Nieuw paard.. hoe lang heeft jouw paard moeten wennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lasso123

Nieuw paard.. hoe lang heeft jouw paard moeten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 14:49

Hi!

Ik ben benieuwd hoe lang het heeft geduurd voordat jullie paarden echt helemaal geland en happy waren op hun nieuwe plek en met hun nieuwe eigenaren

Wij hebben sinds half september ons eerste paard. Ze is verhuisd van stal/weiland met een wisselende samenstelling naar bij ons 24/7 buiten met schuil mogelijkheden in een vaste kudde. Ze heeft 4 jaar bij deze eigenaar gewoond.

Helaas zijn we ook een tijd aan het tobben. Eerst hoefzweer en helaas nu nog steeds maagzweren. Bij die laatste gaven we eerst de schuld aan alle stress en veranderingen. Maar aangezien ze terug blijven komen, zijn we ook verder aan het kijken (hoeven, rug etc)

Ik weet dat het heel paard afhankelijk is en dat sommigen ook zo gewend zijn.. maar toch benieuwd of andere paardjes ook echt een langere periode nodig hebben gehad om te wennen (en te rouwen om hun vorige plek).
Laatst bijgewerkt door Lasso123 op 01-02-26 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:03

Hoe ligt ze in de kudde?
Niet elk paard is geschikt voor 24/7 buiten.
Zie je haar geregeld slapen?
Vergeet niet dat het gewissel in een kudde ook stress geeft.
Heb je mogelijkheid om haar ‘s nachts op stal te zetten?

Ik geloof niet in rouwen, wel in dat de plek niet bij je paard past.
Laatst bijgewerkt door Dressage1990 op 01-02-26 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:03

Minimaal een jaar, maar sommigen nog langer. Ik kwam laatst dit plaatje tegen, goed om je te realiseren (maar dat doe je al volgens mij). Zelfs als het systeem 'slechter' is dan het nu is, is het wel een vertrouwd systeem.

Ik zou niet op stal zetten s nachts (tenzij daar echt zwaar wegende redenen voor zijn). Dat geeft alleen maar onrust in de kuddedynamiek.

Afbeelding

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 15:26

Ir111 schreef:
Minimaal een jaar, maar sommigen nog langer. Ik kwam laatst dit plaatje tegen, goed om je te realiseren (maar dat doe je al volgens mij). Zelfs als het systeem 'slechter' is dan het nu is, is het wel een vertrouwd systeem.

Ik zou niet op stal zetten s nachts (tenzij daar echt zwaar wegende redenen voor zijn). Dat geeft alleen maar onrust in de kuddedynamiek.

[ Afbeelding ]

Ja dit plaatje kwam ik ook pas tegen! Deed m'n hart wel breken hoor, wat doen we ze soms toch aan.. :( ik denk dus ook dat het soms echt wel lang kan duren. Helaas zijn wij ook al haar 4e eigenaar in 12 jaar tijd.

Ze heeft 2x eventjes 's nachts op stal gestaan. Even met de hoefzweer en met de sneeuw. Hier werd ze eeecht niet blij van.. Ze is graag bij de groep. Als ze nu soms een half uurtje op stal moet ivm de omeprazol wordt ze al onrustig.

Ze ligt als 3e en heeft ern tijdje 2e geprobeerd te worden maar heeft het opgegeven. Ik gun haar nog wel een maatje en hopelijk wordt een nieuw paard bij de kudde dat ook. Nr1 en 2 zijn echt onafscheidelijk en nr 4 is een stoïcijn met 0 paardentaal kennis.. :D maar ze kan wel goed met nr 1 en 2.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:48

Exact een jaar heeft het bij mij geduurd.
Vaak gedacht of het allemaal wel goed zou komen maar na dat eerste jaar ging "de knop" om en zijn we zo langzamerhand een goed team geworden!
Mijn merrie kwam van jaren niks doen en een paar veulens gehad te hebben naar een drukke pensionstal met dagelijks veel aandacht en afleiding en dan ook nog veel bosritjes maken. Voor haar echt een enorme verandering, hoewel ik daar heel erg rekening mee hield en rustig alles heb opgebouwd.

veranadautje

Re: Nieuw paard.. hoe lang heeft jouw paard moeten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 16:00

Het laatste ponytje wat in onze kudde gekomen is heeft zeker een jaar nodig gehad

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 17:29

Ik heb een pony verkocht, die heeft echt last gehad van het verhuizen. Ze is met de huidige eigenaar ook weer verhuist en dat was ook weer drama. Mijn dierenarts zegt dat merries vaak meer moeite met verhuizen hebben als ruinen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 17:35

Naast een andere plek, eigenaar is het hele management anders. Naar 24 7 buiten is een hele grote verandering. Helemaal najaar/winter in. Dat is gewoon geen fijne timing.
Het zijn gewoonte dieren dus dit laten wennen heeft veel tijd nodig!

