Pensioen 24/7 buiten. Ervaringen gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nixxs

Pensioen 24/7 buiten. Ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:50

Ik ben opzoek naar een pensioenplek en ben benieuwd naar ervaringen van eigenaren die hun paard 24/7 buiten laten staan. Het hele jaar rond.

Op de plek die ik nu op het oog heb staan ze altijd buiten. In een groep. Zomer en winter. Geen dekens. Wel een schuilstal, meerdere voederplekken en voldoende weidegang.Verder kijkt de staleigenaar er niet zo naar om. Natuurlijk krijg je een berichtje als ze zien dat er iets niet goed gaat, maar bv extra bijvoeren of hoefsmid moet je zelf regelen.
Word een paard hier nou gelukkig van. Leven zonder droge stal? Is het echt zo fijn voor ze, buiten leven door weer en wind ?

Hoe denken jullie daarover ?

Brainless

Re: Pensioen 24/7 buiten. Ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

Ik zou sowieso een plek willen waar ze:
A: dekens mogen
B: er voldoende droge, overdekte ligplekken zijn.
C: er in dien nodig is demogelijkheid is tot stalling

Ik heb wat oudjes gehad hier en ben toch voor dat ze met slecht weer en in de winter snachts op stal kunnen.
Vaak gaan ze buiten niet meer liggen en ze kunnen rustig bij/extra gevoerd worden.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:55

Hier staat mijn paard al meer dan 5jaar lang 24/7 buiten.
Bij mijn vorige stal was het drama want paddock was echt te nat

Maar waar ik nu sta zie ik echt wel dat we een mooie clubje van 5 ponys hebben.

Er wordt hier op zekerhoogte gewoon bijgevoerd. Mijn 17jarige merrie krijg bij laatste voerbeurt van hooi haar slobber om de winter door te komen, gewoon tussen de paarden en geen enkele verzint het om er bij te komen.

Oude merrie van staleigenaar krijg 4x per dag senioren slobber ook gewoon in de kudde met even draadje tussen de paddock dicht.

Dus dat is bij ons echt wel fijn geregeld, daarnaast hebben we schuilmogelijkheden maar mijn merrie blijft echt in de regen staan die vind dat echt fijner dan in de schuilstal staan. Als het nou waait zie je ze wel verplaatsen van plek dat ze wat meer uit de wind staan.

Maar zie bij ons 5 gelukkige paarden staan die hier veel meer van genieten dan om in stal te staan.

Het is dus wel belangrijk om juiste plek te vinden waar dekens, voeren drogeplekken wel echt mogelijk is.
Mijn andere pony voer uk zelf bij, maar die weet dat ook gewoon die vind het fijner om dan even uit de groep te staan

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:07

Bij ons zijn stallen die open zijn maar ook dicht kunnen. Dus als een paardje net even wat extra nodig heeft is de mogelijkheid om dan in rust bij te kunnen voeren oid.
Denk dat je naar je paard niet blijven kijken en nooit iets uit moet sluiten
Denk aan deken ,indien nodig. Ja doen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:24

Wij hebben hier verschillende rassen en leeftijden staan. Paardjes die gewoon niks extra nodig hebben, die het prima doen op hooi in slowfeeders en geen deken gebruiken. Maar ook paarden met deken, die extra bijgevoerd worden (leeftijd, gebit oid). Ik heb zelf oo mijn rijpaard geen deken, niet nodig, onze oudere pony heeft er wel 1 nodig en wordt ook ruim bijgevoerd. Als de ruimte er is dekens te gebruiken indien nodig is dat fijn. Anders zou het voor mij geen optie zijn.. hier 2 ruime schuilstallen, wordt meestal in de zomer gebruikt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Mijn vorige paard deed het er goed op. Stond nooit in de schuilstal. Hij had wel een deken op trouwens want geen dikke vacht

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:11

Mijn merrie (30) staat 24/7 buiten in een klein groepje. Dit kan echter alleen omdat dekens toegestaan zijn, en er uitgebreide zorg (o.a. het 3× daags voeren van slobber, maar ook smid en entingen worden centraal geregeld) plaatsvindt. Ook is er een goede schuilstal en wordt de paddock zeer goed bijgehouden.

