Ik ga later nog een volgtopic openen over het hoe, wat, waar waarom maar ik merk dat ik een beetje vastloop op hoe ik alles wil gaan indelen voor de paarden. Het leek mij handig om hier een apart topic over te openen
In april gaan we daadwerkelijk emigreren dus dat geeft nog een maand of twee om goed na te denken over wat we met alle ruimte willen doen (en dat is best wel wat)

Een jaar of 5 geleden heb ik mijn eerste eigen paard gekocht en deze gaat mee verhuizen. Onderweg naar Noorwegen haal ik in Zweden een tweede paard op dus hij heeft gelukkig meteen een maatje. Op den duur zou ik er graag een derde bij willen, waaarschijnlijk in de vorm van training/pension. Ik wil met de inderling dus rekening houden met 3 paarden. Ik heb nooit eerder paarden aan huis gehad dus alle tips zijn welkom!
Steetview van een paar jaar geleden, de meeste troep is nu weg

Van bovenaf gezien is dit het terrein, het lijntje links onderin is ongeveer 10m. Alles binnen de blauwe lijn is van ons, onder de lijn ligt een stuk land van 4 hectare waar we een deel van mogen huren (of kopen als we eruit komen met de gemeente, de regelgeving is wat ingewikkeld omdat het hoge kwaliteit landbouwgrond is). Ik overweeg om 1 hectare te huren, ze zullen er waarschijnlijk alleen in de zomer op staan en ik denk dat ze daar met z’n tweeën meer dan genoeg aan hebben maar als iemand daar een ander idee over heeft heeft hoor ik dat natuurlijk ook graag. Het land is van de verkoper van het huis (met nog een paar 100 hectare land/bos eromheen), ik kan van hem ook hooi kopen. Ik wilde het liefst genoeg land om ook hooi vanaf te kunnen halen maar dat lijkt me een beetje omslachtig aangezien ik hem dan moet gaan vragen om het te hooien (ik heb nog geen materieel om dit zelf te kunnen doen), dit is dus iets voor de langere termijn.
- Links van de paarse lijn is een afzonderlijke woning, hier zit een huurder in die we ‘overnemen’ (klinkt zo gek). We hebben het nog niet over de tuin gehad, ik wil eigenlijk afpreken dat ze het deel aan de weg en een stuk naast het huis mag aanhouden zodat ik wat meer speelruimte heb voor de paarden.
- De rode delen zijn niet geschikt voor de paarden. Het deel achter de schuur is erg stijl, hier willen we een moestuin in terras vorm gaan aanleggen. Het stukje voor de schuur is de brug naar de hooizolder, de helling ligt gedeeltelijk op een rots. Of er genoeg ruimte tussen deze rots en de schuur is kon ik niet goed zien door de sneeuw, ik denk dat er wel een pad te maken is.
- Het oranje deel is de helft van de kleine schuur. Hier wil ik in eerste instantie de schuilstal maken (8x9m) met een uitloop.
De schuren:
We hebben twee schuren, beide behoorlijk verwaarloosd maar de constructie is nog goed. Er is een soort garage van 18x8m en een oude koeienstal. Het rechterdeel is het deel waar de koeien op hebben gestaan en is ongeveer 15x18m, hier zit een mestkelder onder. Het lange deel links 24x10m. In het lange deel is op de helft een muur geplaatst van circa 15m lang. De achterkant van het lange deel is open met een opstap van ongeveer een meter hoog.
De foto’s (ik ben zo stom geweest om alleen filmpjes te maken dus dit zijn allemaal screen shots, ik ga de filmpjes later nog even aan elkaar plakken om een wat beter beeld te geven).
De kleine schuur:

De grote schuur:

vanaf de achterkant

brug naar de hooizolder

linkerkant van het lange deel

(de mest wordt nog weggehaald)
rechterkant van het lange deel, achterin staan nog 2 boxen maar ik denk niet dat die nog bruikbaar zijn

Kantoortje aan de koeienstal (er is ook een deur van buitenaf)

De hooizolder

Het plan voor nu:
Ik hoop voordat we daadwerkelijk verhuizen nog even heen te kunnen om de schuilstal ‘paard klaar’ te maken en alvast schrikdraad te plaatsen. Ik wil de muur tot halve hoogte netjes dicht en geïsoleerd hebben (waar eerder al mee begonnen is). Het hoeft nog niet super netjes maar wel veilig en ruim genoeg om de tijd te overbruggen totdat ze het land op kunnen.
Mijn vragen voor de langere termijn/waar ik in de zomer aan wil werken:
- Het liefste zou ik een track willen maken zodat ze in de winter lekker kunnen rondscharellen. Hebben jullie een idee voor een practische opzet? Ik wil eventueel het lange deel van de koeienstal erbij betrekken. De muur in het midden wil ik laten staan, dan hebben ze een soort overdekt pad van 5m breed. Het opstapje wil ik een extra ‘trede’ tussen maken. De andere kan van de muur wil ik als hooiopslag gebruiken (de hooizolder vertrouw ik niet helemaal) dus dit deel wil ik wel toegankelijk houden. Dit zou denk ik ook wel via de achterkant kunnen.
- Op het terein ligt nu grof, scherp grind. Ik lees wisselende verhalen over of je hier paarden op kunt laten lopen. Ik wil op den duur graag zandpaden maar ik moet hier waarschijnlijk toestemming voor vragen bij de gemeente. Een berg zand storten uit het zicht moet denk ik wel kunnen en in de stal wil ik stro zodat ze wel een plek hebben om te kunnen liggen. In de koeienstal liggen een stuk of 20 rubber matten van 1x1,5m, is het een idee om daar een pad mee aan te leggen of kan ik die beter voor de stal gebruiken?
- De mestkelder zou ik graag willen volstorten. Hier zit natuurlijk een flink kostenplaatje aan dus dit zal pas over meerdere jaren kunnen. Ik las ook dat het soms mogelijk is om stempels te plaatsen en de vloer van onderaf te verstevigen maar dat vind ik eigenlijk te spannend (tenzij iemand hier goede ervaringen mee heeft?). Als dit gedaan is wil ik het plafond (hooizolder) eruit slopen en in dit deel een kleine binnenbak maken (dit zou 15x18m worden). Niet om serieus in te kunnen rijden maar voor grondwerk/clickertraining/werken aan de hand en gewoon als fijne, droge plek voor de paarden in de winter. Een alternatief is om alles plat te gooien, dan is er plek voor een 20x40 (buiten)rijbak op de plaats waar de schuur nu staat. Punt is wel dat ik dan een andere plaats moet vinden om hooi op te slaan en het is wel zonde van de overdekte ruimte
-Wat is een praktische plek voor de mesthoop? Voor nu was mijn plan om de mestkelder te gebruiken, deze is vanaf de zijkant toegankelijk (2 kanten bestaan uit een betonnen gemetselde muur van 2m hoog met 2 grote deuren, ik ben nog niet binnen geweest).
-Ik wil graag een voerkamer/zadelkamer en een wasplaats. Wat zou hier een handig plek voor zijn? Het ‘kantoortje’ had ik nu in gedachte voor een gecombineerde voer/zadelkamer. Er is wel water maar de elektriciteit in de grote schuur moet opnieuw worden aangelegd.
Kortom, een gigantisch project met heel veel mogelijkheden (al zal het heel veel tijd, geld en geduld gaan kosten
. Ik hoor heel graag wat jullie ingevingen zijn!Hieronder nog een blanco plattegrond voor wie graag iets wil tekenen: