Bodembedekking kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurdelys

Bodembedekking kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 10:40

Hoi allemaal!

Op onze doe het zelf stal gaan we binnenkort over op andere bodembedekking gezien de stro leverancier ermee stopt. Nu ben ik daar ergens blij mee, gezien die van mij graag alles begraaft in het stro en ook veel stro opeet :') Ze heeft overigens onbeperkt kruidenhooi in grote netten dus komt niks tekort qua knabbelen.

Nu sta ik voor de keuze welke bodembedekking ik dan wil aanschaffen. De kosten maken mij niet heel veel uit, gaat vooral om het praktische gedeelte. Welk strooisel is het meest geschikt voor een merrie die veel plast in de stal en graag rondjes loopt? Zaagsel of houtkrullen? Of nog een andere bedekking waar ik niet aan gedacht had? Ik zag ook dat er grove en fijne houtkrullen bestaan, teveel keuze :')

Ik heb ook een vriendin gehad die de paarden op zaagsel had en af en toe iets van poeder erin deed voor de plasopname.. weet iemand hoe dit heet evt? En is zaagsel fijner of houtkrullen? De stal wordt elke dag uitgemest en niet opgepot oid. Vlas vind ik niet prettig werken met deze merrie.

Popstra

Re: Bodembedekking kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:49

Ik heb hier nu 10 jaar gehakseld koolzaadstro in de stallen. Dat is dagelijks drollen er uit en 1x per week de natte plas plekken verwijderen en dan 1 baal er bij.

Ik heb ook 1 stal met Aubiose. Dat werkt top!!!
Goede dikke laag er in en dagelijks de mest verwijderen. 1x per maand het natte er uit halen!
Blijft droog en je ruikt niks. Mooie stevige vlakke bodem creeer je er mee. Ik ga daar nu al de stallen mee doen.
Is wat duurder in aanschaf maar je gebruikt veel minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:32

Ik heb werkelijk een hoop geprobeerd en heb nu al jaren houtkrullen; het wordt niet gegeten (als enige) en is makkelijk uitmesten. Je moet wel een loonwerker hebben die het hebben wil, want het kan niet naar een championbedrijf.
Je hebt fijne en grove houtkrullen en de grove krullen gaan langer mee, maar bij de shet heb ik liever fijne anders vind ik de drolletjes helemaal niet meer terug :)
Zaagsel/houtmot zou ik niet willen, dat is veel te stoffig voor paarden.

Vlas is scherp en glad (en werd gegeten).
Strokorrels ging in de hoeven zitten net als sneeuw (en werd gegeten)
Houtkorrels idem (werd wel minder gegeten)
Beiden waren in gebruik veel duurder als de verkopers zeggen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:45

Ik vind alleen krullen het fijnste, maar deze zijn in verhouding best duur. Ik heb ze zelf nu al een langere periode gemengd op krullen gemengd met vlas staan en haal 1x in de week de rode plekken eruit en elke dag de drollen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:47

Ik vind zaagsel persoonlijk veel te stoffig. Vlas werkt prima, maar is inderdaad vrij glad en scherp. Mijn voorkeur gaat nu uit naar gehakseld stro, maar ook bij dat wil je niet dat je paard dat naar binnen gaat werken. Af en toe een hapje kan geen kwaad, maar als ze het echt naar binnen schuiven omdat ze het lekker vinden is dat niet echt handig..

Het neemt wel enorm goed op. Op normaal stro had ik echt zo'n bizar vieze stal elke dag. Hoe veel stro ik er ook in gooide en hoe zuinig ik uitmestte, hij lag elke nacht op een kale bodem te dweilen in zijn eigen urine. Oppotten lukte niet. Met gehakseld stro kon ik wel oppotten en bleef hij droog. Echt een verademing.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:57

Strokorrels, die zijn echt zó ideaal, mijn paarden aten/eten er niet van, dat schijnen sommige wel te doen, of houtkorrels, werken hetzelfde als strokorrels.