Voor minder zou ik het niet doen, om de simpele reden dat mijn merrie deze zorg verdient (en nodig heeft). Zo kan ze ook perfect met het 24/7 buiten omgaan en doet ze het denk ik ook beter dan met een deel van de tijd op stal erbij.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:09

Nixxs schreef:
Ik ben opzoek naar een pensioenplek en ben benieuwd naar ervaringen van eigenaren die hun paard 24/7 buiten laten staan. Het hele jaar rond.

Op de plek die ik nu op het oog heb staan ze altijd buiten. In een groep. Zomer en winter. Geen dekens. Wel een schuilstal, meerdere voederplekken en voldoende weidegang.Verder kijkt de staleigenaar er niet zo naar om. Natuurlijk krijg je een berichtje als ze zien dat er iets niet goed gaat, maar bv extra bijvoeren of hoefsmid moet je zelf regelen.
Word een paard hier nou gelukkig van. Leven zonder droge stal? Is het echt zo fijn voor ze, buiten leven door weer en wind ?

Mbt 'verder kijkt de staleigenaar er niet zo naar om' en geen dekens zou ik afhaken. Soms is een deken gewoon nodig...
Mbt 24/7 buiten neem een kijkje in mijn topic [PP] Esprit mag met pensioen in Frankrijk!
Esprit was al wel gewend aan zomers 24/7 buiten maar in de winter kwam ze s'nachts op stal

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Definieer geen droge stal.

Indien er een voldoende grote, ruime droge schuilstal is én ze met relatief droge voeten staan bij de voederplekken (en er uiteraard voldoende ruwvoer en voldoende plekken zijn), zijn paarden daar wel gelukkig mee.

Hoefsmid en bijvoeren zelf regelen: hangt natuurlijk af in welke mate je nog betrokken wil zijn. Kan je zelf dagelijks of meerdere keren per week gaan om een portie slobber bij te voeren indien nodig of wil je het paard ergens afdroppen en nog eens per maand een bezoekje brengen om te checken hoe alles gaat?

Geen dekens zou ik wel even bespreken, is het niet toegelaten of hebben de huidige paarden toevallig geen dekens om?

Indien het niet toegelaten is vind ik het een no go, de meeste (!) oude paarden hebben vroeg of laat wel een deken nodig, bv omdat hun vacht veranderd, ze teveel energie moeten steken in warm blijven, of de spieren gevoeliger worden.
Als het niet toegelaten is zou ik niet verhuizen naar daar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Hier staan ze ook 24/7 buiten, waarvan 1 op pensioen. Maar dat vereist wel een goede schuilplek. Dat kan prima een grote open schuilstal zijn. Die hebben ze hier ook, icm een flinke bomenrij en heggen waar ze ook veel onder/achter staan. Als ze maar voldoende droge ruimte/plekken hebben waar ze fijn kunnen liggen.
Geen deken vind ik wel een ding. Zeker op leeftijd kunnen ze die echt wel nodig hebben om zich warm te houden.
Een staleigenaar die er weinig naar omkijkt, maar zorgt dat de basisverzorging goed is (genoeg eten, drinken, enz.), kan ook als je zelf dagelijks gaat en er stalgenoten zijn waarmee je samen de boel in de gaten houdt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Als er een schuilstal is moet je er wel op letten dat ieder paard er in mag! Soms zijn er bazige groepsgenoten die een ander niet naar binnen laten. Die zie je dan zielig in de regen staan. Idem dito met bakken hooi etc., als die er niet genoeg zijn.Dan worden sommigen steeds verjaagd en kunnen niet eten. Daarom ben ik meer voor s'nachts op stal (individuele box).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Het ligt er ook aan waar je paard tot nu toe heeft gestaan. Als ze gewend zijn zonder dekens veel buiten te staan in een groep is het denk ik het proberen waard. En ik zou inderdaad zelf meerdere malen per week gaan kijken omdat er eigenlijk geen toezicht is.

