Wat is jullie reistijd naar stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spaansepony

Wat is jullie reistijd naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 21:59

En waarom zo lang of kort? Breekt het op? Zoja waarom?

Situatieschets:
Helaas is mijn weiland/terrein verkocht door de eigenaren na ruim 15 jaar. Dit betekend dat ik opzoek moet naar een nieuw fijn plekje. Helaas is mijn koppel uitgegroeid tot een hoop dieren en helaas in de Randstad waar ik mij bevind ga ik het niet meer vinden.

Echter kreeg ik een aanbod van iemand en hele hoop vakjes moesten dan wel op groen staan. 1 vakje blijft op rood staan. De reistijd….

Van nu praktisch aan huis naar 35 minuten verderop zonder file. Ik moet altijd 2 keer per dag naar stal omdat het ook een eigen stuk betreft.
Zomermaanden zou ik evt alles bij huis kunnen zetten en het stuk aan kunnen houden financieel. Want mijn zomer wei behoud ik wel in een dorp verderop.

Ik werk 32 uur per week. Mijn partner werkt fulltime. Normaal deed hij de ochtenden maar dat is met deze afstand en zijn werk niet te overbruggen.
Deze mensen zouden door de weeks kunnen voeren maar zetten niet buiten. Nu zijn ze gewend om hele dagen buiten te lopen in de winter.

Maar eventueel iemand inhuren is een mogelijkheid.. maar vind je deze mensen makkelijk voor circa 3 x per week 2 uurtjes werk op een dag?

Ik ben dus opzoek naar mensen die hun paarden ook verder weg hebben staan. Hoe het bevalt etc.

Daihyo

Re: Wat is jullie reistijd naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:14

Ik heb ze een tijdje in eigen beheer op 25 minuten reistijd gehad. Wij gingen 1x per dag. 2x per dag was niet te doen.

Nu staan ze op 5 minuten en ga ik nog steeds 1x per dag. In de zomer met de wei 2x per dag vanwege open en dicht doen.
Op de vorige plek hielden we de wei open met strookbegrazing.

Maar ik zou 35 min alleen doen als je geen 2x per dag hoeft. Dat is niet vol te houden met fulltime werk. Tenzij je er hulp bij kunt vinden voor een paar keer week ofzo.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:23

Ik rijd er 25 minuten over. Volpension maar ik ga iedere dag en zeker een paar dagen per week 2x per dag. Ik heb geen andere verplichtingen dus tijd is voor mij het probleem niet.
Ik zie wel regelmatig stalgenoten verhuizen omdat reistijden van 30 min of langer (of filegevoeligheid) opbreken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:24

Ik sta volpension 45/50 minuten reistijd, soms langer als het spitsuur is of werkzaamheden.
Ik hoef niet te mesten, voeren of binnen en buiten zetten. Als ik dat wel zou moeten doen dan is deze reistijd echt te ver, laat staan 2x per dag.
Ik werk trouwens 36 uur per week en heb daarnaast nog 6 uur therapie per week en een hond die ik aan het opvoeden ben en mee moet trainen. Dus ehm ja druk. Ik heb een bijrijdster 3x per week.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:30

Daihyo schreef:
Ik heb ze een tijdje in eigen beheer op 25 minuten reistijd gehad. Wij gingen 1x per dag. 2x per dag was niet te doen.

Nu staan ze op 5 minuten en ga ik nog steeds 1x per dag. In de zomer met de wei 2x per dag vanwege open en dicht doen.
Op de vorige plek hielden we de wei open met strookbegrazing.

Maar ik zou 35 min alleen doen als je geen 2x per dag hoeft. Dat is niet vol te houden met fulltime werk. Tenzij je er hulp bij kunt vinden voor een paar keer week ofzo.

Ik ga hier volledig in mee. Dat is niet te doen. Kun je het niet zo regelen dat je maar een keer per dag hoeft te gaan?

