Oudere merrie gaat nog als de brandweer! ('help'?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Oudere merrie gaat nog als de brandweer! ('help'?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 21:24

Mijn merrie Narbella wordt dit jaar 25 jaar. Ik heb haar al 21 jaar, en we hebben al veel gedaan en meegemaakt.
Bijna 13 jaar geleden zijn we naar de Veluwe verhuisd, en dat bevalt ons super!

Ze staat in pension mijn mijn instructrice aan uit (juf Soepkip haha) in een kudde van 5.
Hele dag buiten, Snachts op stal. Ze is lief, rustig, staat wel ergens bovenaan in rang, dus dat gaat allemaal super goed. Er is rust in de kudde, ze gaan allemaal heel goed met elkaar.
Het is een gemende kudde, 3 ruinen, 2 merries, van C-pony tot giga paard van bijna 1.80 :-D

Als ik ga rijden is ze lekker actief. Altijd geweest, al die 21 jaar dat ik haar al heb.
Hoewel ze vroeger echt gekke buien had, wat ik wel snap, want toen stond ze veel meer op stal...

Vroeger dacht ik, goh, als ze wat ouder is, zal ze vast wel wat rustiger worden...
Maar dat is dus niet zo! :D
Er zijn bepaalde plekken waar we rijden waar we dan een galopje kunnen doen, maar dat wordt meestal een snoeiharde galop, die van te voren wordt aangekondigd door een passage ofzo
Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt super blij dat ze nog zo graag loopt!
Maar van mij zou het wel wat rustiger mogen.... :D
Ik rij meestal buiten, langs de weg, met 2 plekken waar we dus kunnen galopperen :-)
Ik rij hooguit 1x per maand ofzo in de bak, en ook daar loopt ze lekker vlot door, maar dat vind ik dan weer helemaal niet erg.

Ze staat dus veel buiten, momenteel tot een uur of 4, half 5, in de zomer tot savonds laat. Smorgens gaan ze al lekker vroeg naar buiten.
Ze krijgt 2x per dag een halve schep muesli, zonder haver. 3kwart schep Havens Senior Crumbs, met een klein schepje VitE-selenium. En een paar wortelen (als ze er zijn)
Verder krijgt ze voordroog, zo goed als onbeperkt.
Ze heeft een stal met een open luik, en uitzicht naar buiten. haar buurman is dat hele grote paard, de GVR die dol op haar is :-)

Sorry voor het lange verhaal!

Dan mijn vraag!

Ik zou haar dus graag onder het zadel wat rustiger hebben haha
Iemand een idee wat ik haar zou kunnen geven, of zou kunnen doen?
Ohja of ik nou met bit of bitloos rij, dat maakt dus helemaal niet uit.
Zadel wordt jaarlijks gecheckt, dus die ligt ook prima!

[edit] Ohja, ze is positief op PPID getest, en krijgt nu ruim een jaar medicijnen. Voor de medicijnen was ze wel wat rustiger, kalmer, maar meer qua 'mindset'. Lopen deed ze toen ook al ERG graag, dus dat heeft weinig invloed.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:34

Ik lees even mee :Y) Hier een merrie die dit jaar 29 wordt en er ook nog steeds mega veel zin in heeft, onder andere onder het zadel in de bak en op buitenrit. Soms teveel zin in haar koppie en roept haar ouders wordende lijf haar terug.

Tips heb ik dus niet, behalve vooral blijven rijden en in beweging houden! Je kan eens proberen om toch een andere route te nemen of het rondje net andersom, mocht dat mogelijk zijn, om het gedrag te doorbreken. Vaak zijn ze helaas ook behoorlijk aan hun routines gehecht.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:36

Wat fijn om al zo lang samen te zijn

Met betrekking tot tempo. Ik begrijp dat je op 2 plekken galopperen kan.
Betekent dat, dat je, en zij dus, weet wanneer de gas open kan. Daar zou dus wat op aangepast kunnen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 21:45

Freyr schreef:
Ik lees even mee :Y) Hier een merrie die dit jaar 29 wordt en er ook nog steeds mega veel zin in heeft, onder andere onder het zadel in de bak en op buitenrit. Soms teveel zin in haar koppie en roept haar ouders wordende lijf haar terug.

Tips heb ik dus niet, behalve vooral blijven rijden en in beweging houden! Je kan eens proberen om toch een andere route te nemen of het rondje net andersom, mocht dat mogelijk zijn, om het gedrag te doorbreken. Vaak zijn ze helaas ook behoorlijk aan hun routines gehecht.

