Graszaadhooi, zijn jullie paarden het gaan eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vandunes

Graszaadhooi, zijn jullie paarden het gaan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:33

Omdat mijn paard te dik wordt van voordroog heb ik graszaadhooi besteld zodat ik voor een deel ook graszaadhooi kan geven. Ze eet er tot nu toe weinig van. Wat is jullie ervaring? Gaan ze het uiteindelijk wel eten? Hoe lang zal ik het aankijken?

Sosha

Re: Graszaadhooi, zijn jullie paarden het gaan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Als ze ook nog steeds voordroog krijgt, verwacht ik dat ze het niet of nauwelijks zal eten. Is ipv voordroog gewoon hooi voeren geen optie ?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Mijn ruin at het tegen heug en meug mondjesmaat.
Ik heb uiteindelijk veel weg moeten gooien door versmeren e.d.
Duur grapje :=

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Ja. Ze gaan het uiteindelijk gaan eten. Maar ze eten het pas als ze daadwerkelijk behoefte hebben aan ruwvoer vulling en niet "voor de lekker". Als je royaal suikerrijker hooi er bij voert zullen ze dat altijd eerst eten. Dus zeker in het begin weinig voordroog geven ( niets meer dan een "toefje"). Als ze het dan uiteindelijk eten dan het graszaadhooi als basis voeren, en het rijkere voordroog steeds doseren naar voedingsstoestand en arbeid.
Bij mijn sobere ponys is het rijkere hooi eigenlijk het kracht voer. Het graszaadhooi zijn de vezels / de maagvulling

Edit: ik voer het dus ook om er voor te zorgen dat er altijd ruwvoer tot hun beschikking is. Ze eten het minder graag, dus ze blijven hier van niet zomaar dooreten ,maar echt alleen maar als er behoefte is aan maagvulling

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:28

Bij mij werkte het niet, ze bleven gewoon wachten op de volgende portie weidehooi. Of trokken het uit het net om het op de grond te gooien.

Enige wat hier werkte is graszaadhooi voeren aan de pony die weinig gras mag in de lente/zomer. De hele dag beschikking tot graszaadhooi en 1x een momentje op het gras. Dan eet ze het uiteindelijk wel.
Maar als tussendoortje wanneer ze ook 3x per dag hooi kregen werd het zeer zelden gebruikt. Ik voer nu maar gewoon 4x daags een beperkte portie hooi, want het graszaadhooi was meer voor mijn idee dan dat ze er wat aan hadden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:35

Ik sluit me helemaal aan bij Punz, zo werkte het hier ook :j

Als ze het niet eten, dan hebben ze blijkbaar geen honger.
Jammerdebammer dan, maar dan weet je zelf in ieder geval dat ze wel de mogelijkheid hebben om te knabbelen dus dan zijn ze ook niet 'zielig' als ze het niet lekker genoeg vinden.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om als back-up een netje graszaadhooi op te hangen, of het een beetje mengen zodat elke hap wat gemengde vezels heeft.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:05

Mijn merrie eet het graszaadhooi heel graag maar ik meng het wel met arm Frans weidehooi.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Hoe graag ze het eten hangt bij ons af van het soort graszaadhooi. Veldbeemd eten ze gewoon graag. Ook als er nog weidehooi ligt. We hebben nu graszaadhooi van Engels raaigras en dat eten ze ook, maar pas als het weidehooi op is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10 min geleden

Ligt er aan welke soort. Ik heb ook hooi gehad wat ze echt niet gingen eten. Veldbeemd bijvoorbeeld heb ik meerdere keren geprobeerd en hongerden ze zich gewoon uit. Maar dan doen ze op het moment ook met bepaald weidehooi. De overgang gaat langzaam, ik laat steeds meer ander hooi weg. Soms moeten ze even wennen maar als ze t echt niet eten verkoop ik t door.