Blanke geplette haver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Blanke geplette haver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:21

beste bokkers,
zijn er nog paardeneigenaren die blanke geplette haver voeren? als aanvulling op de (basis)brok, bijvoorbeeld door de brok heen gemengd. En hoeveel voer je dan? Dit om meer power te krijgen in de looplust van een paard.

carika

Re: Blanke geplette haver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

Jaren gevoerd en goede ervaringen mee bij sportpaarden. Let op als het geplet is blijft het niet lang houdbaar, eigenlijk wil je haver het liefste zelf pletten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Bij ons kregen ze vroeger 6-9 voerscheppen per dag, dus kilo of 2,5-4. Gewone warmbloeden in de basissport. Qua energie imo geen enorm verschil tov paarden die vergelijkbare hoeveelheid sportbrok of muesli eten.

Gewoon sportbrok of muesli voeren ipv basisbrok is in Nederland makkelijker en meer gebalanceerd denk ik.

Ik heb ook altijd geleerd dat men geplette haver eigenlijk niet langer dan enkele dagen na het pletten moet willen bewaren ivm verlies van voedingsstoffen, bij ons werd het dagelijks vers geplet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:43

wij voeren naast hooi, alleen maar ongebroken gele haver. Ze vinden het lekker, gaan er goed op en zien er goed uit. Ik zie echter niet meer energie, dan die, die op brokken staan op de trainingsstal. Pletten kunnen ze overigens zelf heel goed door te kauwen.

Geplette haver heeft in de zakken waarin je het koopt, geen enkel voordeel meer. Pletten moet je binnen een paar uur voeren. De voedingswaarde en serotonine achtig stofje zijn anders 'kwijt'.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Ik voer gewoon haver, koop je in Duitsland voor 10 euro per 25kg. STuk goedkoper dan in Nederland.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:35

nu zit ik toch te twijfelen, was de blanke haver van vroeger, die je door de brokken mengde, geplet of gepunt? Want verlies van voedingsstoffen, dat moeten we niet hebben :-(

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:37

Geen idee dat is maar net wat je koopt. Zowel geplette als gepunte haver is al eeuwig te koop. Ik vermoed eigenlijk wel dat het geplette haver was.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:30

Fly_high schreef:
Bij ons kregen ze vroeger 6-9 voerscheppen per dag, dus kilo of 2,5-4. Gewone warmbloeden in de basissport. Qua energie imo geen enorm verschil tov paarden die vergelijkbare hoeveelheid sportbrok of muesli eten.

Gewoon sportbrok of muesli voeren ipv basisbrok is in Nederland makkelijker en meer gebalanceerd denk ik.

Ik heb ook altijd geleerd dat men geplette haver eigenlijk niet langer dan enkele dagen na het pletten moet willen bewaren ivm verlies van voedingsstoffen, bij ons werd het dagelijks vers geplet.

Mag ik vragen waarom je 9 scheppen voer aan een paard geeft in de basissport?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

Ik voer gepunte haver, vond geplette te stoffig, en vul aan met een balancer.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:50

Kabayo schreef:
Fly_high schreef:

Mag ik vragen waarom je 9 scheppen voer aan een paard geeft in de basissport?

9 scheppen geplette haver is een kilo of 4, helemaal niet boeiend veel voor een groot (+/- 175cm) warmbloed paard dat regelmatig moet springen. Zat paarden in Nederland die 4 kilo brok eten op een dag.

Sommige warmbloeden moeten gewoon veel eten om een beetje fatsoenlijk op gewicht te blijven.