Helaas na 2 keer laten slijpen zijn de heiniger saphir messen nog steeds "bot" Meer mensen die deze ervaring hebben? Heb ze ook al eens elders laten slijpen maar helaas met hetzelfde resultaat. Vind het erg vreemd, voor €85 voor een paar messen verwacht je toch dat ze wel langer mee gaan dan 3 keer scheren
heiniger heeft een andere vorm dan bijvoorbeeld de aesculap messen. De Heiniger lopen iets rond is mij verteld, dat vereist een andere slijptechniek, dat kan niet iedereen. Wij laten onze messen bij Agib slijpen, maar ik weet niet of die ook voor particulieren slijpen.
Ik vind bot na 3x een paard scheren niet zo raar eigenlijk.
Eatshay
Geplaatst: 21-02-26 11:44
Geen idee hoe anderen dat doen, maar na 3x scheren is toch alles bot? Ik scheer er max 2 voor ik weer laat slijpen. En ik weet niet wat voor paarden jij scheert, maar als ik bv een Tinker of koudbloed met dikke ondervacht en flinke sokken scheer, zorg ik voor de zekerheid zelfs bij maar 1 paard dat ik reservemessen bij me heb. Die zijn vaak niet perfect schoon door huidvet in de ondervacht en zand in de sokken en dat vréét messen. Ik scheer ook met Heiniger Saphire trouwens.
Laatst bijgewerkt door Eatshay op 21-02-26 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
juval
Geplaatst: 21-02-26 12:21
SansaS schreef:
Ik vind bot na 3x een paard scheren niet zo raar eigenlijk.
ik lees dat de messen bot zijn na 2 keer slijpen.
Konstantine
Geplaatst: 21-02-26 12:26
Waar heb je laten slijpen, TS? Sensei Nederland geeft 10 dagen garantie op slijpwerk, hij is niet de goedkoopste maar dan kun je er mee terug / ze opnieuw opsturen. Misschien heeft jouw slijper ook zo'n garantie.
Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Over Paarden & Markt
Die kopjes slijpen komt best nauw en dat kunnen veel niet... dus ik zou ze toch naar een goeie slijper brengen. Ik doe ze altjjd naar van der graaf de molen in dedemsvaart.
EngeltjeS
Geplaatst: 22-02-26 12:23
Heb je ze wel goed aangedraaid op je apparaat? Niet te strak of te los? En hoe schoon is je paard als je begint met scheren? En heb je geolied vooraf? Allemaal vragen... ik mis nog wat info.
Want 2x zo snel bot, zegt misschien wat over de manier van gebruik?
Ik heb het zelf niet met mijn eigen spullen, maar op stal wel eens gezien dat Saphir messen echt kieskeurig zijn qua slijpen. Als ze niet goed geslepen worden blijven ze gewoon “bot” aanvoelen, zelfs als ze net terug zijn. Misschien toch eens een andere slijper proberen?