Ruin bij Merriegroep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikbencarmen

Ruin bij Merriegroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 11:40

Hoi!

Wat is jullie ervaring wat betreft het inscharen van een ruin bij een merriegroep?

Het gaat om een groep van 6 merries met wat hengstigheid af en toe en 1 rustige ruin die er al bij staat.
Nu komt er een 3 jarige net gecastreerde ruin bij die de laatste tijd apart heeft gestaan bij de fokker.

Zouden dit goed komen of is jullie ervaring dat de kans groot is dat hij gaat dekken?

Duhelo

Re: Ruin bij Merriegroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:44

Als die gecastreerd is en nooit eerder gedekt is dat risico niet groter dan bij een willekeurige andere ruin.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:02

Wacht wel een week of 8, maar daarna kan dat prima als hij geen dekneigingen heeft.
De ene ruin (en merrie ook) reageert daar anders op dan de andere, dat is toch afwachten.
Hier 2 ruinen en 1 merrie, dat gaat prima.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:41

Edit: net gecastreerd zou ik idd ook wel 6-8 weken na castratie wachten zodat de hormoontjes volledig weg zijn, ik had over dat stukje heen gelezen.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:42

Tja, kan beide kanten op gaan. Het gaat sowieso voor 'ruis' zorgen. Kunnen de ruinen niet samen staan, zonder de merries?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:48

Ik zou het niet doen, de kans op onrust/jagen is zeer aanwezig met 2 ruinen en als er ook nog 'gedekt' wordt loop je bij de merries kans op verwondingen en ontstekingen door een 'vuile' ruin en moeilijk/niet drachtig worden als een van de merrie-eigenaren eens een veulen wil fokken (met een echte hengst uiteraard :) ).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:04

Ik heb al jaren een kudde van 4 merries en 1 ruin en eigenlijk nooit problemen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:02

Mijn oude ruin gaat prima met de merries.
Er heeft een tijdje een andere ruin bij gestaan en die gedroeg zich als een hengst naar mijn ruin, met andere woorden, hij moest zorgen dat hij zich uit de voeten maakte. Door zijn leeftijd en artrose was hij niet snel genoeg en zat dus onder de forse beten bij zijn schoft en wonden van het weg geslaan worden.
Die andere ruin moest toen van de stal eigenaren een andere plek zoeken.
Ik denk dus dat het wel een risico is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:18

Kan je geen 2 groepen maken?
6 merries samen en 2 ruinen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:22

De nieuwe ruin zou ik in elk geval een tijd apart zetten. Merries worden sws hengstig zodra er een nieuwe vent bij komt, dus even afwachten hoe leuk ze hem vinden, en hoeveel last hij nog van zichzelf heeft. Of het klikt met de andere ruin is even aanzien, anders zou die erbij kunnen.
Na een maand of 2 a 3, als ze niet te veel belangstelling voor elkaar hebben, en beste zodra er weer vers gras is, bij elkaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:23

Kan goed gaan... Maar bij inscharen worden alle merries gegarandeerd hengstig, knappe vent die dat negeert. Ik zou hem er dus pal naast zetten, ze echt een flink aantal weken aan elkaar laten wennen over de draad.
Als de gemoederen weer wat kalmer zijn zou ik inscharen.
Mooiste zou zijn wanneer dit op gras kan, dan is iedereen toch druk met eten..... scheelt..... en zorg voor voldoende ruimte. Inscharen op een kleine ruimte is niet slim.

Het gebeurt heel vaak wel 'even' en kalmeert daarna om meestal niet meer terug te keren. Voorkom het gewoon door ze eerst te houden zoals hierboven omschreven, en geef desnoods wat monnikspeper.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:29

Eens met ninx.
In het begin was het hier even heeeeel onrustig met 2 ruinen en 2 merries. Ik heb ze langer naast elkaar gehad dan ik in eerste instantie dacht nodig te hebben. Ik heb mijn hart toen vastgehouden voor de lange termijn.
Maar nu is het een heerlijk clubje samen. Helemaal NIKS meer over van dat extreme gedrag naar elkaar toe in het begin.

Dus ja, in het begin kan het best even onrustig zijn. Maar als ik ze nu samen zie is het dat zeker gewoon waard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:34

pol013 schreef:
Eens met ninx.
In het begin was het hier even heeeeel onrustig met 2 ruinen en 2 merries. Ik heb ze langer naast elkaar gehad dan ik in eerste instantie dacht nodig te hebben. Ik heb mijn hart toen vastgehouden voor de lange termijn.
Maar nu is het een heerlijk clubje samen. Helemaal NIKS meer over van dat extreme gedrag naar elkaar toe in het begin.

Dus ja, in het begin kan het best even onrustig zijn. Maar als ik ze nu samen zie is het dat zeker gewoon waard.

Probleem is vaak inderdaad dat men niet voldoende tijd neemt, of de ruimte niet heeft om het inscharen slim aan te pakken.
Maar het is echt het beste.
Want zo'n nieuwkomer (ruin) mag dan weer vertrekken, maar was het met geduld en beleid aangepakt dan had het goed kunnen slagen. En dat is zonde, want van veel verhuizen worden paarden helaas niet beter.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 18:45

Dit valt op voorhand niet te zeggen. We hebben groepen gehad die goed gingen, we hebben groepen gehad die we uiteindelijk moesten opsplitsen. Erg afhankelijk van ruin en merries.

Dat die nu alleen staat, vormt wel een extra uitdaging bij het inscharen. Ik vraag me af waarom mensen dat met jonge paarden doen. Die eerste jaren zijn zo cruciaal.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 07:54

Zo te horen zou erheen kans van slagen moeten zijn. Dan gaan we gewoon heel veel tijd ervoor nemen en hopen dat het goed komt.