Mijn paarden staan op 1 uur en 5 minuten enkele reis, buiten de spits. Maar ik ga ook maar gemiddeld 3 keer per week. Dus dat is appels met peren vergelijken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:31

Ik begon met een reistijd van 5 minuten hier in het dorp. Dat werd 20 minuten en nu bijna 25 minuten. Heen en weer ben je toch bijna een uur onderweg dan en als er file staat ga ik daar ruim overheen. Op dagen dat ik niks moet geen probleem, maar na werkdagen vind ik het toch altijd een flinke investering. Maar moet zeggen dat ik energiewise vanwege lichamelijke problemen ook niet heel lekker zat de laatste jaren en dat maakt dus dat ik er persoonlijk erg van baal dat ik mijn geluk en ontspanning bij mijn paard pas kan vinden als ik bijna een half uur in de auto heb gezeten. Zeker met een gedeelde auto hier thuis is dat toch wel onhandig en balen soms.

Voor 2x daags zou ik het een flinke investering in tijd en energie vinden. Als je zonder file al 35 minuten onderweg bent zou dat al meer dan 2 uur zijn op een dag. Die tijd zou ik gewoon niet hebben of ik moet alleen nog een bak eten in pony proppen en meteen weer naar huis gaan.. :=

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:55

Ik fiets in een kwartier naar mijn paard. Met harde tegenwind 20 minuutjes. Ideaal.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:00

2x per dag word wel erg krap hoor ts, dat is 2.5-3 uur reistijd. Dan heb je nog niets gedaan. Misschien is het iets om even te overbruggen tot je een plekje dichterbij hebt? Indd iemand inhuren, of ze gewoon 24uur buiten laten? Ik ga 5x per week, heb ze in eigen beheer, 10-15min reistijd. Ik sla gewoon een dag over, 2-3bakken water en 2-3 hooinetten, heb er toch maar 2. Mogelijk een combi van huisvesting vermakkelijken en iemand\bijrijder vragen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:03

Ooit hebben mijn paarden op 30 minuten gestaan. Ik ga niet zeggen dat ik het vreselijk vond, maar echt happy was ik er ook niet mee. Als je iets vergeten was thuis, pech. Als de dierenarts je was vergeten te verwittigen dat die eraan kwam en pas belde als die op stal was, frustrerend. Gewoon nog even een snelle check doen voor je werk of juist laat op de avond zit er niet in. Ik heb het maar een paar maanden volgehouden toen en ik ging 1 keer per dag. Paard staat nu op 6 minuten.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:05

Hier stonden ze op 5-7 minuten, tot 2 jaar geleden. Sindsdien is dat 20-30 minuten. Het breekt mij, ja. Ik heb autisme en snel overprikkeld helaas.. dus autorijden en met de paarden bezig zijn en de klusjes zou mij kapot maken. Mijn vriend doet het meeste werk (klusjes) en ik het meest met de paarden. In de lente en zomer gaat het wel beter, gelukkig. Maar ik mis de tijd wel dat het 5-7 minuten was, ja.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:12

Je kunt ook nadenken hoe je kunt zorgen dat je maar 1x daags hoeft te gaan. Ik heb ook 3,5 jaar weide gehad op 15 min van huis. Ik ging 1x per dag tenzij er iets was waardoor ik een keer extra ging. Maar dat was dus een keuze.

Wat is je andere optie? Want stel je doet dit niet vanwege de reistijd... Moet je dan dieren wegdoen?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:20

10-15 minuten met de auto of fiets. Fiets is vaak sneller, want dan ga ik stilstaand verkeer gewoon voorbij.

Ik heb mijn paard op 40 auto minuten afstand gehad. En dit vond ik wel te lang. En dat was dan ook nog vol pension.

Ik heb dus weer een stal in de buurt gezocht en ik vind het heerlijk. Het heeft mij weer meer vrijheid en rust gegeven. Daarnaast ga ik ook weer vaker naar hem toe.

Ik werk fulltime, dus dan is de lange reistijd ook niet ideaal.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 00:35

Hutcherson schreef:
Je kunt ook nadenken hoe je kunt zorgen dat je maar 1x daags hoeft te gaan. Ik heb ook 3,5 jaar weide gehad op 15 min van huis. Ik ging 1x per dag tenzij er iets was waardoor ik een keer extra ging. Maar dat was dus een keuze.

Wat is je andere optie? Want stel je doet dit niet vanwege de reistijd... Moet je dan dieren wegdoen?

Ik moet sowieso de helft van mn dieren weg doen. Daar is op deze locatie geen plek meer voor.

En mijn tijd gaat dringen in de zin van voor oktober moet ik wat gevonden hebben.

