Hebben jullie losgooi mogelijkheden op pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lexis

Hebben jullie losgooi mogelijkheden op pension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:44

Zoals de titel al zegt; hebben jullie losgooi mogelijkheden op je pensionstal? Ik sta bij een fijne stal, maar vooral nu in de winter loop ik er tegenaan dat mijn paard geen energie kwijt kan. De paarden staan dagelijks op een (bevroren) paddock en met sneeuw en ijzel zijn de buitenbaan en longeerton afgesloten. De enige mogelijkheid voor beweging is rijden in de binnenbaan, maar mijn paard is veel te heet om er zo op te stappen. Ik merk dat ik een losgooiplek mis waar hij dagelijks zijn energie even kwijt kan, of eventueel de longeerton die ze bijhouden met zout in de winter. Losgooien of longeren in de binnenbaan mag niet ivm de bodem (wat ik zeker begrijp), maar hierdoor zijn mijn mogelijkheden beperkt tot rondjes stappen aan de hand of mijn nek breken :') (Lang leve net zadelmak Jazz bloed)

Naast dat ik me schuldig voel naar mijn paard bij het gebrek aan even rennen en rollen door het zand, vroeg ik me af hoe andere bokkers dit doen in de winter. Hebben jullie wel meer mogelijkheden?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:49

Er zou altijd een mogelijkheid moeten zijn tot losgooien.
Maar sommige outdoor stallen zijn nou eenmaal afhankelijk van weer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:50

Mijn paard stond op een stal waar ze jaarrond buiten komen in het land met een vast groepje van 5 à 6 paarden. 20 meter breed, 150 tot 200 meter diep. Ik zou ook niet meer voor iets anders willen gaan, gewoon die mogelijkheid om vrije beweging te hebben is zo belangrijk.

Weer of geen weer gingen ze naar buiten (en dat doen ze op die stal nog steeds).

Knikmops57

Re: Hebben jullie losgooi mogelijkheden op pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:55

Dat paddocks in de winter met vorst niet te doen zijn, kan uiteraard gebeuren. Daar wil je je paard ook niet op zetten lijkt mij. Gelukkig valt het aantal vorstdagen in Nederland wel mee, echter, de longeerton zou toch wel bruikbaar gehouden moeten worden om het paard even onbelast stoom af te kunnen laten blazen.
Wij hebben diverse paddocks en een overdekte longeerruimte.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:03

Hier was het ook een aantal dagen echt even afzien op stal. Nu heb ik een senior die 24/7 in groepsverband buiten stond dus hij stond niet stil verder, maar de buitenbak werd halverwege de week afgesloten om de bodem te sparen (daarvoor mochten we er wel in rijden of wandelen, niet losgooien of longeren, dat mag sowieso nooit). De paddocks waren allemaal sneeuw en ijs, een deel was wel redelijk zacht gebleven door de sneeuw en daar werden paarden nog wel los gezet. De longeerbak was ook te hard opgevroren en de weg voor stal was een ijsbaan (je moest er lopend heen). Al met al dus gewoon een week niet echt iets gedaan. Paar dagen een beetje rondjes gewandeld door de bak, clickertraining en verder lekker poetsen. Het was nou ook weer niet zo dat het weken allemaal ijs was dus iedereen heeft zich erbij neergelegd en zelfs de stal paarden die dus minder naar buiten konden hebben er verder niks van gehad die paar dagen.

Had dit wekenlang zo geweest dan was ik minder vrolijk geweest. Maar goed, er zijn geen binnen faciliteiten dus kan moeilijk wat anders toch?

Ergens snap ik wel dat bij jullie in de binnenbak een paard niet losgegooid mag worden, net als hier. Maar wel extra vervelend dat je dan ook niet meer erop kan natuurlijk. Waren de sneeuw paddocks geen doen?

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:22

Knikmops57 schreef:
Dat paddocks in de winter met vorst niet te doen zijn, kan uiteraard gebeuren. Daar wil je je paard ook niet op zetten lijkt mij. Gelukkig valt het aantal vorstdagen in Nederland wel mee, echter, de longeerton zou toch wel bruikbaar gehouden moeten worden om het paard even onbelast stoom af te kunnen laten blazen.
Wij hebben diverse paddocks en een overdekte longeerruimte.

Als je kijkt bijvoorbeeld in het noorden, hoe wou je de longeercirkel daar vrij houden? Waarschijnlijk zijn ze al druk genoeg met het weer en alle ellende ervan.
Ze staan zoals ik begrijp gewoon buiten.
Het is even doorbijten of een andere stal zoeken ( al zou ik dat niet doen als alles bevalt ).

Even rust kan geen kwaad en straks weer oppakken als je daarvoor even kunt longeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 40 min geleden

Het is inderdaad een ergernis als je paard nergens los kan of los mag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 39 min geleden

Hier staan ze 24/7 in de paddock, afmetingen afhankelijk van t aantal stallen dat je huurt. Maar niet perse ruimte om echt uit je plaat te gaan.

Maar daarvoor hebben we een losgooibak, echt geweldige optie! Naast de longeerbak en rijbak. Die laatste 2 moet je alle gaten wegharken maar in de losgooibak niet. Precieze afmetingen weet ik niet, maar ze kunnen goed hun energie kwijt.

Genoeg ruimte :Y)

Echter, alles is buiten en niet overdekt dus als het vriest is ook die bodem bevroren, net als alle andere bakken en paddocks. Dan is het even niet anders. We proberen nog wel eens de bak voor strenge vorst glad te trekken, maar zolang de bodem zo hard is wil ik niet eens dat ze zo los gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30 min geleden

Bij strenge vorst is het voor iedere paardeneigenaar een beetje sukkelen en hopen dat het snel dooit.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30 min geleden

Wij hebben een losgooibak buiten, ong. even groot als de buitenbak (waar wel in gelongeerd mag worden, zolang je de boel maar aanharkt) en een longeerton. Maar vooral de losgooibak is erg snel erg nat, dus als de paddocks geen doen zijn dan die ook zeker niet vermoed ik. We hebben wel een goede ton. Met het slechte weer liepen er bij ons veel aan de hand in de binnenbak rondjes, maar dat was met die van mij geen doen geweest. Die gaat op een goede dag al uit dr plaat doordat ze dr energie te weinig kwijt kan buiten. Gelukkig zitten wij niet in het Noorden dus de bakken zijn hier het grootste deel van de tijd in de laatste weken wel bruikbaar geweest :=