ik zeer zeker wel ;-) dat is het hele probleem niet.
Hoe zou het volgens jou sneller kunnen?

Per stal ben je gewoon 15 minuten kwijt, als er stro bij moet nog langer. Alles aanvegen.
Ik zet voor 2 a 3 dagen klaar, meer plek is er niet om klaar te zetten. Voor 3 dagen betekent dat 6 tubs, 6 hooizakken en 3 grote hooinetten. Daar ben je al bijna een uur mee bezig om die een voor een te vullen en af te wegen.

Brok gaat inderdaad per week.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 15:35

@0000 het is echt een stuk lopen naar de mesthoop, dat is flink balen. En inderdaad misschien ben ik iets te secuur en wil ik ook altijd dat het helemaal aangeveegd is.

@vogeltjem zo’n voerautomaat is nog niet zo’n gek idee. Ik ga eens informatie zoeken erover.

@diahyo ik heb in mijn hoofd dat de stallen iedere dag moeten omdat ik wil dat ze schoon staan. Van de staleigenaren mag ik prima een dagje overslaan. Dus wellicht zelf meer gaan loslaten in die zin.

Ik ga overleggen of er wat ruimte gemaakt kan worden zodat ik voor meerdere dagen kan klaar zetten!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:45

ApplePapple schreef:
Gini schreef:

Doorwerken doe ik zeer zeker wel ;-) dat is het hele probleem niet.
Hoe zou het volgens jou sneller kunnen?

Ja, gewoon letterlijk, je iets meer haasten. Meestal doe ik heel lang per paard omdat klussen voor mij ontspannend zijn. Verstand op nul na een werkdag. Dan kan ik zelfs 1,5 uur doen over 1 paard. Maar soms heb ik in de avond nog een afspraak en moet ik snel door. Dan doe ik 3 paarden op een halfuur. Dezelfde taken, niks overslaan. Enige verschil is me effectief haasten/minder gedetailleerd werken.

Probeer jezelf daarin uit te dagen. Geef jezelf 20 minuten om twee stallen uit te mesten. Zet die timer effectief op. Lukt dat een week. Zet de timer op 15 minuten.
Hetzelfde met de hooinetten vullen: voor 2 paarden 2 dagen zou dat echt op 45 minuten moeten lukken en zelfs minder. Daag jezelf uit om die grens te vinden waar je toch lekker vlot doorwerkt zonder dat je je gehaast voelt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:58

Ik heb jarenlang 2 paarden gehad en was gemiddeld een ruim uur per dag kwijt aan klusjes. Voerbakjes zet ik wel voor een week klaar en mijn hooi is sober genoeg om onbeperkt te kunnen voeren. Zit je aan dit hooi vast?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:03

ik zou toch proberen om betere afspraken over de hoeveelheid hooi met je stalhouder te maken. Het is toch ook in zijn/haar belang als jouw paardjes minder hooi hoeven lijkt me. Laat zien hoeveel een afgewogen hoeveelheid is.

Ik heb een grote (250ltr) kruiwagen met 2 wielen, daar kan ik als ik mn best doe 3 stallen mest in kwijt. (sommige dagen lukt dat niet en moet ik 2x lopen).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:06

En koop ook fatsoenlijke hooinetten! Ik heb voor enkele paarden slowfeeders van Kerbl (gewoon bij Agradi te bestellen) met een grote stugge rand met klittenband bovenaan. Die heb ik zo vol hoor, die zet je gewoon open en dan gooi je het er zo in. Ouderwetse netten met ringetjes en een touwtje duurt een eeuwigheid. Maar daar begin ik dus niet meer aan.

Maar boven alles denk ik, hoeveel levert het jou op als jij er minder tijd aan kwijt bent en wat heb je daar voor over? Als je iemand zou hebben die 1/2 x per week 2 uurtjes komt, dan heel goed uitmest, voer klaarzet voor meerdere dagen...is dat haalbaar/betaalbaar?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:10

Zeker dat je dat hooi steeds moet afwegen? Kan je niet gewoon 1x wegen en dan altijd hetzelfde aantal plakjes geven? Of een fijnmazig net kopen dat je kan vol steken? (Los van dat 8,5 kg voor de gemiddelde haflinger best veel is).

Ik doen hier 2-6 minuten per stal (wel vlasstallen). 10-15 min als de stal volledig moet, dus ook de onderlagen eruit en nieuw vlas bij 1x per week. Misschien kost stro langer, geen idee, maar dan is andere bodembedekking ook een optie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:18

Heb je een analyse van het hooi? Normaal zeg ik altijd voer lekker rijk maar dit klinkt te rijk voor de paarden.

Ik zou het gaan zoeken in meer vol pension als klussen opbreken. Geschikte plek zoeken in alle opzichten. Want volgens mij werk je al vrij snel en efficiënt..

Overigens vind ik ook dat klussen erg veel tijd kosten. Het binnen/buiten zetten alleen al.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 16:40

Ik zit echt vast aan dit hooi, komt in een partij wat de stal koopt.
Helaas wisselen de pakken best erg, en ook qua volume dus. Bij Sommige pakken lijkt het relatief weinig wat je erin doet terwijl je anderen echt vol moet duwen.

Ik heb met de dierenarts erover gehad, en die adviseerde mij echt niet minder dan 8 kg te geven.