Zomers kan ik alles bij huis kwijt, daar pacht ik land bij. Doen we al jaren die behoud ik, maar daar mogen geen stallen op en winters mogen ze daar niet blijven.

Dus zomers de stal leeg laten en door betalen is een optie en financieel haalbaar. Rijden kan ik bij mijn rijvereniging. (Dan zou zomers de reistijd vervallen)

Optie om alles dichterbij op pension te zetten is ook geen optie is financieel niet haalbaar. Randstad tarieven beginnen bij 350 ongeveer per paard. We hebben er nu incl de ezeltjes, jonge eigen gefokte spul enz en 2 klanten circa 25 staan.
Ik heb daar ruimte voor 11 stuks. Dus we moeten sowieso gaan beslissen wat wel en niet. Mits we weer een fantastisch stuk vinden. Maar ik vrees het ergste en we kijken al jaren rond.

Optie om iemand 3 x in te huren per week is zeker een
Optie en overweging. Ik werk gemiddeld 4 dagen per week. Vaak de hele weekend maar dan gaat mijn vriend (ook paardenman in kwestie)
Dus ik zou circa 3 dagen moeten blokken door de weeks. maar wat zijn de normale tarieven daar tegenwoordig voor? En wie wil nou 3 x per week in de ochtend 2 uurtjes werk hebben? Lijkt mij dat ze dan vaker of langere tijden willen?

Ohja en lees veel dat 1 x per dag haalbaar is, dat klopt mits ze zelf kunnen binnen/buiten staan.
Maar dat is op deze locatie niet haalbaar (ja zomers) maar winters helaas niet. De stallen zitten niet aan de paddocks vast en op kleigrond kunnen ze winters niet op de wei.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 00:40

Anastasia24 schreef:
2x per dag word wel erg krap hoor ts, dat is 2.5-3 uur reistijd. Dan heb je nog niets gedaan. Misschien is het iets om even te overbruggen tot je een plekje dichterbij hebt? Indd iemand inhuren, of ze gewoon 24uur buiten laten? Ik ga 5x per week, heb ze in eigen beheer, 10-15min reistijd. Ik sla gewoon een dag over, 2-3bakken water en 2-3 hooinetten, heb er toch maar 2. Mogelijk een combi van huisvesting vermakkelijken en iemand\bijrijder vragen?

Bijrijders hebben we maar helaas voor hen word de afstand te ver. Nieuwe bijrijders zoeken staat dan zeker op het lijstje en als het match dan zouden die bijv een keer kunnen binnen halen/buiten zetten.

Maar mijn ervaring leert ook dat bijrijders tegenwoordig moeilijk te vinden zijn. Ja zelfs in de randstad en slecht afspraken nakomen. Afspraken niet nakomen op deze locatie cros ik niet snel even heen en weer.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 00:59

Dit was tijdens mijn periode op de huurweide wel ook mijn angst. Je huurt een lekker stuk land, daar past je kudde zich ook op aan. Elk moment kan de huur opgezegd worden waardoor je de zoektocht moet gaan beginnen om alles goed onder te brengen. Ik durfde daardoor niet uit te breiden in mijn kudde.

Maar het is dus eigenlijk ook geen optie om doe weide niet te doen, want anders ben je alles kwijt?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 01:22

Ik heb ze in eigen beheer en reistijd een kwartier. Die van mij staan 24/7 buiten met schuilstal. Ik ga 1x per dag, haal de drollen weg en voer voor 24 uur. Verder heb ik camera’s hangen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 06:49

Misschien wil er toch een bijrijder voor een kleine vergoeding helpen?
Dit soort baantjes zijn ideaal voor ouders die geen werk hebben als hun kind op school zit. Kind naar school, jij naar de paarden en je bent weer op tijd terug om kind op te halen. Dus je zou eens kunnen rondvragen in de buurt waar je deze plek gevonden hebt.
Is het nog een optie om minder te gaan werken in de winter, zodat je meer tijd hebt? Of wat uren thuis werken in de avond, zodat je in het licht bij de paarden bent?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 08:05

Pff lijkt me inderdaad vreselijk eng met zoveel dieren op een gehuurd stuk. Lastig ook dat je er al zoveel weg moet gaan doen. Ik hoop dat er elders iets beters komt.