Ik heb tussendoor nog wel eens vlas geprobeerd, maar dat werd 100x sneller nat als die strokorrels

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:00

Voor varkens in stal werkt niks fijner dan stro.
Eigenlijk werkt letterlijk niks fijn. Maar das ook wat. Dus ik zou zeggen stro.

Vlas, strokorrel etc moet je wel oppotten anders heb je er geen effect van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:45

Ik ben fan van gehakseld koolzaadstro.
Grove houtkrul vind ik ook nog wel oké. Maar komt qua gemak bij uitmesten net op de tweede plaats.

Vlas ook gehad en op zich was ik daar wel lang tevreden mee, maar nu zou ik er niet snel naar teruggaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:57

Door de jaren heen vanalles al geprobeerd.
Gehakseld stro, strokorrels (diverse merken) , zaagsel. Maar ik blijf terug komen op Vlas.

Ik pot niet op.
Elke dag drollen eruit en 1 keer in de week de plasplek.

Wel dikke dikke laag er in. Anders staan ze idd vies.

Waar je ook rekening mee moet houden is de afvoer.

Sommige bedrijven nemen enkel stro (producten) af.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:55

Doe ik ook met strokorrels, ik pot niets op, als de stal leeg is, gooi ik er 5 zakken in, daarna heb je echt amper werk, je haalt elke dag de mest eruit en harkt de stal aan, op een gegeven moment heb je een natte plek , die haal je eruit en gooit er een nieuwe zak korrels in, uiteindelijk wordt na weken de stal wel viezer, maar dan halen we hem weer leeg, en begint het ritueel van voor af aan.. voordeel is dat de korrels eigenlijk zo goed als vergaan op de mesthoop, dus je houdt een heel "schone" mesthoop

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:56

Ja die strokorrels werkt idd hetzelfde als Vlas. Zo deden wij dat ook :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 15:29

Nou zo heb ik het ook gedaan; 5 zakken in een lege stal en wekelijk a er bij. Maar daar hield ik geen schone stal bij en zelfs met 2 zakken per week er bij was het net aan.
Dan liever 1 zak houtkrullen in een week.

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 15:44

Ik gebruik al jaren hemparade met eucalyptus minder glad als vlas is wel iets duurder werkt voor de rest hetzelfde elke dag drollen eruit en ongeveer 1 keer per week het ergste aan nat eruit maar alleen wat nat is op de bovenlaag onderlaag blijf je vanaf en dan een baal erbij( in de zomer is dit bij mij minder vaak nodig in de winter soms wat vaker). Ik haal de stallen maar 1 keer per 1 a 2 jaar helemaal leeg .
Ze staan bij mij alleen niet vast op stal kunnen altijd naar buiten dus dat zal ook wel schelen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:34

Ik ben fan van gehakseld koolzaadstro. Dagelijks drollen eruit en plasplekken als het roze gekleurd is. Eens in de week een nieuw pak erin en na een paar weken helemaal leeg en opnieuw vullen.

Geen gedoe met afvoeren en het verteerd enorm snel en goed, dus je mesthoop klinkt ook behoorlijk in.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:46

Ik heb ook van alles geprobeerd,maar mijn 2 merries staan op houtkrullen en nu geef ik ze er ook stro bij (erg koud,dus hebben ze sws wat te knabbelen)

Ik heb een paard op proef gehad vorige maand en dat was echt hopeloos op houtkrullen
Die had ik op stro staan en dat werkte het beste.

Strokorrels en houtkorrels ook geprobeerd,maar dat werkte toch niet zo goed (ander paard,maakte er ook een bende van)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:54

Koolzaadstro (rapsodie) staat hier echt met stip op 1!
Neemt veel vocht op, het mest makkelijk uit en is niet glad.
Helaas wel wat duurder geworden.

Daarom staan ze bij mij nu op vlas, iets minder fijn, beetje glad, maar verder ook prima.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:11

Das gladde met vlas heb ik enkel in een lege stal weer vol gooien.
En dan sprenkel ik met een gieter een klein beetje water op de grond en dan plakken de onderste vlasjes daaraan. En schuift het niet meer.