Geschoren paard en deken af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TNIE2021

Geschoren paard en deken af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 12:54

Ohhh dekens..... wat denken jullie:

Wij hebben het eerst geschoren dit jaar in nov. Dekens opgehad t/m nu. Vandaag 13gr met een 0gr deken erop. Morgen 16/17gr en droog, dekentje op of af overdag? KPWNer op de wei overdag en avond in buitenstal.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:05

Mijn pony is ook in november geschoren en de hele winter dekens opgehad. Deze dagen staat hij onder 200 grams met een 0 grams hals ivm wind en regen. Morgen wordt hier 16 graden zon verwacht en weinig wind dus mag hij zonder deken naar buiten *\o/* Ik ben er na werk en dan krijgt hij weer een 100 grams dekentje op voor de nacht. Ik bekijk het per dag en op stal denken ze graag mee.

meggiemeg

Re: Geschoren paard en deken af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:14

Paarden ervaren de temperaturen heel anders dan wij. Wat voor ons nog koud is of fris vinden zij vaak al heel fijn, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar morgen de deken lekker af en je ziet het snel genoeg als ze het te koud vinden zonder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:20

November is al even geleden, zit ie nog erg kort in de vacht?
Ik denk dat de deken morgen prima af kan

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:35

Mijn fjord staat nu kaal buiten…. Die heb ik in oktober in het geheel geschoren en in januari uitgebreid jachtmodel. Maar die heeft het ook echt nooit koud, die stond geschoren te zweten op stal onder een 150 grams bij een paar graad :+.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 13:38

Denk ik ook hoor. Niet heel dik in de vacht maar heeft het volgens mij niet heel snel koud. Daarom vandaag met een 0 gr. Vannacht laat ik die dan op en morgenochtend zonder. Morgen avond er weer op. Hoe sneller van die dekens af hoe beter. Gedoe....
Laatst bijgewerkt door TNIE2021 op 24-02-26 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:42

Het is morgen maar 4 uur boven de 15 graden. Ik zou m lekker op laten. Het wordt namelijk de komende week elke dag zonnig en tussen de 12 en 16 graden. Of wil je al die dagen dan ook overdag de dekens eraf laten? Dan zou ik morgen wel ook eraf laten.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:22

Mijn paard staat sinds nét ook zonder deken. Is begin november geschoren dus heeft al weer flink vacht aan kunnen maken. T is hier heerlijk weer, wel wat fris maar hij heeft t sowieso snel warm. Als wij het nog fris hebben is het al snel warm voor een paard, zij hebben een hele andere beleving natuurlijk.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:47

Mijn fjord is geschoren afgelopen oktober. Staat nu zonder deken want hij stond gewoon weer te zweten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:50

Geschoren zou ik nog niet zonder deken buiten gooien. Ik heb vandaag de dekens van mijn ongeschoren buitenpaarden gehaald, dit weekend van 200 gram naar 50 en nul gegaan, nu bloot.
Morgenavond doe ik regendekens op ivm verwachte regen op donderdag. en ze hebben hooi binnen waar ze beschut kunnen staan.

geschoren zou ik ev in de middag even zonder buiten doen maar snachts nog zeker een deken opgooien.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:03

Ik heb vandaag de dekens af gedaan bij mijn paarden (geschoren rond november)
Lekker even rollen in hun blote velletje. Waarschijnlijk doe ik ze vanavond wel op, morgen weer af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:38

Bij mij gaat er gewoon een lichtere deken op, 50 grams..wil de overgangen niet te groot maken. Dus niet van dikke winterdeken naar niks.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 17:20

Ik vind dekens ook gedoe, mijn paard ook.
Maar als ze het niet warm genoeg heeft is ze niet te rijden zo scherp. Overdag een dekentje op en niets aan de hand. Dus jammer maar helaas.
Ik hou wel rekening met het weer en heb een hele stapel dekens liggen om af te wisselen bij warmer/kouder weer.

Hoe er rekening mee dat het morgen misschien een uurtje heel warm is, maar in de avond flink kan afkoelen.

Elk paard is anders, kijk goed hoe hij het eronder doet. Als het goed is zijn ze nu al bezig zomervacht aan te maken. Maar ik zou nu nog niet met een warme dag de dekens permanent aflaten. Volgende week zou het zo weer kunnen vriezen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 17:56

Rond november stoppen de meeste paarden ongeveer met de echte vacht groei en eind december kan de verharing starten. Goed mogelijk dat er nog steeds weinig op zit dus.

Ik heb mijn teddybeer (met borst/hals/buik geschoren in oktober/november) nu vanaf vanmorgen bloot staan. Maar van de week met regen gaat er gewoon weer een deken op.

Zou goed kijken en voelen wat kan. Deze temperaturen en geschoren lijkt me dat een dunne deken echt nog prima kan hoor. Maar elk paard is anders.