Show je schuilstal en do’s en don’ts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Show je schuilstal en do’s en don’ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:48

Nu we in de laatste fase zitten van de aankoop van een huis met grond kan ik concreet gaan nadenken (en offertes opvragen) voor vernieuwing van de schuilstal.

Dat maakt me erg benieuwd naar de stallen die jullie hebben, en welke keuzes je gemaakt hebt of juist achteraf gemaakt zou hebben?

De stal kan nog zo’n 50m2 innemen, en er staat momenteel iets wat gesloopt moet worden, en ik denk dat we voor dezelfde plek gaan. Ik zou het liefste iets neer zetten wat grotendeels open is maar waar ik bodembedekking in kan leggen en in geval van nood/wolf toch af te sluiten is.

Budget is helaas niet oneindig, er moet uiteraard nog meer gebeuren :\

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Leuk, gefeliciteerd! Ik kom volgen Ik zit in dezelfde situatie, alleen krijgen wij over drie weken al de sleutel.

Wij mogen nog 40 m² bouwen. Ik ben van plan om de schuilstal ongeveer 12 meter breed en 3,3 meter diep te maken, omdat we dakplaten hebben kunnen regelen die die diepte mogelijk maken. Daarnaast geef ik de voorkeur aan een brede stal in plaats van een diepe, zodat ze elkaar minder kunnen insluiten.

Gelukkig hoef ik niet na te denken over de afsluitbaarheid, omdat ik daarvoor al een ander gebouw heb. Wel wil ik graag de mogelijkheid hebben om bij de schuilstal een grijpvoorraad hooi neer te leggen, zodat ik niet steeds hoef te sjouwen. Bodembedekking ben ik nog niet over uit..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Binnen liggen platen, hangt voer , buiten is het droog waar overkapping doorloopt.
Heel blij kan ook afgesloten indien nodig

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Hoeveel paarden en spullen moet je erin kwijt? Wij hebben de oude schuur laten staan. Stal is 6,5 bij 4 meter, met 2 deuren, ik zou altijd eerder voor 2 deuren kiezen dan een grote want nu kunnen ze elkaar nooit klem zetten. De stal is hierdoor ook makkelijk te splitsen en de deuren af te sluiten voor als ze op stal moeten. Het is voor een paard en pony echt heel ruim. 2 paarden of 1 paard en 2 kleine pony's zou ook nog wel kunnen maar dan zou ik al liever naar 8 bij 4 gaan ofzo.
Daarnaast is nog een extra stal van 4 bij 4 maar in de praktijk sla ik hier hooi op, paar pakken vlas, mijn kast met spullen staat, 2 tonnen voer er en de rest is poetsplek. Er passen ongeveer 40 kleine baaltjes hooi, of 2 grote (300-400 kilo per stuk) en dan hou ik ongeveer de helft van de ruimte over als poetsplek.
Ik zou daar wel heel graag een bredere deur willen voor de bezorging van hooi, dat gaat denk ik ook nog wel keer gebeuren maar dan moet er denk ik wat staal in. Als ik niet nog een ander deel had in de schuur en een zolder, zou ik meer plek willen voor ruwvoeropslag en de tractor.
Op de grond liggen matten + vlas en ik vind het met regen fijn om binnen te kunnen voeren. Ik voer meestal buiten maar als er flink wat regen wordt voorspelt staan ze graag binnen dus dan eten ze daar en slapen ze ook binnen.

RianneH

Re: Show je schuilstal en do’s en don’ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:49

Ik denk twee (kleinere) paarden en evt een pony, maar zou inderdaad ook graag mijn hooi erin kwijt willen en bij voorkeur (deels) in kunnen voeren. We hebben een grote garage waar in eerste instantie de opslag in kan, maar die zouden we t.z.t. graag anders gaan gebruiken dus liever ook opslag bij de paarden.

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

Wij hebben zelf geen schuilstal, maar laten onze stallen overdag open. Bij ons staan ze ‘s nachts op stal, maar ik zou er sowieso voor zorgen dat de schuilstal ook dicht kan als je er een bij wilt voeren, of bijvoorbeeld voor oud en nieuw

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:33

Vraag eens bij Ir111. Die heeft in mijn ogen de perfecte stal met aparte boxen met lage muren om bijvoorbeeld te kunnen voeren, een groot open deel waar altijd gebruik van kunnen maken en opslag.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Wat toevallig, ik klik net dit topic aan!

Deze foto geeft een aardig overzicht; het loopstal gedeelte (10x10mtr) is altijd toegankelijk. Let op dat je doorgang hoog genoeg is. Een van onze paarden ging liever niet de stal in toen de doorgang 50cm lager was. Nu staat hij wel graag binnen.

Tussen de 2 paarden op de foto een gangetje naar het stuk schuur waar hooi, voer, zadelkamer etc is.

Afbeelding

De stallen gebruik ik dagelijks om te voeren, paarden klaar te zetten als de DA of hoefsmid komt. Of om ze binnen te zetten met oud en nieuw.

De stallen hebben lage wanden zodat de paarden meer ruimte hebben om te bewegen als ze in het hok staan. Op de plekken vd voerbakken liggen rubbermatten, beter voor de voeten. De schuilstal kan ook dicht met grote deuren. Toen het glad was liepen ze los in de schuilstal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:46

Ja ik ben echt fan van je stal :D
Ik vind het echt optimaal en ideaal benutten van je ruimte. Vrijheid waar het kan, aparte plekken wanneer nodig en ook voor jezelf en je spullen genoeg ruimte.