Betaling voor mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Betaling voor mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 22:21

Wij hebben een kleine 2 hectare grond bij huis, nou komt er 1 of 2 x per jaar een boer die zorgt dat er mest geïnjecteerd wordt.
Nou begreep ik van een kennis dat ze jaarlijks ruim 300 euro vergoeding krijgt omdat ze bij haar mest mogen brengen.

Hoe zit dat bij jullie?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 22:57

Dan heeft de boer het mest papier van het stuk land, bedrag is afhankelijk van de grote van het perceel. Wanneer er wel of niet een mest papier op het land zit kan ik je niet vertellen. Boer hier in de buurt heeft ook het mest papier van ons land. Wil niet zeggen dat hij er ook serieus mest overheen rijdt.

germie

Re: Betaling voor mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:27

en niet altijd wordt er voor betaald. Soms krijg je de mest gewoon gratis, en dan wel in overleg wanneer. Is voor je stukje land wel gunstig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:10

Hier word met gesloten knip geruild.
Hij mag hier mest rijden maar in ruil maait en draait hij ons hooiland.

Pas kwam er nog iemand die dan zelfs het pakken maken er ook nog wel bij wilde doen in ruil.
Maar daar hebben wij van afgezien omdat die eerste gewoon al 20 jaar fijn gaat.
Dus in in die zin is het enkel steeds meer waard geworden.

Maar het ligt ook aan je grote. Is het werkbaar.
Heb je alles opgedeeld in stukjes dat ze amper kunnen keren zullen ze minder happig zijn tegenover flink wat meters kunnen maken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:38

Wij krijgen geld voor mest dat bij ons op het land komt.
Wij betalen om onze paardenmest op te laten halen. En een deel rijden we zelf uit.

Gaat dan ook op papier met officiële metingen etc. Wij hebben de plaatsingsruimte vrij

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:39

Wij hebben meerdere paardenhouders waarbij wij (runder)mest brengen. Wij betalen daar inderdaad voor, máár dan moet het wel echt 'wit' zijn en dat wij die grond mogen intekenen in onze boekhouding. Anders hebben we er helemaal niets aan.

En het land moet wel voldoende groot zijn én makkelijk toegankelijk. Het liefste ook echt grote percelen en niet opgedeeld in kleine stukjes. Anders is het ook alleen maar 'gedoe' en niet de moeite waard. En uiteraard moet het ook wel iets in de buurt zijn voor ons, anders worden de transportkosten veel teveel.

We hebben ook wel eens (particuliere) buren gehad die ook vroegen om mest, maar die wilden niet dat we hun land intekenden. Die mensen waren bang dat het land dan ons 'eigendom' zou worden, dat is enorme onzin natuurlijk, maar als wij het niet intekenen zijn we illegaal bezig als we daar mest heen brengen.
Jaren geleden was dat allemaal nog niet zo'n punt, maar tegenwoordig kan dat echt niet meer en dan doen wij het dus ook niet.

Het is trouwens wel verstandig om dat zo snel mogelijk aan te kaarten, want het land moet zijn ingetekend vóórdat het weideseizoen begint (en dat is al bijna, vanaf 16 februari mag je mest uitrijden).
De prijzen zijn wat regiogebonden, maar volgens mij hebben wij vorig jaar 500 euro p hectare betaald. Hier willen we dan wel een soort 'factuurtje' voor krijgen voor onze boekhouding.
Uiteraard kan je het ook met gesloten beurs doen als er dan bijvoorbeeld voor je gehooid word ofzo, dat zijn ook prima constructies.

Het is trouwens wel handig om dit zo snel mogelijk aan te kaarten, want het land moet ingetekend zijn voor een bepaalde datum in het jaar (ik dacht 1 maart, maar weet het niet zeker).

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:55

Klopt, mijn buren hebben mijn land ook ingetekend en krijgen daar inderdaad een bedrag voor.
Ik vind het prima, in ruil daarvoor mogen ze het dan ook komen bemesten.
Ik heb overigens geen idee hoe groot dat bedrag is hoor.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:58

Wij ruilen ook, mest uitrijden in ruil voor stalmest afvoeren en gras maaien/schudden/duinen.

Mest afvoeren is voor boeren momenteel heel duur, dus zij zijn er mee geholpen en wij ook.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 15:20

DuoPenotti schreef:
Hier word met gesloten knip geruild.
Hij mag hier mest rijden maar in ruil maait en draait hij ons hooiland.

Zo gaat het bij ons ook, af en toe krijgen we aan het eind van het jaar nog wat geld toe (als we bijvoorbeeld maar één keer gehooid hadden ipv twee keer)

Echt een win win situatie <3