Stampen met achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

B1205

Stampen met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:11

Mijn Tinker pony stampt sinds een week, ik hoopte dat het met kort scheren (wel met opzet kopje, nu is het zo lang als de rest van haar vacht maar niet helemaal kaal) en met Betadine wassen het opgelost zou zijn, maar dat is het niet. Is nog steeds kaal maken en Byemite de beste koers? Of is dat oude informatie? Zijn er nieuwe slimme dingen om van jeuk/mijt af te komen?

Storm

Re: Stampen met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Ik zou eerst de dierenarts eens bellen om te laten kijken waar de jeuk vandaan komt. Pas daarna weet je ook hoe je het op kunt lossen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Eerst de dierenarts laten kijken idd. Als het mijt is kun je Cydectin gebruiken, of spuiten met Dectomax. In het CPL topic staat een hoop informatie hierover.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Ik zou ook een schraapsel laten nemen door de dierenarts, daarna kun je gericht behandelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Grote kans dat het mijt is.
Mijn ervaring is dat Cydectin Pour On fantastisch werkt.
Ik ben geen fan van het scheren van de sokken want daarmee komt de huid sneller in aanraking met vuil en ammoniak wat weer voor meer irritatie en ontstekingen kan zorgen. En Cydectin kun je heel mooi tussen de sokken druppelen zonder dat je hoeft te wassen. Ideaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Je moet even je veearts vragen om een middel :j
Tegenwoordig is er ook via hen een pour on te krijgen die makkelijk op de huid aan te brengen en dat je niet hoeft te wassen met byemite
Dectomax gaf hier helaas onvoldoende resultaat tegen vachtluis.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:31

Met een stampende Tinker zou ik het prima aandurven om eens 2x te behandelen met byemite/sebacil om te kijken of het verbeterd. Maar dan was je idealiter wel het hele paard. Ik zeg wel sokken scheren om goed te kunnen behandelen.

Voor de mensen die hier makkelijk Cydectin roepen; jullie weten dat dit geen geregistreerd middel is voor paarden en dat de meeste dierenartsen dit dus ook niet zomaar zullen afgeven daar voor? Dat mag ook wettelijk gezien gewoon niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Stampen is inderdaad meestal mijt, je kunt de dierenarts om byemite vragen en daar een paar keer mee wassen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

prugelpiet schreef:
Met een stampende Tinker zou ik het prima aandurven om eens 2x te behandelen met byemite/sebacil om te kijken of het verbeterd. Maar dan was je idealiter wel het hele paard. Ik zeg wel sokken scheren om goed te kunnen behandelen.

Voor de mensen die hier makkelijk Cydectin roepen; jullie weten dat dit geen geregistreerd middel is voor paarden en dat de meeste dierenartsen dit dus ook niet zomaar zullen afgeven daar voor? Dat mag ook wettelijk gezien gewoon niet.

Mijn dierenarts heeft het Belgische onderzoek van Marieke Bruys gevolgd en zonder gedoe kunnen wij gewoon een fles kopen. Wetenschappelijk ruim voldoende bewijs.
Ik gebruik zelf ook 2 soorten redelijk heftige medicatie voor long covid te bestrijden/onderdrukken. Zijn er niet voor geregistreerd maar kan ze er via speciaal recept wel voor krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:42

Prugelpiet.
Maar byemite is dat toch ook niet?
Er is voor paarden helemaal geen geregistreerd middel dacht ik.

Dus alles wat je krijgt mag eigenlijk niet

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:56

Ik heb ook om cydectin moeten vragen bij de dierenarts. Ze hebben zich er in verdiept en toen is het besteld en mocht ik het ophalen. Werkt wel echt prettiger dan byemite en sebacil.