Ohh 29 al!! wow!

boedjang schreef:
Wat fijn om al zo lang samen te zijn

Met betrekking tot tempo. Ik begrijp dat je op 2 plekken galopperen kan.
Betekent dat, dat je, en zij dus, weet wanneer de gas open kan. Daar zou dus wat op aangepast kunnen.
Ja 2 plekken idd. 1 is een korte, die doe ik het liefst van huis 'weg' Want anders denderen we gewoon in galop het asfalt weer op! Dat andere pad is langer.
'Het gas open kan'... dat maakt zij er zelf van. Ik probeer echt wel eens gewoon lekker die paden te draven, of zelfs te stappen! Dan heb ik echt mijn handen vol!
Ik rij ook wel andere routes, zeker. Dan alleen stappen, en soms stuk(je) draven, gewoon over de weg. Dat gaat prima, dan is ze wel relaxt

Het scheelt trouwens ook wel of ik alleen ben, of mn stalgenoot op de GVR meegaat! Alleen is ze wel iets relaxter, terwijl de GVR haar echt niet in wil (of kán) halen, die is namelijk ook al op leeftijd, maar gedraagt zich wel beter naar z'n leeftijd

Ilayla

Re: Oudere merrie gaat nog als de brandweer! ('help'?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:54

Als ze dit alleen of vooral doet op/voor de galoppaden dan ben ik bang dat je haar dit perongeluk zelf hebt aangeleerd. Paarden zijn net als veel mensen gewoontedieren. Paarden weten prima waar ze (meestal) mogen galopperen en anticiperen daarop. Het kost best veel moeite om zo’n gewoonte af te leren, de vraag is denk ik of je dat genoeg wilt, want het zal voorlopig een beetje een strijd zijn om het tempo op die paden vermoed ik.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 22:01

Ilayla schreef:
Als ze dit alleen of vooral doet op/voor de galoppaden dan ben ik bang dat je haar dit perongeluk zelf hebt aangeleerd. Paarden zijn net als veel mensen gewoontedieren. Paarden weten prima waar ze (meestal) mogen galopperen en anticiperen daarop. Het kost best veel moeite om zo’n gewoonte af te leren, de vraag is denk ik of je dat genoeg wilt, want het zal voorlopig een beetje een strijd zijn om het tempo op die paden vermoed ik.

Ja, je hebt gelijk hoor! Juist omdat het maar 2 paden zijn, en een lekker galopje op buitenrit is natuurlijk ook wel fijn :-)
Als ik met haar (met de trailer) naar het bos ga is ze heel anders in galop. Misschien moet ik maar vaker naar het bos gaan dan :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 22:21

Heb geen tips voor je... mijn merrie is bijna 30 geworden en altijd net zo gek en druk gebleven :')

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 22:23

Dabo schreef:
Ilayla schreef:

Ja, je hebt gelijk hoor! Juist omdat het maar 2 paden zijn, en een lekker galopje op buitenrit is natuurlijk ook wel fijn :-)
Als ik met haar (met de trailer) naar het bos ga is ze heel anders in galop. Misschien moet ik maar vaker naar het bos gaan dan :D

Ja dan moet ze daar in gereset worden.
Ik heb mijn 1e draver zo een tijdje alleen laten stappen, steeds als ze harder wilde bleef ik haar terug nemen . Na een tijdje was het gedrag er uit en kon ik weer op mijn tempo rijden en ook weer terugnemen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 23:19

c_alsemgeest schreef:
Heb geen tips voor je... mijn merrie is bijna 30 geworden en altijd net zo gek en druk gebleven :')

Ohh geweldig! Prachtige leeftijd, ik hoop dat mijn Bella dat ook haalt <3

boedjang schreef:
Ja dan moet ze daar in gereset worden.
Ik heb mijn 1e draver zo een tijdje alleen laten stappen, steeds als ze harder wilde bleef ik haar terug nemen . Na een tijdje was het gedrag er uit en kon ik weer op mijn tempo rijden en ook weer terugnemen

Je hebt gelijk hoor! Stiekem vind ik een galopje ook wel heel lekker, maar niet zo HARD meer.
Als ik alleen ben is het nog best te doen, maar als de GVR mee is wil ze gewoon TE hard. Hoewel hij haar niet inhaalt, kan hij ook niet, en wil hij ook niet, gaat ze als de brandweer :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 23:23

Herkenbaar hoor , met de jaren komt ook mijn " mag wat rustiger"
Hopen dat je toch wat rust in de ritjes kan krijgen en geen gerace tegen gvr.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Hier ook geen tips. Mijn tinker was tot op het laatst net zo druk. Hij is 25 geworden, ik had hem ook al 21 jaar. Hij is overleden aan koliek helaas, maar rende twee dagen daarvoor nog bokkend in rengalop door de wei 8)7

Tijdens het buitenrijden lette ik wel bewust op dat ik niet steeds hetzelfde stukje galop deed, dan wordt het zo'n aangewende wat je niet zomaar krijgt afgeleerd.
Ik zou er vooral van genieten dat je paard nog zo fit is en zo graag onder het zadel loopt, en inderdaad als het mogelijk is wat andere routes rijden.
Wat bij mijn paard wel enigszins hielp; hij mocht pas galopperen als hij ontspannen was. Dribbelen betekent terug in stap. Maar dat heb ik hem van jongs af aan al aangeleerd, en dat kon hij nog steeds af en toe vergeten :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Wat anderen al zeggen, je hebt het haar waarschijnlijk zelf onbewust aangeleerd. Wat je kunt doen is even een paar maanden gewoon helemaal niet meer galloperen daar zodat het uit haar systeem gaat en inderdaad vaker met de trailer naar het bos en dan altijd op een andere plek een galopje doen.

