Extra zand op paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Extra zand op paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 10:57

Lees geregeld dat mensen zand laten storten op hun paddock. Wij willen ook op het stuk grond voor de schuilstal wat extra zand laten storten. Nu vraag ik me af:
- wat voor zand heb je daarvoor nodig ?
- bij wat voor leverancier moet je daarvoor zijn?
- kan het zand daar ook gestort/gebracht worden (moet de leverancier nl eerst door de bak heen)?
- en zo niet, wat is een handige manier om het zand zelf te verplaatsen ?

Denk dat we met iets van 3 kuub zand genoeg hebben. We staan op zandgrond (bij het duin in de buurt).

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:29

Als het goed water moet doorlaten zou ik kiezen voor cycloonzand of mc3 zand ( cycloonzand is ietsjes goedkoper ).
Er zitten verschillende bedrijven door het land ( kijken welke in de buurt zit , uiteraard hoe dichterbij hoe goedkoper ). Je kunt even googelen op het desbetreffende zand .

Vaak kunnen bedrijven dit wel brengen, wel afhankelijk hoe makkelijk ze met de wagen dichtbij kunnen komen, ze kunnen rijplaten neerleggen als ze met een grote wagen komen.

Het zelf verplaatsen en uitrijden is makkelijk met een klein shoveltje ( die kun je vaak wel ergens huren ), of een loonbedrijf vragen in de buurt.

Vergis je niet in het zand kwa hoeveelheid, je hebt vaak meer nodig dan je denkt, dit kun je even overleggen waar je het zand gaat bestellen.

Ik weet niet wat het doel is van het zand maar ik zou wel beginnen met een laag van 25 cm, zand klinkt behoorlijk in nog en je wilt niet dat het snel vermengd met het zand eronder .

Princesj

Re: Extra zand op paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:42

Ik laat drainagezand storten, wij zitten op klei. Ik bestel het zand online bij de gene die het goedkoopste is op dat moment inclusief levering voor de deur. Het gaat hierbij wel over hoeveelheden per 20 kuub. Wij gebruiken rijplaten om de rijbak te beschermen en rijden het zelf in met de shovel, alles gehuurd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:51

Ik heb vorig jaar zand laten storten op een stuk van zo'n 4x15 meter. Daar had ik 5 kuub voor nodig, voor een laagje van 15-20cm ongeveer (ene kant was meer nodig dan de andere). Hier op zandgrond is dat prima. Ik had zo nog wel 2 kuub extra kwijt gekund, dus bereken dat goed. Het klinkt ook nog wat in.
Ik heb drainagezand via een loonwerker laten komen. Dat was het goedkoopste en werkt prima. Neem niet te fijn zand, dat klinkt te snel in.
Hier werd het met een vrachtwagen gewoon gestort op de plek waar ik wilde. Maar dat betekent dus wel dat er een vrachtwagen over je terrein rijdt. Wij hebben de gestorte berg wel zelf moeten verdelen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:56

- wat voor zand heb je daarvoor nodig ?
- Je hebt veel verschillende opties, maar meestal is M3C zand (relatief duur, waterdoorlatend en laat zich verdichten; stevig worden), drainagezand (gemiddelde kosten, heel erg goed waterdoorlatend maar blijft mul), straatzand (gemiddelde tot lagere kosten, laat goed water door en goed verdichten). Ik ben zelf het meest positief over drainagezand met een fijnere korrel of straatzand met grovere korrel voor een paddock en wissel deze af om een fijne bodem te krijgen voor paddock en longeerkraal.

- bij wat voor leverancier moet je daarvoor zijn?
- Is net hoe je het zelf aan wilt vliegen, je kunt via je plaatselijke loonwerker regelen, is wel makkelijk als je het ook wil laten uitspreiden oid. Het goedkoopste ben je direct via de zandwinning en zij kunnen je evt ook vertellen wat voor zand/korrel grote er op het moment is. Maar of zij kleine hoeveelheden leveren is de vraag. Wat je ook kunt doen is het via zandcompleet.nl bestellen. Iets duurder, maar zij kunnen ook goed adviseren met ervaring wat betreft paarden en paddocks.

- kan het zand daar ook gestort/gebracht worden (moet de leverancier nl eerst door de bak heen)?
- Een vrachtwagen met zand wil liever niet van de verharding af, maar kan wel een paar meter achteruit in bv een paddock rijden. Door een rijbak dmv rijplaten oid zou je moeten overleggen met de transporteur.

- en zo niet, wat is een handige manier om het zand zelf te verplaatsen ?
- Bij 3 kuub zou ik adviseren het ervoor te laten storten en het zelf met een kruiwagen naar de juiste plek te brengen. Of via loonwerker, of misschien ken je wel iemand met een minitrekker met grondbakje oid die het kan verspreiden.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 12:53

Weten jullie hoe dat zit qua vergunningen? Ik vermoed dat zomaar m3c of drainagezand storten niet mag, maar wordt nog niet helemaal wijs welke vergunning hier dan wel voor zoi moeten.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:01

Myrsky schreef:
Weten jullie hoe dat zit qua vergunningen? Ik vermoed dat zomaar m3c of drainagezand storten niet mag, maar wordt nog niet helemaal wijs welke vergunning hier dan wel voor zoi moeten.

Vaak valt dit toch wel onder aanleg paddock , maar per gemeente kunnen regels weer verschillen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:14

Ik zou een loonwerker bellen voor dit soort vragen.

Om hoeveel m2 gaat t? 3kuub is erg weinig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:25

Ik laat af en toe rivierzand bijstorten. Meestal een vrachtwagentje, dus 25 kuub. Ze storten het hier gewoon op de oprit en dan rijden we het zelf uit met een shovel.

Rivierzand vormt een mooie stabiele toplaag, wordt niet drab in de winter en niet mul in de zomer.

3 kuub kun je gewoon met een kruiwagentje wegkruien. Dat is niet zo gek veel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:45

Wij hebben drainage zand laten komen de laatste keren. Het werd met vrachtwagen geladen en gelost op de parking. We hadden 42 kuub geloof ik. In de paddock direct lozen had niet gekund, daar kan de vrachtwagen niet in komen. Daarbij moest de 42 kuub verdeeld worden over meerdere paddocks. Wij hebben een loonwerker laten komen die met een kleinere schepwagen het zand heeft uitgereden.

Voor een paar kuub zou ik met kruiwagens werken. Kost wel wat tijd en kracht, maar desnoods in een paar dagen.

Ik heb in m'n tuin 1 kuub aarde met de kruiwagen verplaatst (was bij de weg op de stoep gestort). Dat was ff zweten maar prima te doen. Een paar kuub en eventueel een extra paar handen (kruiwagen) moet dat te doen zijn. Een loonwerker zou ik dan te duur vinden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:43

3 kuub schep je idd zo weg.ik zou de loonwerker vragen om t leveren.