Twijfels, verhuizen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

Twijfels, verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:05

Hoi Bokkers,

Ik zit erg in dubio of ik mijn paard zal verhuizen. Gezien het toch wel impact om mijn paard gaat hebben wil ik er goed over na denken. Wellicht kunnen jullie mij nog advies geven.

Recent heb ik een andere stal bezocht. Een heel mooi plekje met onbeperkt ruwvoer, een uitloop stal en overdag op de paddock in een kleine kudde. Doordeweeks wordt er voor je gemest en binnen/buiten gezet. Het is erg kleinschalig en je kunt altijd gebruik maken van de bak. Ook zijn er goede uitrijd mogelijkheden. Er wordt wel graszaad hooi gevoerd, waar ik minder enthousiast over ben.

Mijn twijfel over verhuizen komt vooral, omdat ik op dit moment ook op een fijne plek sta, waar ik niet ontevreden over ben. Mijn paard staat de hele dag buiten op een individuele paddock en s’nachts op stal. Je moet hier zelf mesten en hooinetten klaar hangen. De bak is s’winters niet altijd berijdbaar, omdat deze snel erg nat is. Op deze stal wordt weide hooi gevoerd waar mijn paard het erg goed op doet en ik erg tevreden over ben. Mijn paard lijkt gelukkig op de plek waar hij staat.

Ik ben bij de andere stal gaan kijken, omdat het mij erg zal ontlasten als de verzorging voor je wordt gedaan. Over een maand ga ik meer dagen werken en zal ik dus vaker ‘snel’ naar de huidige stal moeten. Verder sprak het management mij ook erg aan. Het grootste struikelpunt vind ik het graszaad hooi. Ik weet niet zeker of mijn paard het hier goed op gaat doen, gezien hier toch minder voedingsstoffen in zitten en het is geen sober paard dat snel dik wordt. Ook vind ik het gewoon spannend om op een nieuwe plek te beginnen en vraag ik mij af of mijn paard kan aarden als hij echt in een kudde staat. Het zou onze eerste verhuizing zijn.

Welke beslissing zouden jullie maken? Wanneer wel of juist niet verhuizen?

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:14

Paar punten om in overweging te nemen die ik zou meewegen in een eventuele verhuizing:
Hoe ver woon je van je huidige stal af?
Hoe zijn de paddocks bij beide stallen?
Hoe groot is de individuele paddock?
Kunnen ze droog staan?
Staan ze bij beide stallen veel buiten?
Hebben ze in de zomer weidegang?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een stal waar mijn paard contact heeft met soortgenoten

De nieuwe stal klinkt heel erg goed, je klinkt er ook heel positief over

boedjang

Re: Twijfels, verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:17

Ik zou mijn paard sowieso plaatsen met soortgenoten.
Bak altijd goed en all inclusief service.
Klinkt heel goed

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Hoe zien de andere paarden op de nieuwe stal er uit? Goed doorvoed, goed in de vacht en glanzend?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Staat je paard altijd op een individuele paddock, ook in de zomer?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:27

Op zijn individuele paddock kan hij wel contact maken met andere paarden over het draadje. Hij staat dus niet helemaal alleen, maar ook niet in kudde verband. Op zijn paddock kan hij nu niet schuilen.

Vergeten bij te vermelden; op de huidige stal gaat hij zomers overdag de hele dag op een eigen stukje wei. Op de stal waar we dan naartoe zouden gaan komt hij ook een paar uur op de wei in de zomer maar dan in kudde verband. De rest van de dag gaan ze op de grote zandpaddock. Daar zijn overigens ook meerdere hooipunten en de paarden kunnen overdekt eten en staan.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Overdekt kunnen eten is heel fijn
Kudde is wel anders dan over een draadje contact maken.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:31

Eatshay schreef:
Hoe zien de andere paarden op de nieuwe stal er uit? Goed doorvoed, goed in de vacht en glanzend?

De andere paarden zien er gezond uit. Hadden inderdaad hooi en stallen goed op gestrooid. Stal eigenaren lijken echte dierenvrienden. Er zijn eigenlijk maar twee pension plekjes de rest zijn eigen paarden van de staleigenaren.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Klinkt wel echt heel goed. Mijn paard heeft ooit op een stal alleen gestaan in de paddock. Toen ik hem verhuisd had naar een stal waar hij in de kudde stond, werd hij veel vrolijker.
Het hooi kan ik niks over zeggen maar als de rest van de paarden er goed uitziet, zegt dat ook wat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Ik beb paarden op graszaadhooi/arm hooi in groepsstalling en dit moet je echt niet onderschatten als je paard een hogere energie behoefte heeft! Ik heb echt uitvallers gehad op dit hooi die verder sociaal wel perfect pasten. Wat zijn de mogelijkheden om bij te voeren?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Staan daar alleen sobere rassen dat er alleen dat gevoerd wordt? Ik zou daar nog echt even in verdiepen, niet dat hij ineens van alles te kort komt. Verder klinkt de stal erg goed. In kuddeverband is niet vergelijkbaar met over een draadje contact leggen. Ik zou altijd voor kuddeverband kiezen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Ik zou nooit op een stal gaan staan waar ze alleen moeten staan. Zelf in de zomer ol het land.
Dus ik zou meteen verhuizen.