Het kan ook zijn dat ze de GVR als competitie ziet, dan helpt het wellicht om achter elkaar te galloperen waarbij zij voorop mag.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Ik zou ook even naar je dosering prascend kijken, ik heb wel vaker gehoord dat paarden daar ook op kunnen reageren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

Wel herkenbaar, mijne liep toen ze onder t zadel was ook geen stap rustiger. En nu soms met wandelen ook niet bij te benen. Ik snap wel dat je het rustiger wilt hebben. Ik had dat op een gegeven moment ook want het hoofd ging harder dan haar lijf nog kon en was bang dat ze zich kapot zou lopen.

Je zou misschien eens kunnen proberen wat een voer wissel of vermindering doet. Mijne werd van bepaald voer erg druk (waaronder pianisimo waar je paard juist rustig van zou moeten worden :))). Ik heb haar nooit echt op krachtvoer gehad om die reden, ze had pit genoeg en kwam verder niets te kort.

Ouder en wijzer komt met de jaren zeggen ze.... ondanks dat mijne nu wel wat rustiger is geworden, merk ik wel dat ze sneller over de rel is bij teveel prikkels/enthousiasme en ook bij 'nieuwe' dingen. Van t weekend een rondje gewandeld die we al bijna een jaar niet hadden gedaan = piaffe en 2 meter groter :))

Mijn merrie is nu 23

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

Zou het mogelijk ook gezocht kunnen worden in vermindering van spierkracht en daardoor eerder moeite met balans, en dat hard en op de voorhand gaan sjezen dan makkelijker is voor het paard dan gecontroleerd en dragend vanuit de achterhand en over de rug te galopperen?

Appel_33

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

Had ook zo een snelle, merrie 27. Heb haar uiteindelijk een andere rem aangeleerd. Het klinkt wat raar, door dat loperige en de ouderdom lopen ze wat meer op de voorhand waardoor terugkomen wat lastig wordt.

Ik gebruikte nooit echt been hulp, was niet nodig. En ze weten donders goed dat je wilt stoppen. Ik gaf dus eerst been, (achterhand wordt er onder geplaatst om eigenlijk nog harder te gaan.) en dan de ho hulp. Was voor mij stem en zit (reed Bitloos) geen reactie was inwerking hoofdstel. Dit wist ze snel en zodra ik been gaf ging ze haar hele lijf gebruiken om te stoppen wat haar dus ook beter lukte.

De normale rem was gewoon een beetje versleten! :-)

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Marigold schreef:
Zou het mogelijk ook gezocht kunnen worden in vermindering van spierkracht en daardoor eerder moeite met balans, en dat hard en op de voorhand gaan sjezen dan makkelijker is voor het paard dan gecontroleerd en dragend vanuit de achterhand en over de rug te galopperen?

Hier was ik ook eerder aan aant denken. Een ouder paard heeft wat sneller spierverlies waardoor de algemene controle wat minder wordt. Gevolg daarvan is dat het verzamelen veel moeilijk wordt.
1 van mijn paarden heeft hetzelfde. Wat ouder, minder spieren waardoor ze in galop enkel met hogere snelheid kan lopen. Wel ontspannen, maar dat tempo ligt hoger dan voorheen. In draf heeft ze geen moeite.

Focus op galop aansprongen ipv lange stukken galop. Als dat niet gaat, als ze echt door je hulpen loopt owv haar balans is het soms handig om haar de eerste passen te laten gaan en na een pas of 5 wat terug te vragen. Bij sommige paarden helpt dit.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:17

Elisa2 schreef:
Wat anderen al zeggen, je hebt het haar waarschijnlijk zelf onbewust aangeleerd. Wat je kunt doen is even een paar maanden gewoon helemaal niet meer galloperen daar zodat het uit haar systeem gaat en inderdaad vaker met de trailer naar het bos en dan altijd op een andere plek een galopje doen.

Het kan ook zijn dat ze de GVR als competitie ziet, dan helpt het wellicht om achter elkaar te galloperen waarbij zij voorop mag.