Je kan altijd weer terug naar een stal voor de nacht, maar dn niet alleen zetten. Maar alle paarden.
Geef het de tijd

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:11

Minimaal een jaar. Half september is onze nieuwste aanwinst ook gekomen. Ik ben met haar pas eind november ofzo begonnen. En nu pas merk ik verschil eigenlijk, ook hoe ze in de kudde ligt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:23

Name it. Van 10min tot 10 maanden en alles er tussenin.

Karakter is bijna alles maar wat bijna niemand zich afvraagt: wat wil het paard?

Mijn eerste wist het meteen. Die verhuisde binnen het gebouw naar een andere stal en ze wist gelijk: ah, vanaf nu hoor ik bij jou. Dat is goed.

Daarna nog eentje gehad die wilde mee en wel NU! Die kwam, werd op de wei gezet en ze was tevreden. Zo erg dat toen de eigenaar nog een afscheidsknuffel wilde geven, dat ze weg liep! :(:) Dat was wel sneu voor de verkoper.

Later kwam Stippeltje en die wilde echt wel bij mij horen maar overzag niet dat ze dan ook moest verhuizen. Heeft dus 10mnd geduurd.

Hoe ze stress uiten is paard-afhankelijk. Je kunt supplementen gebruiken, dat werkt soms om ze te helpen bij veranderingen maar als het management gewoon niet klopt bij het paard, heb je vaak een uitdaging.
We hebben er eentje die uit stress in hoefzweren. Daar waarschuwde de verkoper al voor en dat is gebleken. Maar ook: je hebt er weinig werk aan en met wat mazzel komt ie er niet uit omdat bij afname van de stress de hoefzweer ook weer verdwijnt, weten we intussen.

Aan jou dus de taak het paard te leren lezen wat het jou wil vertellen over ongemakken, leuke dingen en wat hem helpt of dwars zit.
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-02-26 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:28

Ik heb in mei een jonge merrie gekocht van de fokker is ze begint nu pas te landen. Ze is er nog niet maar er komt langzamerhand meer rust in haar koppie.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:29

Onze nieuwe aanwinst was na 2 dagen al helemaal gewend hoor. Die ging van een wei met schuilstal naar wei met in de nacht op stal.
Die lag heerlijk languit te snurken op stal. Voer dat hij kende had ik meegekregen voor een aantal dagen en heeft ook altijd goed gegeten.
Klikte ook goed met de andere paarden, contact wel rustig opgebouwd en we hebben op stal een hele voorspelbare routine en rust en daar doen de paarden het goed op.
Zo kan het ook.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:01

Ik heb er 2 die eigenlijk vrij snel gewend waren, allebei erg nuchtere dieren.
En ik heb er 2 die veel meer moeite hebben. Mijn pony van 19 heeft 15 jaar op een manege gestaan, vrijwel altijd op stal en geen vrij contact met andere paarden. Ik heb haar in juli opgehaald en ze heeft veel moeite gehad met de andere paarden, was erg gestrest en kon haar rust niet echt vinden. Dit heeft echt wel maanden geduurd, voor ze zich op haar gemak ging voelen. Ik ben nu pas sinds een week begonnen met grondwerk. Ze heeft behoorlijk verlatingsangst.

Mijn draver merrie staat sinds begin juni bij mij, ik heb haar in februari gekocht maar ze is bij haar oude eigenaar blijven staan tot we verhuisd waren.
Zij ging gelijk heel goed in de groep, maar ik kon niet in haar buurt komen. Dat heeft ook een tijd geduurd. Met haar ben ik nog niet aan het grondwerken. Alleen nog maar aaien/kriebelen en poetsen.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:54

Die van mij 3 jaar. Ik ben de 3de eigenaar en ze is nu 10 jaar bij me. Ze viel je aan als je in de stal kwam durft ook gericht naar je trappen.
Viel ook andere paarden aan in de weide.
Nu kan ik alles met haar ze heeft behoefte aan duidelijkheid en veel respect. Daarnaast moet ik wel even zeggen ik heb haar zus ook gehad dus kende het karakter. (Jazz aan moeders kant)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:03

Die van mij waren eigenlijk wel snel op hun plek. De karakters passen allemaal wel bij elkaar en ik heb een vrij vaste routine waar ze allemaal wel snel aan gewend waren. Ik heb bij geen een een terugval o.i.d. gezien.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 21:07

Ik heb laatst een Shetlander gekocht, die was binnen een dag beste maatjes met de andere Shetlander en binnen een week hier gewend aan de routine.