Mss kun je zelf wat hooi bijgeven op stal met meer voeding. En extra bij voeren zal waarschijnlijk wel nodig zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:47

Hoe groot is de paddock waar hij nu in staat en het individuele weitje, hoe groot is het op de andere stal en met hoeveel paarden. Is er gras of is het een theoretische wei waar eigenlijk niks meer te eten valt? Kun je op de andere stal rijker hooi voeren voor de nacht, zodat er naast heel arm niet echt compleet hooi rijker voer is? Wat voor grond is er op beide plekken? Kwa kosten is er verschil en in afstand.

Met hoeveel stalklanten sta je nu en hoeveel staan er op de andere plek?

Maar alleen in een paddock, alleen in een weitje en alleen op stal. -O- Het zou mijn keuze niet zijn een paard heeft gezelschap nodig voor interactie meer dan neuzen over een draad waarbij er geen keuze is wie er naast staat

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:24

In een groep heb je veel meer kans op blessures zeker als je paard nieuw is en dit niet gewend.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:34

Wesseltje schreef:
Staan daar alleen sobere rassen dat er alleen dat gevoerd wordt? Ik zou daar nog echt even in verdiepen, niet dat hij ineens van alles te kort komt. Verder klinkt de stal erg goed. In kuddeverband is niet vergelijkbaar met over een draadje contact leggen. Ik zou altijd voor kuddeverband kiezen.

Er staan voornamelijk sobere rassen en enkele warmbloed, waard. Ik heb alles behalve een sober ras en ook nog eens een jong paard dat zijn voedingstoffen hard nodig heeft. Ik zal morgen eens bespreken of de mogelijkheid er ook zou zijn om zelf ander hooi bij te voeren. Desnoads dat hij s’avonds op zijn eigen uitloop ander hooi extra bijgevoerd krijgt en op de paddock enkel graszaad met de groep mee eet.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:36

karuna schreef:
Hoe groot is de paddock waar hij nu in staat en het individuele weitje, hoe groot is het op de andere stal en met hoeveel paarden. Is er gras of is het een theoretische wei waar eigenlijk niks meer te eten valt? Kun je op de andere stal rijker hooi voeren voor de nacht, zodat er naast heel arm niet echt compleet hooi rijker voer is? Wat voor grond is er op beide plekken? Kwa kosten is er verschil en in afstand.

Met hoeveel stalklanten sta je nu en hoeveel staan er op de andere plek?

Maar alleen in een paddock, alleen in een weitje en alleen op stal. -O- Het zou mijn keuze niet zijn een paard heeft gezelschap nodig voor interactie meer dan neuzen over een draad waarbij er geen keuze is wie er naast staat

Het weiland waar hij naartoe zou gaan staat goed vol met gras. Er zijn vier weilanden waartussen wordt gerouleerd. De paddock daar is volledig gedraineerd. Er zijn wel wat natte plekken, maar ze staan niet tot hun knieën in de modder. De uitloop bij de stal is van steen. De afstand is iets verder, maar niet schrikbarend. Nu ben ik er binnen 5 minuten en dan zou ik binnen 15 minuten op stal kunnen zijn. De kosten gaan iets omhoog, maar ook dit is minimaal.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:37

Lijkt me mooi als dat kan. Klinkt verder echt fijn hoor.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:45

boedjang schreef:
Lijkt me mooi als dat kan. Klinkt verder echt fijn hoor.

Precies! Mocht de mogelijkheid tot ander hooi bijgeven er zijn denk ik wel dat ik er voor ga.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:47

Bieden schreef:
In een groep heb je veel meer kans op blessures zeker als je paard nieuw is en dit niet gewend.

Dit is ook wel waar ik bang voor ben.. Mijn paard is jong en moet soms nog leren grenzen te accepteren. Is verder heel wel heel makkelijk en sociaal naar andere paarden. Het leek wel een rustige groep en er zijn meerdere voerpunten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Als je al dingen moet gaan bespreken en aanpassen nog voordat je er staat, zou ik het niet doen. Hoe ga je ander hooi voeren in een kudde?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

Ik vind dat je ook wel een beetje naar jezelf mag kijken: je gaat straks meer werken. Hoeveel tijd heb je dan nog over om leuke dingen met je paard te doen, als je ook de stal nog moet uitmesten, hooi geven etc. Bij een all in service zal je waarschijnlijk meer tijd overhouden om daadwerkelijk aan je paard te spenderen. Ik vind dat zeker niet onbelangrijk, ook aangezien je een jong paard hebt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:58

Juist voor een jong paard is het nu fijn om in een kudde grenzen te leren. Meer kans op blessures klopt maar mentaal is het veel beter en natuurlijker voor een paard om samen te staan

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:02

Gini schreef:
Als je al dingen moet gaan bespreken en aanpassen nog voordat je er staat, zou ik het niet doen. Hoe ga je ander hooi voeren in een kudde?

Overdag staat hij in een kudde en s’nachts op een eigen stukje uitloop. Mocht de staleigenaar er voor open staan zou ik hier wellicht ander hooi bij kunnen geven. Anders wordt het toch verder zoeken naar een ander plekje denk ik.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:04

Devic schreef:
Ik vind dat je ook wel een beetje naar jezelf mag kijken: je gaat straks meer werken. Hoeveel tijd heb je dan nog over om leuke dingen met je paard te doen, als je ook de stal nog moet uitmesten, hooi geven etc. Bij een all in service zal je waarschijnlijk meer tijd overhouden om daadwerkelijk aan je paard te spenderen. Ik vind dat zeker niet onbelangrijk, ook aangezien je een jong paard hebt.

Dit is zeker ook wat mee speelt en een groot voordeel zal zijn. Er zal voor mij echt meer rust ontstaan en meer tijd overblijven om echt iets met mijn paard te doen.