Ja ik weet het, zelf aangeleerd :') Een paar maanden niet meer galopperen buiten, nee dat wil ik ook niet, vind het veel te fijn (ook al zou het wat rustiger mogen) :D
We gaan wel altijd achter elkaar, ik altijd voorop, want GVR wíl niet voorop galopperen, doet hij gewoon niet. wel achter mij aan, maar kan me toch niet bijhouden, hij is ook al dagje ouder (22 of 23)

Miran schreef:
Ik zou ook even naar je dosering prascend kijken, ik heb wel vaker gehoord dat paarden daar ook op kunnen reageren.

Ze is in het najaar weer getest, ik dacht inderdaad ook, het gaat ZO goed met haar, misschien kan ze wel op halve pil.. Er werd toen aangeraden het wel gewoon op 1 pil te houden. Durf eigenlijk zelf ook niet zomaar de dosis te halveren eigenlijk..

Tancreda4 schreef:
Wel herkenbaar, mijne liep toen ze onder t zadel was ook geen stap rustiger. En nu soms met wandelen ook niet bij te benen. Ik snap wel dat je het rustiger wilt hebben. Ik had dat op een gegeven moment ook want het hoofd ging harder dan haar lijf nog kon en was bang dat ze zich kapot zou lopen.

Je zou misschien eens kunnen proberen wat een voer wissel of vermindering doet. Mijne werd van bepaald voer erg druk (waaronder pianisimo waar je paard juist rustig van zou moeten worden :))). Ik heb haar nooit echt op krachtvoer gehad om die reden, ze had pit genoeg en kwam verder niets te kort.

Ouder en wijzer komt met de jaren zeggen ze.... ondanks dat mijne nu wel wat rustiger is geworden, merk ik wel dat ze sneller over de rel is bij teveel prikkels/enthousiasme en ook bij 'nieuwe' dingen. Van t weekend een rondje gewandeld die we al bijna een jaar niet hadden gedaan = piaffe en 2 meter groter :))

Mijn merrie is nu 23
Soms ben ik idd ook bang 'stel dat ze struikelt' of een hartaanval krijgt ofzo... maar het gaat gelukkig wel altijd goed. Ik blijf zelf altijd rustig, word nooit boos, want ik weet dondersgoed dat dat juist averechts werkt.
Ze krijgt maar 1 schep muesli per dag, en de slobber dan. Eigenlijk heeft ze nooit veel meer dan dat gehad, ook niet toen ze jong(er) was. Energie genoeg!

Marigold schreef:

Dan zou ze dat al haar hele leven hebben...? Ze kán trouwens wel heel relaxt galopperen, in de bak bv, of in het bos ook wel. Op vreemd terrein. Logisch dus, geen vaste 'race' paden daar. :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:24

Appel_33 schreef:
Had ook zo een snelle, merrie 27. Heb haar uiteindelijk een andere rem aangeleerd. Het klinkt wat raar, door dat loperige en de ouderdom lopen ze wat meer op de voorhand waardoor terugkomen wat lastig wordt.

Ik gebruikte nooit echt been hulp, was niet nodig. En ze weten donders goed dat je wilt stoppen. Ik gaf dus eerst been, (achterhand wordt er onder geplaatst om eigenlijk nog harder te gaan.) en dan de ho hulp. Was voor mij stem en zit (reed Bitloos) geen reactie was inwerking hoofdstel. Dit wist ze snel en zodra ik been gaf ging ze haar hele lijf gebruiken om te stoppen wat haar dus ook beter lukte.

De normale rem was gewoon een beetje versleten! :-)
Dat is wel een goede. Ga ik proberen! :j

@Aife: het aanspringen in galop hoef ik niet veel voor te doen eigenlijk, zoefzoef, weg is ze. Ik doe wel wat tempowisselingen, dus idd wel wat terugnemen (proberen) zodat ik haar ook weer wat losser kan laten. Dit werkt beter in draf dan in galop :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Ze geven het echt aan.
Mijn oudje ging als de brandweer tot d'r 28-ste zo ongeveer en toen was het klaar. Ze heeft ook niet veel langer geleefd. Ze was echt op en de lol was er duidelijk vanaf voor haar. Het hoefde niet meer.

Kijk naar je paard, luister naar je paard en dan weet je echt wanneer het klaar is en tot die tijd.. Gewoon gáán!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:08

ikke schreef:
Ze geven het echt aan.
Mijn oudje ging als de brandweer tot d'r 28-ste zo ongeveer en toen was het klaar. Ze heeft ook niet veel langer geleefd. Ze was echt op en de lol was er duidelijk vanaf voor haar. Het hoefde niet meer.

Kijk naar je paard, luister naar je paard en dan weet je echt wanneer het klaar is en tot die tijd.. Gewoon gáán!

Dankjewel! Dan kunnen we nog even vooruit! (letterlijk) :D
Ik hoop ook echt dat ze het nog wel een paar jaar blijft doen. En ik ook...