Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_Nelleke_ schreef:Sinds ruim 5jr hebben we de paarden aan huis en het was altijd mijn droom om de paarden 24/7 buiten te hebben. Nu blijf ik toch tegen bepaalde issues aanlopen waardoor ik overweeg om weer boxen neer te zetten. Wie heeft dit ook gedaan en hoe is dit bevallen?
Waar ik het meeste tegenaan loop in de huidige situatie:
- Niet individueel kunnen voeren, waardoor 1 te dik, 1 goed en 1 bijgevoerd moet worden.
- De onderdanigste durft niet in de schuilstal te liggen en ligt soms uit ellende in de regen (en het is een pony die echt NIET! van regen houdt)
- Ik voer dmv een voerautomaat maar er blijft onrust en gejaag als de bak open gaat. Onbeperkt voeren is geen optie, ik heb alleen koudbloeden waarvan 1 heel gevoelig voor HB en heb er 1 op onbeperkt hooi verloren aan HB dus dat ga ik nooit meer doen.
Vergunningstechnisch is er qua veranderen/vergroten/verplaatsen van de schuilstal niet veel mogelijk.
Ik zie vanuit de keuken en de woonkamer de paarden de hele dag en ik zie dat ze met slecht weer en in de winter eigenlijk de hele dag rond de hooibak en schuilstal hangen. Er is er maar 1 (de grootste en dominantste) die echt languit in het strooisel gaat liggen, die andere 2 durven niet.
In mijn hoofd lost het hebben van boxen wel het eea op. Ik zou dan in de mini browsing paddock paradise meerdere hooihuisjes plaatsen met een zeer arme ruwvoervariant. De dikste kan dan ‘s nachts op rantsoen en de dunste kan dan snachts met rijker hooi bij-eten.
Daarnaast is er een vaste periode waar alle paarden rustig kunnen liggen en eten zonder gejaag en geklooi. Elk etmaal even een aantal uren ‘verplicht’ rust.
Andere voordelen die ik zie:
- ze met oud & nieuw op stal kunnen zetten
- met vorst en sneeuw de boel s’avonds slepen en vlak laten opvriezen.
- geen vastgevroren mest losbikken of moeten laten liggen tot het gaat dooien
- ze beter individueel in de gaten kunnen houden, soms zie ik wel eens gekke mest oid maar nu heb ik vaak geen idee van wie
Ik probeer veel inspiratie op te doen bij andere paddock paradises maar ik zie vaak veeeel te dikke paarden door onbeperkt voeren en ik zie ook dat bijna nooit alle paarden in droog schoon strooisel kunnen liggen.
De paarden zouden tussen 6-7u ‘s morgens weer uit de box gaan en ‘s avonds tussen 20-22u op stal gezet worden.
In de mooiste zomermaanden zou ik ze evt alsnog 24/7 buiten kunnen laten door de dikste minder/geen weidegang te bieden.
Belangrijk: in de nieuwe situatie blijft een schuilstal ook overdag beschikbaar, die verdwijnt dus niet.
Wie denkt mee of heeft ervaring met iets soortgelijks?
Ze staan dan vaak op stal van 20:00 tot 6:00 Elisa2 schreef:Ik zou het direct doen, de situatie nu klinkt niet heel fijn en de meeste paarden vinden het heerlijk om s"nachts tot rust te komen in een eigen stal.
Suzanne F. schreef:Elisa2 schreef:Ik zou het direct doen, de situatie nu klinkt niet heel fijn en de meeste paarden vinden het heerlijk om s"nachts tot rust te komen in een eigen stal.
Dit. We zijn doorgeslagen in de laatste 10 jaar met altijd buiten. Veel paarden vinden de verplichte rust ‘s nachts in een strobed heerlijk en doen het daar beter op dan 24/7 in de klei.