Wij hebben ze thuis en onze pensioenpaarden gaan gewoon mee in het ritme van de andere paarden. Overdag buiten, 's nachts op stal. Regelmatig aandacht geven. Ik merk dat ze het naar de zin hebben, ze blijven in de eigen kudde, in het eigen ritme. Maar ik snap ook dat dat niet voor iedereen mogelijk is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Ligt denk ik vooral aan de behoefte van je paard. En die behoefte veranderd meestal ook wanneer ze ouder worden. Vaak is een deken dan wel fijn omdat het veel energie kost om zelf warm te blijven. Paarden kunnen dan gewicht verliezen in de winter. Droog en zacht (!) kunnen liggen met voldoende ruimte om op te kunnen staan en een kudde die daarvoor ook de ruimte en rust geeft zal ook zeker voor een ouder paard gewaardeerd worden. En dan heb je nog voeding. Ik vind het bij mijn paarden wel heel fijn dat ik ze op maat kan voeren. Die behoefte is voor elk paard anders en veranderd ook door omstandigheden. Dus kun jij daar zelf dagelijks in voorzien of is dat vanuit de stal geregeld. Soms zijn meerdere voerbeurten per dag wenselijk en een oud paard met een slecht gebit doet er ook wat langer over.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:04

Mijn senior is van 23/7 stal (als manegepony) naar 24/7 buiten gegaan toen ik hem kreeg om hem een goede oude dag te geven.
Wel had hij een droge schuilstal waar hij kon liggen en heeft hij in de winter dekens gedragen.

En voldoende ruwvoer was ook aanwezig.
Rest van de verzorging deed ik verder zelf.

Een senior in een groep waar dekens niet zijn toegestaan zou ik liever niet doen, je weet nooit hoe de vacht zich houdt bij ouder worden.
Bij ppid bijvoorbeeld (wat de mijne kreeg toen hij een jaar of 29 was) krijgen ze wel veel haar, maar niet zo windwerend en zeker niet goed waterafstotend.
Dan wil je daar dus wel een windwerende en waterdichte laag overheen kunnen aantrekken.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Nixxs schreef:

Zou ik niet doen. Helemaal als een paard ouder wordt vindt hij het heerlijk om droog te liggen en als dat nodig is een deken om te hebben om de oude botten warm te houden. Eigen ervaring. Mijn mini's nu staan echt niet buiten als het hoost of sneeuwt ofzo, dan gaan ze zelf in de stal, dus ik zal het een paard nooit aandoen om 24/7 buiten te moeten staan, vreselijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Een goede stal is wel essentieel. Met dit weer wil ik gewoon altijd een droge plek voor ze hebben om te kunnen liggen.

Die van mij staan 24/7 buiten, maar hebben een verharding voor hun stal waar de hooinetten hangen. En ze hebben beide een stal die altijd open staat. Dus beide hebben een plek om droog te kunnen liggen. Die van mij maken ook regelmatig gebruik van de stal. In de zomer voor de hitte en nu als het regent of heel hard waait.

En ik zou wel als minimale eis willen dat er dagelijks toezicht is. Ik merk het nu met mijn oudje. 26 jaar nooit ziek, maar het afgelopen jaar toch al een paar keer de dierenarts erbij gehad voor koliek en bevangenheid. Dan moet je er niet aan denken dat dat pas dagen later opgemerkt wordt.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:46

Mijn pony heeft 9 jaar 24/7 buiten gestaan. Stond op een prima plek (had in de winter een deken op). In september 2023 moeten verhuizen naar de huidige plek ivm zijn gezondheid waar ik hem 's nachts op stal kan zetten en met echt heel slecht weer binnen kan laten.
Hij is er zo van opgeknapt. In het voorjaar/zomer staat die wel zo nu en dan een nacht buiten. Zeker met echt warm weer.

Kijk dan ook goed bij 24/7 buiten ook echt goed past bij je paard.
Het klinkt mooi, maar faciliteiten moeten goed zijn en je paard moet zich er ook goed bij voelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Het zal per paard anders zijn.