Hoe erg zitten jullie locatie gebonden aan je werk? Je zou bijna zeggen dat zelf verhuizen makkelijker is.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 08:33

Ik heb heel dichtbij gestaan maar dat was qua management niet goed voor mijn paard. Toen op een kwartiertje gestaan. Dat leek eerst beter tot de winter kwam en hij vrijwel niet buiten kwam. Levensgevaarlijk werd hij en geef hem eens ongelijk.

Toen weer een zoektocht gehad. Veel stallen gezien en heel bewust ook gedacht: als ik iets verder moet dan is dat maar zo. Hij woont daar en moet het goed hebben. Nu sta ik op ongeveer 20 minuten met de auto en als ik echt heel veel pech heb is dat 30 minuten. Ik vind dat prima te doen maar sta volpension dus ga 1x per dag of een dagje een keer niet. Er zijn momenten dat ik 2x per dag wel eens ga (toen mijn paard niet lekker was voor temperaturen en medicatie wat zij ook willen doen als ik het ze vraag maar dat doe ik dan liefst toch zelf) en dat vind ik dan voor af en toe ook geen probleem.

Als ik dit zelfde dichtbij zou kunnen krijgen dan zou dat natuurlijk mooi zijn maar alleen “dichtbij” is voor mij dus niet het criterium.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:14

Welgeteld 15 stappen van achter- naar staldeur.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:17

Fulltime baan van 36u en paard staat op ongeveer half uur met de auto van huis. Ik ga zo goed als iedere dag heen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:23

Kwartier fietsen of een minuut of 7 met de auto. Of 40 minuten lopen.

Niet in eigen beheer, wel DHZ, maar de ochtend voerronde wordt door stal gedaan. En er is gewoon toezicht overdag, dus als er iets geks is aan je paard, wordt je of door een stalgenoot of door de stalbaas op hoogte gebracht.

Ik ga meestal 1x per dag.
Ik werk 32 uur, met sommige dagen heel vroeg beginnen.

Al was met de feestdagen en de sneeuw de zorgboerderij gesloten en toen ging ik dus wel 2x per dag voor water. Normaal zijn er automatische vlotterbakken, maar die worden afgesloten met vorst, dus had twee speciekuipen staan die ik met heet water bijvulde, 's ochtends en 's avonds.
Moest ik in de ochtend soms even creatief voor zijn, want als ik al om 6.30 in de auto zat, ging ik niet daarvoor nog naar stal om het water te checken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:49

Hier zonder file 30 minuten enkele reis met de auto (gistermiddag 60 minuten, want er was een ongeluk gebeurd op de A4).
We gaan elke dag. Maar omdat we het met z'n tweëen doen, is dat elk 4 keer per week (want we gaan in het weekend regelmatig samen). We hebben de dagen zo verdeeld dat het handig uitkomt met werk en studie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:07

Nu hoef ik niet eens naar buiten toe om bij de paarden te komen.

Maar voorheen had ik ze op 35 minuten vanaf huis staan, vanaf werk was het korter. Dus dan ging ik vaak vanuit het werk naar stal.
Ik begrijp dat het in jouw geval om meer paarden gaat en meerdere keren per dag, dan wordt die afstand (vooral de tijd die je kwijt bent) wel lastig. Als het je al 2 uren per dag kost om van en naar je paarden te komen… daarnaast dan nog alles ook moet doen qua uitmesten en voeren. Dat is wel veel.
Een goede plek voor je paarden is ook veel waard aan de andere kant. Dus lastige afweging.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:27

Ineke2 schreef:
Ik sta volpension 45/50 minuten reistijd, soms langer als het spitsuur is of werkzaamheden.
Ik hoef niet te mesten, voeren of binnen en buiten zetten. Als ik dat wel zou moeten doen dan is deze reistijd echt te ver, laat staan 2x per dag.
Ik werk trouwens 36 uur per week en heb daarnaast nog 6 uur therapie per week en een hond die ik aan het opvoeden ben en mee moet trainen. Dus ehm ja druk. Ik heb een bijrijdster 3x per week.

Voor mij hetzelfde. Sta wel volpension, maar ga zelf 5 keer per week. Ik werk 36 uur en volg 20 uur een master opleiding.

Als ik alles doe het zelfs had gehad, dan had ik die afstand niet gered.