Stalinrichting voor nieuw stalgebouw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SilviaSJ

Stalinrichting voor nieuw stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:49

Hallo allemaal,

Komende zomer wordt ons oude stalgebouw vervangen door een nieuw gebouw. Alleen de bestaande beton fundering blijft liggen. Het gebouw is 11 x 9 meter lang en er komen 4 boxen in.Ik heb een plattegrond toegevoegd, maar sta nog open voor ideeën voor een andere opstelling.

Specifieke vragen die ik niet kon vinden in andere topics:
--> van welk materiaal hebben jullie de binnenzijde van de buitenwand bekleed. Dit moet uiteraard een beetje makkelijk schoon te sluiten zijn.
Bij een vorige stal hadden we betonplaten maar daalt sloeg mijn paard zo doorheen.
--> hebben jullie de waterleidingen over de wand of door de wand lopen? En hebben jullie de leidingen geïsoleerd en/of met warmelint?

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.

Lukasje

Re: Stalinrichting voor nieuw stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:57

Ik mis je plattegrond

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:14

Wat bedoel je met je eerste vraag? Onze stallen bestaan uit beton panelen. Je moet wel zorgen dat je kwalitatief passende gebruikt. Daar komt geen paard doorheen kan ik je vertellen.

Wij hebben de leidingen onder de grond en komen dan langs de binnenzijde stal omhoog tot de waterbak. Zit wel een beveiligingskolf omheen. Verder verwarming en rond pomp systeem. Ideaal als je toch gaat bouwen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Wij hebben de stallen gemetseld met zandkalksteen een paar cm van de bestaande muur af. Tussen deze 2 muren loopt de waterleiding. Zonder warmtelint, wel rondpomp systeem

SilviaSJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:50

Ter aanvulling, de buitenmuur zal van rabatdelen (hout) gemaakt worden, dan aan de binnenkant isolatie met een houten frame en daar moet dus weer iets van plaat materiaal tegenaan.
Ik hoop dat het nu is gelukt met de plattegrondAfbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:17

Ik zou de stallen 2 aan elke kant tegenover elkaar maken. Dan hou je gemorst stro en hooi aan 1 kant.

Dan een plek voor hooi en stro (2,5×3,5 lijkt me erg klein?) zou ik in een hoek doen met toegang zodanig dat je machinaal kunt stapelen.

Zadelkamer zou ik de deur aan de lange kant doen, dan kun je kasten in een u-vorm zetten. Zo maak je beter gebruik van de ruimte.

Wat heb je in t hoekje rechtsonderin?

Heb je ergens ruimte voor je voer(tonnen) en gereedschappen?

SilviaSJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:30

Ir111 schreef:
Ik zou de stallen 2 aan elke kant tegenover elkaar maken. Dan hou je gemorst stro en hooi aan 1 kant.

Dan een plek voor hooi en stro (2,5×3,5 lijkt me erg klein?) zou ik in een hoek doen met toegang zodanig dat je machinaal kunt stapelen.

Zadelkamer zou ik de deur aan de lange kant doen, dan kun je kasten in een u-vorm zetten. Zo maak je beter gebruik van de ruimte.

Wat heb je in t hoekje rechtsonderin?

Heb je ergens ruimte voor je voer(tonnen) en gereedschappen?

Hoi, Bedankt voor je reactie, hooi en stro voorraad wordt elders opgeslagen dus in dat vak moet alleen één grote strobaal van ca. 2.40 x 1.20 passen en één midibaal hooi.

Bedankt voor de tip van de zadelkamer.

Direct rechts heb ik een wasbakje en daarnaast een binnenhokje voor de kippen. Die kan overal geplaatst worden zo lang het maar tegen de buitenwand is vanwege het kippenluik naar buiten. Daarnaast wat kasten en opbergruimte voor dekens e.d. dus daar kunnen ook de voertonnen nog wel staan denk ik.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:37

Krijg je die baal erin gedraaid zo?

Ik heb voertonnen onder een lange plank staan waar de voerbakken op staan. Maar hier krijgt iedereen wat anders te eten. Als ze allemaal t zelfde eten is dat niet nodig.

In dat hoekje heb je best wat loze ruimte, ik zou kijken of je dat nog handiger kunt inrichten.

Overigens, wij hebben warmtelint en isolatie om de waterleidingen. Tot min 5 gaat dat goed. Kouder dan sluiten we t water toch af. Dat is meestal masr een een paar dagen per jaar. Rondpomp systeem vond ik te duur voor die paar dagen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Ik ga mee in de stallen 2 aan 2.
Als je dan aan 1 kant 2 stallen van 3.5 bij 4 doet en dan daarnaast (dichte wand ivm stof) de hooi en strobaal voor direct pakken.
Aan de andere kant dan 2 stallen van 3.5 bij 3.5 en zadelkamer en deken ed. Als het even lukt is verwarmde zadelkamer met dekenrekken enzo ook wel lekker, met daar een wasbak, en dan je voer in aparte ruimte waar ook nachthok van kippen zit, voer en kippen trekken namelijk muizen aan. En verwarmde zadelkamer is wel lekker als het nat is dat je spullen drogen, door daar dan ook wasbak te hebben heb je ook in de winter als het een keer vriest een waterpunt als je de leidingen goed aanlegt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Zou inderdaad je hooi en stro makkelijk inrijdbaar houden. Niet achter muurtjes of om hoeken.

En zou je zadelkamer en gedeelte van je dekens en voer enzo bij elkaar doen. Kun je volgens mij best effectief bij elkaar brengen. Heel eerlijk zou ik persoonlijk liever gaan voor een grote ruime inloop stal ipv aparte stallen. Maar dat is mijn visie.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:32

Ik zou ook een ruime inloopstal maken die afgesloten kan worden, en 2 boxen. Dan kunnen ze allemaal binnen staan in geval dat nodig is, en ook apart.