Mijn sjimpie was een baasje.
Dat deed hij in zijn jonge jaren door een oor te draaien.
Maar met het ouder worden was hij dat kwijt, dus moest zijn overwicht groter en groter worden.
Maar zijn plek opgeven...nee echt niet.

Dat koste hem veel energie.
Dus waar ik ze ook een tijd 24/7 buiten had, ben ik ze in de nacht weer binnen gaan zetten.
Zo was hem extra voeren makkelijker, maar vooral de rust die hij dan had, dat heeft hem echt goed gedaan.

Daarnaast was zijn ppid vacht niet meer waterdicht.
Dus zonder deken was ook geen optie meer.

Ze hadden een grote schuilstal, lagen ze zeker, maar ook vaak genoeg niet.

Het zal echt aan de samenstellen van de paarden en het paard zelf liggen of het werkt.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:59

Zou ik niet willen, een ouder paard heeft gewoon vaak meer zorg nodig. Op het rusthuis waar mijn paarden hebben gestaan stonden ze bij goed weer 24/7 buiten maar mocht eventueel gewoon een deken op of was er mogelijkheid tot bijvoeren. Sloeg het weer op stonden ze lange dagen buiten maar in de nacht op stal (individueel of grote groepsstal, wat er bij het paard past). Werden ze bijgevoerd en is er gewoon net in die periode dat ze het moeilijker hebben een stukje meer aandacht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Nixxs schreef:

Kort antwoord: nee. 24/7 in de nattigheid zonder enige droge plek is simpelweg verwaarlozing. Daar durf ik best stellig in zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:55

Die van mij staan zo,en dat gaat prima, maar wel met dekens op :j
Mijn oude merrie wil helaas niet binnen, dus leeft ze buiten.
En er is genoeg droge schone plek om te liggen, dus dat is fijn.

Een schuilstal is mooi,maar als die geclaimd worden door andere paarden en die van jou staan alsnog er naast in de regen en sneeuw te kijken dan heb je er niks aan :n

Zou zeker bij dat soort plekken een tijdje gaan kijken hoe de groep met elkaar om gaat, of er geen gedoe bij hooiplekken is dat paarden worden weggestuurd.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:53

Dankjewel voor jullie reacties.

Ik geloof dat 24/7 buiten zeker heel fijn kan zijn, maar de nattigheid en geen droge plek is voor mij toch wel een dingetje en dat lees ik nu bij jullie reacties ook wel terug.
Geen deken zou voor nu geen probleem zijn, maar wie weet straks wel.
En er is geen stal als je die nodig hebt, om welke reden dan ook.
Een kennis staat op een stal, pensioen, zomers 24/7 buiten, winter overdag buiten, nacht in een eigen stal met deken op, dat is dan meer de richting wat beter bij ons zou passen.

Gelukkig heb ik geen haast, ik kijk rustig verder.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:58

Is dit in Leyrat ?

JeaDH schreef:
Nixxs schreef:

Mbt 'verder kijkt de staleigenaar er niet zo naar om' en geen dekens zou ik afhaken. Soms is een deken gewoon nodig...
Mbt 24/7 buiten neem een kijkje in mijn topic [PP] Esprit mag met pensioen in Frankrijk!
Esprit was al wel gewend aan zomers 24/7 buiten maar in de winter kwam ze s'nachts op stal

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:02

Een paard op pensioen 24/7 in de met voldoende ruimte om zacht en droog te liggen in een schuilstal is echt helemaal prima.

De rest van je verhaal zou ik op afknappen. Veel oudjes hebben toch net even wat meer special care nodig als een dekentje, soms een ijzertje of ander beslag als de voeten niet meer zo goed groeien, extra bakjes voer, medicatie (PPID medicatie bijvoorbeeld).

Mijn senior van bijna 26 staat al zijn hele leven ongeveer 24/7 in groepsverband (behalve 1,5 jaar dat ik hem ergens op stal had staan waar hij 's nachts op stal ging). Het buiten leven is het probleem vaak niet, de omstandigheden daarentegen wel..