Ik werk inderdaad vrij vlot, alleen ben ik wel secuur. Dus daarin zou ‘tijd te winnen zijn’. Iemand extra erbij om de klusjes te laten doen gaat helaas niet, dat wil de stal niet omdat het dan te druk wordt. Daarom dat ik op zoek ben naar andere tips. Uiteraard is een volpension plek zoeken ook een optie, maar dat zou mijn laatste zijn. Verder staan we hier prima namelijk.

@0000 ik ga die hooinetten eens opzoeken! Dat klinkt veel idealer dan touwtjes inderdaad.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:54

Tja, ik ben altijd heel simpel... Ik voer op het oog.
Zie ik dat mijn pony te dik staat, gaat hij gewoon op rantsoen.
Hij staat op stro, dus kan altijd bij knabbelen.

Is mooi gezegd, dit moeten ze minimaal. Vaak enkel ontstaan uit angst voor maagzweren.... Maar hoefbevangenheid is pas ellendig.

Daarbij hoe mest je je stal?
Iedere dag met een vergrootglas alles helemaal schoon proberen te maken? Dat kost mega veel tijd.

Ik haal zelf alleen de drollen er uit, en als het natte er boven uit komt, schep ik de onderlaag schoon, wat in de praktijk op max 2-3 keer per week uit komt, maar meestal red ik het met 2x. Rest van de dagen alleen mest weg halen.
Hij krijgt ook maar ongeveer 1-2 keer per week schoon stro, dan geef ik wel extra veel, maar doordat ik maar 1-2 keer per week strooi, ben ik over het algemeen veel zuiniger dan mensen die bijna iedere dag strooien en de halve stal leeg trekken.

En dat scheelt ook heel veel tijd. Zelfde geldt voor hooinetten vullen, op een gegeven moment voel je wel hoe zwaar het net ongeveer is.... Dat zou niet super lang hoeven duren.

Ik denk dat met een aanpassing in hoe je werkt, je het zo in zou moeten kunnen richten dat het toch minder tijd kost :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:04

Stal uitmesten (met ruim stro) hoeft niet iedere dag.

Water vullen hoeft niet iedere dag, wei uitmesten ook niet.

Hooi afwegen zou ik niet doen, wij werken met hooitassen hier kun je ook prima mee doseren. Na zoveel afwegen weet je inmiddels wel hoe groot de porties ongeveer zijn.

Ik zou, in jouw geval, een weekschema maken, welke klus op welke dag. Misschien lukt het dan toch om je tijd beter af te bakenen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:17

Zo n hooinet vuller misschien
https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... gLeY_D_BwE
Er zijn ook andere modellen.
Je kan ook de balen wegen zodat je ongeveer weet wat ze per week binnen krijgen ipv per dag.
Om de dag uitmesten kan ook wel misschien al is dat moeilijk loslaten.Een absorberend laagje onder je stro kan al helpen bijv stro korrels of zaagsel ?
Laatst bijgewerkt door Bieden op 01-03-26 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:19

Je kan nog vast nog wat oplossingen vinden om het wat makkelijker en korter te maken maar dan blijft je alsnog 365 dagen per jaar bezig.
Is dat wat je wil of zou een gebaar zijn bij meer rust? Hulp ga andere inschakelen om wat over te nemen of een vol pension stalling.
Is je paard met kwabben overal te dik of zijn het IR bulten?
Bij te dik zou ik minder voeren. Deel vervangen door stro.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:35

Kan je niet iemand inhuren op stal die bijvoorbeeld de netten voor je vult?
Of een ander klusje van je kan overnemen?

En ik zou het gezamenlijke net, niet zo nauw nemen... de ene haf eet meer/snelle dan de ander. En omdat je ook aangeeft dat ze eigenlijk te "dik" worden, zou ik zeker hier naar kijken.
Ook staan ze op stro, dus nooit zonder een knabbel moment. Misschien kan je hier door iets verlagen in je kilo's die je van hooi voert?

Ik heb ook een haf, van bijna 19, en die krijgt ongeveer 6/7kg ruwvoer per dag. (Gemengd hooi/kuil).
Zomers als ie op het land staat, groeit ie weer veel meer van het gras en dan pas ik dit weer aan in overleg met de stal.
(Mijn haf staat op vlas trouwens)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:39

Met hoeveel mensen sta je op stal en zijn er mensen die tegen hetzelfde aanlopen? Misschien kun je dan afspreken om het mesten af te wisselen. Ik werd ook gek van het elke dag naar stal 'moeten', de regel was iedereen elke dag een kruiwagen mesten (bij 24/7 buiten, hooi voeren doen we om de beurt). Nu hebben we een schema waarbij ik twee dagen in de week en om het weekend geen klusjes hoef te doen en op de dagen die ik wel moet mesten haal ik twee kruiwagens weg. Mijn beleving is dat extra mesten eigenlijk weinig extra tijd kost maar die dagen dat je gewoon alleen iets met je paarden hoeft te doen (of gewoon een avond op de bank kan blijven hangen :o) geeft heel veel rust :)
En de standaard hooinetten zijn inderdaad een ramp om te vullen. Zo'n vulhulp heb ik nooit geprobeerd maar bij agradi heb je netten met een soort 'hoepel' (de easy fill volgens mij) die zijn al wat makkelijker om te vullen. Is het geen optie om op de paddock een slowfeeder neer te zetten waar voor meerdere dagen in kan (eventueel met een dubbele laag als je bang bent dat ze alles in een dag opeten?)