Verschilt zo enorm per paard. Maagzweren kunnen enorm veel roet in de eten gooien, goed om die serieus te nemen!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 21:39

Die maagzweren zijn wel lastig, dat kan toch echt komen door stress. Of doordat ze niet regelmatig genoeg ruwvoer eet.
Heb je de optie om haar bijvoorbeeld in de nacht apart te zetten met voldoende ruwvoer?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 00:29

Mijn paardje was op zich eigenlijk best snel gewend aan haar nieuwe situatie (stal, omgeving, voer, ritme, eigenaren). Nu na een jaar kan ik zeggen dat ze helemaal gewend is aan haar nieuwe leven.
Zij is bij aankoop gekeurd. Daarna is ze vrij snel gezien door de hoefsmid, ostheopaat, zadelmaker en tandarts. Ook heb ik voor haar door een deskundige een voerplan laten opstellen welke bij haar en de huisvesting aansluit.
Ik zou het voerbeleid eens goed onder de loep nemen. Ook zou ik overwegen aanvullend onderzoek te laten verrichten, maagzweren die steeds terug komen kan een onderliggende oorzaak hebben.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:21

Mijn paard, die ik al 15 jaar heb, is afgelopen zomer verhuisd naar mijn huis. Ik merk dat hij eigenlijk nu pas echt geland is. Mij kent hij natuurlijk al een poos, dus ik kan me voorstellen dat als er ook nog nieuwe eigenaren zijn dat je dan gerust een jaar mag uittrekken eer ze ècht geland zijn.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:40

Wij zijn vorige jaar februari verhuist, we hebben er 10 jaar gewoond en paarden aan huis. Nu pas 1 jaar later kan ik zeggen dat hij eindelijk weer beetje zichzelf is. Ondanks dat we alleen van plek zijn verhuist, dus wij en zijn maatje gingen mee dus veranderde er niks in kudde maar verandering van plek was voor hem reden genoeg om heel veel af te vallen en niet fit zijn en vage klachten enz. Ik heb hem toen ook regelmatig laten nakijken door DA, tandarts en osteopaat.

Nu jaar later zie je goed dat hij weer is aangekomen en zich ook lekkerder voelt.

Pony had overigens nergens last van :D

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:43

Toen ik nog maar 1 paard had en tussen pensionstallen verhuisde, duurde het echt wel een jaar voor ze helemaal lekker in hun vel zaten.

De 3 die ik nu bijna een jaar aan huis heb, waren binnen maximaal 2 maanden aan de plek en elkaar gewend. Scheelde dat ze allemaal koudbloedjes zijn en al uit een soortgelijke huisvestiging kwamen. Was voornamelijk wennen aan elkaar.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:47

Die van mij was na een week ong al goed eigen op de stalling. Dan merkte je dat ze op de mensen ging reageren.
Maar eer ze echt contact maakte met een ander paard (staan kroelen) dat heeft een half jaar geduurd. En dat zie ik wel elke keer dat ze van stalling moest veranderen. Ze is super makkelijk in omgang maar zal de eerste maanden onbekende paarden gaan 'negeren'.

Maar mijn 2 andere paarden die waren na enkele dagen al aan het spelen en kroelen met andere paarden.

Ik denk dus dat het heel erg paard afhankelijk is.
Ik heb er wel nog nooit eentje gehad die echt lichamelijke klachten kreeg.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:50

Mijn 2 shetten heb ik helaas een aantal keer moeten verhuizen. Maar die hadden daar weinig last van. Zolang die elkaar hebben, is het goed.
Ik heb ze nu dus aan huis sinds juni. En we hebben nu een groepje van 6 paarden. En nu merk ik dat ze ook meer naar andere paarden toe trekken in plaats van alleen maar naar elkaar. Ze hebben ook een tijdje met zn 2en gestaan, en dus een aantal keer samen verhuisd dus dat schept een band.
En nu zijn ze hier thuis genoeg om ook banden aan te gaan met de andere paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:18

24/7 buiten is niet voor ieder paard goed, als ze die maagzweren heeft ontwikkeld bij jullie dan lijkt me dit een aanwijsbare oorzaak dat het teveel stress geeft. Vaak komen ze toch niet goed tot rust en in de winter kost het veel energie qua warmhouden etc. Daar zou ik dus het eerste naar kijken, want wennen betekent niet dat ze er op achteruit gaan qua lichamelijke gezondheid.

Verder heb ik veel verschil gezien in wennen, van een paar maanden tot een jaar..ligt ook aan het paard en de voorgeschiedenis. (geen van allen ging lichamelijk achteruit van het wennen)

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:44

Mijn ruin heeft tot een jaar na de verhuizing last gehad van stress narcolepsie. Hij is geboren en getogen op mijn oude pensionstal en omdat we naar de andere kant van het land gingen verhuizen moest hij (natuurlijk) mee.

Op mijn nieuwe pensionstal kreeg ik van een stalgenootje wat altijd heel laat op de avond was de melding dat mijn paard vaak 'flauw viel', camera opgehangen en idd, op het moment dat in slaap leek te vallen viel hij ook daadwerkelijk achterover. Twee klinieken de beelden gemaild en die gaven beide aan dat het narcolepsie was, waarschijnlijk veroorzaakt door stress.

Nu is mijn ruin met vervroegd pension, hij heeft ernstige artrose.. Hij staat nog steeds op dezelfde (erg dure) pensionstalling en we maken geen gebruik meer van de faciliteiten maar verhuizen durf ik hem eigenlijk niet meer, ik wil hem dat niet weer aan doen.

Ieder paard is anders maar vergis je niet in de impact die een verhuizing kan hebben.