Bijna 13 jaar geleden zijn we naar de Veluwe verhuisd, en dat bevalt ons super!
Ze staat in pension mijn mijn instructrice aan uit (juf Soepkip haha) in een kudde van 5.
Hele dag buiten, Snachts op stal. Ze is lief, rustig, staat wel ergens bovenaan in rang, dus dat gaat allemaal super goed. Er is rust in de kudde, ze gaan allemaal heel goed met elkaar.
Het is een gemende kudde, 3 ruinen, 2 merries, van C-pony tot giga paard van bijna 1.80 :-D
Als ik ga rijden is ze lekker actief. Altijd geweest, al die 21 jaar dat ik haar al heb.
Hoewel ze vroeger echt gekke buien had, wat ik wel snap, want toen stond ze veel meer op stal...
Vroeger dacht ik, goh, als ze wat ouder is, zal ze vast wel wat rustiger worden...
Maar dat is dus niet zo!
Er zijn bepaalde plekken waar we rijden waar we dan een galopje kunnen doen, maar dat wordt meestal een snoeiharde galop, die van te voren wordt aangekondigd door een passage ofzo
Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt super blij dat ze nog zo graag loopt!
Maar van mij zou het wel wat rustiger mogen....
Ik rij meestal buiten, langs de weg, met 2 plekken waar we dus kunnen galopperen

Ik rij hooguit 1x per maand ofzo in de bak, en ook daar loopt ze lekker vlot door, maar dat vind ik dan weer helemaal niet erg.
Ze staat dus veel buiten, momenteel tot een uur of 4, half 5, in de zomer tot savonds laat. Smorgens gaan ze al lekker vroeg naar buiten.
Ze krijgt 2x per dag een halve schep muesli, zonder haver. 3kwart schep Havens Senior Crumbs, met een klein schepje VitE-selenium. En een paar wortelen (als ze er zijn)
Verder krijgt ze voordroog, zo goed als onbeperkt.
Ze heeft een stal met een open luik, en uitzicht naar buiten. haar buurman is dat hele grote paard, de GVR die dol op haar is

Sorry voor het lange verhaal!
Dan mijn vraag!
Ik zou haar dus graag onder het zadel wat rustiger hebben haha
Iemand een idee wat ik haar zou kunnen geven, of zou kunnen doen?
Ohja of ik nou met bit of bitloos rij, dat maakt dus helemaal niet uit.
Zadel wordt jaarlijks gecheckt, dus die ligt ook prima!
[edit] Ohja, ze is positief op PPID getest, en krijgt nu ruim een jaar medicijnen. Voor de medicijnen was ze wel wat rustiger, kalmer, maar meer qua 'mindset'. Lopen deed ze toen ook al ERG graag, dus dat heeft weinig invloed.
Hier een merrie die dit jaar 29 wordt en er ook nog steeds mega veel zin in heeft, onder andere onder het zadel in de bak en op buitenrit. Soms teveel zin in haar koppie en roept haar ouders wordende lijf haar terug.